بارش شهابی امشب را از دست ندهید

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

آسمان امشب می‌بارد. البته امشب هوا بارانی نیست و این شهاب‌ها هستند که پهنه‌ی آسمان را طی می‌کنند. اگر دوست دارید یکی از بهترین بارش‌های شهابی سال را تجربه کنید، امشب خودتان را به یکی از کوهستان‌ها، کویرها یا روستاهای دور از شهر برسانید و تا صبح به آسمان زل بزنید.

بارش شهابی جوزایی یکی از بهترین بارش‌های شهابی سال است. این بارش شهابی پر از آذرگوی (شهاب‌های خیلی پرنور) است و ممکن است بتوانید تا صبح در هر ساعت تا ۱۰۰ شهاب را مشاهده کنید. برای تماشای این بارش شهابی، کافیست لباس‌های خیلی گرمی بپوشید و زیر آسمان شب در کیسه خواب فرو روید و تا جایی که چشمانتان سنگین نشده و خوابتان نبرده، صبر داشته باشید و به آسمان نگاه کنید. قطعا به این ترتیب تعداد زیادی شهاب می‌بینید. شهاب‌ها در کسری از ثانیه در آسمان پدیدار و ناپدید می‌شوند. بعضی از شهاب‌های خیلی بزرگ و پرنور هم مدت بیشتری در آسمان می‌مانند.

بارش شهابی جوزایی هر سال حوالی ۲۲ آذر به اوج می‌رسد و به آذرگوی‌های پرنوری که دارد مشهور است. این بارش شهابی برخلاف دیگر بارش‌ها، منشاء سیارکی دارد. بدین معنی که سیارکی به نام «۳۲۰۰ فیتون» زمانی از مسیری عبور کرده که مدار زمین را قطع می‌کند. بدین ترتیب زمین هر سال از گرد و غبار برجای مانده از این دنباله‌دار عبور می‌کند. به محض برخورد این ذرات به لایه‌های بالایی اتمسفر، این ذرات یونیزه می‌شوند و از خود نور ساطع می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی این بارش شهابی و اینکه بدانید چگونه می‌توان آن را رصد کرد، مقاله‌ی «چگونه هیجان‌انگیزترین بارش شهابی سال را تماشا کنیم؟» را بخوانید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸ دیدگاه
  1. مسعود طاوری

    قربان خدا برم دو دقیقه به این موضوع فکر کردم ، به عظمت و لحظه وقوع ، چگونگیش ، برنامه ریزیش ، اشک تو چشام جمع شد
    من خیلی خوشحالم که آفریده شدم

  2. Beni

    بسیار ممنون
    امشب اینقدر هوا آلوده بود که بازور من ستاره هارو دیدم
    اینقدر افسوس خوردم که نشد از این موقعیت استفاده کنم
    واقعا کی ما میتونیم شاهد یک هوای پاک باشیم !

  3. امیر

    من سه شهاب سنگ دیدم و به عظمت خداوند پی بردم واقعا که زیبا بود و ممنون از دیجی کالا که یاد آوری کرد

  4. mojtaba

    من پیگیرش بودم ولی شانس ما هوا ابریه!فردا شب هم ابریه!
    و قراره بارون بزنه و بارون رو دوست دارم و خوشحالم!امشب فکر کنم کل غرب و شمال غرب و جنوب غرب کشور نتونن بارش شهابی رو ببینن ولی در عوض بارش بارون و برف رو میبینن!خوزستان،شوشتر!

  5. marshal

    حیف این امکانات و چند تا دوست و رفیق پایه نداریم.
    این اتفاق هر سال رخ می ده؟

  6. محمد

    من فک کنم ۲ شنبه باشه ۲۳ اذر

    1. مهدی

      اغله کل تومغزت چی میگزره

  7. saeb

    ممنون از یادآوری تون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه