نقد و بررسی آیفون ۶s به روایت وب‌سایت CNET

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

آیفون‌های جدید بالاخره عرضه شدند. درست مثل مدل‌های دیگر S، آیفون ۶s و ۶s پلاس درست ظاهری شبیه به مدل‌های قبلی دارند. با این حال به محض اینکه آن‌ها را به دست می‌گیرید، تفاوت را احساس می‌کنید. تغییرات بیشتر در داخل صورت گرفته‌اند: دوربین‌های جدید، پردازنده‌ای سریع‌تر، حافظه‌ی اصلی بیشتر، بدنه‌ی فلزی قوی‌تر و یک Siri که همیشه آماده‌ی گوش دادن است.

با این حال، بزرگ‌ترین تغییر، ۳D Touch است: صفحه‌ی نمایش آیفون جدید، به فشار حساسیت دارد. احتمالا مدتی طول خواهد کشید تا این قابلیت ظرفیت‌اش را پیدا کند. قابلیت‌هایی مثل Siri و Touch ID هم در مدل‌های S معرفی شده بودند، اما در آیفون بعدی‌شان ظرفیت کامل‌شان مشخص شد.

iphone-6s-01

بُعدی جدیدتر با ۳D Touch

گوشی‌های هوشمند تا حدودی تکراری شده‌اند. قابلیت‌هایی مثل صفحه‌ی نمایش لمسی، اپ‌ها، پردازنده‌ی سریعتر و دوربینی قوی، امکاناتی هستند که در هر گوشی یافت می‌شوند. به کشیدن و اشاره کردن روی صفحه‌های لمسی عادت کرده‌ایم. با این حال، تکنولوژی جدید اپل، صفحه‌ی نمایش را نسبت به فشار حساس می‌کند.

بد نیست به اسم ۳D Touch هم اشاره‌ای بکنیم. برخلاف اپل واچ و مک‌بوک‌های جدید، اپل به جای استفاده از «فورس تاچ»، اسم ۳D Touch را انتخاب کرده است. صفحه‌ی آیفون می‌تواند تشخیص دهد که دقیقا کجای صفحه و آن را با چه مقداری فشار می‌دهید. موقعیت عمودی صفحه، موقعیت افقی صفحه و عمق: سه بعد!

بیشترین استفاده‌ی این قابلیت فعلا در میان‌برهای نرم‌افزارها دیده می‌شود. اپ‌هایی که از قابلیت ۳D Touch استفاده می‌کنند، با نگه داشتن آیکون‌شان، منویی کوچک را باز می‌کنند. برای مثال می‌تواند پیغام‌ها را از روی همان ایکون Mail باز کرد، یا اینکه یک آلبوم موسیقی را مستقیما از روی آیکون Music انتخاب کرد.

iphone-6s-13 iphone-6s-14 iphone-6s-09

بیشتر افراد عادت کرده‌اند که نرم‌افزاری را با انتخاب آیکون‌اش باز کنند. با این حال، قابلیت ۳D Touch می‌تواند در وقت صرفه‌جویی کند.

حتی در خود اپ‌ها هم می‌توان با فشار بیشتر، از قابلیت ۳D Touch استفاده کرد. مثلا می‌توان روی تیتر یک ایمیل یا پیغام فشار داد و تمام آن را دید. عکس‌ها یا اخبار داخل نرم‌افزار News هم با فشار بیشتر برای مدت زمان کوتاهی پیش‌نمایش داده می‌شوند.

قابلیت Live Photos هم با استفاده از ۳D Touch کار می‌کند. آیفون‌های جدید، چند ثانیه قبل و بعد از یک عکس را به همراه صدا ضبط می‌کنند. زمانی که در گالری هستید و می‌خواهید عکسی را زنده ببینید، باید با استفاده از ۳D Touch آن عکس را بیشتر فشار دهید. سپس عکس به حرکت در می‌آید و زنده می‌شود!

قابلیت ۳D Touch فقط هم به دیدن یک منوی جدید و کوچک محدود نمی‌شود. برخی از بازی‌ها همین حالا هم استفاده از این قابلیت را شروع کرده‌اند. برای مثال در بازی AG Racer که یک بازی مسابقه‌ای است، هر چه بیشتر روی صفحه فشار دهید، پدال گاز هم بیشتر فشار داده می‌شود.

خودتان هم می‌توانید دیگر قابلیت‌های ۳D Touch را در نرم‌افزارها تصور کنید. از این پس تمام نرم‌افزارهای نقاشی می‌توانند قلم‌های‌شان را به فشار حساس کنند. نرم‌افزارهای موسیقی می‌توانند کیبوردهایی حساس به فشار داشته باشند.

آیفون‌های جدید اولین گوشی‌هایی هستند که از این قابلیت استفاده می‌کنند، اما با این حال احتمالا آیپدها و تمام محصولات اپل هم از این پس این قابلیت را در خودشان جای خواهند داد.

اگر میان‌برهای نرم‌افزاری با استفاده از ۳D Touch گسترش پیدا کنند، شاید حتی دیگر نیازی به کلید Home هم نباشد. قابلیت ۳D Touch به‌طور کلی صفحه‌های لمسی را عوض می‌کند.

طراحی حدودا یکسان

انتظار این موضوع را داشتیم. آیفون‌های جدید طراحی حدودا یکسانی دارند. آیفون جدید را به دست کسی بدهید و نگذارید به پشت‌اش نگاه کند تا لوگوی S را ببیند. فقط از وزن گوشی می‌تواند بفهمد که آیفون مدل S را به دست گرفته است. آی‌فون‌های جدید ۱۱ درصد نسبت به مدل پارسال سنگین‌تر شده‌اند.

iphone-6s-02 iphone-6s-03 iphone-6s-04

البته رنگ جدید آیفون هم که اپل به آن «رز گلد» می‌گوید، چهره‌ی آن را کمی تغییر داده است. ولی این تغییرات، تنها تغییرات ظاهری هستند که آیفون ۶s و ۶s Plus نسبت به مدل‌های سال گذشته داشته‌اند.

اپل این روند را مدتی است که رعایت می‌کند: سال‌های فرد تنها سخت‌افزار گوشی بروزرسانی می‌شود و در سال‌های زوج، ظاهر و طراحی آن هم تغییر می‌کند.

‌‌

آلومینیوم هواپیما و شیشه‌ی سخت‌تر

اپل می‌گوید که شاید گوشی جدیدش از نظر ظاهری تفاوتی نکرده باشد، اما دو گوشی ۶s سفت و سخت‌تر شده‌اند. اپل از آلومینیوم جدیدی برای بدنه‌ی گوشی استفاده کرده است؛ آلومینیومی که در ساخت بدنه‌ی هواپیما از آن استفاده می‌شود. اسم این آلومینیوم، «سری ۷۰۰۰» است و اپل قبلا هم از آن در ساخت مدل Sport اپل واچ استفاده کرده است.

iphone-6s-07

اپل امیدوار است که این فلز جدید، مشکل خم شدن ۶ Plus را حل کند. این شرکت هم‌چنین می گوید که شیشه‌ی ۶s را از نظر شیمیایی سخت‌تر کرده‌اند. با این حال اپل نمی‌گوید که آیا تکنولوژی استفاده شده، Gorilla Glass است یا نه.

سخت‌افزار جدید

محسوس‌ترین تغییر سخت‌افزاری آیفون‌های جدید، دوربین‌های ارتقا یافته‌ی آن است. اپل پس از سال‌ها دوربین ۸ مگاپیکسلی آیفون را رها کرد و در ۶s دوربینی با دقت ۱۲ مگاپیکسل قرار داد. قابلیت فوکوس خودکار و هم‌چنین رنگ‌هایی واقعی‌تر، مهم‌ترین پیشرفت‌های دوربین جدید هستند.

دوربین جلوی ۵ مگاپیکسلی هم اپل را در کنار رقبای‌اش قرار می‌هد. اپل به جای اینکه یک فلاش جلوی دوربین قرار دهد، به هنگام گرفتن سلفی، تمام صفحه را روشن می‌کند. در نتیجه حتی زمانی که بخواهید در نور کم سلفی بگیرید، عکس‌های خوبی ثبت می‌کنید.

iphone-6s-12 iphone-6s-08 iphone-6s-10

چند عکس سلفی که گرفتیم، بسیار خوب از آب درآمدند و از آیفون‌های قبلی بسیار بهتر بودند. رنگ‌ها و جزییات در عکس‌ها بهتر شده بودند.

قابلیت جدید Live Photos هم به‌طور پیش‌فرض فعال است که عکس‌ها را تبدیل به یک فایل gif یا ویدیویی می‌کند. عکس‌های Live، اصولا عکس‌هایی هستند که تکان می‌خورند. گرفتن آن‌ها هم کاملا خودکار است. مثل همیشه عکس‌تان را بگیرید و آیفون خودش آن‌ها را زنده ثبت می‌کند.

بد نیست این را هم بگوییم حجم عکس‌های زنده، حدود دو برابر تصاویر معمولی است. حجم فایل‌های ویدیویی ۴K را هم در نظر بگیرید تا معضل بزرگ فضا در آیفون‌های جدید را درک کنید.

اپل هم مثل رقبا، قابلیت ضبط ویدیوهای ۴K را به آیفون ۶s اضافه کرده است؛ یعنی می‌توان ویدیوهایی با وضوح تصویر ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل گرفت.

درست مثل پارسال هم تنها مدل ۶s Plus لرزش‌گیر اپتیکال تصویر دارد. این قابلیت، تاری که ممکن است به دلیل لرزش دست به‌وجود بیاید را از بین می‌برد.

حسگر اثر انگشت ۶s هم بسیار سریع‌تر عمل می‌کند. در کنار اینکه می‌توانید گوشی‌تان را با سرعت بالایی آنلاک کنید، خریدهای‌تان هم از این پس با این Touch ID جدیدتر، سریع‌تر خواهند شد.

اگر در نقطه‌ای زندگی می‌کنید که امکان استفاده از تکنولوژی LTE Advanced را دارد، می‌توانید از آن در آیفون جدید استفاده کنید. پشتیبانی از وا‌ی‌فای ۸۰۲.۱۱ac هم به ۶s اضافه شده است. به‌طور کلی، وای-فای و اینترنت موبایل‌تان با استفاده از آیفون ۶s سریع‌تر می‌شود. البته اگر سرعت اینترنت‌تان بالا باشد.

اپل قول مصرف باتری یکسانی را برای آیفون ۶s داده است: ۱۰ تا ۱۱ ساعت گشت و گذار در وب یا ۱۰ ساعت پخش ویدیوی HD. در واقع برای اینکه تکنولوژی‌های Taptic Engine (لرزش فورس تاچ) و صفحه‌ی نمایش جدید گوشی آن را ضخیم‌تر نکنند، اپل باتری را کمی کوچک‌تر کرده است.

مثل مدل‌های پارسال هم آیفون ۶s Plus باتری بیشتری نسبت به ۶s دارد.

‌دیگر تغییر سخت‌افزاری، ارتقای پردازنده‌ی گوشی است. مثل همیشه، اپل هیچ اطلاعات درست و درمانی از پردازنده‌های موبایل‌اش نداده است. این شرکت تنها گفته است که پردازنده‌ی A9، هفتاد درصد از پردازنده‌ی A8 پارسال سریع‌تر عمل می‌کند. قدرت پردازش گرافیکی‌اش هم طبق گفته‌ی اپل، ۹۰ درصد بیشتر شده است.

سیستم عامل iOS 9

دو مدل جدید ۶s از آخرین نسخه‌ی iOS بهره می‌برند. یعنی Siri باهوش‌تر، نقشه‌های بهتر، نسخه‌ی بروزرسانی شده‌ی Notes و مصرف باتری کمتر را از همان ابتدا در خود دارند.

قیمت

آیفون ۶s و ۶s Plus از دیروز در فروشگاه‌های تمام دنیا عرضه شدند. در امریکا، نسخه‌ی ۱۶ گیگابایتی آنلاک، ۶۵۰ دلار قیمت دارد. قیمت مدل ۶۴ گیگابایتی ۷۵۰ دلار و قیمت مدل ۱۲۸ گیگابایتی هم ۸۵۰ دلار است. البته تمام این گوشی‌ها را می‌توان با قیمتی پایین‌تر و به‌صورت قراردادی هم خرید.

iphone-6s-24 iphone-6s-25 iphone-6s-45 iphone-6s-48

در انگلستان، قیمت آیفون‌ها از ۵۳۹ پوند شروع می‌شود و تا ۷۸۹ پوند برای iPhone 6s Plus با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایتی پیش می‌رود.

منبع: CNET

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar hanif

    ممنون از مطلبی که قرار دادین .

    جالب بود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه