نقد و بررسی ال‌جی G5 در دیجی‌کالا مگ

۱۶ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه

گاهی قرار دادن امکانی در گوشی‌های بالارده باعث می‌شود تا فروش این گوشی‌ها بیشتر شود یا به عبارتی، مهر تاییدی بر فروش مطلوب گوشی‌ باشند. این امکانات تضمین می‌کنند که قشر خاصی (مثلا عکاسان موبایلی) حتما به سراغ این گوشی‌‌ها خواهند رفت. در این میان، ال‌جی سعی کرده با استفاده از دو دوربین در «جی۵» (G5) این گوشی را متفاوت‌تر از چیزی که هست، جلوه دهد. البته این تنها دوربین نیست که متفاوت شده بلکه تمام قسمت‌ها پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند. نمایشگری که با همیشه روشن ماندنش شما را از هر اعلان جدیدی آگاه می‌سازد، سخت‌افزاری با نهایت قدرت در کنار طراحی کاملا جدید، مواردی هستند که ال‌جی می‌خواهد، با گوشی جدید G5 آن را به رخ رقیبان بکشد.

با دیجی‌کالا مگ در نقد و بررسی ال‌جی G5 همراه شوید.

درگاه جادویی

ماژول‌های LG G5 آن‌طور که بایدوشاید کاربردی نیستند.

امکان استفاده از ماژول‌های مختلف در این گوشی، بزرگ‌ترین ابتکار به‌کاررفته در G5 است. این ماژول‌ها باعث می‌شوند تا گوشی کاربرد جدیدی به دست آورد یا یکی از کاربرد‌های‌اش ارتقا پیدا کند.

تابه‌حال دو ماژول با کاربری مختلف برای G5 تولید شده‌اند، یکی ماژول CAM Plus که کارایی دوربین را بهبود و استفاده از آن را ساده‌تر می‌کند. ماژول دیگر محصول همکاری ال‌جی با شرکت دانمارکی و معروف در زمینه‌ی صدا، Bang and Olufsen است. این ماژول Hi-Fi Plus نام دارد و می‌تواند با استفاده از آمپلی‌فایر داخلی، صدای ۲۴ بیتی تولید کند. حتی اگر G5 هم نداشته باشید، می‌توانید با استفاده از پورت USB Type-C از این ماژول برای دستگا‌ه‌های دیگر استفاده کنید.

LG G5 Review_04

ماژول CAM Plus علاوه بر اینکه می‌تواند کنترل فیزیکی گوشی را هنگام عکاسی بیشتر کند، کمک می‌کند تا با استفاده از کلید‌های فیزیکی، بتوانید تصاویر بهتری در مقایسه با حالت عادی ثبت کنید. این ماژول سه کلید مهم دارد. با یکی از کلید‌ها می‌توانید تصویر ثبت کنید، با یکی به ضبط ویدیو بپردازید و با کلید دوحالته‌ی اهرمی، بتوانید به‌راحتی برنامه‌ی دوربین را اجرا کنید. همچنین در این ماژول یک باتری ۱۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی قرار گرفته که تا در مواقع اضطراری، نقش پاور بانک را برای‌تان ایفا کند.

شاید تنها موردی که در این ماژول جلب‌توجه می‌کند، امکان کنترل گوشی با یک دست باشد که در هنگام عکاسی با موبایل به‌شدت کارآمد است. اما سایر امکانات آن‌طور که بایدوشاید کاربردی به نظر نمی‌رسند. یکی از معایب این ماژول سنگینی بیش‌ازحد آن است، البته مشکل دیگر تبدیل‌شدن گوشی به وضعیتی است که نمی‌توانید آن را به‌درستی روی میز یا در جیب‌تان قرار دهید.

دوربین

مثل گوشی G4، جذاب‌ترین بخش G5 هم، دوربین‌های‌اش است.

دو دوربین با مشخصات مختلف برای G5 انتخاب شده‌اند؛ دوربین اولی، ۱۶ مگاپیکسلی با نسبت کانونی f/1.8  و دوربین دوم، ۸ مگاپیکسلی با نسبت کانونی f/2.4 است. در کنار این دو دوربین، فلشی با رنگ سفید قرارگرفته؛ همچنین فوکوس لیزری هم وجود دارد تا کمک ‌کند G5 فوکوسی ۹ نقطه‌ای و سریع داشته باشد.

مثل گوشی ال‌جی G4، جذاب‌ترین بخش ال‌جی G5 هم، دوربین‌های‌اش هستند؛ دوربین‌هایی که می‌توانند با دو زاویه‌ی عریض ۱۳۵ درجه‌ای و سنتی ۷۸ درجه‌ای، تصویر ثبت کنند. یکی از دوربین‌ها دقیقا سنسوری با مشخصات سنسور استفاده‌شده در گوشی ال‌جی V10 دارد. دوربین دوم می‌تواند تصاویر عریضی در مقایسه با گوشی‌های معمولی ثبت کند. تصاویر این دوربین آن‌قدر عریض هستند که باید نگران قرارگیری دستی که با آن گوشی را نگه‌داشته‌اید، در تصاویر ثبت‌شده باشید!

LG G5 Review_03

در رابط کاربری عکاسی، کلید‌های مجازی عکاسی و فیلم‌برداری کنار هم قرار گرفته‌اند و حالت‌های عکاسی به سه قسمت ساده، اتوماتیک و پیشرفته تقسیم‌شده‌اند. در حالت ساده تنها می‌توانید تصویر ثبت کنید و هیچ انتخاب خاصی در اختیار ندارید. با انتخاب حالت عکاسی اتوماتیک می‌توانید موارد پیش‌پاافتاده‌ای مثل نسبت تصویر، تغییر حالت HDR، افزودن فیلتر روی تصاویر و تایمر را کنترل کنید. اما حالت پیشرفته، انتخاب‌های فراوانی را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ می‌توانید تمامی متغیر‌های موجود در یک دوربین حرفه‌ای را با استفاده از این حالت در G5 داشته باشید و با توجه به سوژه و محل عکاسی‌تان، مواردی مثل تراز سفیدی، مقدار ISO، سرعت شاتر و فوکوس را به‌دلخواه و به‌صورت دستی تغییر دهید.

تصاویر دوربین ۱۶ مگاپیکسلی شفاف، روشن و چشم‌نواز هستند. اما ردپایی از نویز در تصاویری که در نور کم ثبت‌شده‌اند، دیده می‌شود. می‌توان گفت که تصاویر ثبت‌شده با این دوربین، کیفیتی مشابه تصاویر ثبت‌شده با G4 دارند و هنوز هم کم‌نظیر هستند.

LG G5 Review_06

دوربین ۸ مگاپیکسلی که تصاویر عریض ثبت می‌کند، فوکوس ثابتی دارد و با آن صرفا می‌توانید، تصاویری از مناظر ثبت کنید؛ تصاویری که در آن‌ها نیاز به فوکوس روی مورد خاصی ندارید. بسیاری از تنظیمات پیشرفته برای این دوربین هم در نظر گرفته‌شده‌اند که می‌توانید به کمک آن‌ها تصاویر جذابی ثبت کنید.

دوربین سلفی ال‌جی G5، سنسوری ۸ مگاپیکسلی و لنزی با نسبت کانونی F/2.0 دارد. بدون شک می‌توان گفت، تصاویر دوربین سلفی G5 کم‌نظیر هستند و می‌توان آن‌ها را هم‌رده با تصاویر توسط دوربین سلفی گلکسی S7 قرار داد.

نمایشگر

اولین موردی که با دیدن گوشی توجه‌تان را جلب می‌کند، کیفیت بالای نمایشگر و قابلیت همیشه روشن ماندنش است. نمایشگری که با توجه به نسل قبلی‌اش کمی کوچک‌تر شده ولی در عوض تراکم پیکسلی‌اش کمی افزایش پیدا کرده است. نمایشگری با اندازه‌ی ۵٫۳ اینچی که تراکم ۵۵۴ پیکسل بر اینچ دارد، به فناوری IPS مجهز شده و از پنل‌های LCD استفاده می‌کند. روی این نمایشگر، شیشه‌ای با لبه‌های خمیده قرار گرفته است. این خمیدگی به‌خصوص در لبه‌ی بالایی، توجه بیشتری جلب می‌کند. شیشه‌ای از نسل چهارم محافظ‌های گوریلا گلس بر روی نمایشگر قرار گرفته تا از آسیب رساندن خط‌وخش‌های احتمالی جلوگیری کند.

LG G5 Review_02

استفاده از فناوری جدید همیشه روشن ماندن (Always On Display)، در این نمایشگر باعث می‌شود هیچ اتفاق مهمی را از دست ندهید و همیشه با نگاه کردن به گوشی‌تان بتوانید ساعت، تاریخ و اعلان‌های مهم‌ را ببینید. نمایشگر G5 در مقایسه با نمایشگر G4 شفافیت و روشنایی بیشتری دارد و می‌تواند زیر نور مستقیم هم خوانایی لازم را داشته باشد.

سخت‌افزار، سیستم‌عامل و کارایی

اسنپ‌دراگون ۸۲۰ شرکت کوالکام، تاییدکننده‌ی قدرت بی‌رقیب این گوشی تا تاریخ نگارش این مطلب است. تراشه‌ی اسنپ‌دراگون ۸۲۰، قدرت پردازش گرافیکی بالایی دارد و می‌تواند به‌راحتی از پس هر بازی‌ای برآید. از طرفی وجود چهار گیگابایت رم در G5، باز کردن برنامه و بازی به هر تعداد که مایل باشید را امکان‌پذیر می‌کند. این پردازنده مصرف پایینی دارد و با توجه به چهار هسته‌ای بودنش، گرمای کمتری در مقایسه با اسنپ‌دراگون ۸۱۰ تولید می‌کند. نتایج آزمون‌های مختلف روی این گوشی نشان داد که G5 در بدترین شرایط پردازشی تنها ۴۰ درجه گرم می‌شود. جدا از انجام بازی، حتما سریع بودن گوشی در مقایسه با سایر گوشی‌های ال‌جی توجه‌تان را جلب خواهد کرد.

LG G5 Review_01

ال‌جی G5 یکی از قدرتمندترین گوشی‌های اندرویدی جهان است.

نسخه‌ی جدید رابط کاربری ال‌جی پیشرفت قابل‌توجهی در مقایسه با قبل نداشته است. موردی که جلب‌توجه می‌کند، حذف کلید مجازی منوی برنامه‌هاست. مثل رابط کاربری هوآوی تمام برنامه‌ها، ویجت‌ها و میان‌برها در صفحاتی کنار هم قرار می‌گیرند و در زیر آن‌ها ردیفی ۵ خانه‌ای وجود دارد که می‌توانید برنامه‌هایی که بیش از همه به آن‌ها نیاز دارید را در این خانه‌ها قرار دهید. به عبارتی می‌توان گفت این رابط کاربری بیش‌ازپیش به رابط کاربری آیفون نزدیک شده است. به لطف سخت‌افزار قدرتمند، حرکت بین منو‌ها، باز کردن برنامه‌ها، باز و بسته کردن منوی مدیریت برنامه‌ها و همچنین رابط کاربری دوربین، بسیار روان عمل می‌کنند و هیچ در G5 دیده نمی‌شود. این گوشی در آزمون AnTuTu بیش از ۱۳۰ هزار امتیاز کسب کرد. این عدد نشان می‌دهد که G5 یکی از قدرتمندترین گوشی‌های اندرویدی جهان است.

برخلاف تمام گوشی‌های جدید بازار، باتری گوشی G5 هنوز هم قابلیت تعویض دارد. باتری ۲۸۰۰ میلی‌آمپرساعتی از جنس لیتیون-یون انتخاب خوبی برای این گوشی نیست. نمایشگر ال‌جی G5 با توجه به تراکم پیکسلی بالا، مصرف زیادی دارد و این باتری جوابگوی‌اش نیست.

LG G5 Review_08

این گوشی از دو سیم‌کارت و شبکه‌ی ۴G پشتیبانی می‌کند، علاوه بر حافظه‌ی داخلی ۳۲ گیگابایتی، امکان استفاده از کارت حافظه‌ی جانبی تا ظرفیت ۲۰۰ گیگابایت برای کاربران این گوشی فراهم‌شده است. البته شیار سیم‌کارت دوم و کارت حافظه‌ی جانبی مشترک هستند و شما می‌توانید تنها از سیم‌کارت دوم یا کارت حافظه‌ی جانبی استفاده کنید.

طراحی و ساخت

برای خارج کردن باتری از ماژول قبلی و اتصالش به ماژول جدید، حتما به زور متوسل شوید.

اگر نمایشگر را از طراحی گوشی حذف کنیم، باقی قسمت‌ها آن‌چنان‌که باید مثل G4 دل‌چسب نیستند و حرفی برای گفتن ندارد. شاید ال‌جی امکانات سخت‌افزاری و قابلیت‌های منحصربه‌فرد گوشی جدیدش را به طراحی ظاهری آن ترجیح داده است. این مورد روی قاب پشتی به‌وضوح با حالت قرار گرفتن حسگر اثرانگشت و دوربین‌های کنار هم، قابل‌لمس است. البته نباید گرد بودن گوشه‌ها، خم بودن شیشه‌ی لبه‌ی بالایی، قاب پشتی یکپارچه و سادگی در دست گرفتن گوشی را هم فراموش کرد.

LG G5 Review_05

به نظر می‌رسد کلیدی که نقش قفل بخش ماژول گوشی را اجرا می‌کند، آن‌طور که بایدوشاید خوب طراحی نشده و با استفاده‌ی زیاد، امکان خراب شدن‌اش وجود دارد. هنگامی‌که می‌خواهید از ماژول دیگری به‌جای ماژول اصلی استفاده کنید، بایستی با استفاده از این کلید، قسمت پایین گوشی را از بدنه‌ی اصلی جدا کنید. این قسمت همراه با باتری از گوشی جدا می‌شود و باعث خاموش شدن دستگاه می‌شود. لازم بود زمانی که این کلید که به‌نوعی قفل ماژول گوشی است، فشرده می‌شد؛ پیامی مبنی بر خاموش شدن گوشی، کاربر را از این موضوع مطلع می‌کرد. بعد از خارج کردن باتری و لبه‌ی پایینی، زمانی هم که می‌خواهید از ماژول جدیدی استفاده کنید، بایستی برای خارج کردن باتری از ماژول قبلی و اتصالش به ماژول جدید، حتما به زور متوسل شوید. این مورد می‌تواند در استفاده طولانی‌مدت و با تکرار زیاد، به باتری و ماژول‌ها آسیب برساند.

جمع‌بندی

ال‌جی G5 یکی از بهترین انتخاب‌ها برای علاقه‌مندان به بازی است.

محصول خلاقیت و نوآوری ال‌جی را می‌توان در G5 دید. این گوشی، با داشتن بخشی به نام درگاه جادویی، می‌تواند پذیرای ماژو‌ل‌های مختلف جهت ارتقا یا افزایش کارآیی باشد. همچنین علاوه بر این، دوربین‌های ۱۶ و ۸ مگاپیکسلی متفاوت G5، آن را با گوشی‌های دیگری که تاکنون تولیدشده، متفاوت می‌کند. نمایشگر بزرگ و باکیفیت و سخت‌افزار قدرتمند، G5 را یکی از بهترین انتخاب‌ها برای علاقه‌مندان به بازی می‌کند. البته برای کسانی که به‌ظاهر گوشی اهمیت می‌دهند، شاید G5 جذابیت زیادی نداشته باشد. می‌توان گفت که ظاهر این گوشی به‌طور قابل‌توجهی فدای قابلیت‌های‌اش شده است.

برای خرید اینترنتی ال‌جی G5 بر روی لینک زیر کلیک کنید.

LG G5

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar عطر لیلیوم

    به نظر من که این گوشی در مقابل قیمت بالای که داره ارزش خرید نداره ضمنا ما گوشی می خواهیم بخریم نه دوربین عکاسی

  2. Avatar شاهین جزیرئیان

    من تجربه چند روزه خودم رو از جی ۵ میگم: باتریش بیشتر از حدی که شما فکر میکنید شارژ نگه میداره.
    قیافه گوشی خیلی بهتر از عکسهاش هستش و خیلی هم خوش دسته.
    کیفیت صفحش خیلی خوبه.خیلی خیلی کمتر از گوشی قبلی من (اکسپریا زد) گرم میشه.دوربینش عالیه و به گفته سایت جی اس ام آرنا از اپل و سامسونگ اس ۷ بهتره.سرعت حسگر اثر انگشتش خیلی بالاست و سریع قفل گوشی رو باز میکنه.کم پلاسش یه دکمه داره که اگه بزنیش شروع به شارژ کردن گوشی میکنه.
    فقط تنها ایرادی که وجود داره اینه که دیگه با شارژرهای قدیمی نمیتونید شارژش کنید چونکه کابلش فرق میکنه.
    درمورد جدا شدن باتری و دکمه آن که بعضی ها میگن ممکنه زود خراب بشه باید بگم که تمام گوشی های قدیمی دارای قاب پشتی قابل باز شدن و باتری قابل تعویض بودند ولی مگه شما چند بار احتیاج به باز کردن قاب پشت گوشی پیدا میکردین ؟؟؟ اینجا هم هنوز گوشی چند هفته بیشتر نیست که اومده همه میگن ممکنه خراب بشه که کاملا اشتباهه.

  3. Avatar essi

    به هیچ وجه با نقد بررسی جی۵ که شده موافق نیستم انگار سعی در تخریب جی۵ بوده. جی۵ این همه محاسن داره و کلی امکانات و…. که اصن راجبش حرفی زده نشده. به نظرم نقد و بررسی کوتاهی بوده که همینجوری سر سری گرفته شده. وقتی اسم نقد و بررسی میشه یعنی باید از امکانات و کارایی ریز تا درشت کلی گوشی و بیان کنید نه اینکه با ۴ خط سر و تهشو هم بیاری

  4. Avatar مرتضی

    عددهایی که به عنوان نسبت کانونی ذکر کردید در واقع میزان گشودگی دیافراگم هر یک از دوربین هاست

  5. Avatar فرهام

    شما ک زحمت کشیدی ..بهتر نبود راجع ب باتریش بیشتر صحبت میکردی؟؟؟؟فقط گفتید قابلیت تعویض داره،ب نظر شما،همینقدر اکتفا میکنه؟؟

    1. Avatar badboy

      باور کنید همین که باتری قابل تعویضه بسه شما چی میخوای دیگه؟میخوای بکوبی بگی ۲۸۰۰ ئه ؟

      1. Avatar فرهام

        میدونی دوست عزیز،، ب اینکه بعد از ۶ ماه باید دنباله تعمیر کلید ماژول گوشی باشم علاقه ای ندارم
        باتری قابل تعویضه؟؟!!!
        قبلا باتری گوشیها قابل تعویض بود،چندسالی میشه ک قابل تعویض بودن باتری رو از روی گوشی ها حذف کردن…حالا بعداز گذشت زمان،همون قابلیت تکراری چندساله پیش رو دوباره عرضه کردن و من دیگه چی میخوام؟؟
        واسه برگردوندن یه قابلیت تکراری،ب هیچ عنوان این شرکت قابل تحسین نیست،کم بودن ظرفیت یک باتری رو ،نمیشه با قابل تعویض بودنش توجیه کرد!

    2. Avatar امیر اسدی

      موافقم ، خیلی کم اطلاعات دادن، اشاره نکرد به اینکه مستطیل شکله، سبز رنگه، یا اینکه روش نوشته داره، خیلی بررسی بی دقتی انجام دادن.

    3. Avatar عليرضا

      من با نظر پرهام موافقم باید اطلاعات کاملی از میزان شارژ دهی باطری در حالت های پلی بک فیلم ، مکالمه ، وب گردی با WiFi و LTE وحالت استند بای قرار میدادن مخصوصا برای ال جی که معروف هست به شارژ دهی ضعیف . این چیزایی که در نقد و بررسی نوشتین رو که قبل از عرضه شدن گوشی هم همه میدونستن ، البته شاید به دلایلی کاملا نا معلوم از دادن اطلاعات کافی در مورد پاشنه آشیل ال جی جی ۵ خود داری کردن .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه