نقد و بررسی ایسوس GX700 در دیجی‌کالا مگ؛ آب و آتش

۱۷ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه

شرکت ایسوس به‌تازگی یکی از جنجالی‌ترین لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی خود را به تعداد محدود روانه‌ی بازارهای جهانی کرده و این محصول در کشور ما هم در وب‌سایت دیجی‌کالا موجود شده است. این محصول که ROG GX700 نام دارد، علاوه بر کیفیت ساخت بالا و سخت‌افزاری در حد یک کامپیوتر رومیزی، مجهز به یک سیستم خنک‌کننده‌ی مایع است که مانند یک ماژول به‌راحتی به لپ‌تاپ متصل شده و عمل خنک‌سازی سخت‌افزارها را با کارایی بالاتری نسبت به خنک‌کننده‌های بادی انجام می‌دهد. در حال حاضر این نوع سیستم‌ها در بین کامپیوترهای رومیزی حرفه‌ای و رده‌بالا تاحدودی جا افتاده است، اما در لپ‌تاپ‌ها تاکنون این اتفاق رخ نداده بود که ایسوس برای اولین بار این کار را انجام داد. با دیجی‌کالا مگ در نقد و بررسی لپ‌تاپ ایسوس GX700 همراه شوید.

  • طراحی و ساخت، لپ‌تاپ و سیستم خنک‌کننده

GX700 زمانی پتانسیل واقعی‌اش را پیدا می‌کند که ماژول خنک‌کننده‌ی مایع را به آن وصل کنید.

بااینکه در اکثر لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی تمام توجه‌ها به سمت قطعات داخلی و قدرت سخت‌افزاری است، در GX700 شرایط کمی متفاوت بوده و طراحی آن مهم‌ترین نقش را بازی می‌کند، به ترتیبی که این کالا از یک لپ‌تاپ و یک سیستم خنک‌کننده‌ی مایع تشکیل شده که در یک چمدان چرخ‌دار قرار گرفته‌اند. خود لپ‌تاپ را می‌توان به‌تنهایی استفاده کرد، اما توان کاری آن تا حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و GX700 زمانی شکل واقعی‌اش را پیدا می‌کند که ماژول جداگانه‌ی سیستم خنک‌کننده‌ی مایع را به آن وصل کنید.

ASUS GX700 Review_06

بدنه‌ی لپ‌تاپ از ترکیب فلز و پلاستیک ساخته شده و طراحی خوب و متفاوتی نسبت به دیگر مدل‌های مخصوص بازی ایسوس دارد. برخلاف انتظاری که از یک محصول گران‌قیمت می‌رود و به‌نظر می‌‌رسد باید بدنه‌ی تمام فلزی داشته باشد، در این مدل لایه‌ی زیرین و فضای اطراف کیبورد و تاچ‌پد از جنس پلاستیک است. اما به دلیل استفاده از طرح‌ها و رنگ‌های جذاب، نه‌تنها این مورد آزاردهنده نیست، بلکه حتی استفاده از پلاستیک برای فضای داخلی لپ‌تاپ را می‌توان به چشم حرکتی هوشمندانه نگاه کرد؛ چراکه سطح پلاستیکی، حرارت داخلی را کمتر به مچ دستان کاربر منتقل می‌کند. از طرفی استفاده از آلومینیوم در لبه‌های کناری بخش داخلی و قاب پشت صفحه‌نمایش به بهترین نحو صورت گرفته و در رابطه با شکل ظاهری GX700 تنها می‌توان از واژه‌ی “عالی” استفاده کرد.

طراحی سیستم خنک‌کننده‌ی مایع هم کاملا حرفه‌ای بوده و هیچ دردسری برای راه‌اندازی اولیه ندارد. نیازی نیست مایعی را داخل آن بریزید یا قطعاتی را به یکدیگر وصل کنید؛ همه‌چیز از ابتدا آماده است. همچنین به‌راحتی می‌توان این ماژول را به لپ‌تاپ‌ متصل کرد. کافیست لپ‌تاپ را در قسمت جلویی ماژول روی چهار پین فلزی قرار داده و اهرمی را که در قسمت بالایی ماژول قرار دارد به پایین فشار دهید. حتی برای جدا کردن آن‌هم کافیست یک کلید را فشار دهید تا در لحظه عمل جداسازی صورت گیرد. به‌نظر می‌رسد اتصال و جدا کردن این دو قطعه آسان‌تر از این ممکن نبود.

ASUS GX700 Review_05

جالب اینجاست که این عمل جداسازی آن‌قدر تمیز صورت می‌گیرد که حتی یک قطره از مایعی که در این سیستم در جریان است در نقاط اتصال لپ‌تاپ به ماژول مشاهده نمی‌شود، اتفاقی که همیشه درهنگام استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده مایع برای کامپیوترهای رومیزی با آن مواجه بوده‌ایم.

  • صفحه‌نمایش و بلندگوها

همه‌ی آنچه از صفحه‌نمایش یک لپ‌تاپ رده‌بالا انتظار دارید در GX700 وجود دارد.

این لپ‌تاپ به یک صفحه‌نمایش ۱۷٫۳ اینچی مجهز است. ابعادی که در مقایسه با نمونه‌های ۱۵٫۶ اینچی، برای یک لپ‌تاپ حرفه‌ای مخصوص بازی بسیار خوش‌آیند به‌نظر می‌رسد. پنل صفحه‌نمایش با فناوری IPS ساخته شده و کیفیت Full HD و روکش مات دارد؛ تمام آنچه از صفحه‌نمایش چنین لپ‌تاپ رده‌بالایی انتظار داشتیم. هرچند که در حال حاضر استاندارد Full HD بالاترین کیفیت در بین صفحه‌نمایش‌های لپ‌تاپ‌ها نیست و نمونه‌های ۴K هم وجود دارند. البته به پورت‌های تصویری این لپ‌تاپ می‌توان مانیتورهای جداگانه ۴K متصل کرد و از کیفیت بالای آن‌ها لذت برد.

ASUS GX700 Review_07

از لحاظ توان صدای خروجی واقعا GX700 حرف خاصی برای گفتن ندارد. هرچند بلندگوهای این لپ‌تاپ کیفیت خوبی دارند، اما برای چنین محصول بی‌نظیری، انتظار مواجه با بلندگوهای خاص‌تری را داشتیم. البته یک خروجی صدای S/PDIF روی این محصول وجود دارد که مخصوص اتصال هدست‌های حرفه‌ای مخصوص بازی بوده و از کیفیت بالایی برخوردار است.

  • کیبورد و تاچ‌پد

کیبورد GX700 تمامی مشخصات یک محصول حرفه‌ای را دارد. کیبورد جزیره‌ای با کلیدهای بزرگ و چیدمان مناسب و مجهز به نور پس‌زمینه قرمز که در سه سطح قابل تنظیم است. برخی کلیدهای کمکی مانند کلیدهای ماکرو، باز کردن پنل ROG ایسوس و کلید دسترسی سریع به برنامه فیلم‌برداری با وب‌کم، هم در مجموعه این کیبورد وجود دارند. کلیدهای نرم با سرعت پاسخگویی بالا هم از دیگر مشخصات این کیبورد هستند. با این حال، پیش‌ازاین چیزی شبیه به این کیبورد را روی لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت‌تر و معمولی‌تر مخصوص بازی ایسوس مانند مدل G551 هم دیده‌ایم و شاید اگر طراحی و رنگ‌بندی متفاوتی نداشت، چندان جذاب نبود. چراکه روی برخی از لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت مخصوص بازی مانند GT80S TITAN SLI شرکت MSI شاهد وجود کیبورد مکانیکی هستیم که عملکردش با اختلاف، بهتر از کیبورد GX700 ایسوس است.

ASUS GX700 Review_04

زیر کیبورد یک تاچ‌پد بزرگ قرار گرفته که از یک پد و دو کلید بزرگ تشکیل شده است. این دو کلید بسیار نرم و روان بوده و کار کردن با آن‌ها در کنار سطح صاف و حساس پد، کاملا خوش‌آیند است. هرچند که در کل تاچ‌پد برای بازی کردن کاربردی ندارد و باید یک ماوس در کنار این لپ‌تاپ خریداری کنید. البته یک ماوس مخصوص بازی در بسته‌بندی این لپ‌تاپ وجود دارد که برای شروع کار کافی‌ست. اما بعید به‌نظر می‌رسد کاربری که GX700 را خریداری می‌کند، یک ماوس حرفه‌ای و رده‌بالا هم همراه آن تهیه نکند.

  • سخت‌افزار و باتری

نقطه قوت اصلی این لپ‌تاپ، کارت گرافیک GTX 980 که به ۸ گیگابایت حافظه GDDR5 مجهز شده است.

در پیکره‌بندی سخت‌افزاری GX700 از قطعات به‌روز و بسیار قدرتمندی استفاده شده است که با اتکا به آن‌ها می‌توان جدیدترین و سنگین‌ترین بازی‌های روز را با نهایت کیفیت و نرخ فریم بالا اجرا کرد. پردازنده مرکزی Core i7 6820HK اینتل، ۳۲ گیگابایت رم DDR4 و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی SSD همگی به‌تنهایی اجزای قدرتمندی هستند که روی کمتر لپ‌تاپی شاهدشان هستیم. اما نقطه قوت اصلی این لپ‌تاپ کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 980 آن است که به ۸ گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع GDDR5 مجهز شده است. این پردازشگر از کلاس قطعات کامپیوترهای رومیزی محسوب شده و از قوی‌ترین نمونه‌ی مخصوص لپ‌تاپ‌ها یعنی GeForce GTX 980M، تقریبا ۴۰ درصد قوی‌تر است.

ASUS GX700 Review_08

حتی فکر این را هم نکنید که لپ‌تاپ و سیستم خنک‌کننده‌اش را بدون اتصال مستقیم به برق استفاده کنید.

البته اگر می‌خواهید به بالاترین سطح توان این قطعات دسترسی پیدا کنید باید حتما سیستم خنک‌کننده مایع را به لپ‌تاپ متصل کنید. در تستی که ما با این لپ‌تاپ گرفتیم و بازی Fallout 4 را اجرا کردیم، زمانی که سیستم خنک‌کننده به لپ‌تاپ وصل بودن بازی روی تنظیمات گرافیکی Ultra به‌راحتی و با نرخ فریم بالا (حتی در محیط‌های بسیار باز) اجرا می‌شد. اما زمانی که سیستم خنک‌کننده را جدا کردیم در برخی صحنه‌ها با کمی افت فریم و رده رده شدن تصویر مواجه شدیم. البته در برخی بازی‌ها با همین افت فریم کوچک هم مواجه نشدیم، اما درهرصورت تمام ابهت و تمایز GX700 زمانی نمایان شد که از سیستم خنک‌کننده مایع استفاده کردیم.

ASUS GX700 Review_01

ایسوس از یک باتری ۶ سلولی لیتیوم-یونی با ظرفیت ۹۳ وات‌ساعت برای این لپ‌تاپ استفاده کرده که قابل جدا کردن نیست. بااینکه این باتری در نگاه اول ظرفیت بالایی دارد، اما اصلا حتی فکر این را هم نکنید که لپ‌تاپ و سیستم خنک‌کننده‌اش را بدون اتصال مستقیم به برق استفاده کنید. چراکه در این حالت باتری کمتر از یک ساعت دوام آورده و به‌سرعت هم کارایی سیستم (به دلیل کم شدن توان ورودی) کاهش پیدا می‌کند.

  • بسته‌بندی و اقلام همراه

همان‌طور که گفته شد این لپ‌تاپ بسته‌بندی بی‌نظیر و متفاوتی دارد. در اولین مرحله که با یک جعبه مقوایی بسیار بزرگ مشکی‌رنگ مواجه خواهید شد که در دو طرف آن تنها لوگوی چشم قرمز رنگ ROG ایسوس مشاهده می‌شود و هیچ مدل یا عبارتی روی آن نوشته نشده است. از داخل این کارتن هم یک چمدان مشکی رنگ خارج می‌شود که از جنس پلاستیک فشرده ساخته شده و روی در آن لوگوی ROG به همراه عبارت The Choice of Champions (انتخاب قهرمانان) حک شده است. لبه‌ها و قسمت‌هایی از دستگیره آن هم از جنس فلز مسی رنگ است. این چمدان چهار چرخ و سه عدد دستگیره در قسمت‌های مختلف دارد که دقیقا مانند یک چمدان سفری می‌توان آن را در حالت‌های متفاوت جابجا کرد.

ASUS GX700 Review_02

داخل چمدان همه‌چیز کاملا منظم بوده و لپ‌تاپ به همراه کابل‌های برق و ماوس در یک سمت و سیستم خنک‌کننده و آداپتورها در سمت دیگر تعبیه شده‌اند. البته در هنگام باز کردن چمدان مخصوصا برای بار اول باید مراقب باشید که در چمدان را به زمین نزنید، چراکه لپ‌تاپ در همین قسمت قرار گرفته است. وجود دو عدد آداپتور هم به این دلیل است که یکی از آن‌ها که ابعاد بزرگ و وزن زیادی هم دارد، مخصوص اتصال به سیستم خنک‌کننده است. زمانی که این ماژول به لپ‌تاپ متصل است، با این شارژر هم سیستم خنک‌کننده فعال می‌شود و هم لپ‌تاپ شارژ می‌شود. اما اگر بخواهید از خود لپ‌تاپ به‌تنهایی استفاده کنید باید از شارژر دوم استفاده کنید.

ASUS GX700 Review_03

یکی از اشکالاتی که در این چمدان به چشم می‌خورد این است که هیچ فضایی برای قرار دادن ماوس، کیبورد یا هدست اضافه در آن تعبیه نشده است و اگر این ابزارها را داشته باشید (که به احتمال زیاد خواهید داشت) باید علاوه بر این چمدان، یک کیف دیگر هم برای جابجایی این ابزارهای جانبی همراه خود حمل کنید.

  • جمع‌بندی

GX700 از لحاظ قیمت و امکانات در مقایسه با سایر لپ‌تاپ‌ها، مثل یک خودوری سوپراسپرت در مقابل خودروهای شهری است.

درمجموع GX700 یک لپ‌تاپ کاملا منحصر‌به‌فرد و تجملی است و برای افراد خاصی ساخته شده که می‌خواهند متمایز از دیگران باشند. این لپ‌تاپ تولید بسیار محدودی در سراسر دنیا داشته و قرار نیست آن را دست کاربران عادی ببینید. به‌نوعی ایسوس با GX700 توانایی خود در طراحی لپ‌تاپ را به رخ دیگر رقبا کشیده و اولین لپ‌تاپ مخصوص بازی مجهز به سیستم خنک‌کننده مایع جداگانه را طراحی کرده است.

ASUS GX700 Review_09

این لپ‌تاپ از لحاظ قیمت و کارایی در مقایسه با باقی لپ‌تاپ‌ها مانند خودروهای سوپراسپرت در مقابل خودروهای شهری است، پس آن را با همان خودروهای سوپراسپرت مقایسه کنید!

ASUS ROG GX700VO

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. کامران خوشرو

    سلام میخواستم بگم خیلی های شاید خیلی ها با دیدن قیمت محصولات ایسوس از خریدش منصرف بشن اما اگر کیفیت ساختشو ببینید متوجه میشید که چرا گرون تر از بقیه هست ممنون از دیجی مگ بابت این برسی کامل

  2. Farshad

    خب چه کاریه آدم بره لپتابی مثل این بگیره با این همه هزینه وقتی برا این که کاراییشو از دست نده همش باید تو برق باشه و تقریبا انگار داریم از یه کامپیوتر استفاده میکنیم ، با یک سومه این پول میشه بهترین کامپیوتر رو جمع کرد که اینو قورت میده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه