نقد و بررسی تلویزیون سامسونگ SUHD 65JS8500

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه

تلویزیون‌ها از شرق می آیند

سامسونگ به عنوان یکی از قدرتمندترین نوآوران عرصه تکنولوژی تلاش دارد تا سرنوشت تلویزیون‌ها را بهبود ببخشد.

Samsung_SUHD_65JS8500_Review_01

سامسونگ به تازگی تلویزیون‌های ۲۰۱۵ خود را وارد بازار ایران کرده است. تلویزیون‌هایی که بعضی تکرار مدل‌های محبوب گذشته اند و بعضی مرزهای تکنولوژی را برای رسیدن به تجربه‌ای  تازه تر در عرصه تصویر در نوردیده‌اند. با دیجی‌کالا مگ در نگاهی دقیق‌تر به یکی از این محصولات خارق‌العاده همراه باشد.

Samsung_SUHD_65JS8500_Review_02

تصویر

یکی از بارزترین مشخص‌های تصویری تلویزیون‌های سری SUHD سامسونگ، نحوه‌ی نمایش رنگ‌ها در آن‌هاست. خصوصا اگر با یک مدل ۶۵ اینچی سر و کار داشته باشید. تلویزیون‌های این سری کنتراست‌ ‌فوق‌العاده‌ای دارند و حتی در زمان‌هایی که در محیط‌ روشن به تماشای تصاویر نشسته‌اید، رنگ‌ها به بهترین شکل ممکن نمایش داده می‌شوند؛ رنگ‌هایی که بیش از همیشه، طبیعی به‌نظر می رسند و به لطف رزولوشن ۴K، جزییات بیش‌تری را در قاب تلویزیون به تصویر می‌کشند.

تلویزیون مدل ۶۵JS8500 از نوع Edge-Lit است؛ یعنی قطر کمی در حدود ۲٫۵ سانتی‌متر دارد و به‌همین خاطر تمام LEDهایی که منجر به نمایش رنگ‌های طبیعی این تلویزیون می‌شوند تا لبه‌های پنل ادامه پیدا کرده‌اند.  سامسونگ در طراحی این تلویزیون از ‌تکنولوژی‌ای با عنوان UHD Dimming استفاده کرده است؛ این تکنولوژی که جایگزین «میکرو دیمینگ» (Micro Dimming)، شده، شیوه‌‌ای برای کنترل تغییر نور صفحه نمایش است. بخش قابل توجهی از تفاوت‌هایی که در کنتراست، رنگ‌ها و جزییات تصویر این تلویزیون در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌تر هم به‌چشم می‌خورد، به‌خاطر استفاده از همین تکنولوژی میسر شده است. البته این‌هایی که گفتیم تمام ماجرا نیست‌. برای این‌که بدانید چرا امسال مدل ۶۵JS8500 بهتر از رقبا‌یاش ظاهر شده، بهتر است کمی بیش‌تر از مسیری که تلویزیون‌ها در این چند ساله برای رشد طی کرده‌اند، بدانید. به‌همین خاطر هم شاید بد نباشد در مورد نقاط کوآنتومی صحبت کنیم که سامسونگ از آن‌ها با نام نانو کریستال یاد می‌کند. البته نگران نباشید؛ قرار است در مورد این فناوری‌ها به‌شکل ساده با شما سخن بگوییم.

Samsung_SUHD_65JS8500_Review_03

نقاط کوانتومی تکنولوژی ‌نوظهوری است که اکثر قریب به اتفاق تولیدکنندگان به آن روی خوش نشان داده‌اند تا از این طریق هم ایرادات شایع تلویزیون‌های فعلی را رفع کنند و در عین حال، رنگ‌هایی درخشان‌تر از همیشه را به‌تصویر بکشند. نقاط کوآنتومی در حقیقت ذرات کوچک و واسطه‌ای هستند که در صورت تابیده شده نور به آن‌ها می‌درخشند؛ به‌همین خاطر هم می‌توان از آن‌ها برای نمایش رنگ‌ها استفاده کرد. شاید برای‌تلان جالب باشد که بدانید با ظهور نقاط کوانتومی‌ تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی دیگر در تلویزیون‌های‌شان از فلز کادمیوم که بسیار سمی و سرطان‌زا است، استفاده نمی‌کنند.

شاید یکی از بزرگ‌ترین و در عین حال جالب‌ترین مشکلات LEDها عدم توانایی در انتشار نور سفید به‌صورت طبیعی توسط آن‌ها باشد. معمولا رنگ سفیدی که روی صفحات تلویزیون‌ها می‌بینید، تابشی از زرد فسفری است. ‌به همین دلیل، از این تکنولوژی تازه برای ساخت پنلی کارآمد و نمایش رنگ‌ها (خصوصا سفید) استفاده می‌شود.

صدا

گروهی از کاربران معتقدند سامسونگ یکی از بهترین تولیدکنندگان تلویزیون در سطح جهان است؛ البته طرفداری این عده خیلی هم بی‌دلیل نیست. این تولید‌کننده‌ی کره‌ای دستگاه‌های الکترونیکی همیشه تلاش می‌کند تا محصولاتی کامل تولید کند. مطمئنا به همین خاطر هم هست که توجه ویژه‌ای به اسپیکر‌های به کار رفته در تلویزیون‌های‌اش می‌کند. مدل ۶۵JS8500 دو اسپیکر دارد که در کنار دو ووفر قرار گرفته‌اند و با هم صدای ۲.۲ کانال تولید می‌کنند. هر کدام از این اسپیکرها توان اسمی‌ بالغ بر ۱۰ وات دارد که در کنار هم مجموعا ۴۰ وات صدا تولید می‌کنند.

مثل بیش‌تر تلویزیون‌ها در مدل ۶۵JS8500 هم از استاندارد Dolby MS11 و DTS Premium Sound 5.1 استفاده شده است. این یعنی هر دو گروه طرفداران صدای «ساراند» (Surround) می توانند از این تلویزیون و صدایی که تولید می‌کند، نهایت لذت را ببرند. البته ممکن است این حجم از صدا برای گروهی از کاربران کافی نباشد. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم به‌وسیله‌ی خروجی اپتیکال، صدای تلویزیون‌تان را به یک ساندبار یا سینمای خانگی، منتقل کنید.

امکانات

مدل ۶۵JS8500 را که در مجموعه‌ی سری ۸ نمایشگرهای سامسونگ طبقه‌بندی می‌شود را می‌توان‌ بدون تردید‌یکی از پیشرفته‌ترین تلویزیون‌های صفحه تخت، این برند دانست. محصولی که با هدف از دست ندادن سهم بازار سامسونگ تولید شده و از پس این وظیفه‌اش به‌خوبی برآمده است. در ادامه هر کدام از ویژگی‌های مهم این تلویزیون رده بالا را بررسی می‌کنیم.

Samsung_SUHD_65JS8500_Review_04

UHD Upscaling

شاید یکی از بارزترین مشخصه‌هایی که باعث می شود همه‌ی کاربران استاندارد تصویری ۴K را دوست نداشته باشند، همان نقطه قوت‌اش باشد. کیفیت تصاویر در این استاندارد ‌آن‌قدر زیاد است که محتوای کافی برای آن ‌تولید نشده است. این موضوع زمانی آزاردهنده می‌شود که بدانید هنوز زمان زیادی باقی مانده تا تصویری با این حجم از کیفیت به‌صورت کلان تولید و در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد. اما باید در نظر داشت که این تغییر استاندارد بسیار گسترده است. گستردگی‌ای که از ‌دست‌ اندرکاران سینما و شبکه‌های تلویزیونی شروع می‌شود و در غالب الگوریتم‌های پخش زنده‌ی تصاویر ادامه پیدا می‌کند. می‌توان درباره‌ی مسیری که باید استاندارد تصویری ۴K برای فراگیر شدن‌اش بپیماید، مقاله‌ای مفصل نوشت؛ اما به‌جای آن بهتر است به امکانات این تلویزیون ‌بپردازیم که تعدادشان کم نیست. در حال حاضر سامسونگ و اکثر تولیدکنندگان تلویزیون‌ها برای برون رفت از مشکل‌ همه‌گیر نشدن استاندارد تصویری ۴K راه‌حل‌ سریع پیدا کرده‌اند؛ آن هم افزایش کیفیت محتوای تصویری فعلی است که سامسونگ از این ویژگی با نام UHD Upscaling یاد می کند. کاربران با استفاده از این تکنولوژی می‌توانند فیلم‌ها و سریال‌هایی که پیش از این با کیفیت HD یا Full HD ذخیره کرد‌اند را با کیفیتی به‌مراتب بهتر ببینید.

Samsung_SUHD_65JS8500_Review_05

HDR

احتمالا در مورد تصاویر HDR، زمانی که در خصوص گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و دوربین‌های‌شان مطالعه می‌کردید، چیزهایی شنیده‌اید. این عبارت که مخفف High Dynamic Range است را می‌توان در فارسی محدوده‌ی دینامیکی گسترده ترجمه کرد که بعید می‌دانیم چندان واضح باشد. محدوده دینامیکی را می‌توان تفاوت بین نقاط روشن و تیره تصویر دانست. ویژگی‌ای که بیش‌تر عکاسان حرفه‌ای با آن آشنا هستند و مابقی افراد هم به‌طور مادرزادی از آن بهره می‌برند. بله درست شنیدید. گستره‌ی دینامیکی چشم ما بسیار زیاد است؛ به‌نحوی که زمانی که به ابرها و آسمان در نور زیاد نگاه می کنیم به سادگی متوجه جزییات می‌شویم. حالا تصور کنید این گستره که عکس‌ها را دوست داشتنی‌تر می‌کند وارد فیلم‌های سینمایی شود؟ به‌نظر این یکی از تغییرات بسیار بزرگی است که در راه است. می‌گوییم در راه است چرا که محتوای مورد نیاز آن به شدت نایاب است و دسترسی به آن نزدیک به غیر ممکن است. اما با این وجود سامسونگ به همه‌گیر شدن آن به‌شدت خوش‌بین است؛ چرا که در این محصول قابلیت پخش آن را به‌صورت پیش فرض اضافه کرده است.

تصویر ۳D

می‌دانیم که کره‌ای‌ها هم‌چنان تاکید زیادی روی امکان نمایش سه‌بعدی دارند؛ اما نمی‌دانیم چرا این بار سامسونگ در گران قیمت‌ترین تلویزیون صفحه تخت خود تنها یک جفت عینک سه بعدی ارایه داده است. آن هم برای محصولی که عمق بسیار فوق‌العاده‌ای برای نمایش ۳D دارد و جزو معدود قاب‌های ۴K است که می‌توان در آن ۳D دید. هم‌چون گذشته با روشن کردن عینک می‌توانید فعال شدن تنظیمات نمایش سه‌بعدی را فعال کنید و هر چند فیلم یک بار، باتری عینک‌های خود را عوض کنید. اما باید توجه داشته باشید که باز هم مانند قبل، تصویر در گوشه‌ها از بهترین کیفیت خود برخوردار نیست و ممکن است با کمی آشفتگی مواجه شوید که با وجود طبیعی نبودن، می‌توان گفت قابل قبول است. اما اگر با سامسونگ در مورد تعداد عینک‌ها، هم عقیده نبودید، نگران نباشید. به‌سادگی می‌توانید یک جفت عینک دیگر تهیه کنید تا با دوستان و خانواده‌ی خود به تماشا بنشینید.

Samsung_SUHD_65JS8500_Review_06

One Connect mini

مهم ترین تغییر سال گذشته‌ی سامسونگ در زمینه‌ی دسترسی به درگاه‌های ارتباطی امسال، دست‌خوش تغییر شد و One Connect در نسخه‌ای کوچک‌تر عرضه شد که نسبت به قبل کوچک‌تر و سبک‌تر است و در عین حال درگاه‌های ارتباطی کم‌تری دارد. روی دو لبه‌ی این مستطیل سیاه رنگ، شما چهار ورودی HDMI را در کنار دو درگاه USB 2.0 خواهید دید که بههمراه یک خروجی اپتیکال صدا مجموعه‌ای نسبتا قابل قبول‌اند و سایر درگاه‌ها در بدنه‌ی خوش ساخت این تلویزیون جا مانده است. روی بدنه‌ی تلویزیون می‌توانید به درگاه‌های USB 3.0، LAN، ورودی آنتن (RF) به همراه ورودی‌های کلاسیک کامپوزیت و کامپوننت دسترسی داشته باشید.

ظاهرا سامسونگ هم مثل ال‌جی به این نتیجه رسیده که سه درگاه USB حتی برای تلویزیونی با این همه امکانات، چندان کاربردی نیست.

پردازنده‌ی هشت هسته‌ای

سامسونگ تخصص ویژه‌ای در تولید قطعات، به‌خصوص در ساخت پردازنده‌های مختلف دارد و در این بین همکاری‌های گسترده‌ای را هم با سایر برندهای مطرح دنیای تکنولوژی داشته است. پس تعجب نمی‌کنیم اگر یکی از عجیب‌ترین پردازنده‌‌های تلویزیون را روی محصولات سامسونگ ببینیم. هرچند که مثل همیشه اطلاعات دقیقی از این پردازنده در دست نیست. اما به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل این تغیر، سیستم‌عامل تازه این تلویزیون یعنی تایزن (Tizen) است.

‌‌

Samsung_SUHD_65JS8500_Review_07

رابط کاربری – سیستم‌عامل

سیستم‌عاملی سریع که مثل اندروید متن باز است و از لینوکس سرچشمه می‌گیرد. پیش از این در دیجی‌کالا مگ نوشته بودیم که تایزن در قالب تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ به ایران آمد. قبل‌تر هم از این سیستم‌عامل در گجت‌های پوشیدنی، گوشی‌های موبایل و … شنیده بودیم؛ اما معتقدیم این آغازی است بر ماجرای اینترنت اشیا. نیاز نیست پیش از این، با تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ کار کرده باشید تا بدانید دسترسی به آن از طریق دکمه Smart Hub خواهد بود. اما اگر کار کرده باشید با فشردن این دکمه شگفت زده خواهید شد. راه و کار چند ساله رابط هوشمند سامسونگ به کلی با این سیستم‌عامل تازه تغییر کرده است و شما صفحه‌ای کامل از ‌برنامه‌های مختلف را خواهید دید که با آیکون هایی تخت و رنگی شکل گرفته است. اما این رابط کاربری صفحه‌ای مجزا نیست و شما می‌توانید هنگام کار کردن با آن هم‌چنان به تماشای برنامه‌ی مورد علاقه‌تان بپردازید؛ هرچند معتقدیم این آیکون‌ها کمی بیش از آن چه که باید بزرگ طراحی شده‌اند، به نحوی که بخش قابل توجهی از قاب تصویر را اشغال کرده‌اند. این صفحه را می‌توانید مثل LG Web OS هر طور که دوست دارید، شکل دهید. به لطف متن باز بودن تایزن شما دسترسی به اپلیکیشن‌های مختلفی را خواهید داشت که انتظار داریم تعداد آن‌ها تا پایان سال ۲۰۱۵ دو برابر شود.

شما در این محصول ۴ گیگابایت حافظه در اختیار دارید تا اپلیکیشن‌های مورد علاقه‌تان را روی آن نصب کنید و از آن‌ها لذت ببرید. اپلیکیشن‌هایی مثل نتفلیکس یا آمازون تا به تماشای محتوای ۴K بنشینید یا PlayStation Now که به وسیله آن می‌توانید بازی کنید. این تنها شروعی است بر ماجرای تایزن در تلویزیون‌های سامسونگ و انتظار داریم در آینده‌ای نزدیک شاهد به روزرسانی‌های مختلف برای آن باشیم.

Samsung_SUHD_65JS8500_Review_08

بیرون از جعبه

بسته‌بندی تلویزیون ۶۵JS8500 ویژگی منحصر به فردی ندارد، جز این‌که از بالا باز نمی‌شود. شما به محض باز کردن آن با سه بسته مختلف در کنار پایه‌ی فلزی دو تکه و بدنه دوست‌داشتنی تلویزیون مواجه خواهید شد. مجموعه‌ای که بیش از ۳۸ کیلوگرم وزن دارد. توجه داشته باشید که نصب پایه آن برای یک نفر به تنهایی امری ناممکن است. ترجیحا نصب را به عوامل سامسونگ بسپارید که بعد از دریافت تلویزیون، موظف‌اند آن را در منزل شما نصب و راه‌اندازی کنند. بسته‌هایی که در مورد آن صحبت کردیم به ترتیب شامل One Connect mini، دو جفت عینک ۳D، ریموت کنترل و سایر ملحقات همیشگی سامسونگ مثل کابل برق، تبدیل کامپوزیت و کامپوننت است.

شروع به کار محصولات معمولا تنوع ویژه‌ای ندارد و این محصول هم در این مورد فرقی با همتایان خود ندارد. شما منطقه‌ی زمانی و زبان خود را انتخاب می‌کنید و سپس به جستجوی شبکه‌های تلویزیونی و در ادامه اتصال به اینترنت می‌پردازید.

امسال هم مانند دو سال گذشته شما یک ریموت کنترل هوشمند دارید که در بالا به آن اشاره کردیم. به همراه یک ریموت کنترل به شدت کارآمد اما مجازی. اگر عادت به تعویض شبکه های مختلف با شماره آن ها دارید سامسونگ برای شما سنگ تمام گذاشته است. شما می‌توانید به سرعت در میان شبکه‌ها حرکت کنید و هر لحظه‌ای که نیاز دیدید به ضبط برنامه‌ی محبوب خود بپردازید.

Samsung_SUHD_65JS8500_Review_09

جمع بندی
قدرتمند‌ترین تلویزیون صفحه تخت سامسونگ که شروعی است برای راه و رسمی تازه در قاب‌های تماشا. امکان پخش با کیفیت ۴K، نمایش فیلم‌های HDR، تنوع درگاه‌های ارتباطی و ده‌ها ویژگی دیگر که نقاط روشنی برای آن به شمار می‌آیند می‌توانند محرک‌های ویژه‌ای باشند برای خرید این محصول؛ اما ما همچنان معتقدیم که این امکانات بدون وجود محتوای غنی شاید برای همه مقرون به صرفه نباشد.

Samsung 65JS8500 LED Smart TV - 65 Inch

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar ali

    باسلام و سپاس از مقاله خوبتان
    احتراما در آن به اشتباه پردازنده‌ی هشت هسته‌ای را ذکر کرده اند
    که در این مدل فقط ۴ هسته Quad-Core وجود دارد و تنها در دو مدل js9000 , js9500 هشت هسته Octa-Core وجود دارد
    در صورت صلاحدید تصحیح نمائید
    به پیوست لینک مقایسه ای وب سایت اصلی با اطلاعات و مشخصات کامل
    http://www.samsung.com/us/compare/#category/N0000042/products/UN65JS9500FXZA,UN65JS9000FXZA,UN65JS8500FXZA
    شاد و موفق باشید

  2. Avatar محمد رستمی

    سلام. این تلویزیون رو توی ساییتون موجود کنید لطفا

  3. Avatar کوروش سقانژاد

    من از اینا می خوام 😀

  4. Avatar فرشاد

    سلام
    ممنون از نقد و بررسی فقط ای کاش در مورد اینکه قرار هست این محتوا یا تکنولوژی … کی فراگیر بشه چه داخل کشور چه در خارج از کشور منظورم این هست که یه آینده نگری کنین تا اگه در مدت زمان کوتاهی قرار هست این اتفاق بیافته ما هم راحت تر بتونیم نسبت به خرید تصمیم گیری کنیم /

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه