برندهای چینی را دست کم نگیرید!

۳۱ شهریور ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

آیا آمار و ارقام مربوط به وضعیت سهم فروش گوشی‌های موبایل را دنبال می‌کنید؟ متوجه موضوع عجیبی در این آمارها نشده‌اید؟ دقت کرده‌اید که برندهای مطرح و محبوب گوشی‌های موبایل مثل سونی، HTC، نوکیا و حتی ال‌جی، دیگر جایی در این نمودارها ندارند؟ اگر چند سال به عقب برویم، پس از نام‌های اپل و سامسونگ، نام برندهای محبوب ژاپنی و تایوانی خود را می‌دیدید، ولی امسال برندهای چینی، درصد قابل توجهی از این بازار به دست گرفته‌اند.

شرکت‌هایی مثل هواوی، شاومی و لنوو، نام‌هایی هستند که از این به بعد، زیاد با آن‌ها مواجه خواهید شد. این برندها توانسته‌اند علاوه بر فروش بهتر نسبت به سونی، HTC و ال‌جی، سود بیشتری هم به دست آورند. اما دلیل این چنین تغییر روندی چیست؟ چگونه برندی مانند هواوی که از مدت ورودش به بازار گوشی‌های هوشمند، چند سال بیشتر نمی‌گذرد، توانسته وضعیت بهتری از سونی داشته باشد؟

برندهای چینی را دست کم نگیرید!

من دو موضوع را به عنوان دلیل‌های اصلی این تغییر روند می‌دانم. مورد اول مربوط به بازار وسیع چین است. چین بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در جهان است و مدت زیادی توسط برندهای اصلی کنترل می‌شد. حال دیگر دوران حکمرانی‌شان تمام شده و نوبت به برندهایی رسیده که گوشی‌هایی با همان کیفیت ولی با قیمتی به مراتب ارزان‌تر عرضه می‌کنند. بله، دلیل دوم مربوط به فاکتور «ارزش خرید» گوشی‌های هوشمند چینی است. شاومی، هواوی، ZTE و وان پلاس، گوشی‌های رده‌بالا و یا به اصطلاح پرچم‌دار خود را به مراتب ارزان‌تر از رقبای ژاپنی، تایوانی و آمریکایی ارائه می‌دهند. بی‌دلیل نیست که این شرکت‌ها، گوشی‌های رده‌بالای خود را «قاتل پرچم‌دارها» (Flagship Killer) می‌نامند.

اندروید در کنار گوشی‌های باکیفیت و ارزان قیمت چینی، به بزرگ‌ترین تهدید برای برندهای خوش‌نام تبدیل شده‌اند.

زمانی شرکت‌های سردمدار، با اصطلاحاتی مثل «بدنه‌ی تمام فلزی»، «دوربین ۸ یا ۱۳ مگاپیکسلی»، «صفحه‌نمایش IPS» و امکاناتی از این قبیل، قیمت بالای گوشی‌های خود را توجیه می‌کردند. ولی به یک‌باره، شرکتی مثل هواوی با تولید سری P نشان داد که تولید چنین گوشی‌هایی، هزینه‌ی بالایی ندارد. اگر تعصب را کنار گذاریم و صرفا وجود نامی مثل سونی، اپل یا HTC بر روی قاب گوشی را مزیت ندانیم، خواهیم دید که گوشی‌های چینی هم، تمامی امکانات (و حتی بیشتر) مدل‌های رده‌بالای این شرکت‌ها را ارائه می‌دهند. حتی گوگل هم این تغییر روند را مشاهده کرده و حالا ساخت جدیدترین گوشی نکسوس خود را (که قرار است هفته‌ی آینده معرفی شود) به هواوی سپرده است.

گوگل، سیستم‌عامل متن‌باز اندروید را در اختیار برندهای چینی قرار داده است. سیستم‌عاملی که در نسخه‌های جدید مثل ۴.۴ و ۵.۰، دیگر به کمال خود رسیده و به راحتی می‌تواند با iOS رقابت کند. دیگر وجود iOS بر روی گوشی‌های شرکت اپل به تنهایی یک برگ برنده برای این شرکت محسوب نمی‌شود. دقیقا همین موضوع هم یکی از دلایل اصلی این تغییر روند است. اندروید در کنار گوشی‌های باکیفیت و ارزان قیمت چینی، به بزرگ‌ترین تهدید برای برندهای خوش‌نام تبدیل شده‌اند. این روند حتی بر وضعیت سامسونگ و اپل (که روی هم نزدیک به ۴۰ درصد فروش بازار گوشی‌های موبایل را در دست دارند) تاثیر خواهد گذاشت.

برندهای چینی را دست کم نگیرید!

مایکروسافت؟ ویندوز فون؟ فراموشش کنید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۴ دیدگاه
  1. Avatar محمد مهدی موحدی کیا

    کساد بازار دست چینه و همه شرکت هارو ورشکست میکنه

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه