تحول بزرگ در خودروسازی ایران؛ امضای تفاهم‌نامه برای تولید ۲۳ محصول طی ۱۰ سال آینده

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

ایران‌خودرو تفاهم‌نامه‌ی طراحی و تولید پلت‌فرم اختصاصی برای ساخت ۲۳ محصول جدید را با بزرگترین شرکت‌های فعال در این حوزه امضا کرد. طی این تفاهم‌نامه شرکت‌هایی مثل پنین فارینا ایتالیا، بنتلر آلمان، ماهله آلمان، هیوندای پاورتک کره‌ی جنوبی و پانچ پاورترین بلژیک با ایران‌خودرو همکاری خواهند کرد.

به گزارش ایکوپرس، امروز مراسمی برای امضای قرار داد و تفاهم نامه ده جانبه برای طراحی و تولید پلت‌فرم محصولات جدید امضا شد.

بر اساس این همکاری، قرار است طی ۱۰ سال آینده، ۲۳ محصول جدید در کلاس‌های مختلف روی پلت‌فرمی ماژولار طراحی و تولید شوند. این به معنی ساخت خودروهایی در کلاس‌هایی مثل سدان، هاچ‌بک، کراس‌اور و شاسی‌بلند روی پلت‌فرمی مشترک است.

کامران سپهری، معاون طراحی و توسعه محصول ایران‌خودرو در این مراسم گفت: “ویژگی مهم پلتفرم استفاده به صورت مشترک برای چند محصول است که این امکان را ایجاد می کند تا محصول به صورت اقتصادی و در تیراژ بالا تولید شود.”

هم‌چنین قرار است ایران‌خودرو با همکاری دانشگاه‌های صنعتی شریف و امیرکبیر، خودروهایی در مدل‌های هیبریدی و برقی روی این پلت‌فرم طراحی کند. هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: “اولین محصول پلتفرم در دو و نیم سال آینده وارد بازار خواهد شد که در این پلتفرم سبد محصولات از جمله تولید خودروهای هیبریدی و برقی وجود دارد.” وی خاطرنشان کرد:”‌از دانشگاه های صنعتی شریف و امیرکبیر برای مشارکت در تولید خودروهای هیبریدی و برقی دعوت کرده ایم.”

این اقدام می‌تواند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تحولات در تاریخ صنعت خودروسازی ایران محسوب شود. در همین راستا، یکه زارع چنین اظهار کرد: “طراحی پلتفرم موضوع بسیار مهمی است که ما از ابتدای حضور در ایران خودرو به دنبال آن بودیم و در قرارداد با پژو هم این اختیار را داریم که از پلتفرم پژو برای تولید محصولات دیگر نیز استفاده کنیم.”

هدف نهایی، طراحی پلتفرمی ماژولار خواهد بود که ۲۳ خودرو طی ۱۰ سال آینده روی آن ساخته می‌شوند.

تولید یک خودرو به معنی طراحی ظاهری خارج و داخل اتومبیل، طراحی شاسی و پلت‌فرم، تهیه قسمت‌هایی مثل پیشرانه و جعبه‌دنده و ایجاد هماهنگی بین آن‌ها است. در همین خصوص، یکه زارع چنین بیان کرد: ” در امضای قرارداد برای طراحی پلتفرم جدید،‌ موتور، گیربکس و اکسل را پیش بینی کرده ایم و در کنار این همکاری ها شرکت بوش و دیگر شرکت های بزرگ و قطعه سازان ایرانی در طراحی پلتفرم مشارکت فعالانه ای دارند.”

پیش‌بینی می‌شود اولین محصول این قرارداد در نیمه دوم سال ۹۸ وارد بازار ایران شود. شرکت‌های طرف ‌قرارداد از بزرگ‌ترین و معتبر‌ترین شرکت‌های دنیا در حوزه‌ی خود هستند. پنین فارینا ایتالیا، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های طراحی پلت‌فرم دنیا به شمار می‌آید. این شرکت با خودروسازهای بزرگی مثل فراری، آلفارومئو، جی‌ام، هیوندای، ولوو، جگوار، مازراتی، پژو، هوندا و فیات فعالیت داشته است.

شرکت ماهله آلمان در این قرارداد، طراحی و توسعه چهار پیشرانه‌ جدید را برای ایران‌خودرو بر عهده دارد. این پیشرانه‌ها در دو حجم ۱.۲ و ۱.۵ لیتری با سوخت بنزین و گاز تولید می‌شوند. شرکت بنتلر آلمان، مسئول طراحی و توسعه اکسل جدید و مجموعه‌های مرتبط است. بنتلر شرکت بزرگی است که در حوزه‌های ساخت قطعات مکانیک و خودرو فعالیت دارد. این شرکت در سال ۱۸۷۶ تاسیس شد.

شرکت‌های پانچ‌پاورترین بلژیک و هیوندای پاورتک کره جنوبی هم در بخش طراحی و توسعه جعبه‌دنده‌های دستی و خودکار برای این محصولات جدید کار خواهند کرد. تقاضای مشتریان برای تهیه خودروهای مجهز به دنده خودکار باعث شده تا ایران‌خودرو در این تفاهم‌نامه، همکاری لازم را جهت تامین گیربکس اتوماتیک انجام دهد. سرمایه گذاری لازم برای اجرای قرارداد بیش از هزار میلیارد تومان برآورد می شود و کلیه مراحل آن در داخل کشور و گروه صنعتی ایران خودرو انجام خواهد شد.
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar محمد جلیل زاده

    عالیه
    نمیدونم چرا همه دید منفی دارند
    طرف قرارداد ایرانخودرو معتبرترین شرکت های جهان هست ایرانخودرو بخواد بیکیفیت بسازه هم اونا نمیزارن

  2. Avatar محمد قاسمی

    کاش صنعت خودرو سازی نداشتیم

  3. Avatar فرشيد

    خدایا تا کی باید خودروی بیست هزار دلاری را چند صد میلیون تومان بخریم!

  4. Avatar امیر

    ده سال دیگه این ماشینای شاسی بلند پژو با فرغون برابری میکنن.

  5. Avatar عباس

    خیلی خیلی بعیده تو این رده محصولات هم بتونه تولید باکیفیتی ارائه بده. تقصیر هم از خودشون نیست، سیستم از اول اشتباه بوده… خشت اول گر نهاد معمار کج……..

  6. Avatar وفا

    ایران خودرو همیشه ایران خودرو خواهد ماند با محصولات بی کیفیت و فاقد ارزش.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه