تسلا مدل ۳ رسما رونمایی شد

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
تسلا مدل 3

پس از ۱۰ سال انتظار، تسلا بالاخره از خودروی الکتریکی ارزان قیمت خود به نام مدل ۳ رونمایی کرد. خودرویی که با قیمت ۳۵ هزار دلار ارزان‌ترین مدل این شرکت به حساب می‌آید و می‌تواند با یک بار شارژ کامل تا ۳۴۶ کیلومتر را بپیماید. «ایلان ماسک» (Elon Musk)، مدیر عامل تسلا امیدوار است که با مدل ۳، عموم مردم بتوانند صاحب خودروی الکتریکی شوند.

ایلان ماسک پس از مراسم معرفی این خودرو در کالیفرنیا گفت که مدل ۳ با قیمت ۳۵ هزار دلار می‌تواند مسافت ۳۴۶ کیلومتر را با یک بار شارژ کامل طی کند. برای یک خودروی الکتریکی این عدد بزرگی است. ماسک با اطمینان زیادی گفت که تا پایان سال ۲۰۱۷ این خودرو آماده‌ی تحویل می‌شود. او معتقد است که مدل ۳ با قیمت ۳۵ هزار دلار بهترین خودروی الکتریکی ارزان قیمت است.

مدل پایه‌ی این خودرو ظرف کمتر از ۶ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. ظاهرا که این خودرو نسخه‌های گران‌قیمت‌تر هم خواهد داشت که می‌توانند از این هم سریع‌تر شتاب بگیرند. در ضمن ماسک امیدوار است که در محصول نهایی که پایان سال ۲۰۱۷ به بازار می‌آید برد این خودرو در هر بار شارژ باز هم بیشتر شود. مدل ۳ با شبکه‌ی سوپرشارژ تسلا سازگار است و می‌تواند با آن شارژ شود. سوپرشارژ شبکه‌ی شارژ تسلا است که می‌تواند با سرعت زیادی خودروهای الکتریکی را کاملا شارژ کند. این سرویس برای صاحبان خودروهای تسلا رایگان است. تا پایان سال ۲۰۱۷ یعنی همزمان با عرضه‌ی مدل ۳، تعداد ۷۲۰۰ ایستگاه سوپرشارژ آماده‌ی سرویس‌دهی خواهد بود. این میزان، دو برابر تعداد ایستگاه‌های فعلی است.

مدل ۳ هم مثل مدل S در نسخه‌های دیفرانسیل عقب و چهار چرخ متحرک (AWD) عرضه خواهد شد. درون خودرو یک صفحه نمایش لمسی ۱۵ اینچی قرار دارد که به صورت لندسکیپ یا افقی در خودرو نصب شده. در مدل S و مدل X این صفحه نمایش ۱۷ اینچی بود و به صورت پرتره یا عمودی نصب شده است. سخت‌افزار مربوط به سیستم «اتوپایلت» (Autopilot) یا رانندگی نیمه خودران استاندارد است و تمام ویژگی‌های ایمنی به طور اتوماتیک فعال می‌شوند. فضای داخلی آن به اندازه‌ای است که پنج نفر بزرگ‌سال به راحتی در آن جا می‌شوند.

teslamodel3interior-marked

داخل این خودرو یک صفحه نمایش لمسی ۱۵ اینچی نصب شده است.

سقف این خودرو از قسمت جلو تا عقب سراسر شیشه است. درست مثل مدل S، این خودرو علاوه بر صندوق عقب دارای یک صندوق جلو هم هست. دقیقا همان جایی که در خودروهای بنزینی موتور و دیگر تشکیلات قرار گرفته، در خودروهای الکتریکی تسلا تبدیل به صندوق بار شده است. ماسک می‌گوید: «ظرفیت حمل بار آن از هر خودروی بنزینی با ابعاد مشابه بیشتر است.»

مدل S و مدل X، دو خودروی الکتریکی تسلا که در حال حاضر در بازار وجود دارند بسیار گران قیمت هستند. قیمت هرکدام از آن‌ها بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار است. برای اینکه تسلا بتواند ۱۰ برابر میزان فروش کنونی خودروهایش را بفروشد، باید مدل ارزان‌تری را به بازار ارایه دهد. بنابراین، مدل ۳ نقش مهمی در آینده‌ی این شرکت خواهد داشت.

پیش‌فروش مدل ۳، ساعاتی قبل از برگزاری مراسم شروع شد. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وبسایت رسمی این شرکت و پرداخت ۱۰۰۰ دلار مبلغ بیعانه برای سفارش این خودرو ثبت نام کنند.

برای مقایسه بد نیست بدانید که بزرگ‌ترین رقیب مدل ۳، خودروی الکتریکی شورلت بولت (Chevrolet Bolt) است. جنرال موتورز می‌گوید محدوده‌ی حرکت این خودرو با یک بار شارژ ۳۲۱ کیلومتر است. قیمت آن هم حدود ۳۰ هزار دلار خواهد بود.

ایلان ماسک برای ساخت مدل ۳ از ۱۰ سال پیش برنامه‌ریزی کرده بود. برنامه‌ی او از این قرار بود که اول یک خودروی اسپورت بسازد که حاصل آن تسلا رودستر (Tesla Roadster) بود. سپس می خواست با درآمد حاصل از فروش آن یک خودروی ارزان‌تر بسازد یعنی مدل S؛ و در نهایت با فروش مدل S یک خودروی بسیار ارزان‌تر بسازد و آن چیزی نبود جز مدل ۳.

ایلان ماسک در مراسم رونمایی مدل ۳ از خریداران مدل S و مدل X تشکر کرد چرا که آنها بودجه‌ی لازم برای ساخت این خودرو را فراهم کردند. مدل ۳ نتیجه‌ی ۱۰ سال کار و برنامه‌ریزی است. ایلان ماسک میلیاردها دلار روی آن سرمایه‌گذاری کرده است. با این حساب، آینده‌ی تسلا موتور به موفقیت این خودرو بستگی دارد.

تسلا مدل ۳

تسلا مدل ۳

تسلا مدل ۳

تسلا مدل ۳

تسلا مدل ۳

تسلا مدل ۳

تسلا مدل ۳

تسلا مدل ۳

تسلا مدل ۳

تسلا مدل ۳

تسلا مدل ۳

تسلا مدل ۳

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar وحید

    میگم ک شرایط واردات خودروی برقی هم مث همون خودروهای بنزینیه؟ گمرک و مالیات و اینا

    1. Avatar علیرضا

      گمرکش ۴ درصد ولی مالیات بر ارزش افزوده رو باید بدی

    2. Avatar علی

      نه، چهار درصده مالیاتش

    3. Avatar امیررضا

      گمونم

    4. Avatar محمد

      خودروهای با سوخت های سبز بدون گمرک هستن

    5. Avatar محمد

      تا اونجا که میدونم شرایط یکسانه فقط قرار بود خودروهای برقی هزینه گمرکی کمتری داشته باشن اما تازگی خبری سر تیتر شده که ایران دست به مهندسی معکوس خودرو سبز ژاپنی زده پس بعید میدونم اجازه واردات خودرو الکتریکی به راحتی دیگه داده بشه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه