جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن در دستان اصغر فرهادی

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

شب گذشته برای سینمای ایران شب شیرینی از آب درآمد و اصغر فرهادی موفق شد با آخرین فیلمش – فروشنده – دو جایزه از جوایز ۶۹ مین جشنواره فیلم کن را تصاحب کند. فیلم فرهادی برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه شد و شهاب حسینی بازیگر مرد فیلم هم جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره را به خود اختصاص داد.

جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره کن اولین بار در سال ۱۹۴۹ و در سومین دوره این جشنواره به آلفرد ال. ورکر، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی اهدا شد. شب گذشته برای اولین بار این جایزه به یک ایرانی رسید.

فروشنده فرهادی فیلمی بود که ابتدا در میان فیلم‌های بخش مسابقه کن قرار نگرفت اما نهایتا به این رقابت افزوده شد. نقدهایی که منتقدان در این روزها بر آخرین فیلم فرهادی نوشته‌اند در مجموع مثبت بوده و با خواندن آنها می‌شد احتمال داد فروشنده فرهادی شانس بردن جایزه را در کن دارد.

farhadi

ظاهرا فیلم‌نامه فیلم مانند فیلم‌های قبلی فرهادی واجد پیچیدگی‌های اخلاقی و دشواری روابط انسانی است و این بار هم قرار گرفتن یک زوج طبقه متوسطی در شرایطی دشوار، بخش‌های پیش‌بینی‌نشده و غیرمنتظره‌ای از شخصیت آنها را آشکار می‌کند.

نام فیلم فروشنده از نمایشنامه «مرگ فروشنده» اثر آرتور میلر گرفته شده. عماد و رعنا زوجی که روایت فیلم بر محور رابطه آنها شکل گرفته در حال تمرین کردن این نمایشنامه با دوستان‌شان هستند. فرهادی در مصاحبه‌ای گفته روابط درون خانواده و وضعیت زوج این فیلم با زوج نمایشنامه مرگ فروشنده آرتور میلر رابطه‌ای موازی دارد.

فرهادی لحظاتی پس از دریافت جایزه گفت: «فیلم‌های من معمولا فیلم‌های شادی نیستند ولی خوشحالم که با جایزه‌هایی که تا الان گرفتم تونستم بخشی از مردم کشورم رو خوشحال کنم». او با تشکر از عوامل، دست اندرکاران و خانواده‌اش، از صدابردار فیلم که در اواسط جریان فیلمبرداری از دنیا رفت هم یاد کرد.

در ادامه می‌توانید تصاویری از لحظات اهدای جایزه به فرهادی را ببینید:

‌‌‌

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar ROCK WOLF

    خیلی خوشحالم.
    مرسی اطلاع رسانیتون.

  2. Avatar پیمان

    دمش گرم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه