جستجوگر حیات روی مریخ پرتاب شد

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

سفر طولانی اگزومارس(ExoMars) به سوی مریخ امروز صبح با پرتاب آن بوسیله موشک پروتون از پایگاه فضایی بایکنور قزاقزستان آغاز شد.

ماموریتی که تلاشی مشترک بین سازمان فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه است. ماموریت اگزومارس طی دومرحله انجام می‌شود. در مرحله دوم این ماموریت در سال ۲۰۱۸ یک مریخ نورد به سوی این سیاره پرتاب می‌شود و روی آن فرود می‌آید.

 بر اساس اعلام سازمان فضایی اروپا، موشک سه مرحله‌ای پروتون، فضاپیمای ۴ هزار و ۳۳۲ کیلوگرمی را تا ارتفاعی بیش از ۴ هزار و ۹۰۰ کیلومتر بالا خواهد برد. در ساعت ۲۰:۱۳ به وقت گرینویچ، بخش بالایی موشک، کاوشگر را با سرعت ۳۳ هزار کیلومتر بر ساعت پرتاب خواهد کرد، سرعتی که برای رساندن کاوشگر به مدار انتقالی مریخ کافی است.

exo2

در حال حاضر، اگزومارس امکان تماس با زمین را ندارد. اما انتظار می‌رود ارتباط با این سفینه تا ساعت ۲۱:۲۸ به وقت گرینویچ، یا حدود ۱۲ ساعت پس از پرتاب آن، بوسیله پایگاه زمینی آژانس فضایی ایتالیا در کنیا برقرار شود. این پایگاه سیگنال‌های دریافتی را به مرکز کنترل عملیات در شهر دارمشتات آلمان ارسال خواهد کرد.

در صورتی که تماس با موفقیت برقرار شود، هفته‌های آینده تا رسیدن این سفینه به مدار مریخ صرف آزمون‌های عملیاتی این سفینه خواهد شد.

سفینه اگزومارس از دو بخش تشکیل شده است: مدارگرد TGO و مریخ نشین «اسکیاپارلی» (Schiaparelli).

رسیدن به مدار مریخ در روز ۱۹ اکتبر پس از پیمودن ۴۹۶ میلیون کیلومتر محقق خواهد شد. در هنگام رسیدن به مریخ، مدارگرد TGO شروع به جستجوی گاز متان می‌کند. گازی که از نشانه‌های وجود حیات در یک سیاره است. مریخ‌نشین اسکیاپارلی نیز روی سطح مریخ فرود می‌آید تا فناوری‌های فرود روی سطح سیاره را آزمایش کند. فناوری‌هایی که برای فاز دوم ماموریت آزمایش استفاده خواهد شد.

منبع:Gizmag

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه