از جی‌میل تا الو: فراز و فرود پیام‌ر‌سان‌های گوگل

۳۰ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

روز گذشته در کنفرانس Google I/O 2016 با آخرین اپلیکیشن‌های ارتباطی گوگل – Allo و Duo – آشنا شدیم. Allo که با دستیار گوگل هم هماهنگ شده در زمره یکی از ابزارهای پیام رسان نسل آینده قرار می‌گیرد. Duo هم یک اپلیکیشن چت ویدیویی است که قابلیت Knock Knock‌ را عرضه می‌کند. قابلیتی که بوسیله آن می‌توانید قبل از پاسخ به تماس، یک پیش‌نمایش  ویدیویی از طرف شخص تماس گیرنده ببینید و تصمیم بگیرید به تماس مذکور پاسخ دهید یا نه.

گوگل تا امروز راه درازی را در عرضه اپلیکیشن‌های ارتباطی طی کرده است. از ایمیل‌های ساده گرفته تا اپ‌های پیام‌رسان هوشمند امروزی. در ادامه نگاهی به این اپلیکیشن‌ها میاندازیم:

‌‌‌‌‌‌

جی‌میل (Gmail)

شاید به نظر اشتباه برسد که یک سرویس ارسال میل را در کنار سرویس‌های پیام‌رسان مدرن قرار دهیم اما جی‌میل یکی از خدمات اصلی گوگل بود که می‌توانست کاربران را به هم ارتباط بدهد.

Gmail

در حالی که امروزه داشتن یک اکانت گوگل اتفاق بسیار معمولی تلقی می‌شود اما باید سال ۲۰۰۴ را هم به یاد آوریم، زمانی که جی‌میل سعی می‌کرد متقاعدمان کند به چه دلیل لازم است از یک کاربر ناشناس تبدیل به یک کاربر با هویت واقعی شویم. در عین حال این سرویس علاوه بر در اختیار قرار دادن امکان ارتباط میان کاربران، امکان استفاده از فایل‌های چندرسانه‌ای را هم فراهم کرده بود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

گوگل تاک (Google Talk)

گرچه برخی از افراد با استفاده از جی‌میل با هم گفتگو می‌کردند اما نیاز به یک سرویس پیام‌رسان که امکان ارتباط لحظه‌ای کاربران را فراهم کند هم به شدت حس می‌شد. طولی نکشید تا سرویس گوگل تاک پدید آمد.

Google-Talk

از همان آغاز و شروع کار این سرویس در سال ۲۰۰۵، سر و کله گوگل تاک در باقی سرویس‌های گوگل هم پیدا شد. این سرویس به کاربران امکان ارتباط بیشتر و لحظه‌ای را داد. در طول زمان امکان‌های دیگری مثل پشتیبانی از چت آفلاین و قابلیت‌های صوتی و تصویری هم به این سرویس اضافه شد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

گوگل پلاس مسنجر (Google+ Messenger)

شاید تا امروز هیچ سرویسی مثل گوگل‌پلاس واکنش‌های شدید کاربران را برنیانگیخته باشد در واکنش به این سرویس احتمالا شما هم جز یکی از این دو دسته بوده اید: دسته اول؛ کسانی که از ساختار گوگل‌پلاس و حلقه‌های دوستان در آن خوش‌شان آمد و انگیزه لازم برای ترک شبکه‌های اجتماعی رقیب مثل فیسبوک را یافتند. دسته دوم، کسانی که گوگل‌پلاس را یک تلاش ناموفق ارزیابی کردند که سعی داشت کاربران وفادار به سرویس گوگل را مجبور کند از یک شبکه اجتماعی بی خاصیت استفاده کنند.

Google-Messenger

به هر حال گوگل‌پلاس یک سرویس مسنجر هم داشت که به کاربران این سرویس امکان می‌داد به سادگی با هم در ارتباط باشند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

گوگل هنگ‌آوتس (Google Hangouts)

هنگ‌آوتس کار خود را به عنوان بخشی از پیام‌رسان ویدیویی گوگل‌پلاس آغاز کرد. اما با مشخص شدن این نکته که تعداد سرویس‌های پیام‌رسان گوگل دارد سر به فلک می‌کشد، هنگ‌آوتس جایگزین سرویس‌های دیگر شد. با بسته شدن گوگل‌ تاک، این شرکت هنگ‌آوتس را به عنوان یک جانشین مطرح کرد. از طرفی با پشتیبانی ارسال مسیج‌های گروهی، هنگ‌آوتس جایگزین گوگل مسنجر هم تلقی می‌شد.

Google-Hangouts

امکان مکالمات گروهی به قابلیت‌های ویدیویی هنگ‌آوتس هم بسط داده شد و با استفاده از آن امکان گفتگوی چهره به چهره با پخش آنلاین و زنده برای آنها ایجاد شد. به نظر می‌رسید بلاخره هنگ‌آوتس پلتفرم‌های ارتباطی گوگل را یکپارچه کرده باشد اما معرفی روز گذشته Allo و Duo این فرضیه را رد کرد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

گوگل ویس (Google Voice)

این سرویس در ابتدا GrandCentral نام داشت، گوگل این سرویس تلفنی را در سال ۲۰۰۷ خرید و مدتی بعد نام آن را Google Voice گذاشت. با این سرویس قادر بودید با یک دستگاه از چندین خط تلفن استفاده کنید.

Google-Voice

Google Voice به عنوان یک سرویس پیام‌رسان به شدت بر پیام کوتاه متکی بود اما مزایایی هم داشت از جمله اینکه باعث کاهش قابل توجه هزینه کاربران می‌شد. این سرویس هنوز هم به حیات خود ادامه می‌دهد، البته از طریق اپلیکیشنی که به ندرت بروزرسانی می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

مسنجر (Messenger)

اگر یک اپ باشد که رویکرد متناقض گوگل نسبت به اپ‌های پیام‌رسان را نشان دهد، آن اپلیکیشن، اپ «مسنجر» است. اپلیکیشن اختصاصی پیام‌های کوتاه و پیام‌های چندرسانه‌ای برای اندروید. اندروید از این اپ برای ارسال پیام‌های کوتاه و چندرسانه‌ای‌اش استفاده می‌کرد اما با عرضه نسخه کیت‌کت، این شرکت برای رفع این نیاز از هنگ‌آوتس بهره گرفت. هنگ‌آوتس تا مدتی همه این سرویس‌ها را در خود ادغام کرد اما مدتی بعد دوباره سر و کله مسنجر پیدا شد. ظاهرا گوگل به این نتیجه رسیده بود ادغام همه این سرویس‌ها چندان حرکت هوشمندانه‌ای نیست.

Messenger

حال خبر آمدن الو و شیوه‌ای که از طریق آن می‌توانید با دوستان‌تان تماس بگیرید باعث شده خیلی‌ها از سرنوشت احتمالی مسنجر بپرسند. چندان روشن نیست که گوگل چه برنامه‌ای برای این اپ دارد.

منبع: PhoneArena

‌‌‌‌

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه