دستاورد تاریخی در صنعت هوا فضا؛ موشک فالکن ۹ سالم به زمین نشست

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

موشک «فالکن ۹» (Falcon 9) شرکت «اسپیس‌ایکس» (SpaceX) با موفقیت به زمین نشست. این اولین بار در تاریخ صنعت هوا فضا است که یک موشک محموله‌ای را به مدار می‌برد و سالم بر زمین می‌نشیند.

شب گذشته،‌ استیج اول موشک فالکن ۹ در ماموریتی برای قرار دادن ۱۱ ماهواره‌ی مخابراتی در مدار زمین، پس از ۳ دقیقه در ارتفاع ۲۰۰ کیلومتری از استیج دوم جدا شد و سالم در محل مورد نظر فرود آمد.

این اولین بار است که موشکی محموله‌ای را به فضا حمل می‌کند و سالم به زمین می‌نشیند. شرکت اسپیس‌ایکس امسال دوبار دیگر تلاش کرده بود استیج اول موشک‌های فالکن ۹ که از ماموریت برمی‌گشتند را روی شناورهایی در اقیانوس فرود آورد که هر دو تلاش با شکست مواجه شدند.

«ایلان ماسک» (Elon Musk)، مالک مشهور شرکت اسپیس‌ایکس بلافاصله بعد از این موفقیت در توییتر خود گفت: «۱۱ ماهواره در مدار مورد نظر قرار داده شدند و فالکن در کیپ کارناوال فرود آمد. به سوی LZ-1، خوش‌آمدی عزیزم!»

حدود یک ماه پیش، موشک «نیو شپرد» (New Sheppard) شرکت «بلو اوریجینز» (Blue Origins) متعلق به «جف بزوس» (Jeff Bezos) مالک فروشگاه اینترنتی آمازون، توانسته بود به ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری، یعنی جایی که مرزهای اولیه‌ی فضا به حساب می‌آید برود و سالم بر زمین بنشیند. با این حال این موشک به نصف ارتفاع استیج یک فالکن ۹ رفته بود، سرعت خیلی کمتری داشت و هیچ محموله‌ای به مدار حمل نمی‌کرد.

جف بزوس پس از فرود موفقیت آمیز فالکن ۹ در توییتر خود نوشت: «تبریک به اسپیس‌ایکس به خاطر فرود آوردن استیج زیرمداری فالکن. به باشگاه خوش‌آمدید!»

در این ماموریت، استیج اول موشک جدا شد و به زمین نشست. قسمت بالایی موشک ۱۱ ماهواره‌ی مخابراتی را به مدار مورد نظر برد.

استیج اول فالکن ۹ جدا شد و به زمین نشست. قسمت بالایی موشک ۱۱ ماهواره‌ی مخابراتی را به مدار مورد نظر برد.

در سال‌های اخیر رقابت بین شرکت‌های خصوصی برای فتح فضا داغ شده است. آن‌ها تلاش می‌کنند موشک‌ها و فضاپیماهایی بسازند که قابلیت استفاده‌ی مجدد و در نتیجه صرفه‌ی اقتصادی داشته باشند. از جمله‌ی این شرکت‌ها می‌توان به اسپیس ایکس،‌ بلو اوریجینز و «ویرجین گلکتیک» (Virgin Galactic) اشاره کرد. تمرکز اصلی بلو اوریجینز و ویرجین گلکتیک، بر ساخت فضاپیماهایی است که بتوانند توریست‌های فضایی را به مدارهای کم ارتفاع زمین حمل کنند و بازگردانند. این درحالیست که اسپیس‌ایکس عمدتا بر حمل ماهواره‌ها و محموله‌ها برای شرکت‌های دولتی و غیر دولتی تمرکز کرده است. چندی پیش هم این شرکت قراردادی را با ناسا به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار برای حمل محموله‌هایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی امضا کرد.

موشک فالکن ۹ به اندازه‌ی یک ساختمان ۲۳ طبقه (۶۹ متر) طول دارد و تنها ۱۰ دقیقه بعد از پرتاب، استیج اول آن به زمین برگشت. این درحالیست که موشک نیو شپرد به طور کامل به زمین باز می‌گردد و جف بزوس در توییت خود سعی کرده بود روی اینکه استیج اول موشک فالکن آن هم از یک پرواز زیرمداری بازگشته تاکید کند.

فرود موفق موشک فالکن ۹ در حالی صورت گرفت که روز گذشته، به دلیل بعضی نگرانی‌های فنی، پرتاب آن به تاخیر افتاده بود. ۶ ماه پیش یک موشک فالکن ۹ درحالی که محموله‌ای را به ایستگاه فضایی می‌برد، تنها ۲ دقیقه بعد از پرتاب در آسمان منفجر شد. با این حال عمده‌ی پرتاب‌های دیگر این موشک کاملا موفقیت آمیز بوده‌اند.

این فرود موفقیت آمیز بعلاوه‌ی فرود سالم موشک نیو شپرد می‌روند که فصل جدیدی را در صنایع فضایی خصوصی رقم بزنند.

فیلم فرود موفقیت آمیز استیج اول موشک فالکن ۹ را از پنجره‌ی زیر ببینید:

.

منبع: Washington post, The Verge, NY Times, Universe Today

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. Avatar mehrdad

    عالی بود جای بسی تقدیر داره این موفقیت تاریخی توسط یک شرکت خصوصی و زنده باد ایلان ماسک بزرگ

  2. Avatar حجت

    اتوبوس آمادست
    بریم مریخ…

  3. Avatar عبداله رضوی

    به خودم و تیموتی و جانی و فیل و سایرین تبریک میگم…
    الکی مثلاً من همکار اونام….

  4. Avatar احمد ظاهر

    سلام:این دستاورد بسیار خوبی برای صنعت خصوصی فضایی است ویادمان نرود که روسیه براحتی با ماهواره سایوز وسایل مورد نیاز ودیگر ملزومات را برای ایستگاه فضایی می برد و بر سطح زمین فرود می ایند

    1. Avatar علی

      دوست عزیز این حرف شما نادرست است.
      تا قبل از این پرتاب هیچ راکتی قادر به بازگشت به زمین پس از رساندن محموله نبوده است(به استثنای راکت شرکت بلو اوریجینز که البته بسیار ساده تر از راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس است)
      سایوز نیز مانند بقیه راکت ها پس از پرتاب از بین می رفت.
      تنها وسیله ای که کاری مشابه این موشک انجام میداد شاتل های ناسا بود که البته آن هم با این راکت اسپیس ایکس تفاوت هایی دارد.
      شما اگر منبع یا مدرکی برای این ادعا دارید خوشحال میشوم که آنرا قرار دهید.

      1. Avatar محمد حسین

        با عرض سلام خدمت اعضای زحمتکش دیجی کالا
        من حرف دوستمون آقای احمد ظاهری رو تایید میکنم
        اینم منبع صحت سخنم: https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D8%B6%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C_%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%B2
        با تشکر ممنون میشم منتشر بشه

      2. Avatar البرز

        به نقل از لینک خودتون :
        ” گردونه‌های مداری و سرویس‌دهی سایوز یکبار مصرف هستند و پس از پایان هر ماموریت، از بخش فرود جدا می‌شوند در اثر اصطکاک با جو زمین سوخته و از بین می‌روند. “

  5. Avatar محمد

    این تازه شروعه کاره

  6. Avatar فرزاد شریف زاده

    ممنون از پوشش این خبر مهم و اتفاق بزرگ…
    توجه کنیم که از ۶۹ متر طول فالکون ۹ چیزی در حدود دو-سوم از طولش یا تقریبا بیش از ۶۵% این اندازه را استیج ۱ تشکیل داده که و قسمت استیج ۲ بیشتر نقش انباره ای را دارد که تجهیزات را حمل می کند. نکته حائذ توجه هم اینکه در حقیقت به جز اینکه بیشتر حجم و اندازه مربوط به استیج ۱ میشود، بیشتر امکانات پیچیده و گران قیمت هم در همین قسمت قرار گرفته شده و به عبارتی استیج ۱ بیشترین هزینه ساخت موشک را در بر می گیرد.

    کلیه موتورها، قسمت سوخت، سنسورهای فشار و مکانیزم کروز و هندلینگ و میلیونها قطعه سرنوشت ساز و تعیین کننده در پرتاب و جهت یابی و حرکت موشک در این قسمت بنا شده و شما تصور کنید که تا به امروز در هر پرتابی کل (یا بیشتر) این قسمت از بین می رفت و حال تمام این قسمتها مجددا قابل استفاده و مانند یک هواپیما عملیاتی و قابل کاربرد مجدد هستند.

    میلیاردها دلار در هر پرواز به این شکل صرفه جویی می شود و از این پس با فعالیت و پیشرفت های این دو شرکت فصل جدیدی در تکنولوژی فضا پیماها و موشکهای آنها رقم خورد. از این پس پرتاب ها بیشتر و راحت تر انجام خواهند گرفت و این هزینه صرف تحقیقات دیگر می شود.

    جالب آنکه این هر دو شرکت کاملا خصوصی بوده و از هیچ بودجه دولتی برخوردار نبودند و ظرف فقط چند سال به این سطح از تکنولوژی دست یافته اند و جالبتر آنکه پایه گذاران هر ۲ شرکت از دنیای نرم افزار و IT پا به عرصه های این چنینی گذاشته اند.

    حس رقابت و کنایه زدن این افراد هم جالب و واقعا امیدوار کننده و شادی آفرین است و بر خلاف دیار ما که معمولا کنایه ها از سر نادانی افراد و برای کوچک کردن هم مطرح می شود، در قسمتی از دنیا افرادی برای بالا بردن حس رقابت علمی و تکنولوژی و چالش های بسیار پیچیده به هم کنایه می زنند و از پس آن دستاوردهای جدید و اختراعات پشت سر هم نقش می بندد و دنیا را به جلو می برند.

    به طبع برای نسل آینده اینکه هر سفینه و فضا پیما یا موشک فضایی مثل یک هواپیما به فضا برود و سپس به زمین بازگردد امری طبیعی است و فراموش خواهیم کرد در هر پرتاب میلیاردها دلار سرمایه دور انداخته میشد.

    اینگونه افراد ناجیان بشر زمینی خواهند بود.
    با سپاس

  7. Avatar sasan

    این موفقیت بزرگ رو به همه دوستداران علم و تکنولوژی تبریک میگم و یه خسته نباشید خیلی گرم تقدیم میکنم به همه کسانی که برای پیشرفت علم و تکنولوژی تلاش میکنن.

  8. Mars Mars

    عالـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی بود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه