دلیل وسواس بیش‌ازحد اپل چیست؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

اپل در تولید و عرضه‌ی محصولات جدیدش وسواس زیادی دارد. مدت‌هاست که اپل روی تعبیه‌ی شارژر خورشیدی در دستگاه‌هایش کار می‌کند. اما هنوز خبری از این تکنولوژی نیست. تکنولوژی NFC هم در مقایسه با رقبا، خیلی دیر به محصولات اپل راه پیدا کرد. در حالی‌که برای سامسونگ، «اول شدن»، ملاک برد در بازی است، اپل با تفکر آرمان‌گرایانه‌اش، خیلی‌وقت‌ها شانس اول بودن را از خود می‌گیرد. اپل تا از تجربه‌ی معنادار یک محصول مطمئن نشود، آن را روانه‌ی بازار نمی‌کند. شاید کسی که از داخل با فرایند‌های اپل آشنا باشد، بهتر بتواند دلیل رفتار پیچیده‌ی این شرکت را بیان کند. گویا این فرصت فراهم شده است.

‌‌‌

اخیرا یکی از کارمندان سابق اپل در گفت‌وگو با وب‌سایت «بیزنس اینسایدر» (Business Insider) حرف‌های جالبی را در مورد فرایندهای رایج در این شرکت زده. این فرد که خواسته نامش فاش نشود، به بیزنس اینسایدر گفته: «در هر محصولی که تولید می‌کنید بیشتر از این‌که بر روی یک قابلیت خاص در آن تمرکز کنید، باید به تجربه‌ی کاربری آن قابلیت توجه داشته باشید.» به‌خاطر همین است که تا این‌لحظه هنوز پای تکنولوژی‌هایی مثل شارژ خورشیدی به محصولات اپل راه پیدا نکرده.

‌‌‌

Apple-Pencil-2

آیپد پرو یکی از جدیدترین محصولات اپل است؛ تبلتی ۱۲/۹ اینچی همراه با قلم و کیبورد. اما چرا اینقدر دیر؟

‌‌‌

هفته‌ی پیش، اپل از «آیپد پرو» رونمایی کرد. همراه این تبلت بزرگ، یک کیبورد (Smart Keyboard) و یک استایلس (Apple Pencil) هم معرفی شد. چندین شرکت کوچک و بزرگ در دنیا چند سالی است که چنین محصولاتی را طراحی و تولید کرده‌اند. اما اپل از همه دیرتر وارد بازی شد. دلیلی این رویکرد اپل چیست؟ آیا این شرکت دیرتر از همه متوجه اهمیت این نوع از دستگاه‌ها شده؟ آیپد پرو تنها یک نمونه از این دست نیست. اپل هیچ‌وقت برای اول بودن خودش را به آب و آتش نزده؛ یا حداقل این‌گونه وانمود می‌کند!

اوایل سال ۲۰۱۴ و پیش از رونمایی از «اپل واچ»، بحث استفاده از سلول‌های خورشیدی در این ساعت هوشمند جدی بود. وب‌سایت «نیویورک تایمز» گزارش داده بود که اپل در حال کار روی این قابلیت است. البته تلاش‌های اپل در این زمینه از سال ۲۰۰۸ شروع شد. آن موقع، اپل می‌خواست دستگاه پخش‌کننده‌ی موسیقی خود یعنی «آیپاد» را به تکنولوژی شارژ خورشیدی مجهز کند. اما الان و در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۵، هنوز خبری این تکنولوژی نیست. نه اپل واچ و نه آیفون و آیپاد، هیچ‌کدام چنین شارژری را به چشم خود ندیده‌اند. از دید کارمند سابق اپل، دلیل این موضوع بسیار ساده است: اپل به این نتیجه رسیده که هنوز شارژر خورشیدی به تکامل نرسیده و نمی‌تواند تجربه‌‌ی کاربری بی‌نقصی را برای خریداران به ارمغان بیاورد.

‌‌

iPhone6s

اپل، آیفون ۶s را به قابلیت Force Touch مجهز کرد. هواوی یک هفته قبل‌تر، تلفن هوشمند Mate S را با این قابلیت معرفی کرده بود.

‌‌‌

کارمند سابق اپل می‌گوید: «اگر من یک آیپاد مجهز به شارژر خورشیدی داشتم، مجبور بودم هر روز آن را پنج ساعت کنار پنجره بگذارم، یا این‌که موقع گوش دادن به موسیقی، جوری دستم را قرار بدهم که نور خورشید به صفحه‌ی آن بخورد؛ این تجربه‌ی کاربری حقیقتا فاجعه‌بار است.»

در مورد NFC‌ هم ماجرا به همین شکل است. در حالی‌که تقریبا تمامی رقبای اصلی آیفون به سراغ تکنولوژی NFC رفته بودند، اپل مدت‌ها از خود خویشتن‌داری نشان داد و درنهایت به بهانه‌ی راه‌اندازی سیستم پرداخت Apple Pay از این تکنولوژی استفاده کرد.

‌‌‌

APPLE-TV

تقریبا سه سال طول کشید تا اپل از نسل جدید Apple TV‌ رونمایی کند.

‌‌‌

سونی و چند شرکت دیگر، چند سالی است که روی ضدآب بودن محصولات‌شان مانور تبلیغاتی گسترده‌ای راه انداخته‌اند. اما چرا اپل از قافله عقب مانده؟ واقعیت این است که اپل مدت‌ها پیش تکنولوژی ضد آب را روی «آیپاد تاچ» امتحان کرد. در تست‌های انجام‌شده، آیپاد قادر بود به‌راحتی در زیر آب، ویدیو پخش کند. اما ظاهرا، محصول نهایی این شرکت به‌طور ۱۰۰ درصد ضد‌آب نبود. از این رو، اپل این موضوع را زیاد علنی نکرد. کارمند سابق اپل به بیزنس اینسایدر گفت: «اگر محصول، همیشه و در همه‌ی شرایط ضدآب نباشد، بهتر است شما این قابلیت را تبلیغ نکنید.»

به‌طور کلی وقتی اپل می‌خواهد روی یک تکنولوژی جدید کار کند یا یک پتنت خاص را ثبت کند، ابتدا به یک سوال اساسی فکر می‌کند؛ آیا تکنولوژی مورد نظر، تا چهار سال دیگر همه‌گیر خواهد شد؟ به گفته‌ی کارمند سابق اپل، این شرکت از چند سال پیش، آزمایش‌های مربوط به تکنولوژی‌هایی مثل NFC یا حسگر اثر انگشت را شروع کرده بود. اپل تمام این مدت صبر کرد تا محصول پخته‌تری را روانه‌ی بازار کند.

تقریبا همه‌ی شرکت‌های فعال در عرصه‌ی تکنولوژی، محصولاتی دارند که هیچ‌وقت به بازار مصرف راه پیدا نکرده‌اند. آن‌ها پس از تست‌های مختلف به این نتیجه می‌رسند که محصول مورد نظر، هنوز به‌اندازه‌ی کافی پخته نیست. در این میان، برخی شرکت‌ها مثل سامسونگ، ایسوس و هواوی، محافظه‌کاری کمتری دارند و بی‌مهابا سیل محصولات‌شان را با تبلیغات فراوان معرفی می‌کنند. باید اعتراف کرد در بسیاری از موارد این واکنش سریع، به نفع‌شان تمام می‌شود. آن‌ها با هدف اول شدن و با پذیرفتن بازخوردهای منفی احتمالی، محصولات‌شان را یکی پس از دیگری به بازار تزریق می‌کنند. در این بین، شرکتی مثل اپل رویکردی کاملا متفاوت را برمی‌گزیند. اپل تمرکز را روی تجربه‌‌ی کاربری مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد و تا به محصول ایده آل نرسد، از آن رونمایی نمی‌کند.

‌‌

منبع: Business Insider

 

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar محمد حسن

    خیلی زور داره قبول کردن این حرفا
    وقتی اپل یک چیز جدید مثل حسگر اثر انگشت به بازار میده همه جا صحبت اینه که بله اپل اوله بایدم نو آوری داشته باشه همه از اپل تقلید می کنن و …

    اگر هم یک چیز رو اخر بده بیرون باز هم میگن صبر کرده تا خوبش بیاد یا به قول شما پخته بشه

    ولی واقعیت اینه که هیچ شرکتی نمی تونه در همه زمینه ها اول باشه و این یک واقعیته که اپل هر قدر هم ثروتمند باشه ولی نمی تونه همه خلاقیت ها رو یک جا جمع کنه

    از همه مهم تر اپل دو بازار جدید در دنیای تکنولوژی ایجاد کرد اولی تبلت به معنی امروزی اش بود و دومی موبایل های هوشمند لمسی که از ۲۰ سال یش تولید میشدن ولی اپل با تبلیغات فراوان توانست بازار را برای بقیه شرکت ها هم ایجاد کنه

    ولی باید بدونید شرکت اپل کم کم نابود میشه
    چرا ؟؟؟ چون موبایل و تبلت همه چیز نیست و در آینده از یک کالای لوکس به یک اسباب بازی ارزان تدبدیل میشه و همه افراد یکی از آنها دارند
    موبایل به نهایت خودش میرسه و از اونجا به بعد دیگه چیزی نمی مونه که بهش اضافه کنن و پول مردم کشور ها رو چپاول کنن

    اینجاست که شرکت های همه فن حریف و چند بعدی مثل سامسونگ و ال جی جان تازه ای می گیرند
    شرکتی مثل ال جی همه چیز تولید میکند واقعا فکر کردید که یخچال اینورتر و ماشین لباسشوویی و انواع کولر گازی های هوشمند و کم مصرف مهم تر است یا ماس ماسکی مثل موبایل؟؟؟

    یعنی اگه گوشی ما اخرین مدل نباشه و یک هوشمند متوسط باشه اتفاقی میوفته

    به خودتون نگاه کنید – اوایل که گوشی هوشمند اومده بود هر سال انقدر از نظر سرعت دوربین و کیفیت نمایشگر پیشرفت میکردن که یه جورایی مجبور می شدید گوشیو عوض کنید ولی الان یک گوشی میان رده هم به خوبی از پس همه کار ها بر می آید

  2. Avatar مهدی کچل

    شاید اول نباشه ولی محبوبیت محصولات apple بسیار زیاد است

  3. Avatar Mohamad

    هیچ گرونی بی حکمت نیست.

  4. Avatar Mohamad

    توجه به جزییات است که تمایز می افریند…!

    جالبه ، این شعار رو از سونی شنیدیم ، ولی ظاهراً فقط اپل داره بهش عمل میکنه……

  5. Avatar homan

    خود استیو هم میگه : هر کاریو سعی کنید به بهترین صورت ممکن انجام بدین

  6. Avatar حافظ

    دقیقا بخاطر همین موضوع هست که بیشترین درآمد رو داره و با ارزشترین شرکت دنیاس! چون مردم رو ابله حساب نمیکنه وبه حساب تبلیغ(به روش فیلم هندی)فروش نمیکنه !مشتری هاش همیشه به چیزی که موقع خرید توقع داشتن بعد از خرید دست پیدا کردن ! ارایه چیزی که کارایی نداره و فقط برای گیج کردن مشتری به کار میره چقدر میتونه اخلاقی باشه !؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه