دو سال آینده، گرم‌ترین سال‌های تاریخ خواهند بود

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی انگلستان، میزان گرمای هوا در دو سال آینده می‌تواند رکوردها را بشکند. این سازمان با اشاره به تغییرات اقلیمی ناشی از گازهای گلخانه‌ای، درباره‌ی تغییر پدیده‌های طبیعی هشدار داده است.

سازمان هواشناسی انگلستان، گرمایی بی‌سابقه را برای دو سال آینده‌ی زمین پیش‌بینی کرده است.

محققان می‌گویند که در حال حاضر پدیده‌ی ال نینیویی در حال شکل‌گیری در اقیانوس آرام است و با توجه به این موضوع، انتظار می‌رود که گرمای تمام زمین بیشتر شود. آن‌ها می‌گویند که میانگین دمای سطح زمین در حال حاضر به بالاترین مقدار خود رسیده است؛ طوری که میانگین ۰/۶۸ درجه سانتی‌گراد بیشتر از میانگین همین مقدار در بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۰ است.

پروفسور «استیون بلچر» از Met Office انگلستان در این باره گفته است:‌ «ما از الگوهای طبیعی که روی دمای دنیا تاثیر می‌گذارند با خبر هستیم، اما دمای بالای امسال، تاثیرات زیاد گازهای گلخانه‌ای را گوش‌زد می‌کند. با توجه به این موضوع که احتمالا سال آینده هم به‌همین صورت گرم خواهد بود، می‌توانیم به وضوح تغییرات اقلیمی زمین را درک کنیم.»

Temp

پرفسور «روان استاتن» از دانشگاه ردینگ هم عقیده‌ی یکسانی دارد: «اگر شاهد فوران آتش‌فشانی بزرگ نباشیم، احتمالا سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ از گرم‌ترین سال‌های تاریخ خواهند بود.»

پژوهشگران معتقدند که تاثیر افزایش CO2 و هم‌چنین گرم شدن طبیعی آب‌های اقیانوس‌ها، نمایانگر تغییرات بزرگی است که ممکن است برای اقلیم زمین به‌وجود آیند.

پدیده‌های که امروز شاهد آن هستیم، بسیار شبیه ال نینیوی سال ۱۹۹۸ هستند. در این سال، آب و هوای طبیعی دنیا بر اثر این چرخه‌ی آب و هوایی کاملا متلاشی شد. ممکن است امروزه هم شاهد خشک‌سالی‌هایی در افریقای جنوبی، آسیای شرقی و فیلیپین باشیم. هم‌چنین امکان به‌وجود آمدن سیل در امریکای جنوبی هم وجود خواهد داشت.

El-Nino

پژوهش‌گران می‌گویند که تغییرات جوی در اقیانوس اطلس باعث می‌شود که اروپا برای یک دهه، با تابستان‌هایی سرد و خشک مواجه شود. البته تنها در صورتی که تغییرات جوی اقیانوس آرام روی اقیانوس اطلس تاثیر نگذارند.

منبع: BBC

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه