چگونه لپ‌تاپی متناسب با نیازمان بخریم؟

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

هر روز در بازار لپ‌تاپ‌ها شاهد محصولات جدید و متنوعی هستیم که رفته‌رفته تشخیص آن‌ها از یکدیگر دشوار می‌شود. در این میان، انتخاب لپ‌تاپ برای افرادی که اطلاع چندانی از تفاوت‌ها و نوع کاربری آن‌ها ندارند، مشکل بزرگی محسوب می‌شود. فرض کنید که شما یک دانشجوی رشته مهندسی عمران هستید و برای شروع کار خود نیاز به یک دستگاه دارید که هم بتوانید به‌راحتی آن را جابه‌جا کنید و هم برای حفظ و نگهداری اطلاعات مهم خود به آن اعتماد داشته باشید؛ مسلما این دستگاه باید توقعات شما را برای اجرای نرم‌افزار‌های مهندسی برآورده کند؛ یا شاید برای فرزندتان یک لپ‌تاپ ارزان‌قیمت نیاز دارید که بتواند تا حدودی بازی‌های کامپیوتری را هم اجرا کند. هر روز تولیدکنندگان لپ‌تاپ، مدل جدیدی را به بازار عرضه می‌کنند که قابلیت‌های متفاوتی دارند. حالا در میان این تنوع عظیم، چگونه می‌توانید لپ‌تاپی متناسب با نیازهای‌تان را پیدا کنید؟ ما لپ‌تاپ‌ها را به چهار دسته‌ی اصلی «صنعتی»، «مخصوص بازی»، «رده‌ی کاربری عمومی» و «مالتی‌مدیا» تقسیم می‌کنیم. در ادامه این راهنمای خرید با جزییات بیشتری به هر یک از این دسته‌ها خواهیم پرداخت.

‌‌‌

لپ‌تاپ‌های صنعتی

این دسته از لپ‌تاپ‌ها معمولا ضخامت و وزن زیادی دارند و مختص استفاده‌ی روزانه برای حفظ اطلاعات و همچنین مقاومت در شرایط سخت هستند. دارندگان این‌گونه لپ‌تاپ‌ها معمولا کارمندان یا صاحبان کارخانه‌ها، تولیدی‌ها و شرکت‌ها هستند که حفاظت از اطلاعات برای آن‌ها مهم‌ترین شاخص برای انتخاب یک لپ‌تاپ است. همچنین این دستگاه‌ها معمولا دارای پردازنده گرافیکی قدرتمندی مانند سری Nvidia Quadro یا AMD FirePro هستند و طراحان و گرافیست‌های صنعتی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

دیگر مشخصات لپ‌تاپ‌های صنعتی در تعدد درگاه‌ها و قفل‌های امنیتی مانند حسگر اثر انگشت است. مقاومت بدنه نیز یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که در لپ‌تاپ‌های صنعتی وجود دارد. همچنین، تاچ‌پد این نوع لپ‌تاپ‌ها معمولا از فرمان‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند. این دستگاه‌ها دارای کلیدهای بیشتری هستند. برای نمونه می‌توان به لپ‌تاپ‌های سری ThinkPad لنوو اشاره کرد. البته جدا از مشخصات گفته شده، معمولا صفحه‌ی نمایش آن‌ها به روکش مات مجهز است تا در محیط‌های خارجی و زیر تابش آفتاب، بتوان از انعکاس نور جلوگیری کرد.

با کلیک بر روی تصویر زیر می‌توانید لیست لپ‌تاپ‌های صنعتی را مشاهده کنید.

 

Label_Laptop2

لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی

شما همیشه وقتی یک لپ‌تاپ مخصوص بازی را ببینید، به‌راحتی آن را شناسایی می‌کنید. اندازه‌ی بزرگ و ضخامت زیاد، چراغ‌های LED متعدد، رنگ‌های متفاوت و زنده و سیستم خنک‌کننده‌ای با خروجی‌های بزرگ هوای گرم، جزو مشخصات ظاهری اصلی این لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شوند. طراحی و خاص بودن ظاهر، ویژگی بارز این دسته از لپ‌تاپ‌ها است. محصولاتی نظیر «ریزر بلید» (Razer Blade)، سری Y50 لنوو و سری G ایسوس، نمونه‌های بارز این دستگاه‌ها هستند. از لحاظ سخت‌افزاری هم، لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی مجهز به آخرین و به‌روزترین پردازنده‌های گرافیکی شرکت‌های Nvidia و AMD هستند تا به‌وسیله‌ی آن‌ها بتوان بازی‌های جدید را با حداکثر توان گرافیکی به‌خوبی اجرا کرد. برخی از این‌ لپ‌تاپ‌ها مانند Alienware M18 آن‌قدر از لحاظ سخت‌افزاری قدرتمندند که می‌توان آن‌ها را جایگزین کامپیوترهای دسکتاپ کرد. بسیاری از طراحان گرافیکی هم از قدرت این دستگاه‌ها برای طراحی‌های سه‌بعدی استفاده می‌کنند. می‌توان دسته‌ی لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی را جزو محبوب‌ترین نوع این دستگاه‌ها دانست؛ به همین جهت، شرکت‌های سازنده توجه ویژه‌ای به آن‌ها دارند. این لپ‌تاپ‌ها هم معمولا به صفحه‌‌های نمایش بزرگ با دقت تصویر بالا و روکش مات مجهز هستند؛ البته وزن بالایی که دارند مانع از راحتی در حمل‌ونقل آن‌ها می‌شود. همچنین این دستگاه‌ها برای کسانی که برای کامپیوترهای دسکتاپ فضای کمی دارند مناسب است.

با کلیک بر روی تصویر زیر می‌توانید لیست لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی را مشاهده کنید.

Label_Laptop1

 

لپ‌تاپ‌های رده‌ی کاربری عمومی

این دسته از لپ‌تاپ‌ها هنوز از استانداردها و تعاریفی که از یک لپ‌تاپ در دهه‌های پیش تعیین شده پیروی می‌کنند و به‌صورت کلی دسته‌بندی شده‌اند. در حال حاضر، بیشتر، لپ‌تاپ‌های این دسته را با نام «لپ‌تاپ‌های اقتصادی» یا میان‌رده می‌شناسند. تنوع سخت‌افزاری در این دستگاه‌ها بسیار زیاد است. بسته به نوع کاربری، کاربر می‌تواند لپ‌تاپی را انتخاب کند که سخت‌افزار آن برای نوع استفاده‌ی او مناسب باشد.

اندازه‌ی صفحات ‌نمایش در این لپ‌تاپ‌ها از ۱۱ تا ۱۵ اینچ متغیر است؛ اما در کل، مشخصه‌ی منحصربه‌فردی ندارند و معمولا بدنه‌ی آن‌ها از جنس پلاستیک است تا قیمت تمام‌شده در آن‌ها مناسب‌تر شود و خریدار قدرت بیشتری برای تهیه‌شان داشته باشد. این‌گونه از لپ‌تاپ‌ها در تمامی برندهای موجود در بازار به‌راحتی قابل شناسایی هستند. از لحاظ سخت‌افزاری، لپ‌تاپ‌های میان‌رده، از قطعات متوسطی بهره برده‌اند و تنها برای رفع نیازهای روزانه‌ی کاربر مانند مرورگری اینترنت و کار با نرم‌افزارهایی مانند آفیس مناسب هستند. وزن میانگین لپ‌تاپ‌های رده‌ی کاربری عمومی، معمولا به ۲/۵ کیلوگرم می‌رسد. این‌گونه دستگاه‌ها مناسب دانش‌آموزان، دانشجویان و افرادی است که از قدرت سخت‌افزاری لپ‌تاپ انتظار عجیب‌و‌غریبی ندارند.

با کلیک بر روی تصویر زیر می‌توانید لیست لپ‌تاپ‌های کاربری عمومی را مشاهده کنید.

Label_Laptop3

 

لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا

لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا استانداردهای متفاوتی دارند. مهم‌ترین عنصر در یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیا، صفحه‌ی نمایش آن است. صفحات نمایش این دستگاه‌ها معمولا از رزولوشن‌های Full HD ،HD و حتی بیشتر بهره‌مند هستند. همان‌طور که از اسم این دستگاه‌ها پیداست، از یک لپ‌تاپ مالتی مدیا برای مصارف خانگی، تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی استفاده می‌شود. بنابراین، این دستگاه‌ها باید دارای بلندگوهای قوی و رسایی باشند. بعضی از این لپ‌تاپ‌ها مانند «ایسوس N550» دارای یک ساب ووفر جداگانه هم هستند تا میزان و عمق صدا و بیس تولیدی توسط دستگاه را افزایش دهند. در طراحی بدنه‌ی لپ‌تاپ‌های مالتی مدیا، از فلزاتی نظیر آلومینیوم یا پلاستیک مرغوب استفاده می‌شود. معمولا سخت‌افزار داخلی استفاده شده در آن‌ها کانفیگ‌های بالایی دارند تا بتوانند نیازهای هر نوع کاربری را پوشش دهند. بدنه هم در مقایسه با لپ‌تاپ‌های رده‌های کاربری دیگر، کمی تفاوت دارد. در طراحی این نوع از لپ‌تاپ‌ها تلاش شده تا ظاهر آن‌ها کمی شیک‌تر و لوکس‌تر به نظر برسد. به همین خاطر معمولا شاسی از جنس فلز و غالبا آلومینیوم ساخته می‌شود. وزن لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا کمی بیشتر از دیگر لپ‌تاپ‌های عادی است و به‌صورت میانگین به ۲/۷ کیلوگرم هم می‌رسد.

با کلیک بر روی تصویر زیر می‌توانید لیست لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا را مشاهده کنید.

Label_Laptop4

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۵ دیدگاه
  1. Avatar عرشیا

    من دنبال لپ‌تاپی هستم که بتوان با آن این کارها رو کرد:
    ۱_بازی کرد
    ۲_درس خواند
    ۳_باهاش کسب درآمد کرد و غیره
    خیلی ممنون میشم اگه برام یه همچین لپ‌تاپی با این امکانات برام معرفی کنید

  2. Avatar محمد نادر جلالی

    سلام .چه لپتابی را زیر ۱۸ ملیون برای بزنامه نویسی و طراحی پیشنهاد میکنید؟

  3. Avatar علی

    من برای برنامه نویسی و کارهای مهندسی با لبتاپ باید از کدوم دسته استفاده کنم

    1. حمیدرضا داوریان حمیدرضا داوریان

      سلام دوست عزیز. شما باید دنبال لپ تاپ‌هایی باشید که سرعت بالایی داشته باشن. مثلا میزان رم بالا، پردازنده‌ی قوی و البته SSD با ظرفیت بالا که بشه نرم‌افزارها رو توش نصب کرد. اگه کارهای گرافیکی زیادی هم می‌کنید می‌تونید محصولی رو بخرید که علاوه بر داشتن مشخصات بالا، گرافیک قوی هم داشته باشه.

  4. Avatar گلنوش

    سلام من برای کار های حسابداری لپ تاپنیاز دارم که بشه باهاش کارای حسابداری انجام داد و نرم افزار های حسابداری روش جواب بده مثل پارسیان یا نواوران…
    به نظرتون چه لپ تاپی مناسب این کاره؟؟
    نمیخوام خیلی گرون هم باشه ممنون.

  5. Avatar سیدحسین

    سلام خدمت همگی
    من دانشجو هستم ولی بین این همه برندومدل گیج شدم و نمیدونم چه لپتاپ مناسبی (ازلحاظ قیمت و کارایی و جنس خوب و…..)انتخاب کنم لطفا راهنمایی کنید

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه