راهنمای خرید مودم همراه (نوروز ۹۶)

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

رشد روزافزون شبکه‌های ارتباطی موبایل باعث شده تا اپراتورهای تلفن همراه بتوانند سرویس اینترنت را در اختیار مشترکان خود قرار دهند. طولی نکشید که کیفیت بالای این شبکه‌ها و پایداری‌شان سبب شد مصرف‌کنندگان به آن‌ها روی خوش نشان دهند و حالا کم‌کم شاهد گذار مصرف‌کنندگان از اینترنت ADSL به سمت اینترنت سیم‌کارتی هستیم. این اقبال عمومی باعث شده تا در کنار توسعه‌ی گوشی‌های موبایل، مودم‌های سیم‌کارتی با قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های مخابراتی جدید هم راهی بازار شوند. خوبی این مودم‌ها در این است که برای دسترسی به شبکه‌های موبایل نسل جدید، دیگر نیازی به آپگرید کردن موبایل یا تبلت خود ندارید و مثلا می‌توانید با یک موبایل ۳G، از اینترنت ۴G استفاده کنید که این ویژگی، جذاب‌ترین خصوصیت این مودم‌ها محسوب می‌شود.

مودم‌های سیم‌کارتی به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند: دسته‌ی اول مودم‌هایی هستند که باتری داخلی دارند و می‌توان از آن‌ها برای اتصال به اینترنت در حال حرکت استفاده کرد. یعنی هر جا که بروید و هر جا که باشید، اینترنت را با خود همراه خواهید داشت. دسته‌ی دوم، مودم‌هایی خانگی هستند که درست مثل مودم ADSL، تنها در محیط‌های ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این مودم‌ها در مواقعی استفاده می‌شود که به ارتباط اینترنتی پرسرعت در محیط خانه نیاز است. از آنجا که مودم‌های خانگی مستقیما به شبکه‌ی برق وصل می‌شوند، مشکل تمام شدن باتری و نیاز به شارژ هم ندارند. دسته‌ی سوم که از دو گروه دیگر نسبتا قدیمی‌تر هستند و در این زمینه حق آب و گل دارند، مودم‌های دانگلی هستند که با استفاده از پورت USB به کامپیوتر وصل می‌شوند. در این نوشته می‌خواهیم شما را در خرید مودم سیم‌کارتی ۳G و ۴G راهنمایی و در هر دسته، بهترین مودم‌های موجود را معرفی کنیم.

مودم همراه چیست؟

در حال حاضر مودم همراه، محبوب‌ترین نوع مودمی است که در بازار وجود دارد. این مودم‌ها باتری‌های مستقلی دارند و چون معمولا در آن‌‌ها خبری از نمایشگر رنگی پرمصرف نیست، عمر باتری‌ زیادی دارند و به همین دلیل بسیار محبوب شده‌اند. عده‌ای سوال می‌کنند زمانی که موبایل‌مان می‌تواند چنین امکانی را در اختیارمان قرار دهد و اینترنت سیم‌کارت را به اشتراک بگذارد، دیگر چه نیازی به خرید یک دستگاه جدید است؟ جواب ساده است: اولا اینکه استفاده از اینترنت در مودم سیم‌کارتی مانع از سریع خالی شدن باتری موبایل‌تان می‌شود. این موضوع حتما برای شمایی که از دیتای موبایلی استفاده می‌کنید، آشنا است. روشن بودن دیتای مویابل باعث می‌شود باتری موبایل‌ها به‌سرعت ته بکشد؛ اما در مودم همراه تنها وای‌فای گوشی را روشن می‌کنید و با استفاده از وای‌فای که به‌مراتب کم‌مصرف‌تر از دیتای گوشی موبایل است، ارتباط اینترنتی‌تان را برقرار می‌کنید. سازوکار این مودم‌ها کاملا مشابه تلفن‌های موبایل است و از لحاظ اینترنت دریافتی، با موبایل‌ها برابری می‌کنند. استفاده از مودم‌های همراه بسیار ساده است و هر کسی با هر میزان از اطلاعات هم می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. یعنی اگر می‌توانید در یک موبایل جدید سیم‌کارت بیندازید و تماس برقرار کنید، با مودم‌های سیم‌کارتی هم می‌توانید به اینترنت وصل شوید. تمام!

معمولا یکی از نقاط ضعف مودم‌های همراه این است که در تعداد کاربر محدودیت دارند و در اغلب اوقات، ۱۰ دستگاه حداکثر تعداد کاربری است می‌توانند به‌صورت هم‌زمان به مودم وصل شوند. یک مشکل دیگر هم وجود دارد: با خرید مودم همراه، یک دستگاه دیگر به گجت‌های نیازمند شارژ شما افزوده می‌شود. این مودم‌ها در مدل‌های خوب خود دارای صفحه نمایش کوچکی هستند و می‌توانند اطلاعات ضروری مورد نیاز را نمایش دهند.

TP-Link-4G

مودم ۴G بی‌سیم و قابل حمل تی پی-لینک مدل M7350

خرید محصول از دیجی‌کالا

‌‌‌‌‌‌مدل M7350 از تی‌پی-لینک، بهترین مودم همراهی است که در بازار وجود دارد. این مدل هم از شبکه‌ی ۴G پشتیبانی می‌کند و هم نمایشگر خوبی دارد که اطلاعات مورد نیاز را به کاربر نمایش می‌دهد.

D-Link-4G

مودم همراه ۴G دی-لینک مدل DWR-932

خرید محصول از دیجی‌کالا

مدل معادل در برند دی-لینک، DWR-932 است که نمایشگر کوچک‌تر و باتری کم‌ظرفیت‌تری نسبت به M7350 دارد. در سرعت دانلود و آپلود و کیفیت، هیچ تفاوتی بین این دو مدل وجود ندارد.

 مودم خانگی چیست؟

مودم‌های خانگی از نظر مشخصات و عملکرد، کاملا مشابه مودم‌های همراه (باتری‌خور) هستند؛ با این تفاوت که باتری از آن‌ها حذف شده و به عنوان جایگزین از یک آداپتور برق استفاده می‌کنند. درست مثل همین مودم‌های ADSL که احتمالا همین الان دارید از یکی از آن‌ها استفاده می‌کنید. در مودم‌های سیم‌کارتی خانگی، معمولا چند پورت LAN وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای اتصال کابلی دستگاه‌های دیگر به مودم استفاده کرد. وجود یک پورت WAN و پورت USB از دیگر امکاناتی است که در مودم‌های خانگی وجود دارد. همچنین در مودم‌های خانگی از آنتن‌های قوی‌تری استفاده می‌شود که در نتیجه‌ی آن، سرعت دانلود و آپلود بهتری در مقایسه با انواع همراه نصیب‌تان می‌شود. استفاده از مودم‌های خانگی هم به سادگی مدل‌های همراه است و پیچیدگی خاصی ندارد.

D-Link-home

مودم روتر ۴G LTE دو بانده بی سیم AC750 تی پی لینک مدل Archer MR200

خرید محصول از دیجی‌کالا

در بین مودم‌های خانگی، مدل Archer MR200 از تی‌پی-لینک بهترین امکانات را در خود جمع کرده و قیمت بسیار خوبی هم دارد. مهم‌ترین قابلیتی که در این مودم خانگی شاهدش هستیم، فناوری وای‌فای سریع نوع ac است که در کمتر مودم این‌چنینی یافت می‌شود. همین محصول بدون وای‌فای AC هم با کد مدل MR6400 تولید شده که تنها از استاندارد n پشتیبانی می‌کند.

D-Link-2

مودم روتر ۴G LTE دو بانده بی سیم AC750 دی-لینک مدل DWR-953

خرید محصول از دیجی‌کالا

در برند دی-لینک شاهد یک مودم خوب با مدل DWR-953 هستیم که معادل مدل MR200 تی‌پی-لینک است.

 مودم دانگلی چیست؟

همان‌طور که گفتیم، مودم‌های دانگلی قدیمی‌تر از دو گروه دیگر هستند و دیگر همه‌ی ما آن‌ها را می‌شناسیم. اما می‌خواهیم یک‌بار دیگر هم در مورد آن‌ها صحبت کنیم. ببینید این مودم‌ها از طریق یک پورت USB برق مورد نیاز خود را تامین می‌کنند و در اکثر موارد هم اینترنت را روی همان پورت USB به کامپیوتر تحویل می‌دهند. به این معنی که تنها روی کامپیوتر (لپ‌تاپ یا دسکتاپ) قادر به استفاده از آن‌ها هستید و نمی‌توانید از اینترنت آن‌ها روی موبایل و تبلت استفاده کنید. اما یکی دو مورد استثنا هم در این میان وجود دارد که اینترنت را از طریق شبکه‌ی وای‌فای هم پخش می‌کنند. به این دلیل که برای نصب این مودم‌ها و شروع به استفاده از آن‌ها معمولا نیاز است یک درایور نرم‌افزاری را روی کامپیوتر نصب کنیم، استفاده از مودم‌های دانگلی سیم‌کارتی روال استفاده‌ی سخت‌تری نسبت به دو دسته‌ی دیگر دارند.

huawei-modem

مودم بی سیم ۴G هوآوی مدل E8372

خرید محصول از دیجی‌کالا

مدل E8372 از هواوی، بهترین مدلی است که می‌توان در میان انواع مدل‌های دانگلی پیشنهاد داد. این مدل از شبکه‌ی ۴G پشتیبانی می‌کند و یک کارت‌خوان micro SD هم در خود دارد.

huwei-link-2

مودم USB 3G و بی‌سیم هوآوی مدل E8231

خرید محصول از دیجی‌کالا

مدل E8231 هواوی هم را می‌توانید به عنوان گزینه‌ی بعدی در نظر داشته باشید. E8231 از نوع ۳G است و از شبکه‌ی بی‌سیم وای‌فای هم پشتیبانی می‌کند.

‌‌‌
telegram_ad2_1
‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۶ دیدگاه
  1. Avatar Ehsan_taxi

    با عرض سلام مودم سیمکارتی دو دسته هست یکی اپراتور ها میدن که باید فقط از سیمکارت های تولیدی خود اپراتور و محصولات اینتراتل خودشون استفاده کنی یا از بازار آنلاک بخری اونم با سیم کارت اینترنت میگیره و دو مدل جیبی و رو میزی دارن رو میزی هاشون رو میتونی چک کنی پشتیبانی ADSL+2
    دارن بعضی مدل های حرفه ای
    و هم زمان سیمکارت هم میخورن
    یک مدل رو میزی هم هست .
    با ADSL+2 نیز کار میکنه
    و هم زمان مودم دانگل هم میخوره بیرون خانه بتونی به برق وصل کنی گروهی نت خانوادگی از یک سیم کارت نت بگیرین استفاده کنید .

  2. Avatar عرفان

    سلام من ی شوال داشتم که میشود از اینترنت مودم همراه برای لپ تاپ هم استفاده کردو سرعت خوبی دارد

  3. Avatar رامین

    سلام و خدا قوت

    مودم های دانگلی رو میشه با تبدیل OTG به گوشی موبایل وصل کرد؟

    یعنی بتونیم باتریش رو از گوشی موبایل تأمین کنیم و در عین حال از اینترنتش هم استفاده کنیم

    با تشکر

  4. Avatar رسول

    سلام نویسنده محترم – یه سوال در مورد این مقاله داشتم اگر جواب بدید ممنون میشم

    راستش خیلی دوس دارم یه مودم همراه ۴Gبخرم ولی هر چقدر فکر میکنم با خودم میگم چرا!!! وقتی موبایل ۴gدارم و میتونم نتش رو هات اسپات کنم که با مک بوک و… وصل بشم دیگه چرا باید مدم بخرم!!؟ میخواستم بدونم ایا دلیل منطقی هست و چرا این دستگا هنوزم داره تولید میشه با وجود موبایل هایی که هات اسپات دارند!؟

    1. Avatar محمدجواد

      این دستگاه ها بطور نسبی سرعت نت شون از موبایل بیشتر هست، ولی در کل استفاده مداوم از نت گوشی باعث ضعیف شدن باطری گوشی میشه و از طرفی هم برای کسایی که خارج از منزل برای لپ تاب و … مدام به نت نیاز دارند این مودم ها خیلی کمک کار هستند. الان مدل هایی مثل ۸۳۷۲ هواوی اومده که وای فای هم داره خودش و کافیه دانگل رو بزنی به یه اداپتور گوشی یا یو اس بی ماشین یا خود لپ تاب و ازش راحت استفاده کنی

  5. Avatar سارا

    سلام
    Xiaomi ZMI MF855 7800mAh Power Router این مودم ۴G هست؟

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه