بیل گیتس می‌گوید این ۵ رویکرد موفقیت شما را تضمین می‌کنند

۱۲ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
بیل گیتس

اگر شما به دنبال الگویی برای موفقیت در زندگی می‌گردید، چه کسی بهتر از بیل گیتس؟ شرکتی که او تاسیس کرد یک صنعت جدید و کامل را به وجود آورد. او با دارایی تقریبا ۸۰ میلیارد دلار، ثروتمندترین مرد جهان است. فعالیت‌های بشردوستانه‌اش به همه جا می‌رسد و دنیا را به مکان بهتری تبدیل می‌کند. البته که به رویایش هم دست یافت: یک کامپیوتر دسکتاپ روی همه‌ی میزها. اما چه خصلت‌هایی به موفقیت گیتس کمک کرد؟ در ادامه‌ می‌توانید با تعدادی از مهم‌ترین عادت‌ها و رویکردهای بیل گیتس که به موفقیت‌اش کمک کردند، آشنا شوید.

۱. نه گفتن

این نصیحتی است که بیل گیتس از وارن بافت دریافت کرد و به شدت به درد هر کسی می‌خورد، فرقی هم نمی‌کند که پول‌دار و موفق باشید یا نباشید. همیشه بر سر راهتان با فرصت‌ها یا کارهایی برای انجام دادن مواجه خواهید شد. در این دنیای شلوغ و پرهیاهو اینکه بدانید چگونه و چه زمانی به پروژه‌های مختلف، رویدادهای اجتماعی و دیگر درخواست‌هایی که از شما وقت می‌گیرند نه بگویید یک مهارت مهم است که باید کسب کنید. نه گفتن به شما این فرصت را می‌دهد که تشخیص دهید چه امری واقعا مهم است و بر همان تمرکز کنید.

۲. استقبال از انتقاد

گیتس توصیه می‌کند که “از اخبار بد استقبال کن و یاد بگیر که چه چیزی نیاز به بهبود دارد.” گرچه گوش دادن به کسی که به شما می‌گوید خراب‌کاری کرده‌اید، هیچ‌وقت خوشایند نیست، اما بدون بازخورد هم پروسه‌ی یادگیری و رشد شما کندتر می‌شود. گوش دادن به انتقاد می‌تواند به شما چشم‌انداز جدید دهد. البته که بعضی از انتقادها مفید نیستند و شما باید خودتان انتقاد سازنده را تشخیص دهید.

۳. خوش‌بینی

خوش‌بین بودن در این دنیا کار سختی است. اما بدون خوش‌بینی هیچ‌کس نمی‌تواند یک شرکت تاسیس کند، برای ایده‌ی جدیدی سرمایه‌گذاری کند یا محصول جدیدی را وارد بازار کند. بیل گیتس ارزش خوش‌بینی را می‌داند، چرا که در کارش به برخی از ناراحت‌کننده‌ترین مشکلات جهان مثل قاچاق انسان، گرسنگی، فقر می‌پردازد. او در یکی از سخنرانی‌هایش در دانشگاه استنفورد گفته: “خوش‌بینی اغلب با امید کاذب اشتباه گرفته می‌شود. اما ناامیدی کاذب هم وجود دارد.”

۴. عدم ترس از شکست

بیل گیتس در کتاب The Road Ahead نوشته: “موفقیت معلم خوبی نیست، باعث می‌شود انسان‌های باهوش فکر کنند که هیچ‌وقت شکست نمی‌خورند.” ممکن است محصول موفق امروز، فردا کنار گذاشته شود. این اتفاق می‌تواند برای کامپیوترهای شخصی دسکتاپ و سیستم عامل ویندوز هم بیفتد.

شاید شما از موفقیت بیشتر لذت ببرید. اما در واقع شکست است که به شما بهتر از  هر چیزی درس می‌دهد و فرصت رشد و ترقی را می‌دهد. دفعه‌ی بعد که شکست می‌خورید، این نکته را در نظر داشته باشید.

۵. توانایی تمرکز بر هدف

در یک نامه‌ی سالانه از طرف بنیاد بیل و ملیندا گیتس، گیتس درس‌هایی از تاریخچه‌ی ماشین بخار ارایه داد. او نوشت: “اگر شما هدف مشخصی را برای خود تعیین کنید و به سمت آن پیش بروید، می‌توانید به پیشرفت فوق‌العاده‌ای دست یابید.” او در ادامه گفت که پیدا کردن هدف درست و راه مناسب برای پیش رفتن و رسیدن به آن سخت‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید.

منبع: Inc

دیدگاه شما

۱۶ دیدگاه
  1. Avatar ابتین

    بنظر من بهترین گزینه برای پیشرفت پشتکار و داشتن علم اون کار مورد نظره
    توی ایران تنها مشکل کندی در پیشرفت موانع زیاد هست که یکیش بی نظمی و بی قانونیه
    همه دوست دارن از راه غیر قانونی به نتیجه برسند که خودش باعث افزایش بی نظمیه

  2. Avatar sepehr

    اقای ali من با نظر شما موافق نیستم نمیدونم چرا بعضیا فکر میکنن خارج از ایران پول رو خیرات میکنن .
    خدا شاهده اگر این جوری که جوونا ما تو ایران فکر میکن و کار میکن یک امریکایی تو تو امریکا بکنه نتنها هیچی نمیشه بلکه تو جامعه دیگه هیچ اعتباری نداره .
    تو ایران طرف تازه لیسانس گرفته توقع داره بیکننش رئیس فلان شرکت.
    شما یکی رو مثال بزن که تو دانشگاه خوب درس خونده باشه و برای پیدا کردن کار هم تلاش کرده باشه الان کار نداشته باشه.
    یا اقا وحید شما که میگین هزار تا مانع تو ایران باید رد بشی هیچ جای دنیا حتی امریکا هم طرف بدون تلاش نمیرسه شما برو درباره زندگی استیو جابز یا بیلگیتس نحوه تاسیس شرکت گوگل یا فیسبوک پیدا بکن همشون هم تو امریکان اصلا شما تو ایران بجایی نمیرسی خوب درس بخون بورسیه شو برو خارج .
    میدونم خیلی ها با نظرم مخالف هستن ولی اینا حقیقت هایی هستند که ما نمیخوایم ببینیمشون

    1. Avatar پویا

      درسته…

  3. Avatar وحید

    یه نکته بسیار مهم باید بگم اونم اینه که ما تو چه کشوری داریم زندگی میکنیم، بیل گیتس جایی بزرگ شده که از فرط امکانات نمیدونسته چیکار کنه و هیچ کمبودی نداشته لازم به ذکره اونجا امریکا ست نه ایرانی که آدم تا میخواد کاری بکنه باید از هزار تا سد رد بشه آخر هم به نتیجه ای نمیرسه نکته بعد وضعیت ایران نسبت به بازار جهانی و رویکرد اون همچنین ارتباط ما با دیگر کشورهاست وقتی ارزش افراد بیگانه و مهاجرین تو کشور ما از خودمون بیشتره پس اصلا ولش کن حرف برای زدن زیاد آخرش یعنی هیچی هیچی هیچی بهتره اونا بسازن و ما استفاده کنیم

  4. Avatar سلیمی

    ما ایرانی ها ….. بابا بی خیال پشیمون شدم بگم …………..

  5. Avatar مهدی

    عرض سلام و ادب
    اگر مطالب بدون درج سایت شما باشه ایا انتقال مطالب مشکلی داره ؟ برای کاتال تلگرام
    با تشکر

    1. فرهنگ حشمتی فرهنگ حشمتی

      با ذکر منبع، بلامانع است.

  6. Avatar فریماه

    خیلی خوب بود. مرسی

  7. Avatar حسین

    قبل از همه اینها فرد باید خودش رو بشناسه …

  8. Avatar علی کنکوری

    اگر این ۵ تا فاکتور هم داشته باشی ولی شانس نداشته باشی انگار هیچ !

    1. Avatar علی

      شانسو خود انسان میسازه

  9. Avatar حسین

    ممنون. مفید بود.

  10. Avatar ali

    شانس یادشون رفت بالاخره اون از همه بیشتر دخیله اینا هم درسته ولی بیل گیتس اگر مثلا تو ایران بود هرگز به موفقیت الانش نمیرسید!

    1. Avatar مرد بی باک

      این یک حقیقته

    2. Avatar محمد

      مطمئن باش در ایران هم بود شاید معروف نمی شد اما به موفقیت می رسید الان دقیقا کار سازندگان دیجی کالا این فکر را می تونه تداعی کنه تو ایران فقط ترس از شکست بیشتره اما اصولش رعایت شود واقعا شدنی هست

      1. Avatar Alireza Habibzadeh

        کاملا موافقم این ترس از شکست و تلقین به شکست و تلقین به بد شانسی خودش یکی از عوامل شکسته

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه