روس‌ها با چه هواپیماهایی تروریست‌های داعش را سرکوب می‌کنند؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

چند روز پیش، پارلمان روسیه به دولت این کشور اجازه‌ی حضور نظامی در سوریه را داد. بدین ترتیب، قرار است که روسیه به دولت سوریه در سرکوب تروریست‌های داعش کمک کند. این حضور نظامی، در قالب حملات هوایی صورت گرفته است. ارتش روسیه در این عملیات از بعضی جنگنده‌های خود استفاده کرده است. جنگنده‌هایی که بعضی از آن‌ها قدیمی و بعضی دیگر، مدرن و پیشرفته هستند. در ادامه، نگاهی به جنگنده‌های روسی که به سوریه رفته‌اند، می‌اندازیم.

سوخوی ۳۰ ام

جنگنده‌های «سوخوی ۳۰ ام» در واقع شکل بهبود یافته جنگنده‌های خانواده «سوخوی ۲۷» هستند. این هواپیماهای پیشرفته که از قابلیت مانور بالایی برخوردارند، دارای دو موتور جت و نیز دو «کانارد» (canard) هستند. گفتنی است «کانارد» نوعی بالچه کوچک است که در جلوی بال‌های اصلی در دو طرف دماغه قرار می‌گیرد و به تعادل ایرودینامیکی هواپیما کمک می‌کند. همه‌ی این‌ها سبب می‌شود که جنگنده «سوخوی۳۰ ام» از چالاکی و قدرت مانور زیادی در هوا برخوردار باشد.

russianfighters2

خلبانان روسی که این جنگنده را هدایت می‌کنند، علاقه‌ی زیادی به انجام حرکتی که خودشان آن را «کبرا پوگاچف» (Pugachev’s Cobra) می‌نامند، دارند. در این حرکت آکروباتیک، آن‌ها با زاویه‌ای تقریبا قائم به سمت بالا می‌روند و سپس مسیری افقی را طی می‌کنند و به این ترتیب مسیری منحنی را در آسمان ایجاد طی می‌کنند. شاید بتوان گفت که قابلیت بالای «سوخوی سو-۳۰ ام» در مانور هوایی سبب می‌شود که این جنگنده بر مدل‌های مشابه آمریکایی خود نظیر F16 برتری‌هایی داشته باشند. در زیر می‌توانید فیلمی از مانور سوخوی ۳۰ را ببینید.

سوخوی ۳۴

سوخوی ۳۴ «فول بک» (Full Back) مدل جدید سوخوی ۲۴ به حساب می‌آید و ظاهرا به حدی برای روس‌ها پر اهمیت است که صادرات آن به کشورهای دیگر را ممنوع کرده‌اند. سوخوی ۳۴ همان نقش سوخوی ۲۴، یعنی تهاجم تاکتیکی و دقیق به اهداف زمینی را بر عهده دارد. این هواپیما می‌تواند در شب و روز، در هر شرایط آب و هوایی و آسمان‌هایی که پدافند سنگین در آن‌ها وجود دارد عملیات انجام دهد. نکته‌ی جالب درباره‌ی این هواپیما این است که مثل سوخوی ۲۴، دو خلبان هواپیما کنار یکدیگر می‌نشینند؛ البته این هواپیما یک دستشویی نیز پشت سر خلبان‌ها دارد. این هواپیما تا به حال در هیچ جنگ واقعی شرکت نکرده و به نظر می‌رسد که روسیه آن را در جنگ با داعش آزمایش می‌کند.

russianfighters5

سوخوی ۲۴

افزون بر این، روسیه از چندین جنگنده‌ی قدیمی‌تر «سوخوی ۲۴» که با نام «فسنر» (Fencer) شناخته می‌شود نیز در عملیات هوایی در سوریه استفاده می‌کند.

russianfighters4

این هواپیماها برای بمباران دقیق و تاکتیکی مناطق که در فواصل دور قرار دارند به کار می‌روند و به این ترتیب می‌توانند مواضع داعش را در هر نقطه‌ای از خاک سوریه هدف قرار دهد. این هواپیما در زمان شوروی ساخته شده است و اکنون تا حدودی قدیمی محسوب می‌شود. سوخوی ۲۴ بال‌های با زاویه‌ی متغیر دارد و خلبان‌های آن برخلاف معمولا جنگنده‌های دو نفره، در کنار هم و نه پشت سر هم می‌نشینند. نیروی هوایی ایران هم چند فروند از این هواپیما در اختیار دارد.

سوخوی ۲۵

با اینکه روسیه هنوز جزئیات تجهیزات مورد استفاده در حملات هوایی علیه مواضع داعش را اعلام نکرده، اما برخی کارشناسان اعلام کرده‌اند که این کشور از چندین جنگنده‌ی کوچک‌تر که احتمالا «سوخوی ۲۵»  موسوم به «پا قورباغه» (Frogfoot) هستند نیز در نبرد هوایی بهره می‌برد.

russianfighters3

این جنگنده‌ها که برای پشتیبانی عملیات زمینی استفاده می‌شوند، می‌توانند به سرکوب شورشیان داعش کمک کنند. شاید بتوان گفت که عملکرد سوخوی ۲۵ شباهت زیادی به همتای آمریکایی خود یعنی A-10 Warthog دارد. این هواپیما در ارتفاع پایین پرواز می‌کند و تجهیزات زرهی دشمن را نابود می‌کند. با این حال سوخوی ۲۵ متعلق به زمان شوروی و در حال پا به سن گذاشتن است.

منبع: Business Insider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar مریم

    مطالب جالبی بود-متشکرم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه