ایلان ماسک اولین مسیر هایپر لوپ دنیا را می‌سازد

۱۹ دی ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

همچنان که صنعت حمل و نقل و تکنولوژی آن به سرعت در حال پیشرفت است، ایلان ماسک (Elon Musk)، بنیان‌گذار شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) در صدد است تا سریع‌ترین شیوه‌ی حمل و نقل زمینی را ابداع کند.

امروزه مسیرهای زمینی را با وسایلی مانند ترن، اتومبیل و دوچرخه طی می‌کنیم ولی در شیوه‌ی جدیدی که به نام هایپر لوپ (Hyperloop) شناخته می‌شود، می‌توان فاصله‌ی ۷۰۰ مایل را در یک چشم بر هم زدن پیمود و ماسک در نظر دارد تا اولین هایپر لوپ دنیا را بسازد. در این شیوه‌ی حمل و نقل، مسافرها داخل کپسول‌هایی قرار می‌گیرند که در شرایط خلا، با سرعت بسیار بالایی حرکت می‌کند.

نمونه‌ی اولیه‌ی کپسول‌ها باید تست شوند و به همین دلیل شرکت SpaceX در حال ساخت اولین مسیر هایپرلوپ به طول سه مایل در صحرای نوادای آمریکا است تا کپسول‌ها را مورد آزمایش قرار بدهد.

ایلان ماسک مدتی پیش طی یک فراخوان اعلام کرده بود که شرکت‌اش اوایل بهمن ماه مسابقه‌ای برای طراحی اولین کپسول هایپر لوپ (Hyperloop Pod Design Contest) دنیا برگزار خواهد کرد و از دانشگاه‌های تمام دنیا دعوت کرده بود تا ایده‌های خود را در مسابقه شرکت بدهند. حالا زمان آن فرا رسیده است. این مسابقه، طبق برنامه در هفته‌ی اول بهمن ماه در دانشگاه A&M تگزاس برگزار می‌شود و بیش از ۱۲۰ تیم در آن شرکت خواهند کرد. ایده‌ی ممتاز در این مسابقه به عنوان اولین نمونه‌ی کپسول هایپر لوپ وارد مرحله‌ی ساخت می‌شود.

نمونه‌ی اولیه‌ی کپسول‌ها باید تست شوند و به همین دلیل شرکت SpaceX در حال ساخت اولین مسیر هایپرلوپ به طول سه مایل در صحرای نوادای آمریکا است تا کپسول‌ها را مورد آزمایش قرار بدهد. این کپسول‌ها با سرعتی حدود ۷۶۰ مایل در ساعت داخل این مسیرها حرکت خواهند کرد.

شرکت SpaceX ادعا کرده است که اولین هایپر لوپ را تا سال ۲۰۲۱ خواهد ساخت و اگر اوضاع طبق برنامه پیش برود، حتی شاید ساخت آن تا سال ۲۰۲۰ تمام شود.

البته SpaceX تنها شرکت فعال در زمینه‌ی ساخت هایپر لوپ نیست و در حال حاضر Hyperloop Transportation Technologies، (همان HTT) هم در نظر دارد تا اولین مسیر ۵ مایلی مختص این شیوه‌ی حمل و نقل را تا چند ماه آینده بسازد.

مدیر ارشد شرکت HTT، راب لوید (Rob Lloyd)، اعلام کرده که منطقه‌ی کارولینای شمالی را برای تست اولین هایپرلوپ‌اش در نظر گرفته است؛ این‌جا همان محلی است که برادران رایت اولین هواپیمای خودشان را آزمایش کرده بودند. شروین پیشه‌ور هم که از سرمایه‌گذاران و مدیران این شرکت است، در این ویدیو از جنبه‌ی دیگر مزیت هایپر لوپ صحبت می‌کند و می‌گوید که تردد با هایپر لوپ ضمن سرعت بسیار بالا و صرفه‌جویی در وقت، باعث کاهش چشمگیر تعداد اتومبیل‌ها و در نتیجه کاهش آلودگی هوا می‌شود.

ویدیوی ساخته شدن اولین مسیر هایپر لوپ دنیا در صحرای نوادا را ببینید.

منبع: Ubergizmo و The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar فرزاد شریف زاده

    شگفت آوره …

    بهایی که به ایده هایی داده میشه که برای ما بسیار دور از واقعیت به نظر می رسه… و بعد هزینه و سرمایه گذاری هایی که برای این ایده ها حتی در حد تست میشه… و سرانجام تغییر و تحولی که در دنیا ایجاد میکنن و به ثمر می رسه…
    و باز روزی نه چندان دور ما خواهیم نشست و مدعی همه دانش و فرهنگ و هنر جهان خواهیم بود !!!
    احتمالا در آن روز هم هنوز بحث ما در این گوشه از جهان سر این خواهد بود که سامسونگ بهتر است یا اپل !!!

    تا همین چندی پیش وقتی ایلان ماسک گفته بود می خواد موشک های فضا پیمای قابل بازگشت و استفاده مجدد بسازه بسیاری این ایده رو یک رویای دور دست دیدن و جالب اینکه تنها پس از ۳ سال این اتفاق افتاد. تسلا تنها بعد از ۲ سال به تولید رسید و حالا هایپرلوپ…

    این انسانها شگفت آورن… محیط و فضایی که به اونها اجازه و بهای لازم برای چنین رویا پردازیهایی میده شگفت آوره… و مردمان و جوامعی که در کنار و با حمایت و کمک اونها این ایده ها به حقیقت پیوند زده می شود شگفت انگیزتر…

    ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه