ساعت هوشمند یا ساعت معمولی؛ آن‌چه شما گفتید

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه
ساعت معمولی یا ساعت هوشمند

هفته‌ی پیش از شما پرسیدیم که ساعت هوشمند یا ساعت معمولی، کدام‌یک را بیشتر می‌پسندید؟ از شما خواستیم دلایل منطقی‌تان را بگویید و حتی باهم مخالفت کنید. شما هم تجربیات‌تان را با هم به‌اشتراک گذاشتید. در ادامه‌ی این نوشته می‌خواهیم گلچینی از نظرات شما را با هم مرور کنیم. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

‌‌ ‌

  • ‌‌‌بعضی از نظرات برای خوانایی بیشتر ویرایش شده‌اند. برای دیدن همه‌ی نظرات به‌صورت دست‌نخورده، به مطلب «شما بگویید؛ ساعت هوشمند یا ساعت معمولی؟» مراجعه کنید.
  • نظرات دوستان بیان‌گر دیدگاه‌های نویسنده نیست.

‌‌‌‌    ‌‌‌‌

 

شارژ باتری؛ بزرگ‌ترین دغدغه‌ی کاربران

محمدسعید حسینخانی:

ساعت‌های هوشمند کاربردهای زیادی دارن، اما همه‌شون یه عیب بزرگ دارن: طول عمر باتری! تا وقتی‌که این مشکل حل نشه، هیچ کدوم ارزش خرید ندارن.

محسن:

اگر میزان نیاز به شارژ، ماهانه یا سالانه بشه میشه روشون حساب کرد.

Ramin:

ساعت هوشمند هر چقدرم خوب باشه ایراد باتریش به‌قدری بزرگه که ۱۰۰% خرید ساعت معمولی را منطقی‌تر میکنه

امین شجاعی:

به‌شخصه هیچ میلی به خرید ساعت‌های هوشمند ندارم. فقط هم به خاطر باتری …. بنده با باتری گوشی‌های هوشمند هم هنوز کنار نیومدم ، چه برسه به ساعت

محسن:

ساعتی که هر روز نیاز به شارژ داشته باشه که دیگه ساعت نیست؛ ساعت یعنی یه ماشین سوییسی اصیل، زنده، وفادار و درعین‌حال کم‌توقع که هر چهار یا پنج سال یک‌بار نیاز به شارژ (تعویض باتری) داشته باشه.

‌‌‌‌   ‌‌‌‌

خیلی‌ها اعتقاد دارند که ایده‌ی ساعت‌های هوشمند هنوز به پختگی لازم نرسیده

وهاب:

من به دنیای دیجیتال و تکنولوژی خیلی علاقه دارم اما ساعت‌های هوشمند هنوز به پختگی لازم نرسیده‌اند و هنوز برای من کاربردی نشده‌اند که مجاب شوم یکی از آن‌ها را بخرم.

سعید:

به نظرم هنوز تکنولوژی ساعت‌های هوشمند یه جورایی بتاست…و خیلی زود به اون حد کمالش خواهد رسید….که اون‌وقته که دیگه کسی ساعت کلاسیک رو دوست نخواهد داشت

مهدی:

در دنیای امروزی ساعت هوشمند یک گجت جدید به‌حساب میاد که هنوز در دوران آزمون‌وخطا به سر میبره و به بلوغ لازم که توانایی استحکام جایگاه خود در بین مردم رو پیدا نکرده.

سامان امینی:

به نظر من، ساعت‌های هوشمند هنوز تو ابتدای راه رشد هستند و هنوز به بلوغ کافی نرسیدند … شاید در آینده بتونن جایگزین ساعت‌های معمولی بشن. ولی الان باید بگم به‌عنوان یه گجت جداگانه می‌تونن مورد استفاده قرار بگیرند ولی مسلما در کنارشون ساعت‌های عادی هم جایگاه خاص خودشونو دارند.

‌‌‌

موضوع شیک بودن و اصالت؛ ساعت معمولی باکلاس‌تر است!

hAMIDREZA:

… ساعت‌هایی مثل ROLEX یا OMEGA قیمت‌های چندین برابر ساعت‌های هوشمند دارند و هم چند برابر اصالت. هیچ‌وقت کسی ROLEX رو با اپل واچ عوض نمیکنه.

حسام:

ساعت هوشمند شیک بودن و زیبایی ساعت معمولی رو نداره

حامد:

یه ساعت رولکس هزارمرتبه کلاسش و قیمتش از بهترین ساعت‌های هوشمند بالاتره. اپل واچ از جنس طلا بخری تازه قیمتش میرسه به کف قیمت رولکس.

امیررضا:

نظر شخصی من اینه ساعت جدای از نشان دادن زمان و تاریخ یه کالای لوکس و زینتی محسوب میشه. پس اصلا نمیشه با ساعت هوشمند مقایسش کرد.

بهنام:

… تا حالا فکر کردید که در یک مراسم عروسی یک ساعت هوشمند را با کت‌وشلوار مجلسی‌تان ست کنید!؟ به نظر من که خیلی عجیب می‌شود.

علیرضا هاشمی:

اصلا نمی‌تونم تصور کنم که یه روز با کت‌و‌شلوار و کفش رسمی، ساعت هوشمند ببندم! واقعا خنده‌داره. حتی اگر بدنه این ساعت‌ها رو شرکتی مثه Tag Heuer ساخته باشه باز هم ماهیتش عوض نمیشه! اصالت ساعت مچی معمولی یه چیز دیگس!

آریا:

قطعا ساعت معمولی… علاوه بر اینکه جذابیت، زیبایی و کلاسش قابل‌مقایسه با ساعت‌های هوشمند نیست.

‌‌ ‌‌

بعضی‌ها با قاطعیت، انتخاب‌شان ساعت هوشمند است

علی:

من قطعا به ساعت هوشمند رای میدم. صدالبته که هنوز ساعت‌های هوشمند کامل نیستن ولی برای کسایی که حتی یکم با تکنولوژی رابطشون خوب باشه مسلما انتخاب بهتریه

Mehran:

ساعت هوشمند! خودم دارم و همراه با گوشیم ازش استفاده می‌کنم، واقعا برای من خیلی کارآمدتر از ساعت‌های معمولیه!
شارژ کردنش هم هست ولی در قبال قابلیت‌های فراوانش،بنظر من چندان مهم نیست!

محمدامین سادات:

کاملا مشخصه اسمارت‎واچ‌ها بهترن. چون با ساعت‌های معمولی فقط میشه از زمان مطلع شد ولی یه ساعت هوشمند قابلیت تماس داره دوربین داره صفحه لمسی داره قابلیت اتصال به اینترنت داره کلی میشه روز نرم‌افزار ریخت میشه به‌عنوان سرگرمی استفاده کرد و…

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

هنوز طرفداران ساعت‌های معمولی بیشترند

حامد:

سلیقه‌ی شخصی من اینه: ساعت معمولی نیازی به شارژ نداره و در هر شرایطی کار میکنه و قابل‌اعتمادتر هست، کلاسش بالاتره، مخصوصا اگه سوییسی لوکس باشه

حمید:

صد در صد ساعت‌‌های معمولی و لوکس رو به ساعت‌های هوشمند ترجیح میدم

حسین:

صددرصد ساعت معمولی…. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ساعت شیک بودن اون هست و حسی که به آدم میده ساعت‌های هوشمند ازین نظر هنوز بسیار ضعیف هستند

amin:

منم ساعتای کلاسیکو بیشتر از ساعت‌های هوشمند می‌پسندم هم از نظر طراحی قشنگ‌تره، هم از نظر قیمت مناسبتره (نظر شخصی من). ساعت هوشمند عملا به هیچ دردی نمیخوره

پاتریشا:

وقتی تونستند یه چیزی طراحی کنند که همه بتونن از اون استفاده کنن یعنی همه‌ی طبقه‌های اجتماعی، اون وقت میشه گفت خیلی کاربردیه و میشه به‌جای ساعت استفاده کرد .ساعت‌های معمولیو همه می‌تونن داشته باشن و اما ساعت‌های دیجیتال

‌‌‌‌    ‌‌

نظر برخی از دوستان: باوجود لپتاپ، تبلت و گوشی، ساعت هوشمند کاربردی ندارد

حسام:

باوجود لپ‌تاپ و اسمارت‌فون‌ها و ( در برخی موارد تبلت ) نیازی احساس نمی‌کنم که یه ساعت هوشمند داشته باشم. البته این طرز فکر مخالفانی هم دارد.

امیر:

یک سری میگن آدم وقتی گوشی و لپتاپ داره به ساعت چه احتیاجی داره. این افراد به نظرم هیچ‌وقت ساعت نبستن دستشون. ساعت واقعا اعتیاد آوره و کسانی که ساعت می‌بندن وقتی ساعت ندارن احساس کمبود می‌کنن.

‌‌‌   ‌‌ ‌

بعضی هم اساسا منطق ساعت‌های هوشمند را قبول ندارند

اشکان:

۱. کسی که موبایل داره دیگه نیازی به ساعت نداره چون هروقت بخواد ساعت موبایلشو نگاه میکنه

۲. مگه یه ساعت هوشمند چقدر صفحه‌نمایشش بزرگ هست که آدم بخواد تو اس ام اس یا پیامی رو بخونه؟

۳. با این قیمتی که ساعت هوشمند تو بازار ایران داره آدم باید ساعتشو پنهان کنه نه گوشیشو.

۴. کلاس و وقاری که ساعت کلاسیک داره ابدا ساعت هوشمند نمیتونه داشته باشه به‌خصوص ساعت‌های سوییسی.

 

 ساسان:

اصلا به کار بردن لفظ «ساعت» برای این دستگاه‌ها اشتباهه، کار ساعت نشون داده زمانه نه آب‌وهوا، کالری، چک کردن توییتر و …

‌‌‌‌   ‌‌‌

بعضی هم تنها به دنبال کاربردهای سلامتی در گجت‌های پوشیدنی هستند

ساسان:

یک سری محصولات هست که تمرکزشونو گذاشتن روی امکانات ورزشی و سلامت مثل مایکروسافت بند. الکی هم اسم ساعت به خودشون ندادن. اونا باز قابل‌درک ترن واسه من …

حسام:

ترجیح میدم به‌جای ساعت هوشمند یک دستبند هوشمند داشته باشم که صرفا به‌عنوان سنسور برای گوشیم عمل کنه که بتونم با استفاده از اون فعالیت و تحرک خودم رو برای سلامتی بیشتر کنترل کنم و صرفا یه گجت برای اسمارت فونم باشه.

سهیل:

بنده فکر می‌کنم ساعت‌های هوشمند فقط در همون حوزه سلامتی که شامل سنجش قدم‌ها، ضربان قلب و… بسیار مناسب هستند، و آپشن مناسبی برای ورزشکاران و کسایی که به پیاده‌روی و کوه‌نوردی و… علاقه دارن.

غضنفر:

البته در زمینه سلامت کمی کاربرد داره که به نظرم سمت دستبند سلامت برم بهتره تا بخوام ساعت هوشمند بخرم.

Hadi.al:

امکاناتی مثل اس هیلس و سلامتی که مثلا سامسونگ استفاده کرده برا ساعتش خوب خوبه و میشه گفت تنها کاریه که میشه بغیر ساعت نگاه کردن ازش انتظار داشت.

‌‌‌‌‌‌   ‌‌‌‌‌

برخی اعتقاد راسخ دارند که ساعت‌های هوشمند در آینده‌ای نزدیکی جای ساعت‌های معمولی را می‌گیرند

محمد توکل:

مطمئن باشید که به‌زودی ساعت‌های هوشمند جای ساعت‌های معمولی رو خواهند گرفت! می‌پرسید چرا؟! چون ما انسان‌ها توقعاتمون روزبه‌روز و بیش‌ازحد بالاتر میره!

MOHSEN.TECH:

هر روز علم در حال پیشرفته و کسی که همگام با اون نباشه از دنیا عقبه .یک نگاه کلی به ساعت‌های معمولی بکنیم می‌فهمیم که به‌جز تاریخ و زمان اطلاعات دیگه ای رو به ما نشان نمیدن .من اعتقاد دارم که هر وسیله‌ای باید کارایی همه‌ی وسایلو داشته باشه یعنی با یک تیر چندین نشان!

رضا عمومیرزا:

…اگر یه نگاه کوچیک به تاریخ گوشی‌های هوشمند هم بندازیم می‌فهمیم که اونها هم در ابتدای ورودشان آن‌چنان ضروری و کاربردی‌تر از گوشی‌های غیرهوشمند نبودن. حتی می‌تونیم بگیم گوشی‌های غیرهوشمند محبوب‌تر هم بودن !!!پس می تونیم نتیجه بگیریم که هر چیزی نیاز داره که به تکامل برسه، شاید در آینده نه‌چندان دور ساعت‌های هوشمند هم بخشی از زندگی مارو پر کنن .

مهران:

شاید به نظر بعضی از دوستان ایده‌ی ساعت هوشمند ایده‌ای لوس و غیرضروری باشه اما اگه از همین دوستان چند سال پیش در مورد صفحه‌نمایش لمسی مقاومتی هم سوال می‌کردی جوابی به همین شکل می‌دادند و می‌گفت چه الزامی داره آدم به‌جای استفاده از صفحه‌کلید که هم خیلی راحت تره هم با چشم بسته هم میشه باهاش اس ام اس داد و کار کرد باید از گوشی‌ای استفاده کنم که برای انجام یه کار ساده باید صدبار التماس گوشی رو بکنم.

‌‌‌‌‌

برخی کاربران هم از تجربیات‌شان از کار با ساعت هوشمند می‌گویند

Esmaeil:

من حدود شش ماه هست که اسمارت واچ دو رو خریدم و باید بگم کار من رو خیلی بهتر راه می اندازه تا ساعت معمولی. اما دلایل من: گوشی من فبلت تی ۲ سونی با سایز صفحه نمایش ۶ اینچ هست که حالا با این ساعت دیگه مجبور نیستم هر دقیقه برای پیامک‌ها و تماس‌های ورودی سرکلاس گوشیم رو دربیارم و راحت میتونم از اون‌ها با خبر بشم یا حتی پیامی به‌طرف مقابل ارسال کنم. در مورد باتری هم اسمارت واچ ۲ محصول سونی به‌راحتی با استفاده در حالت متصل به گوشی یک هفته رو دووم میاره و حتی اگه نخواین متصل باشه شارژش بیشتر هم میشه. دلیل سوم این هست که این ساعت علاوه بر کارهای یه ساعت معمولی برای من خیلی کارهای بیشتری انجام میده و نیاز هام رو برآورده می‌کنه. شما می‌تونید به‌راحتی پوسته ساعت رو تغییر بدید /ایمیل‌ها و پیام هاتون رو چک کنید /پیام ارسال کنید/از تقویم و برنامه‌های سلامتی استفاده کنید یا حتی بازی کنید…

آرش:

من نزدیک به سه هفته هست که یه Apple Watch گرفتم. با اینکه مطمئن بودم هنوز برای خرید این ساعت زوده ولی گرفتم. البته این رو هم بدونید که با ساعت هوشمند، (البته تجربه‌ای که من با اپل واچ داشتم) به این موارد دسترسی خواهید داشت :
۱. دیدن نوتیفیکیشن ها، بدون اینکه به گوشیتون نکاه کنید. ارزش این موضوع زمانی به چشم میاد که تو جلسه یا کلاس هستید و نمی شه دایم گوشیتون دستتون باشه و نگاهش کنید. یا به هر دلیلی دستتون بنده. زمانی که نوتیفیکشن جدید بیاد، خود ساعت بهتون خبر می ده و می تونید خیلی سریع نکاهش کنید !
۲. مطلع شدن از تماس‌های تلفنی یا حتی صحبت کردن با تلفن: زمانی که هدست دم دستتون نیست.
۳. کلا استفاده از اپلیکیشن‌هایی که با ساعتتون سازگار هست، با یک نگاه مثل swarm و instagram و telegram و … .
۴. مشاهده وضعیت فعالیت بدنی .
۵. عکس گرفتن به‌جای مونوپاد
در کنار این مزایا، نباید از شارژ کم گوشی ( حداکثر ۱٫۵ روز) ، مستقل نبودن از گوشی برای اتصال به اینترنت و دوربین … هم غافل بشید.

امیر:

من گوشیم روزانه صدها و حتی بیشتر نوتیفیکشن تولید می‌کنه که طبیعتا برام مهم هستن ولی نه انقدر که وقتی توی تاکسی تنگ نشستم به‌سختی درش بیارم و ببینم چی شده. با اپل واچ به‌راحتی میتونم ببینمشون و اگه لازم شد گوشیم رو در بیارم. حتی میتونم جواب خیلی‌ها رو با جملات از پیش تعریف‌شده‌ای که ساختم بدم. یکی دیگه از قابلیت‌های خوبش اینه که میتونم آهنگ رو باهاش عوض کنم. هرچند هدفون بلوتوثم هم اینکار رو برام می‌کرد ولی خوب این‌طوری بدون در آوردن گوشیم میتونم بین آلبوم‌های مختلف جابه‌جا شم. با هدفون فقط می تونستم برم آهنگ بعدی. مزیت دیگش اینه که انقدر خبر دزدیده شدن آیفون رو شنیدم که وقتی گوشی دستمه و صدای موتور میاد من واقعا می‌ترسم ولی با ساعت هوشمند این مشکلم تا حد خوبی حل شده

‌‌‌

و این هم نظر برگزیده!

فرزاد شریف‌زاده:

گجت های پوشیدنی هوشمند خواه یا ناخواه یکی از پیشرفت‌های جدید تکنولوژی هستن و بالاخره همه‌گیر میشن.
در همین اخبار اخیر هم می‌بینید که حتی برخی شرکت‌هایی که ساعت‌های لوکس کلاسیک می‌سازن هم قراردادهایی با شرکت‌های فعال در زمینه سیستم‌های هوشمند پوشیدنی بستن. آینده به این سمت حرکت می‌کنه و ما هم ناگزیریم بپذیریم. همونطور که قبلا گوشی‌ها با یک‌بار شارژ ۲ هفته جواب می‌داد ولی امروزه به‌سادگی حتی بهترین باطری‌ها عمری بیش از یک روز ندارن و ما باشون کنار میاییم.

-در مورد عمر باطری‌ها هم به‌هرحال هر روز بهتر میشن. بماند که مدل‌هایی مانند پبل عمر باطری بسیار طولانی دارند. یا برای مثال ساعت سونی اسمارت واچ ۲ که خودم استفاده می‌کنم نه‌تنها کاملا فلزی و شبیه مدل‌های کلاسیک هست بلکه باطریش کاملا یک هفته جواب میده، در عین اینکه صفحه اون همیشه روشن هست و ساعت رو نشون میده.

-در مورد طراحی، مدل‌هایی مثل ساعت هوشمند هوایی، موتورلا ۳۶۰ و ال-جی ساعت‌هایی زدن که بسیار به ساعت‌های لوکس کلاسیک شبیه هست و عملا در استفاده روزمره تفاوتی با اونها متوجه نمی‌شید.

– از نظر قیمت این ساعت‌ها انصافا به‌صرفه هستن. اگر کسی گذرش به ساعت‌فروشی‌ها افتاده باشه میبینه که ساعت زنانه و مردانه کلاسیک به‌سختی با قیمت زیر ۸۰۰ هزار تومان پیدا میشه که اونهم چون میره توی زمینه فشن و مد، معمولا ساعت‌های زیر یک و نیم-دو میلیون تومان اصلا به چشم هم نمیان. خوب در نظر بگیریم که یک ساعت هوشمند ضمن داشتن توانایی‌های خاص و امکانات افزوده، درصورتی‌که از مدل‌هایی که طراحی کلاسیک دارن استفاده بشه، اون نیاز زیبایی‌شناسی و مد رو هم پوشش می‌دن و در اون‌ها هم از آلیاژها و موارد مناسب استفاده شده و درنهایت هم قیمتی در رنج ۱ تومان دارند (به‌جز اپل که نه از نظر طراحی و نه از نظر قیمت ساعتش رو نمی‌پسندم) که به‌واقع اگر به قیمت دلاری اون‌ها و متوسط درامد ماهانه در عموم کشورهای دنیا نگاه کنیم، هزینه کاملا مناسب و معقولی به‌حساب میاد.

-از نظر استفاده، در حال حاضر شاید کاربری این‌گونه ساعت‌ها محدود باشن و با توجه به‌جایی که برای پیشرفت دارن، امروز برای خرید اون‌ها ابتدا باید دلیل مناسبی داشته باشید. برای مثال بنده چون از یک گوشی موبایل ساده استفاده می‌کنم، تمام برنامه‌های کاربردی، ایمیل، اپ های مختلف و ارتباطیم روی یک دستگاه تبلت ۱۰ اینچی سامسونگ قرار داره. طبیعتا باوجود این تبلت و اینکه در بسیاری زمان‌ها، مثلا در ماشین یا جاهای دیگه در کیفم یا اتاق دیگری روی میز قرار داره و مثل گوشی نیست که دایما دنبال خودم به هر اتاقی میرم توی دستم باشه، این ساعت تبدیل به یک باید شده و کاملا توجیه داره و من رو در ماشین، جلسات کاری، مهمونی های خارج خونه و بسیاری جاها از چک کردن دائم یک تبلت بزرگ راحت کرده، ضمن اینکه همچنان ساعت است و شکل کاملا کلاسیک و مناسبی داره.

بنابراین اگر امروز قصد خرید این گجتها رو دارید باید به میزان نیازتون نگاه کنید و مثلا فکر کنید چقدر کار خنده داریه اگر من در یک مهمونی یا جلسه هر دقیقه با شنیدن یه صدا بخوام یه صفحه بزرگ رو از کیفم در بیارم و چک کنم، در حالیکه همه مسیج‌ها و پیام‌های شبکه‌های اجتماعی، حتی ایمیل هام رو هم با یه نگاه به ساعت و یه ویبره کوچیک بدون جلب‌توجه می‌تونم ببینم و صرفا اگر مورد مهمی بود تبلتم رو به دست میگیرم.

در مقابل آینده نمیشه مقاومت کرد و خواسته یا ناخواسته این محصولات نه‌تنها تبدیل به یک باید، بلکه جزو مهمی از زندگی ما خواهند شد. به‌زودی در مورد امکانات هوشمند کیف و کفش و لباسمون هم باید بحث کنیم و جنس چرم و پارچه اون‌ها احتمالا کم‌اهمیت‌ترین مورد بین ویژگیهاشون خواهد بود. احتمالا حتی کیف پولمون موجودی خودش رو حساب می‌کنه و روی ساعتمون می‌بینیم چقدر پول همراه داریم…

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar حمید

    تمام نظرات دوستان عالی بودن.باتری مشکل بزرگی هست ولی قول میدم تا چند ماه آینده درستش کنم.?

  2. Avatar سعید درودی

    زمانی که آیفون ارائه شد مدیرعامل نوکیا گفت آیفون نهایتا میتواند یک درصد بازار را در اختیار بگیردو مقاومت در برابر تغییر نوکیا را نابود کر
    چنین اتفاقی برای ساعت های کلاسیک هم خواهد افتاد

    1. Avatar paeezvash

      موافقم

    2. Avatar وهاب

      مخالفم در مقایسه بین نو کیا و آیفون شما در حال مقایسه دو نسل از تلفن همراه هستید که در آن پیشرفت اجتناب ناپذیر بود. اما ساعتهای هوشمند اساسا ساعت نیستند بلکه یک گجت پوشیدنی هستند و هیچگاه نمیتوانند جای ساعتهای کلاسیک رو بگیرند.

      1. Avatar saber

        وهاب کاملا باهات موافقم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه