آیا سونی، موتورولا و HTC نفس‌های آخرشان را می‌کشند؟

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

پیش‌بینی این موضوع که از بین سه شرکت HTC، سونی و موتورولا، کدام سال آینده در بازار اسمارت‌فون‌ها وجود خواهند داشت کار ساده‌ای نیست.

اسمارت‌فون‌ها با سرعت زیادی همه‌گیر شده‌اند. با این حال با بالارفتن تقاضا، قیمت‌ها پایین و بازار رقابتی بزرگی برای شرکت‌های ساخت گوشی به‌وجود آمده است. برخی از شرکت‌ها هم نتوانسته‌اند در این بازار رقابتی دوام بیاورند. بزرگ‌ترین شرکت‌هایی که از بازار موبایل عقب مانده‌اند، در حال حاضر سونی، موتورولا و HTC هستند.

Sony-Z5

سال سرنوشت ساز سونی

زمانی که «کاز هیرایی»، از سری گوشی‌های جدید Z5 در نمایشگاه IFA برلین رونمایی کرد، همه خوشحال بودند. پنج نسلی از گوشی‌های سونی گذشته است و این شرکت بزرگ، گوشی‌هایی تولید می‌کند که باید به‌خوبی توانایی رقابت با گوشی‌های گران‌قیمت بازار را داشته باشند.

اینکه بخواهیم از همین حالا HTC را محکوم به مرگ بدانیم، کار درستی نیست.

گوشی Z5 Premium سونی، اولین صفحه نمایش ۴K دنیا را دارد. این موضوع هم به تیتر همه‌ی خبرگزاری‌ها تبدیل شده بود؛ اما به غیر از صفحه نمایش، گوشی‌های دیگر این سری یعنی Z5 و Z5 Compact سخت‌افزار نسبتا یکسانی دارند. سونی شاید تنها شرکتی باشد که سخت‌افزاری بسیار قوی را در یک گوشی کوچک مثل Z5 Compact جای داده است. هر نسل از گوشی‌های اکسپریا هم از مدل‌های قبلی‌اش بهتر بوده‌اند. از سنسور اثر انگشت گرفته تا باطری بهتر یا اسپیکرهایی در جلو، گوشی‌های سونی به‌خوبی نیازهای یک کاربر اندرویدی را برطرف می‌کنند.

اگر گوشی‌های سری Z5 سونی بفروشد، این شرکت احتمالا فعلا سر جای‌اش می‌ماند. البته بخش موبایل سونی، وضعیت خوبی ندارد و انتظار می‌رود تا همین چند ماه آینده، سونی از ضرر ۴۸۰ میلیون دلاری امسال‌اش بگوید. هیچ اپراتوری هم فعلا برنامه‌ای برای کار با سونی ندارد. اپراتور Verizon هم دیگر گوشی اکسپریا ۴v را نمی‌فروشد. البته نمی‌دانیم که آیا قرار است سری Z5 جایگزین Z4هایی که Verizon  می‌فروخت شود یا نه؟

همه چیز به سه گوشی سری Z5 بستگی دارد. اگر آن‌ها نفروشند، ممکن است دیگر چیزی از برند اکسپریا نشنویم.

نمایان نیست سونی چه راه‌های دیگری مقابل‌اش دارد. سونی که از قطار اسمارت‌فون‌ها جا مانده بود، اصلا وضعیت خوبی نداشت. سونی سهم اریکسون را خرید و گوشی‌های بزرگ‌اش را شش ماه به شش ماه عرضه کرد تا از قافله عقب نماند. سونی با اپراتورهای امریکایی هم برای فروش گوشی‌های‌اش صحبت کرد. به‌طور کلی سونی کارهایی که باید را انجام داده و فعلا منتظر نتیجه نشسته است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

One-M9

آیا HTC محکو‌م به مرگ است؟

شرکت HTC یکی از اولین شرکت‌هایی است که به خوبی با سیستم عامل اندروید همگام شد. این شرکت سیستم عامل جدید گوگل را به عنوان سکوی پرتابی دید و توانست به موفقیت بالایی هم برسد. متاسفانه دوره‌ی اوج HTC در حال حاضر به پایان رسیده است. روند نزولی HTC از سال ۲۰۱۱ شروع و این شرکت امسال با کاهش ارزش بالایی مواجه شده است. صحبت‌هایی از گوشه و کنار برای خرید HTC شنیده می‌شود. کارشناسان زیادی هم کار این شرکت را از همین حالا تمام شده می‌دانند.

می‌توانیم به چند مورد اشتباه در طراحی و مارکتینگ گوشی‌های HTC اشاره کنیم، اما هیچ‌کدام از آن‌ها به بدی One M9 نیستند. این شرکت که حسابی به‌خاطر طراحی One M7 تعریف و تمجید شنیده بود، تصمیم گرفت تا همان طرح را برای M8 هم حفظ کند. اما M8 فروش خوبی نداشت. این شرکت هم از این موضوع درسی نگرفت و One M9 را هم بدون هیچ تغییری نسبت به مدل قبلی عرضه کرد.

همه چیز به سه گوشی سری Z5 بستگی دارد. اگر آن‌ها نفروشند، ممکن است دیگر چیزی از برند اکسپریا نشنویم.

رویه‌ی «تیک تاک» اپل یا اینتل معروف است. گوشی‌های آیفون ارتقای بزرگ‌شان با یک عدد و ارتقای کوچک‌شان با یک S مشخص می‌شود. شرکت HTC هم رویه‌ی «تیک تاک تاک» را پیشه کرد و نتیجه One M9 شد. این گوشی از این موضوع هم که در کنار یکی از بزرگ‌ترین گوشی‌های سامسونگ یعنی S6 و S6 Edge عرضه شد هیچ نفعی نبرد.

اینکه بخواهیم از همین حالا HTC را محکوم به مرگ بدانیم، کار درستی نیست. این شرکت با کسی برای فروختن خود وارد مذاکرده نشده و امیدوار است تا بتواند وابستگی‌اش به گوشی‌های هوشمند را کم کند. برای مثال هدست واقعیت مجازی HTC Vive که با همکاری شرکت بازی‌سازی Valve ساخته شده است، توانسته است سر و صدایی به راه بیاندازد. اگر صنعت هدست‌های واقعیت مجازی بگیرد، HTC هم می‌تواند با جریان آن حرکت کند. دوربین و گجت‌های پوشیدنی این شرکت هم با اینکه ظاهری درست و حسابی ندارند، اما حداقل این موضوع که HTC می‌خواهد به غیر از گوشی محصول دیگری هم بسازد را گوش‌زد می‌کنند.

گوشی‌های میان-رده‌ی HTC وضعیت بهتری دارند، اما رقابت در این سطح از گوشی‌ها به قدری سنگین است که احتمال زنده ماندن HTC در آن زیاد نیست. این شرکت اگر می‌خواهد هنوز هم به ساخت گوشی‌های اندرویدی‌اش ادامه دهد، باید با گوشی‌اش بعدی‌اش حسابی بترکاند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Moto-X-Style

وضعیت پا در هوای موتورولا

تا همین چند وقت پیش می‌توانستید به راحتی بگویید که موتورولا کارش تمام شده است. منظورمان زمانی است که این شرکت به دو بخش تقسیم شد و گوگل، بخش ساخت گوشی موتورولا را خرید. گوشی‌های این شرکت، از بهترین و خلاقانه‌ترین گوشی‌های زمان خود بودند، اما موتورولا نتوانست خود را با موج اسمارت‌فون‌ها هماهنگ کند. موتورولا زیر نظر گوگل هم توانست کمی به خوبی گذشته باشد. این شرکت با گوشی‌های ارزان و میان-رده‌ای که قابلیت‌هایی مختص به خود داشتند، توانست در صنعت موبایل دوام بیاورد.

موتورولا پس از مدت‌ها به سوددهی رسیده بود، اما جدایی ناگهانی گوگل دوباره همه چیز را خراب کرد. لنوو موتورولا را خرید و ادغام این دو شرکت هم، آن‌ها را به رده‌ی سوم پرفروش‌ترین اسمارت‌فون‌های دنیا ارتقا داد. اما موتورولا در حال حاضر در رده‌ی پنجم است. فروش گوشی‌های این شرکت کم شده و بخش موبایل لنوو هم در سه ماهه‌ی دوم امسال، ۲۹۲ میلیون دلار ضرر داده است.

این موضوع، در کنار کاهش فروش کامپیوترها و تبلت‌های لنوو، خبر خوبی از وضعیت موتورولا نمی‌دهند. لنوو هم‌چنین اخیرا خبر از کاهش نیروی‌های‌اش داده است. لنوو نباید بگذارد تا بخش موبایل‌اش به نزول ادامه دهد و این فشار روی موتورولا است.

تمرکز روی گوشی‌های ارزان‌قیمت به تنهایی کافی نیست. موتورولا به بازار گوشی‌های گران‌قیمت هم ورود نمی‌کند. گوشی جدید Moto X Style با توجه به قیمت‌اش، قابلیت‌های شگفت‌انگیزی دارد. موتورولا هم مثل سونی، به نیاز کاربران‌اش نگاه کرده و گوشی جدیدش را با توجه به آن‌ها ساخته است. قیمت پایین این گوشی هم می‌تواند مخاطب‌های زیادی را به سمت‌اش جذب کند.

‌‌‌‌

کدام شرکت قرار است دوام بیاورد؟

پیش‌بینی این موضوع که از بین سه شرکت HTC، سونی و موتورولا، کدام سال آینده در بازار اسمارت‌فون‌ها وجود خواهند داشت کار ساده‌ای نیست. اگر گوشی‌های Z5 سونی نفروشد، دور از ذهن نیست که این شرکت کارش را در صنعت موبایل متوقف کند. شرکت HTC هم اگر نتواند گوشی بهتری عرضه کند، احتمالا ساخت گوشی را متوقف می‌کند و تمرکزش را روی بخش‌های دیگر قرار می‌دهد. در نهایت هم اگر موتورولا نتواند به سوددهی برگردد، واقعا معلوم نیست لنوو چه برنامه‌ای برای آن‌ها در نظر خواهد کرد.

‌‌

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۸ دیدگاه
  1. Avatar نفس خانم

    گوشی بهتره htc one پیدا نمیشه????

  2. Avatar ali.sh

    این گوشی های سونی که میان تو ایران اکثرا فیکن و تو دبی سر هم میشن و قاچاقی میان ولی اگه کسی بتونه از یه جای معتبر اصلشو بخره هیچ مشکلی براش پبش نمیاد

    1. Avatar ابراهیم

      خداییش همیشه فکر میکردم موتورولا تموم شده است اما از وقتی گوشی چوبی موتو ایکس استایل رو دیدم و باهاش کار کردم فهمیدم که موتورولا شاهکار کرده. به نظر من موتورولا فقط چوب تبلیغاتش رو میخوره و اینکه گوشی های زیادی به بازار آسیا نمیفرسته

    2. Avatar سعید

      به نظر شما از کجا باید فهمید که سونی اصل هست یا فیک؟

  3. Avatar سونی مرده

    بد ترین برندی که میشه ازش گوشی خرید سونیه ! بزودی هم نابود میشه میره !!!
    اما چرا اینجوری گفتم و دلایل
    اشتباه محض و خرید Z1 که کیفیت صفحه افتضاح داشت و با اینکه گفتن ضدآبه گوشیم آب خورد و آب داخلش رفت و گوشی روشن نمیشد دیگه بعد از دو هفته نمیدونم خشک شد چیشد که روشن شد ولی بمدت ۲ ماه اسپیکراش خرخر میکرد دوربینش هم که از دوربین اس۳ که هشت بود کیفیت پایین تری دبود !!!! کلا گوشی فوق العاده چرتی بود
    بعد از اونم برام درس عبرت نشد و Z2 رو خریدم نمیدونم گوشی خریده بودم یا سماور !!!! یعنی این گوشی خدای داغ کردن بود تو برنامه ها کرش میداد داغ میکرد موقع فیلمبرداری و مشکلات عجیب غریب مثل کرش شدن فایل منیجر و …
    دیگه سونی رو کنار گذاشتم و نوت۳ رو خریدم یعنی گوشی واقعا به اون میگفتن اون زمان امکانات قلمش که بیست امکانات نرم افزاری عالی کلا با گوشی های دیگه خیلی فرق میکرد و الانم بنظرم اصن سری نوت سامسونگ یچیز دیگست حتی سری اس سامسونگ هم دربرابرش هیچه ( از نظر امکانات نه قیافه )
    اما فروش سونی چجوریه ! چطوره که با اینقدر داغون بودن محصولات بازم خریدار داره
    فقط با فریب ذهن مردم بی اطلاع !
    ۱-صفحه ۴K = این کیفیت و این رزولوشن تو سایز تبلت هم مسخره و خنده دار محسوب میشه چه برسه به صفحه ۵-۶ اینچی یعنی من خودم تبلتی دارم که ۱۰.۱اینچ صفحشه وقتی رزولوشن رو از ۲K به FHD تغییر میدم بجر بزرگتر شدن ایکون ها و نوشته های ویندوز هیچ تغییر کیفیت شدیدی حس نمیشه اونوخ شماها میخواید تو ۵ اینچ صفحه ۴K ببینید !!! مردم فک میکنن کیفیت به رزولوشنه ! که نیست و هزار عامل مهم دیگه هست که تعیین کننده کیفیت صفحه هست ! همون سامسونگی که مسخره میکنید هرساله داره بهترین کیفیت صفحه نمایش رو از سایت معتبر DisplayMate دریافت میکنه وبسایت تخصصی کیفیت صفحه نمایش های گوشی تبلت تلویزیون و . . .
    ۱-دوربین۲۱ مگاپیکسلی در مدل های قبلی ( که برند های دیگه همچین مگاپیکسلی نداشتن ) یعنی مردم فک میکنن کیفیت دوربین به مگاپیکسل درصورتی تو همون زمان دوربین ۲۱ مگاپیکسلی سونی آیفون دوربین ۸ مگا داشت که کیفیت فوق العاده بیشتری از ۲۱ سونی داشت
    کیفیت به مگاپیکسل نیست ! به خیلی از موضوعات دیگه هم مربوطه مثل لنز و کانون و . . .
    البته خداروشکر که بعد از ۵ نسل گوشی دادن دوربین ۲۱ رو جمع کرد و الان ۲۳ رو اورده که میگن مثل اینکه ایندفع کیفیت خیلی خوبی داره ! (خداکنه)
    ۳-باتری یعنی مردم فقط مقدار میلی امپرش رو میبینن میگن عجب باتری ایه !!! شارژدهی باتری هزار تا عامل توش نقش دارن اگرچه سونی تو باتری خوب عمل کرده اما اگه فقط به میلی امپر بود میتونید برید گوشی های چینی با باتری های بالای ۵۰۰۰ میلی امپری بخرید !!!!!!!
    ۴-ضد آب = همه میگن اااا ضد ابه چه خفنه ! درصورتیکه نیست Z1 ام اب رفت توش Z3 پسرداییم آب رفت توش !
    ۵-خیلی از اعداد و ارقام دیگه که میتونه ذهن کاربرایی که تخصصی ندارن و فقط بدنبال جدیدترین مدل هستن رو میتونه بخودش درگیر کنه
    تو این چندسال سونی فقط با اعداد و ارقام مشتری جذب کرد
    خیلی ها تعصبی نظر میدن و برند هارو از همدیگه برتری میدن درصورتیکه اصلا اینطوری نیست
    برای مثال اپل گوشی های خیلی خوبی داره ولی واقعا اپل کدومیک از قطعات گوشی هاش رو خودش تولید میکنه ؟؟؟؟
    تنها برندی که بیشتر قطعاتش رو خودش میزنه سامسونگه ! یعنی صفحه باتری رم حافظه داخلی سی پی یو و . . . و فقط بعضی از قطعاتش رو از جاهای دیگه تامین میکنه مثل گرافیکش که قراره اونم تا و
    چند سال دیگه ساخته خود سامسونگ باشه
    کلا طراحی تکراری از عامل های مهم تو ضرر کردنه چیزی که هم سونی هم او
    چ تی سی گرفتارش شدن و با ضرری که دادن جمع میکنن بخش گوشی رو اگه سامسونگ تو طراحی اس۶ مثل همون S3 و S4 و S5 عمل میکرد قطعا اونم فروشش شدیدا افت میکرد گرچه اس۵ با اس۴ کمی تفاوت ظاهری و داشت اما بشخصه زشت ترین گوشی سامسونگ همون اس۵ بود ! بین اس هاش از زمانی که اومدن S3 ظاهر خوبی داشت و S6 البته S6 هم بنظرمن فقط Edge اش خیلی‌ قشنگه
    اما درکل پرامکانات ترین گوشی ها از نظر نرم افزاری بنظرم نوت هست که واقعا امکانات خیلی بیشتری داره و واقعا گوشی هوشمنده !
    من رابط کاربری رام Cyanogen رو به رابط سونی ترجیح میدم !!!!! خیلی رابط بدی داره سونی
    هرچی رابط گرافیکی تر باشه بهتره 🙂 از نظر من !
    یکی گفته بود که سامسونگ رابط کاربری همه گوشی هاش مثل همه !
    الان شما ویندوز ۷ یا ۸ رو بدن رابط کاربریش خیلی فرق داره ؟ یا مثلا سونی رابط کاربریش خیلی باهم فرق داره ؟!
    امادرکل اندروید تا زمانیکه با برنامه هاش بهینه نشه همچنان با قوی ترین سیستم هم شاید کندی و لگ هستیم ! چیزی که تو سیستم عامل های وینفون و iOS اپل اصلا وجود نداره !
    یعنی شما با رم ۵۱۲ و پردازنده ۲ هسته ای رو گوشی ویندوزفون میتونید آسفالت ۸ رو بازی کنید ولی با رم ۵۱۲ و سی پی یو ۲ هسته ای تو اندروید باید قارچ خور بازی کنید !!!
    خیلی سیستم عامل ویندوزفون توپه ولی حیف که ظاهر خوبی نداره و امکاناتش هم به امکاناتی که اندروید ارایه میده نمیرسه که باید به مرور بهتر بشه ویندوزفون که با توجه به اینکه مایکروسافت داره هدایتش میکنه قطعا بهتر میشه !

  4. Avatar navid

    تموم این اتفاقات داره میوفته چون این شرکتا نسبت به سامسونگ تبلیغات خیلی ضعیفی دارن
    سامسونگ با بازی کردن با اعداد خوب تونسته خودشو توی دل مردم دنیا جا کنه درصورتی که گوش های سامسونگ کیفیت ان چنانی هم ندارن
    کیفیت گوشی ها به صورتیه که بعد از یک ماه خرید باید کلی نرم افزار نصب کنید تا بلکه جلوی لگ و هنگ رو بگیره اما htcبه هیچ وجه اینطور نیست
    اینو به عنوان کسی که هم htcداشته هم سامسونگ دارم میگم
    htcوقتی m7رو معرفی کرداز صفحه نمایش با تراکم پیکسلی ۴۴۱رونمایی کرد اما بلدنبود مثل سامسونگ توبوق وکرنا بکنه که من صفحه با تراکم پیکسلی ۴۴۱دارم یا QHDدارم
    اخه وقتی چشم انسان بیشتر از فول اچ دی نمیتونه تشخیص بده چه نیازی QHDهست؟؟؟؟
    اینم بگم متاسفانه htcنمیتونه مثل سامسونگ به خوبی از اپل کپی برداری بکنه

  5. Avatar امین

    خیلی حیفه که سونی از گردونه خارج بشه . . .

  6. Avatar محمد پرتوی

    من به عنوان طرفدار پروباقرص اچ تی سی خیلی ناراحت میشم اگه همچین برندی با این گوشهای خوش ساختش از رده خارج بشه، تمام امیدم به a9 هستش ولی کانفیگی که ازش صحبت میکنن در مقایسه با سایر پرچم دارها ناامید کننده هستش، تنها راه موندن اچ تی سی استفاده از کانفیگ شاخ تو گوشیاش هستش که نمیدونم چرا این کارو نمیکنه

    1. Avatar عرفان

      منم مثل شما روی برند اچ تی سی تعصب خاصی دارم.اما فکر نکنم A9 بتونه موفق بشه…چون قیافش مثل ایفون شده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه