طراحان حرفه‌ای درباره‌ی آیپد پرو چه می‌گویند؟

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

با عرضه‌ی آیپد ‌پرو و منتشر شدن نقد‌ها و بررسیهای فراوان درباره‌ی این محصول، صرفه نظر از قیمت آن و این‌که آیا می‌تواند جایگزینی برای لپ‌تاپ‌ها باشد یا خیر، مشخصا می‌توان ادعا کرد که جدیدترین تبلت اپل، محصولی فوق‌العاده است.

به بهانه‌ی عرضه‌ی آیپد پرو وب‌سایت The Verge، نقدی متفاوت از این محصول را در خروجی‌اش قرار داده است. برای این نقد از «کری روبی» (Carrie Ruby) ‌یکی از طراحان استودیوی دیزاین «واکس میدیا» (Vox Media) دعوت شده است. روبی در جریان این نقد تلاش کرده نشان بدهد آیا آیپد پرو می‌تواند تمام کارهایی که او با کامپیوتر شخصی‌اش انجام می‌داده را با همان کیفیت انجام بدهد؟

یک طراح دایما در حال ایده‌پردازی، اسکچ زدن و کارهایی از این دست است. کارهایی که با یک لپ‌تاپ هم قابل انجام هستند؛ اپل در زمان رونمایی از محصول جدیدش قول داده بود که آیپد پرو می‌تواند گجتی برای طراحان خلاق باشد. پیشنهادی که برای بسیاری از طراحان می‌تواند وسوسه‌انگیز به‌نظر برسد.

صفحه‌ نمایش ۱۲.۹ اینچی آیپد‌پرو، چیزی بیش از انتظارات یک طراح را برآورده می‌کند. قابلیت جابه‌جایی سریع بین برنامه‌ها، اجرای چند برنامه به‌‌صورت هم‌زمان، عدم مشاهده‌ی کندی در سرعت دستگاه به علاوه‌ی لوازم جانبی کاربردی، ‌همگی مشخصات یک تبلت کارآمد برای طراحان هستند. اما نکته‌ی کلیدی این است که تمام این مزیت‌ها به‌تنهایی باز هم کافی نیستند و درآخر نیاز به لپ‌تاپ برای تکمیل کارهای روزانه‌ی یک طراح، حس می‌شود.

100

برنامه‌های Draw، «اسکچ» (Sketch) و «کامپ» (Comp)، همگی نسخه‌های مخصوص تبلت Adobe Creative Cloud هستند. از برنامه‌ی Draw برای اسکچ و طراحی‌ سریع می‌توان استفاده کرد. برنامه‌ی اسکچ برای طراحی و درست کردن اینفوگراف‌ بسیار مناسب است و کامپ برای درست کردن ساختار کلی وب سایت یا کنارهم گذاشتن عکس‌های مختلف به‌صورت یک برد، طراحی شده است. با آیپد ‌پرو می‌توان تمام‌ این کارها را به‌خوبی انجام داد؛ علاوه بر آن‌ها به اشتراک‌گذاری فایل‌ها با سایرین برای انجام کارهای اضافه روی پروژه‌ها هم به آسانی ممکن است.

برنامه‌ی کامپ به شکل‌ ایده‌آل روی آپید‌ پرو کار می‌کند. کشیدن خطوط و دورگیری اشکال هم بسیار آسان است. تنها کافیست که یک قاب درست کنید و شکل دل‌خواه‌تان را درون‌اش بکشید. خطوط به آسانی به شکل تبدیل شده و می‌توان آن‌ها را در صفحه جابه‌جا کرد؛ یا حتی درون‌شان را با یک ‌تصویر، پر کرد. وارد کردن تصاویر و ویرایش آن‌ها هم بسیار آسان است.

برنامه‌های آدوبی به خوبی روی آیپد کار می‌کنند؛ اما آن عمل‌کردی که از نسخه‌های کامپیوتر رومیزی انتظار دارید را ندارند.

نکته‌ی مثبت این است که در صورت داشتن حساب کاربری در Creative Cloud، می‌توانید نسخه‌ی قابل ویرایش کارهای‌تان را از درون برنامه به کامپیوتر شخصی، انتقال دهید. آدوبی انتقال اطلاعات بین سیستم‌های مختلف را بسیار آسان و روان انجام می‌دهد. البته لازم به ذکر است که نکته‌ی‌ منفی برنامه‌های نسخه‌ی تبلت آدوبی زمانی است که می‌خواهید کارهای سنگین‌تر و پیچیده‌تری انجام دهید. اگر بخواهید کاری بیش از دورگیری یک تصویر یا اسکچ ساده انجام دهید، آن وقت استفاده از برنامه‌های مخصوص آیپد‌ پرو آن‌چنان هم ساده و کاربردی نیست و ناگزیر باید به سیستم رومیزی‌تان مراجعه کنید. برنامه‌های آدوبی به خوبی روی آیپد کار می‌کنند؛ اما آن عمل‌کردی که از نسخه‌های کامپیوتر رومیزی انتظار دارید را ندارند. برای مثال بسیاری از کارها مثل انتخاب یک شکل و تغییر ابعاد آن یا جابه‌جایی اشکال، به آسانی انجام آن‌ها با نسخه‌های رومیزی نیست.

«ایلاستریتور» (Illustrator) از آن برنامه هایی است که طراحان با آن خیلی سروکار دارند؛ اما میان‌برهایی که در این برنامه قابل استفاده هستند در برنامه‌های درا یا اسکچ وجود ندارند. ‌عدم حضور تمامی قابلیت‌های این برنامه در نسخه‌ی آیپد، کمی ناامید کننده است.

102

در نقطه‌ی مقابل تمام چیزهایی که تابه‌حال به آن‌ها اشاره کردیم «اپل پنسل» (Apple Pencil) قرار دارد که به روانی هرچه تمام‌تر، کار می‌کند. تا امروز قلم‌ها و استایلوس‌های بسیاری  برای تبلت‌ها ارایه شده‌اند؛ اما قلم آیپد ‌پرو عملکرد شگفت‌انگیزی دارد. اپل پنسل بسیار دقیق عمل می‌کند و کاملا خوش دست است. در زمان کار با برنامه‌ی Apple Notes هیچ‌گونه کاهش سرعتی مشاهده نمی‌شود و حتی برای نوشتن ‌یادداشت، از خودکار هم بهتر عمل می‌کند.

این‌که آیپد ‌پرو چگونه کار هم‌زمان با قلم و لمس را سازماندهی می‌کند، سوالی است که ذهن بسیاری از طراحان را به خود مشغول ‌کرده. موقع کار کردن با این تبلت به آسانی می‌توان بین استفاده از قلم و لمس صفحه، یکی را انتخاب کرد؛ آیپد پرو هم این تفاوت را به‌خوبی درک می‌کند.

به دلیل وجود نرم‌افزار «دفع اثر کف دست» (Palm Detection) موقع استفاده از قلم شاهد هیچ اثری از دست طراح روی صفحه نمایش نخواهید بود. اما اگر از قلم استفاده نکنید و صرفا با انگشتان‌تان مشغول کار با آیپد شوید، گاهی اثراتی ناچیز از دست‌تان روی صفحه، می‌بینید.

ممکن است این طور به نظر برسد که وزن و ابعاد آیپد پرو جابه‌جایی آن را سخت می‌کند و حمل‌اش کار آسانی نیست؛ اما اندازه‌ی آن هنگام کار ابدا آزاردهنده نیست.

103

کیبرد هوشمند آیپد پرو هم در نوع خودش فوق‌العاده است. بسیاری بر این باورند که این کیبرد نور پس زمینه ندارد و برای مشاهده از سایر زوایا، آن‌چنان ایده‌آل نیست. اما صفحه کلید آیپد پرو کاملا مشابه کیبرد مک‌بوک کار می‌کند. به علاوه که صدایی هم هنگام فشاردادن کلیدها، ایجاد نمی‌کند. در مقایسه با سایر کیبردهای مخصوص تبلت که معمولا حجیم هستند، گاهی به اتصال بلوتوث نیاز دارند و طراحی زیبایی هم ندارند، کیبرد هوشمند آیپد پرو، عملکرد بسیار مناسبی دارد و با نزدیک شدن به محل ‌اتصال، به تبلت ‌چسبیده و آماده‌ی تایپ کردن می‌شود.

صفحه نمایش آیپد‌پرو هم عالی عمل می‌کند. تمامی تصاویر، رنگ‌های درخشان و با کیفیتی دارند و امکان اجرای دو برنامه به‌صورت هم‌زمان برای یک طراح، نکته‌ی مثبتی به‌شمار می‌رود. کار کردن با قابلیت چند پنجره‌ای آیپد پرو، درست مثل این است که دو آیپد مینی را کنار هم گذاشته باشید. در این حالت‌ ایده‌پردازی، اسکچ زدن و جست و جوی هم‌زمان در اینترنت به راحتی قابل انجام است.

البته ذکر این نکته لازم است که موقع کار با آیپد‌پرو محدودیت‌هایی هم برای طراحان ایجاد می‌شود؛ اما هنوز هم می‌توان با استفاده از آن، کارهای شگفت‌انگیزی انجام داد.

آیپد ‌پرو یک دوربین ۱.۲ مگاپیکسلی در جلو و یک دوربین ۸ مگاپیکسلی در پشت ‌دارد. کیفیت عکس‌های گرفته شده با آن هم در حد قابل قبولی است. اما به‌دست گرفتن یک تبلت ۱۲.۹ اینچی و ثبت تصاویر با آن، کار معمولی به‌نظر نمی‌رسد.

در مجموع می‌توان گفت آیپد پرو برای طراحان وسیله‌ای بسیار کارآمد است. صفحه نمایش عالی، نرم‌افزار روان‌ به علاوه‌ی لوازم جانبی کاربردی، همگی آیپد پرو را به ابزاری کاربردی تبدیل کرده‌اند. دو برنامه‌ی Apple Notes و کامپ برای کارهای روزانه‌ی یک طراح، ایده‌آل هستند. البته ذکر این نکته لازم است که موقع کار با آیپد‌پرو محدودیت‌هایی هم برای طراحان ایجاد می‌شود؛ اما هنوز هم می‌توان با استفاده از آن، کارهای شگفت‌انگیزی انجام داد.

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۳ دیدگاه
  1. هادی

    در واقع اپل از مایکروسافت تقلید کرده نه از سامسونگ … اگه می خواست این کارو بکنه، ۵ سال پیش می کرد … بعد از سرفیس پرو ۳ که خیلی محبوب شد و قلم هم داشت ، اپل به سبک مایکروسافت قلم ساخت … هم از نظر ظاهر و ابعاد هم از نظر امکانات! قلم سامسونگ که فقط در حد نوت برداریه و نقاشی بچگانه … باهاش طراحی حرفه ای نمی شه کرد!!!
    ضمن اینکه دقیقا مثل مایکروسافت کیبورد هم داد …
    از قدیم الایام مایکروسافت و اپل رقیب بودن و کنفرانس های دو جانبه می ذاشتن

  2. عليرضا هاشمي

    من طرفدار مصولات اپل هستم و هم مک بوک دارم و هم آیفون.
    اما
    مقایسه کردن آیپد با لپ تاپ اشتباه محضه!
    آیپد در واقع همون آیفونه که اندازش بزرگتره! شما اگه میتونید با آیفون (صرف نظر از اندازه کوچیکش) تمام کارهایی که با پی سی انجام میدین رو انجام بدین، با این آیپد هم میتونین! کجا می‌تونین نرم افزارهای حرفه‌ای گرافیک و طراحی رو روی آیپد نصب کنید؟
    اصلا اگه بخاین رو آیپد موزیک یا فیلم بریزید باز به لپ تاپ نیاز دارید! علاوه‌براین، آیپد امکان اتصال به حافظه فلش و هارد اکسترنال رو هم نداره!

    بدون تعصب باید گفت در حال حاضر تنها تبلتی که میتونه جای لپ تاپ رو بگیره سیرفیس ماکروسافته!

    با تشکر

  3. MMD

    بابا تموم کنین این مسخره بازیارو اگه اینجوری بخواین حساب کنین همه ی گوشی ها از رو ایفون گرفته شدن اولین گوشی ای که لمسی خازنی داشت LG KE850 Prada بود ولی مثل گوشی های امروزی هوشمند نبود و ایفون هم اولین نبود برا توضیح کامل مطلبی از یه سایتی که نمیگم چیه چون میترسم نظرمو رد کنن میزارم. «اولین آیفون اپل که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، اولین گوشی هوشمند دنیا نبود، اما این گوشی اولین گوشی بود که متحول کننده دنیای موبایل از نظر سیستم عامل و طراحی بود. آیکون‌های زیبا و جذاب، پیام رسانی با عکس، پشتیبانی از ۳G و بسیاری از ویژگی‌های پایه که در گوشی‌های موبایل دیگر نبوند در این گوشی دیده شدند. آیفون به طور حتم اولین نسل از گوشی‌هایی است که به این صورت امروزه مشاهده می‌کنیم و بسیاری از کمپانی‌ها از طراحی آن استفاده کردند.» تازشم اولین تبلتی که از نظر طراحی کامل بود واسه اپل بود قبلش ۲ تا تبلت از نوکیا و مایکروسافت امده بود که نوکیا اصن پرت بود ولی برای مایکروسافت یه قلم داشت که فقط با اون کار میکرد کارایی خاصی ام نداشت بخاطر سیستم عاملش اولین تبلت لمسی هوشمند که به تولید انبوه رسید برای اپل بود که با استقبال شدید رو به رو شد پس اگه اینطوری حساب کنیم دنیای دیجیتال خوده اپل راجب کامپیوترم که بحث ها هست 🙂 راجب قلمم بگم اپل از اول گفت این تبلت برای طراح ها خوبه و ۱۰۰ % دقت دست کمتره و این قلمم فقط یک مداده همین !

  4. محمد غزنوی

    ممنون بابت ثبت نکردن نظر قبلیم
    “روبی در جریان این نقد تلاش کرده نشان بدهد آیا آیپد پرو می‌تواند تمام کارهایی که او با کامپیوتر شخصی‌اش انجام می‌داده را با همان کیفیت انجام بدهد؟”
    اخر نفهمیدم نظر روبی چی بود؟ یکی به من بگه کجای مقاله نوشته نتیجه کار روبی چیشد؟ -___-

  5. امیرحسین مصطفوی

    با سلام
    با تشکر از نویسنده گرامی از انتشار مطلب. این قسمتی که فرمودید “هنگام کار با قلم اثری از دست بر روی دستگاه نیست” رو پیشتر در تبلت‌ها و موبایل‌های سری Note سامسونگ دیده بودم. تفاوت این‌ها چیه که طراحان رو شگفت زده کرده است؟

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه