تصویر نجومی روز ناسا (۱۶ آذر ۹۴): دنباله‌دار کاتالینا آماده‌ی خودنمایی می‌شود

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

عکس از «فریتز هلموت همریش» (Fritz Helmut Hemmerich)

دنباله‌دار کاتالینا آماده‌ی خودنمایی می‌شود. این گلوله‌ی برفی عظیم که از دوردست‌های منظومه‌ی شمسی آمده، با نام رسمی C/2013 US10 Catalina شناخته می‌شود. کاتالینا ماه پیش از نزدیکی خورشید گذشت و اکنون در حال نزدیک شدن به زمین است. این روزها ساکنان نیمکره‌ی شمالی می‌توانند پیش از طلوع خورشید این دنباله‌دار را ببینند. هرچند کاتالینا برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی آن‌قدرها هم پرنور نیست، ولی آن‌طور که در عکس هم پیداست، این دنباله‌دار هر دو دم غباری (پایین) و دم یونی (بالا) را دارد. بدین ترتیب کاتالینا سوژه‌ی خیلی خوبی برای رصد با دوربین دوچشمی و عکاسی است. این عکس هفته‌ی پیش از جزایر قناری در شمال غربی آفریقا گرفته شده است. قطعا منجمان آماتور سراسر دنیا، در ماه‌های آینده دنباله‌دار کاتالینا را زیر نظر خواهند گرفت.

برای مشاهده‌ی عکس در ابعاد بزرگتر روی این لینک کلیک کنید.

منبع: Apod.Nasa.gov

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar امین حمیدی

    سلام و درود
    به جرات ، تصاویر مربوط به ستارگان و اجرام آسمانی و منظومه ها و در کل محتویات آسمانی که جهانی بسیار رمزآلود در اذهان یکایک ما انسانهای ساکن روی کره زمین که بشدت دنبال کسب اطلاع و رمز گشودن از دنیای مبهم آسمانی هستیم ، اینگونه تصاویر تنها تصاویری هستند که با کمی تامل در آن میتوان به عظمت گیتی پی برد و جالب ماجرا اینجاست که به فرضیه دانشمندان ، منظومه شمسی که زمین سیاره ای کوچک در آن محسوب میشود، تنها یکی از میلیاردها منظومه از منظومه های این گیتی پهناور است . هر چقدر بیشتر درمیابیم و اطلاع کسب میکنیم ، همان اندازه بیشتر گیج و نسبت به ابهامات موجود ناتوان تر می شویم . همین چندی پیش بود که گمان می رفت منظومه ی شمسی تنها آسمان موجود است و خورشید بزرگترین سیاره این گیتی ، اما آنچنان که بچه های دبستانی الان مطلع هستند ، سیاره هایی وجود دارند که خورشید ما به نسبت تیله در بین بالن میباشد .
    با تشکر از دی جی مگ که فرصت آشنایی روزمره کاربران علاقه مند به نجوم این امکان را مهیا ساخت تا از این طریق در جریان اطلاعات و بلخص تصاویر ناب ستاره ها و سیاره ها را فراهم نمود …. درود بر شما و همواره پیروز و موفق باشین

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه