قانون جدید چین هیچ حریمی برای کاربران اینترنت باقی نمی‌گذارد

۷ دی ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

کشور چین قانون جدیدی وضع کرده که بر اساس آن تمامی شرکت‌های تکنولوژیک موظف هستند کلیدهای کد گذاری اطلاعات را در اختیار دولت این کشور قرار بدهند.

چین که یک کشور کمونیستی است و تمام امور شهروندان‌اش را در کنترل و تحت بررسی دارد، اخیرا قانون جدیدی وضع کرده است که حکم می‌کند تمام شرکت‌های برنامه‌نویسی و تکنولوژیک باید در صورت درخواست دولت، تمامی کلیدهای کد گذاری شده‌ی خود را تمام و کمال در اختیار دولت قرار بدهد؛ در این صورت کاربران دستگاه‌ها و گوشی‌های هوشمند هیچ حریم شخصی‌ای برای خود نخواهند داشت.

این نقل خیلی هم نادرست نیست و کشورهایی هستند که با توجیه برقراری امنیت و مبارزه با تروریسم، دسترسی به اطلاعات شخصی را برای دولتمردان‌شان لازم می‌دانند.

به این ترتیب شاید لازم باشد تا شرکت‌هایی که در سطح بین‌المللی کار می‌کنند و هم‌زمان در چند کشور مستقر هستند، در مورد عملکردشان تجدید نظر کنند. هنوز مشخص نیست که نام‌هایی مانند گوگل و اپل در مقابل این وضعیت چه عکس‌العملی نشان بدهند، ولی با توجه به سابقه‌‌ی چین در برخورد با امور تکنولوژیک، تصویب این قانون خیلی بعید به نظر نمی‌رسید.

چین مدعی شده که این بخشی از برنامه‌ی سیاسی مبارزه با تروریسم است و همه‌ی کشورهای بزرگ و قدرتمند دنیا طرح‌هایی از همین قبیل را اجرا می‌کنند. بسیاری از گروه‌های تروریستی از راه اینترنت به جذب طرفداران یا اقدامات تروریستی می‌پردازند.

ادعای مطرح شده توسط دولت چین خیلی هم بی‌راه نیست، چون پیش از این هم کشورهایی با توجیه برقراری امنیت و مبارزه با تروریسم، دسترسی به اطلاعات شخصی را لازم می‌دانستند.

مدتی پیش هم در انگلستان قانونی پیشنهاد شد که به دولت اختیار هک قانونی دستگاه‌های تکنولوژیک کاربران این کشور را می‌داد؛ به این ترتیب دولت می‌توانست دسترسی تام به اطلاعات و وب‌سایت‌هایی که کاربران از آن‌ها بازدید می‌کردند، داشته باشد.

از سوی دیگر هم در کشورهایی مانند آمریکا چند سالی هست که بحث بر سر دسترسی به حریم شخصی کاربران اینترنت شکل گرفته و حریم کاربران به عنوان اولویت اول باقی مانده است. حالا در این کشور شرکت‌هایی هستند که از تحویل کلیدهای کد گذاری شده به مسوولان خودداری می‌کنند.

چین ادعا کرده که چنین تمهیداتی برای ردیابی تروریست‌ها، متوقف کردن آن‌ها و جلوگیری از روی دادن فجایع موثر است. اما عده‌ای هم این کار را مغایر با آزادی بیان، مذهب، تفکر و حریم شخصی می‌دانند.

منبع: Digital Trends

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه