معرفی هدست HoloLens؛‌ ترکیب واقعیت با خیال

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

اگر بازی Heavy Rain را تجربه کرده باشید، قطعا با شخصیت نورمن جیدن آشنایی دارید. همان کارآگاهی که با گجت عینک مانند مخصوصی که داشت، محیط را برای پیدا کردن سرنخ بررسی می‌کرد و حتی در مواقع بی‌کاری از آن برای سرگرم کردن خودش استفاده می‌کرد. همین ایده را در نظر داشته باشید و به هدست واقعیت مجازی و واقعیت افزوده‌ی HoloLens شرکت مایکروسافت فکر کنید.

مایکروسافت در هولولنز دقیقا همین ایده را پیاده‌سازی کرده و به شکل شگفت‌انگیزی هم همین‌ کارها را انجام می‌دهد. این محصول ۳۰۰۰ دلاری فعلا برای شرکت‌ها و انجام دادن کارهای تجاری بزرگ ساخته شده و قطعا نباید از آن انتظار چیزی مانند HTC Vive را داشته باشیم. قبل از اینکه بیشتر درباره‌ی این محصول صحبت کنیم، بهتر است ویدیوی جعبه‌گشایی آن را ببینید:

‌‌‌‌

خوشبختانه پای این هدست هیجان انگیز به ایران هم باز شد و با تشکر از دوستان‌مان در شرکت وایموند توانستیم با HoloLens کار کنیم. شرکت وایموند در حوزه‌ی واقعیت مجازی کار می‌کند و قصد دارند تکنولوژی‌های واقعیت مجازی را در ایران گسترش دهند. این شرکت در ابتدا در زمینه‌ی کارهای شبیه‌ساز پرواز و شبیه‌ساز رانندگی برای بازی‌های کامپیوتری و کارهای مختلف فعالیت می‌کرد؛ اما در طول چند سال گذشته با همه‌گیر شدن تکنولوژی‌های واقعیت مجازی، شرکت وایموند تصمیم گرفت به شکل جدی وارد این حوزه شود. در ادامه می‌توانید ویدیویی کوتاه از دستگاه‌های شبیه‌ساز این شرکت را ببینید.

hololens-1

تجربه‌ی کار با هولولنز چیزی فراتر از HTC Vive و Oculus Rift است. این دستگاه دنیای واقعی را به شکلی جالب با دنیای واقعیت مجازی ترکیب می‌کند و این گونه می‌شود که با دنیای واقعیت افزوده مواجه می‌شوید. هولولنز ظاهری جذاب دارد. محصولی که انگار از آینده به زمان ما فرستاده شده است. در ابتدا فکر می‌کنید که با محصولی بسیار بزرگ و سنگین مواجه خواهید شد؛ اما در زمان کار کردن با آن سریعا نظرتان عوض می‌شود.

این محصول مایکروسافت از دو قسمت کلی تشکیل شده است.  قسمت اول  که دوربین‌ها، سنسورها و بدنه‌ی اصلی هستند و قسمت بعدی جایی که است که سر کاربر در آن قرار می‌گیرد. یک حلقه دوم در داخل بدنه‌ی اصلی هدست مشاهده خواهید کرد که به خوبی روی سر کاربران قرار می‌گیرد و می‌توانید آن را به هر صورتی که دوست دارید، تنظیم کنید تا در زمان کار کردن با آن احساس راحتی بیشتری به‌دست بیاورید. روی این حلقه یک پیچ هم قرار گرفته که با چرخاندن آن می‌توانید هدست را روی سر محکم کنید.

‌‌‌‌‌‌

روی بدنه‌ی اصلی که خود عینک و سنسورهای آن قرار گرفته‌اند، دو بلندگو و چندین دکمه قرار گرفته است. بلندگو‌ها همان قسمت‌های نارنجی رنگ قرار گرفته در بالای هر گوش هستند. بالای هرکدام از بلندگوها و روی بدنه‌ی اصلی هم دکمه‌هایی را مشاهده می‌کنید. دو دکمه برای کم و زیاد کردن صدا مورد استفاده قرار می‌گیرند و دو دکمه‌ی دیگر برای تنظیم میزان روشنایی LCDهای قرار گرفته روی هدست کاربرد دارند. همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که چندین عدد گیره‌ی بینی برای این محصول طراحی شده که کاربران می‌توانند به دلخواه خودشان از آن‌ها روی هدست استفاده کنند که این موضوع فشار روی بینی را کم می‌کند و باعث می‌شود که محصول راحت‌تر روی صورت قرار بگیرد.

‌‌‌‌‌

زمانی که محصول را روی سر خودتان می‌گذارید و آن را روشن می‌کنید، وارد دنیای عجیبی خواهید شد. در ابتدا کلی هیجان خواهید داشت که با چه چیزی روبرو خواهید شد و آیا چیزهایی که قبلا از این محصول دیده‌اید، واقعی هستند؟ جواب این سوال را اندکی بعد به دست می‌آورید.

در ابتدا باید مراحل ستاپ کردن این هدست را پشت‌سر بگذارید که اصلا کار سختی نیستند. در حالی که محیط واقعی را مشاهده می‌کنید، آیتم‌های گرافیکی روی محیط ظاهر می‌شوند و از شما می‌خواهند که کارهای مختلفی انجام دهید و در محیط اندکی حرکت کنید تا سنسورها اتاقی که در آن قرار گرفته‌اید را اندازه‌گیری کنند. پس از این مرحله همه چیز برای ورود شما به دنیای تازه آماده است.

هدست هولولنز با ویندوز ۱۰ مخصوص خودش عرضه شده و برای کار کردن با آن نیاز به هیچ‌گونه کامپیوتری ندارید. این هدست به هیچ چیز متصل نمی‌شود و خودش به صورت مستقل همه کار انجام می‌دهد. حافظه داخلی  و پردازنده‌ی خاصی برای آن طراحی شده تا بتوان نرم‌افزارهای مختلف روی آن نصب و اجرا کرد.

محیط نرم‌افزاری هولولنز به ویندوز ۱۰ شبیه است و سریعا نحوه‌ی کارکردن با آن را یاد می‌گیرید. هدست پس از بررسی محیط از شما می‌خواهد که دست‌تان را جلوی دوربین‌ها بگیرید و فرمان‌های مختلف را انجام دهید. تنها کافی است که دو انگشت شست و اشاره را روی هم قرار دهید و آن‌ها را باز و بسته کنید. با این کار می‌توانید وارد برنامه‌های مختلف شوید و کارهایی که هدست از شما می‌خواهد را انجام دهید.

منوی اصلی کار با هولولنز هم با یک حرکتی جذاب ظاهر می‌شود. کافی است که دست خودتان را از پایین به سمت بالا حرکت دهید تا منوی ویندوز ۱۰ بلافاصله جلوی شما ظاهر شود. سعی کردیم از اکثر نرم‌افزارهای نصب شده روی این محصول استفاده کنیم. تجربه کار کردن با مرورگر Edge روی هولولنز هم جالب بود. این مرورگر اینترنتی سریع است و کاملا از فونت فارسی و سایت‌های فارسی زبان پشتیبانی می‌کند. حتی سایت دیجی‌کالا مگ را هم با آن باز کردیم و به قسمت‌های مختلف آن رفتیم. همه چیز خیلی خوب و بدون مشکل کار می‌کرد. سپس با این هدست ویدیو دیدیم و موسیقی گوش کردیم. کیفیت بلندگوها خوب بود؛ اما قطعا اگر از هدفون استفاده کنید، تجربه‌ی بهتری به دست می‌آورید. این محصول به جک ۳.۵ میلی‌متری خروجی صدا مجهز شده و می‌توان به آن هدست‌های مختلف متصل کرد.

‌‌‌‌‌

برای تماشای ویدیو بهتر است در محیطی تاریک‌تر حضور داشته باشید. البته خود هدست در زمان پخش ویدیو تاریک می‌شود؛ اما بهتر است محیط خارج را هم تاریک کنید تا نور محیط روی هولولنز تاثیر نگذارد. البته در شرایط کلی کیفیت LCDهای هولولنز آن‌قدر خوب هستند که حتی در محیط‌های نورانی هم به خوبی مضامین مجازی را نشان می‌دهند.

سپس به سراغ بازی X-Ray رفتیم. یک بازی علمی-تخیلی جالب که نظر ما را به خودش جلب کرد. اگر کنفرانس‌های مایکروسافت در زمان معرفی هولولنز را دیده باشید، حتما این بازی را هم دیده‌اید. همان عنوانی که در آن ربات‌ها از در و دیوار همان محیطی که در آن حضور داشتید، به سمت شما حمله می‌کردند.

خیلی دوست داشتیم ببینیم که این بازی واقعا مانند آن چیزی بود که قبلا دیده بودیم؟ در کمال ناباوری با چیزی بهتر از آن مواجه شدیم. این بازی به سرعت محیط را اسکن می‌کند و پس از این کار به شکلی جالب دنیای واقعی را با دنیای مجازی ترکیب می‌کند. محیط بازی به بخشی از اتاق شما تبدیل می‌شود و مشاهده می‌کنید که ربات‌ها دیوار اتاق‌تان را خراب می‌کنند و می‌آیند که شما را بکشند. اینجاست که باید با حرکت دادن انگشت‌‌ها ربات‌ها را از بین ببرید و از سر راه تیرهای آن‌ها کنار بروید.

پس از این بازی، اسکایپ را هم امتحان کردیم. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که می‌توانید برنامه‌های هولولنز را در قسمت‌های مختلف اتاق خودتان بچسبانید تا هر زمان که سرتان را به سمت آن‌ها چرخاندید، نرم‌افزار را ببینید. می‌توانید اسکایپ را روی یک دیوار قرار دهید و مرورگر Edge را روی در اتاق بگذارید. حتی می‌توانید اپلیکیشن ESPN را در سمت دیگری قرار دهید و به تماشای برنامه‌های‌ ورزشی مورد علاقه‌ی خودتان بنشینید.

ترکیب دنیای واقعی و دنیای مجازی چیزی است که هدست HoloLens به خوبی آن را انجام می‌دهد. در حالی که با محیط اطراف در تعامل هستید، می‌توانید با نرم‌افزارهای مختلف هم کار کنید یا حتی بازی کنید. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که هدف از ساخت این محصول انجام دادن پروژه‌های تجاری بزرگ بوده  و بعید به نظر می‌رسد که تنها برای بازی کردن مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین سخت افزار به کار رفته در هولولنز آن‌قدر قوی نیست که بتوان بازی‌های سطح بالا برای آن تولید کرد. از این هدست در پروژه‌های ساخت و ساز بزرگ که افراد در زمان کار باید اطلاعات بیشتری از محیط به دست بیاورند، استفاده خواهد شد.  این محصول قطعا یک دستیار هوشمند خواهد بود که در زمینه‌ی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته برای استفاده از هر سخت‌افزاری نیاز به برنامه‌های مختلف هم داریم. باید ببینیم که در آینده چه نرم‌افزارهایی برای آن ساخته می‌شود که می‌توانند دنیا را متحول کنند. در حالت کلی تجربه‌ی کار با هولولنز بسیار جالب و هیجان‌انگیز بود؛ اما خیلی دوست داشتیم یکسری برنامه‌ی کاربردی‌تر را روی آن امتحان می‌کردیم. در آخر هم می‌توانید ویدیوی از تجربه‌ کاربری ما از HoloLens را ببینید:

‌‌‌‌‌‌

Drone_Footer

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar محمدعلي بهراميان

    به نظر من شرکت های فعال در حوضه تکنولوژی نظیر ماکروسافت یا اپل یا گوگل دیگه باید ساخت یک گوشی تلفن هوشمند یا یه تبلت رو فراموش کنند ، آینده جاییست در دست هوش مصنوعی ، هدست واقعیت مجازی و محصولات مشترک بین عوامل زیستی و تکنولوژی ، شاید تا پنج سال پیش جای پیشرفتی برای اسمارت فون ها و تبلت ها بود ولی شما به پیشرفت های گوشی ها و تبلت ها در دو سال پیش نگاه کنید ، انگار دیگه به حداکثر جایگاهش رسیده ، باید منتظر یک محصول انقلابی باشیم نه آیفون هشت ، سورفیس فون ، پیکسل ایکس ان ، گلکسی اس هشت ، نوت هشت اینا دیگه نمیتونن کاربر هارو خوشحال و شک زده کنند ، باید منتظر ترکیبی از هوش مصنوعی با دنیای واقعیت مجازی باشیم ، دیگه به صدای سیری و کورتانا راضی نشیم و بتونیم ببینیمشون و عین بقیه آدمای عادی باهاشون ملاقات کنیم ، بجای اینکه بتونیم یه صفحه نمایش رو ببینیم اون رو حس کنیم ، امیدوارم دیدگاه من از آینده درست باشه و تونسته باشم چیزی که کاربران برای آینده میخوان رو بازگو کنم

  2. Avatar امیرعباس

    سلام قیمتش چجوریه؟

    1. Avatar فرخ کاردان

      ۳۰۰۰$

    2. Avatar سیدمهدی

      حدود ۲۰ میلیون

    3. Avatar سلمان

      در ایران حدود ۲۴ میلیون تومان

  3. Avatar hamed

    شگفت انگیزه نه؟ عایا هنوزم اپل و گوشیاش محصول انقلابی ان عایا؟

    1. Avatar محمدعلی

      شاید این انقلابی بزرگ باشه و اپل هم خیلی محدود باشه
      ولی کاربردش برای افراد خیلی محدودیه
      من ک به همجین چیزی نیاز ندارم حالاحالاها و این محصول فروش زیادی نخاهد داشت
      قیمتشم بینهایت زیاده؛تازه باش بازی با گرافیکم نمیشه کرد
      ب نظر من مایکروسافت باید مث سونی روی هدستی برای بازی میبود
      من ک منتظرPS VR هسم…اون فعلن بیرقیبه

      1. Avatar shayan

        فعلا برای عموم نیست فروشش صرفا برای توسعه دهندگانه. معلومه که قیمتش زیاده چون همه گیر نشده و یه محصول انقلابیه. مگه یادتون رفته که حدود بیست خورده ای سال پیش که کامپیوتر ها تازه وارد بازار شده بودن چه قدر گرون بودن؟
        این محصول تازه نسخه اولشه مشخصه که تازه اول راهه. مطمئنن در آینده قویتر خواهد شد.
        اینکه زمانی برسه که کاملا نیازهای عموم مردم را برطرف کنه کاربردش گسترده تر بشه حداقل سه یا چهار سالی باید صبر کنیم.

      2. Avatar سیدمهدی

        سلام این محصول کابرد متفاوت تری نسبت به مدل های هم رده خودش داره
        مهمتر اینکه واقعیت افزوده هست نه واقعیت مجازی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه