مقایسه دوربین‌های سامسونگ گلکسی S7 و سونی اکسپریا X

۲۴ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

آن روزها را به خاطر دارید که مردم از وعده‌های غذایی‌شان عکس می‌گرفتند، فیلم دوربین را ظاهر می‌کردند و بعد چند نسخه از عکس غذای‌شان را برای دوستان‌شان می‌فرستادند؟ نه؟ معلوم است که به خاطر نمی‌آورید چون هیچ آدم بیکاری در آن روزها حاضر نبود برای عکس گرفتن از یک وعده غذایی ساده چنین زحمتی به خود بدهد. عکس گرفتن از جزییات زندگی روزمره، از نهار و شام، از تمرین‌های ورزشی روزانه، از خیلی چیزهای کوچک روزمره زمانی در این حد معمول شد که گوشی‌های هوشمند دوربین‌های با کیفیتی پیدا کردند و عکس گرفتن کار بسیار ساده و سریعی شد. بعد از این اتفاق بود که افراد شروع کردند به عکس گرفتن از زیست روزمره‌شان، عکس گرفتن و بعد به اشتراک گذاشتن این عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف.

همه این مقدمه‌چینی‌ها برای این بود که بگوییم دوربین گوشی‌های هوشمند امروزه اهمیت غیرقابل انکاری پیدا کرده‌اند و بخشی از زیست روزمره مردم شده‌اند. تمام مقایسه‌های مختلف بین دوربین‌ها هم به دلیل همین اهمیت ویژه است که انجام می‌شود.

این بار گوشی سونی اکسپریا X ستاره میدان رقابت ما است. این گوشی یک دوربین قدرتمند ۲۳ مگاپیکسلی دارد که امکان فوکوس خودکار بسیار سریع و لنز اکسترا واید بر قابلیت‌های آن برای عکاسی افزوده. آن سوی میدان هم سامسونگ گلکسی S7 ایستاده، با یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی، گوشی پرچم‌دار شرکت سامسونگ که به دوربین فوق‌العاده و کیفیت تصاویرش معروف است.

این مقایسه را انجام داده‌ایم تا پی ببریم کدام یک از این دوربین‌ها کیفیت بالاتری دارند.

در جدول زیر می‌توانید یک نگاه کلی به قابلیت‌های دوربین‌های این دو گوشی بیندازید:

Untitled-1

پیش از هر چیز باید این موضوع را بدانید که گرچه اکسپریا X یک دوربین ۲۳ مگاپیکسلی دارد اما عکس‌های این مقایسه با رزولوشن ۸ مگاپیکسلی و ابعاد ۱۶:۹ گرفته شده‌اند. این رزولوشن و ابعاد، پیش فرض‌هایی هستند که از طرف خود کارخانه بر روی گوشی تنظیم شده‌اند و احتمالا اغلب افرادی که با این گوشی عکاسی می‌کنند از آن استفاده می‌کنند. عکس‌هایی هم که در این متن به کار رفته رزولوشن کامل تصاویر را نشان نمی‌دهند و برای دیدن رزولوشن اصلی باید روی هر عکس کلیک کنید. حال بگذارید برویم سراغ اصل مطلب.

صحنه اول: پیچک

sony-1

Sony Xperia X

sam-1

Samsung Galaxy S7

درباره این تصویر باید به یک موضوع که تا به حال بارها هم به آن اشاره کرده‌ایم توجه کنید. پیکسل بیشتر به معنای دوربین بهتر نیست. اساسا دوربین اکسپریا X شرکت سونی مثال خوبی برای شرح این قضیه است. اگرچه این دوربین از نظر مگاپیکسل بالاتر از گوشی سامسونگ است اما دوربین‌اش موفق نشده جزییات را به خوبی مشخص کند. بویژه اگر به بخش‌هایی از قاب که دور از مرکزند توجه کنیم. البته عکسی که اکسپریا گرفته هم کاملا قابل استفاده است اما جزییات بیشتر را می‌توان در عکسی پیدا کرد که سامسونگ گلکسی S7 گرفته است. درباره دقت رنگ‌ها باید گفت در هر دو تصویر ضعف‌هایی وجود دارد. رنگ‌های گرمی که سامسونگ گلکسی S7 ثبت کرده تا حدی مصنوعی به نظر می‌رسند. اکسپریا X هم عکس را با رنگ‌های سردتر و با نوری بیش از حد ثبت کرده. با این حال در این تصویر امتیاز گلکسی S7 بیشتر است. دوربین این گوشی موفق شده عکسی واضح‌تر و شفاف‌تر بگیرد.

صحنه دوم: گوشه دنج اتاق

sony-2

Sony Xperia X

sam-2

Samsung Galaxy S7

در این مورد اکسپریا X تصویری سردتر که چندان باب طبع چشمان‌مان نیست ثبت کرده. اگر دقت کنید ماشین قرمز آتش‌نشانی کمی صورتی به نظر می‌رسد و کابینت‌های سفید پایین تصویر به آبی می‌زنند. در کل ثبت جزییات عکسی که اکسپریا گرفته هم چندان چنگی به دل نمی‌زند. به نظر می‌رسد که گلکسی S7 در این عکس خیلی راحت پیروز میدان است. عکس گوشی سامسونگ هم جزییات را بهتر ثبت کرده و هم از نظر رنگ دقیق‌تر عمل کرده است.

صحنه سوم: گل‌های صورتی

sony-3

Sony Xperia X

sam-3

Samsung Galaxy S7

در این تصویر مشخص کردن برنده به این سادگی‌ها نیست. هر دو عکس حسابی خوب از کار درآمده‌اند. رنگ‌ها واقعی‌اند و جزییات به خوبی ثبت شده. می‌توانید در هر دو عکس به گلبرگ‌ها و قطرات باران نگاه کنید تا متوجه این دقت شوید. در کل هر دو تصویر امتیاز بالایی می‌گیرند و اگر فقط می‌شد یک چیز را به این مجموعه اضافه کرد بد نبود اگر کمی وضوح به عکس اکسپریا X اضافه می‌کردیم و کمی از وضوح عکسی که گلکسی S7 گرفته کم می‌کردیم. به هر حال در این بخش رقابت بیش از حد نزدیک است و باید نتیجه را مساوی اعلام کنیم.

صحنه چهارم: نیمه شب در خیابان

sony-4

Sony Xperia X

Sam-4

Samsung Galaxy S7

در این بخش می‌خواهیم وارد قلمروی عکاسی در نور کم شویم. یک چالش واقعی برای همه دوربین‌های گوشی‌های هوشمند. در این بخش تقریبا هر دو دوربین عکس به نسبت خوبی گرفته‌اند. همه زیبایی نورهای شبانگاهی در کنار تضادی که با سایه‌ها دارند در این تصاویر به چشم می‌خورند. خلاصه حال و هوای صحنه در هر دو عکس ثبت شده و حس می‌شود. با این حال عکسی که با دوربین گلکسی S7 گرفته شده واضح‌تر است و جزییات بیشتری هم دارد. شاید دلیلش هم این باشد که اکسپریا X عکس را با حساسیت بالاتری (ISO1000) ثبت کرده است؛ این حساسیت بالا برای حفظ سرعت بالای شاتر و جبران نبود لرزشگیر اپتیکال تصویر در دوربین این گوشی است. کسانی که با جزییات تکنیکی موضوع آشنا نیستند باید بدانند سطوح بالاتر حساسیت باعث افزایش نویز می‌شود. گلکسی S7 عکس را با حساسیت کمتر (ISO400) گرفته و به همین دلیل هم عکس بهتری ثبت کرده است. برنده این بخش گلکسی S7 است.

صحنه پنجم: کلیسا

sony-5

Sony Xperia X

sam-5

Samsung Galaxy S7

این بار گلکسی S7 کار خیلی آسانی در پیش دارد چون عملکرد اکسپریا X در ثبت دقیق این صحنه بسیار بد بوده. نورهایی که این صحنه را روشن کرده‌اند گرم و زرد رنگ‌اند. اما در عکسی که اکسپریا X گرفته نورها به رنگ سبز متمایل شده‌اند. جزییات تصویر هم در مقایسه با عکسی که گلکسی S7 گرفته بسیار ضعیف‌تر ثبت شده‌اند. پرچم‌دار گوشی‌های سامسونگ این بار خیلی راحت پیروز میدان است.

صحنه ششم: نور مصنوعی

11----sony-xperia-x.JPG

Sony Xperia X

12---samsung-galaxy-s7

Samsung Galaxy S7

ثبت این تصویر توسط هر دوگوشی بسیار ناامیدکننده از کار در آمده. اکسپریا X با نوری بیش از حد صحنه را ثبت کرده و برخی از جزییات کاملا از دست رفته‌اند. از طرف دیگر دوربین گوشی سامسونگ هم عملکرد مطلوبی نداشته و با وجود استفاده از فلش، عکسی با نور بسیار کم گرفته است. باید گفت هر دو عکس آنقدر بد هستند که نتیجه را در این مورد مساوی اعلام کنیم.

نتیجه نهایی: سامسونگ در رقابت با اکسپریا X به آسانی برنده شد

راستش نتیجه آنقدرها هم غافلگیر کننده نبود. سامسونگ گلکسی S7 یکی از بهترین دوربین‌های حال حاضر در میان گوشی‌های هوشمند را دارد و گرچه نمی‌توان گفت کاملا بی‌عیب است اما رقابت با آن کار دشواری است. دوربین اکسپریا X دوربین بدی نیست ولی توان رقابت با برترین دوربین‌های حال حاضر گوشی‌های هوشمند را ندارد.

البته دوربین گوشی اکسپریا X نسبت به گلکسی S7 یک برتری دارد و آن هم میدان دید وسیع‌تر دوربین این گوشی است که آن را برای ثبت مناظر و عکاسی در فضاهای تنگ و باریک مناسب‌تر می‌کند اما از زوایای دیگر دوربین سامسونگ گلکسی S7 نسبت به دوربین این گوشی برتری دارد. هر دو گوشی سرعت قابل توجهی در ثبت عکس دارند، هر دو قابلیت ردیابی شی هنگام فوکوس کردن را دارند اما وقتی بحث کیفیت کلی عکس مطرح باشد گلکسی S7 یک سر و گردن از رقیبش بالاتر قرار می‌گیرد.

‌‌

‌منبع: PhoneArena

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۴ دیدگاه
  1. Avatar Hamed

    یه نظر کلی
    بیخیال مقایسه
    از همون اول میگفتی سامسونگ بهتره سنگین تر بود
    اخه ایکس با اس هفت
    لااقل یه گوشی بهتر از سونی میاوردق
    مقایسه کاملا نادرسته

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه