نئاندرتال‌ها احتمالا با روش‌های شیمیایی آتش روشن می‌کردند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

امروزه دانشمندان چیزهای زیادی درباره‌ی نئاندرتال‌ها می‌دانند. آن‌ها حتی می‌دانند که احتمالا موی انسان‌های نئاندرتال چه رنگی بوده و چه عادت‌هایی در جفت‌گیری داشته‌اند. با این حال اینکه آیا آن‌ها می‌توانستند آتش روشن کنند یا خیر، همیشه برای دیرینه‌شناسان یک راز بوده است. البته خیلی وقت است که پژوهشگران می‌دانند نئاندرتال‌ها از آتش استفاده می‌کردند. مثل همین عکسی که در بالا می‌بینید و یک خانواده دور آتش جمع شده‌اند. ولی تا به حال فکر می‌کردند که احتمالا این انسان‌های بدوی، از شعله‌های آتش طبیعی که در محیط اطراف به آن برخورد می‌کردند، استفاده می‌کردند. مثلا زمانی که بر اثر گرما و رعد و برق جنگل آتش می‌گرفته، آن‌ها این آتش را با چوب به غاری که در آن زندگی می‌کردند، منتقل می‌کردند. ولی اکنون در بقایای زندگی نئاندرتال‌ها چیزهایی پیدا شده که نشان می‌دهد ممکن است این عموزادگان ما، توانایی درست کردن آتش را هم داشته‌اند.

پژوهشگران از سال‌ها پیش با کاوش‌ در سایت باستانی ۵۰ هزار ساله‌ی «پش دو لزه ۱» (Pech de l’Aze I) واقع در جنوب غرب فرانسه، توانسته بودند قطعاتی از منگنز دی‌اکسید پیدا کنند. منگنز دی‌اکسید به وفور در سنگ‌های آهکی مناطق اطراف وجود دارد. آن‌ها قبلا فکر می‌کردند نئاندرتال‌ها از این ماده‌ی مشکی برای تزیین بدنشان استفاده می‌کردند. ولی یک تیم پژوهشی جدید می‌گوید که زغال و دوده‌ی حاصل از محل آتش آن‌ها می‌توانسته ماده‌‌ای فراوان‌تر با دسترسی آسان‌تر برای رنگ کردن بدنشان باشد. بعلاوه‌ی اینکه ظاهرا نئاندرتال‌های منطقه‌ی پش دو لزه ۱ منگنز دی‌اکسید را به دیگر منگنز اکسید‌های موجود در محیط ترجیح می‌دادند. این درحالیست که این مواد شیمیایی خیلی شبیه به هم هستند و با هر دوی آن‌ها می‌توان بدن را به رنگ مشکی نقاشی کرد.

ولی منگنز دی‌اکسید چکار می‌کند که دیگر منگنز اکسیدها نمی‌توانند انجام دهند؟ پاسخش مشخص است، روشن کردن آتش! پژوهشگران توانستند روی قطعات منگنز دی‌اکسید موجود در سایت، آثار ساییدگی پیدا کنند. بنابراین آن‌ها چندتا از قطعات را برداشتند و آن‌ها را ساییدند تا پودر شوند. سپس پودر منگنز دی‌اکسید را روی پشته‌ای از چوب ریختند. آن‌طور که آن‌ها در مقاله‌ای که در نیچر منتشر شده گفته‌اند، این کار باعث شد دمای لازم برای آتش گرفتن چوب به ۲۵۰ درجه‌ی سانتیگراد کاهش یابد. این درحالیست که تلاش آن‌ها برای آتش زدن چوب‌های معمولی در دمای ۳۵۰ درجه هم ناکام بود. البته دانشمندان نمی‌توانند دیگر احتمالات موارد استفاده‌ از منگنز دی‌اکسید توسط نئاندرتال‌ها را نادیده بگیرند. با این حال با آزمایشی که انجام دادند، درست کردن آتش هم به لیست نظریه‌ها اضافه شد.

منبع: ScienceMag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar امیرحسین

    مطلب جالبی بود.

  2. Avatar bijan9

    احتمالا باهاش باتری درست میکردن!

  3. Avatar AryaFile

    سلام

    خیلی جالب بود.

    ممنون از مطالب خوبتون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه