ناسا یک مریخ‌نورد دیگر را به سیاره‌ی سرخ می‌فرستد

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
مریخ‌نورد 2020

ناسا می‌خواهد یک مریخ‌نورد دیگر را به مریخ بفرستد تا «کنجکاوی» (Curiosity) تنها نباشد. این سازمان هم‌اکنون ساخت مریخ‌نورد جدید را شروع کرده است. این دستگاه در ماه آگوست سال ۲۰۲۰ زمین را ترک می‌کند و در فوریه‌ی ۲۰۲۱ به سطح سیاره‌ی سرخ می‌رسد. ناسا این مریخ‌نورد را موقتا Mars Rover 2020 می‌نامد.

مریخ‌نورد ۲۰۲۰ قرار است در خاک و سنگ‌های مریخی به دنبال آثار حیات بگردد. این دستگاه در منطقه‌ای جستجو می‌کند که در گذشته‌های دور شرایط محیطی برای پیدایش حیات میکروبی مساعد بودند. همچنین از خاک و سنگ‌ آن نمونه‌بردای کرده و آنها را ذخیره می‌‌کند تا شاید طی ماموریت‌های آینده به زمین بازگردد.

ظاهر مریخ‌نورد ۲۰۲۰ آشنا به نظر می‌رسد و ما را به یاد مریخ‌نورد کنجکاوی می‌اندازد. در ساخت این دستگاه از کنجکاوی الگو گرفته شده. کنجکاوی در سال ۲۰۱۲ روی مریخ فرود آمد و علیرغم مشکلاتی که برایش پیش آمد، توانسته سال‌ها کارش را به خوبی انجام دهد و حتی بیشتر از آنچه که انتظار می‌رفت دوام آورد. با اینکه ۲۰۲۰ شباهت زیادی به «کنجکاوی» دارد، اما از نظر سخت‌افزاری تفاوت‌های زیادی با آن دارد.

مریخ‌نورد ۲۰۲۰ دوربین‌ها و میکروفون‌های بیشتری خواهد داشت و چرخ‌های آن هم ضخیم‌تر خواهد بود. به این ترتیب، مثل کنجکاوی نمی‌شکند. همچنین به دریل مخصوص نمونه‌برداری و راداری مجهز است که به زیر سطح نفود می‌کند. ۲۰۲۰ با این ابزار می‌تواند زیر سطح مریخ را بررسی کند. از آنجا که هدف اصلی مریخ‌نورد ۲۰۲۰ جستجو به دنبال آثار حیات است، به همین دلیل به تجهیزاتی برای تحلیل مواد شیمیایی طبیعی مجهز است؛ از جمله دستگاهی امکان تشکیل اکسیژن در این سیاره را بررسی می‌کند. شایعه شده بود که محققان ویژگی‌های دیگری را هم برای این مریخ‌نورد در نظر گرفته بودند، اما این شایعات در نهایت رد شدند.

«کنت فارلی»، دانشمند پروژه‌ی مریخ‌نورد ۲۰۲۰ گفته: “از ما خواسته بود که امکان آوردن یک هلیکوپتر را هم بررسی کنیم. اما مریخ‌نورد ۲۰۲۰ قطعا قرار نیست یک پهپاد باشد.”

با اینکه طراحی این مریخ‌نورد ۱۰۵۰ کیلویی نهایی شده، اما هنوز قبل از پرتاب آن کارهای زیادی باید انجام شود. ناسا نه تنها باید ساخت آن را کامل کند، بلکه باید یک منطقه‌ی فرود انتخاب کند که این مریخ‌نورد را در محدوده‌ی سرچشمه‌های احتمالی حیات در گذشته قرار دهد.

این مریخ‌نورد با سرعت ۱۱ هزار مایل بر ساعت (۱۷.۷ هزار کیلومتر بر ساعت) وارد اتمسفر سیاره‌ی سرخ می‌شود و از ترکیب چتر فراصوت و پیشرانه‌های موشک استفاده می‌کند تا در طول فرودش ترمز کند و به آرامی روی مریخ بنشیند. اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، یکی از اولین چیزهایی این مریخ‌نورد به زمین می‌فرستند ویدیویی از فرودش خواهد بود. سپس کار اصلی مریخ‌نورد ۲۰۲۰ شروع می‌شود.

 منبع: Gizmodo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar رسول

    این گونه وسایل چگونه اطلاعات و عکس را ارسال می کنند؟ فرستنده های آنها چگونه می توانند فاصله چندین میلیون کیلومتری را پوشش دهند؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه