نقد و بررسی تبلت هیبریدی ایکس‌ویژن P100

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
تبلت هیبریدی X.Vision P100

تبلت‌ها دیگر تنها وسیله‌ای برای سرگرمی نیستند. برخی تبلت‌ها به دلیل سیستم‌عامل پخته و بهره بردن از کیبورد کامل می‌توانند از پس بسیاری از کارهای مهم شما برآیند و جایگزین خوبی برای لپ‌تاپ قدیمی‌تان باشند. اما معمولا این دستگاه‌ها که به تبلت‌های هیبریدی معروف هستند، قیمت زیادی دارند و خرید آن‌ها برای بسیاری از مردم آسان نیست. ایکس‌ویژن با تبلت P100 آمده تا دل آن دست از کاربرانی را که خواهان یک تبلت هیبریدی خوب و ارزان‌قیمت هستند به دست آورد. این محصول با سیستم‌عامل ویندوز دسکتاپ ۸٫۱ همراه است و می‌توان تمام برنامه‌های این اکوسیستم را در آن نصب کرد. همچنین به دلیل وجود کیبورد در بسته‌بندی P100 می‌توان کارهایی از قبیل تایپ یا ورود اطلاعات (Data Entry) را خیلی سریع‌تر و راحت‌تر از سایر تبلت‌ها انجام داد. علاوه بر این باید خدمات پس از فروش مناسب را هم به تمام ویژگی‌های خوب این تبلت اضافه کنیم. خواننده‌ی نقد و بررسی تبلت ایکس‌ویژن مدل P100 در دیجی‌کالا مگ هستید.

طراحی و ساخت

نقد این تبلت را با طراحی و کیفیت ساخت آن شروع می‌کنیم. همان‌طور که انتظار می‌رفت ایکس‌ویژن از جنس پلاستیک در بدنه‌ی این تبلت ارزان‌قیمت استفاده کرده که ظاهری برس خورده دارد و از دور بسیار شبیه به فلز است. پلاستیک به‌کاررفته در P100 طوری نیست که از آن ناامید شوید. قاب پشتی این تبلت مقاومت نسبتا خوبی دارد و اثر انگشت کمی به خود جذب می‌کند. بنابراین در بخش کیفیت ساخت تبلت P100 نمره‌ی قبولی را از ما می‌گیرد.

تبلت هیبریدی X.Vision P100

کیبورد P100 شرایط پایدار و باثباتی روی پاها ندارد و کار کردن با آن در این وضعیت کمی سخت است.

با ضخامت حدود یک سانتی‌متری و وزن ۶۰۱ گرمی که P100 دارد، هرگز نمی‌توان آن را باریک‌ترین یا سبک‌ترین تبلت ۱۰ اینچی دنیا دانست. اما کار کردن با این تبلت ویندوزی لذت‌بخش است و ما به مشکلی در زمینه‌ی وزن زیاد با آن برخورد نکردیم. به دلیل وجود کیبورد در بسته‌بندی این محصول، مطمئنا بخش زیادی از تجربه‌ی کاربران با آن به زمان‌های کار با کیبورد برمی‌گردد. به همین خاطر، بررسی این کیبورد می‌تواند برای کاربران بسیار مهم باشد. همانند کیبورد دیگر تبلت‌های هیبریدی، کیبورد P100 هم می‌تواند در نقش کاور ظاهر شود و از قاب پشتی و نمایشگر دستگاه محافظت ‌کند. اما این کیبورد دو ضعف بزرگ دارد که می‌تواند دیگر ویژگی‌های مثبت و خوب آن را تحت تاثیر قرار دهد. نخست اینکه پایه‌ی نگه‌دارنده‌ی این کاور تنها در یک زاویه قابل تنظیم است و برخلاف پایه‌ی سرفیس پرو ۴ یا لنوو میکس ۷۰۰ نمی‌توانید آن را در هر زاویه‌ی که می‌خواهید تغییر دهید. مشکل بعدی و شاید حادتر کیبورد این تبلت آن است که نمی‌توانید مانند لپ‌تاپ‌ها آن را به‌راحتی روی پایتان قرار دهید و به تایپ با آن بپردازید. به دلیل نحوه‌ی قرارگیری بد پایه‌ی نگه‌دارنده‌ی این تبلت روی پا و تعادل نامناسب آن، نمی‌توانید آن را به‌درستی روی پایتان قرار دهید. البته برای آن دسته از افرادی که خیلی مصر هستند تا از این دستگاه روی پاهایشان استفاده کنند، پیشنهاد می‌کنیم تا اندکی پایه را با زاویه روی پایشان قرار دهند تا شرایط قدری بهتر شود. اما با همه‌ی این اوصاف باید گفت که هرگز تبلت P100 و کیبورد آن در این شرایط وضعیت باثبات و پایداری ندارند.

۰۲ - تبلت هیبریدی X.Vision P100

کیبورد این تبلت کیفیت خوبی دارد و کار کردن با آن بسیار راحت است و به‌سرعت به آن عادت خواهید کرد. اما دوست داشتیم کیبورد این تبلت، نور پس‌زمینه داشت تا در شرایط تاریک هم می‌توانستیم به‌راحتی با آن کار کنیم. تاچ‌پد این کیبورد هم اندازه‌ی کوچکی دارد و ممکن است گاهی از اندازه‌ی کوچک آن خسته شوید. اما مهم‌ترین کمبود تاچ‌پد این تبلت مربوط به نبود ژست‌های حرکتی مانند زوم کردن و اسکرول کردن با دو انگشت است. درهرصورت، موقع کار کردن با کیبورد این تبلت و تاچ‌پد آن باید اندکی سطح توقعات خود را تعدیل کنید.

اگر خاطرتان باشد، مایکروسافت برای اولین بار از کلمه‌ی «Lapability» برای تبلت‌های هیبریدی‌اش در دنیا استفاده کرد. اهالی ردموند معتقد بودند که قابلیت Lapability (همان شرایط پایدار و باثبات تبلت روی پاها) تبلت‌های سرفیس پرو از همه‌ی تبلت‌های هیبریدی دیگر بهتر است و تقریبا مشابه با لپ‌تاپ‌ها است. حال اگر ما بخواهیم این ویژگی را در مورد این تبلت ایکس‌ویژن بسط دهیم، باید P100 را دستگاهی ضعیف در زمینه‌ی Lapability بدانیم.

۰۵ - تبلت هیبریدی X.Vision P100

مهم‌ترین پورت تبلت‌های هیبریدی یعنی USB در P100 وجود ندارد.

P100 از تنوع و تعدد درگاه‌های نسبتا خوبی برخوردار است. اما متاسفانه مهم‌ترین و پرکاربردترین پورت تبلت‌های هیبریدی و لپ‌تاپ‌ها یعنی USB در این تبلت وجود ندارد. تمام درگاه‌های ارتباطی این تبلت روی لبه‌ی سمت چپ آن متمرکز شده‌اند که شامل microUSB، microHDMI، جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا، درگاه شارژ و شیار کارت حافظه‌ی microSD می‌شود.

نمایشگر

با توجه به اندازه، نسبت تصویر و رزولوشنی که P100 دارد، ما آن را تبلتی مناسب برای تماشای فیلم، وب‌گردی و کار با برنامه‌های آفیس می‌دانیم. این تبلت به نمایشگر بزرگ ۱۰٫۱ اینچی با دقت تصویر ۸۰۰ × ۱۲۸۰ مجهز است. استفاده از فناوری IPS در نمایشگر P100 سبب شده تا در زوایای دید مختلف رنگ‌ها کیفیت خود را از دست ندهند و تماشای نمایشگر همچنان لذت‌بخش باشد. در مورد دمای رنگ‌های نمایشگر این تبلت باید بگوییم که اندکی هاله‌ی زرد در آن وجود دارد تا راحت‌تر به صفحه‌نمایش این دستگاه چشم بدوزید. اما ازآنجاکه هیچ امکانی مبنی بر تغییر دما و اشباع رنگ‌ها در تنظیمات این تبلت وجود ندارد، باید برای همیشه به این رنگ‌ها در P100 عاد کنید.

یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها در این تبلت، تماشای فیلم است.

نمایشگر ایکس‌ویژن P100 دارای نسبت تصویر محبوب و رایج ۱۶ به ۱۰ است. ازاین‌رو باید گفت که یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها با این تبلت، تماشای فیلم است. در هنگام تماشای ویدئو با این تبلت در حالت افقی (لنداسکیپ) دو نوار مشکی کوچک در بالا و پایین نمایشگر قرار دارد که در مقایسه با نمایشگرهای با نسبت تصویر ۳ به ۲ کمی کوچک‌تر است.

۰۴ - تبلت هیبریدی X.Vision P100

در نگاه نخست به نمایشگر این تبلت، ما اندکی از حاشیه‌ی نمایشگر نسبتا زیاد این تبلت ناراحت شدیم و آرزو می‌کردیم ای‌کاش مهندسان و طراحان ایکس‌ویژن از حاشیه‌ی کمتری برای نمایشگر P100 استفاده می‌کردند. اما بعد از مدتی کنکاش، متوجه شدیم که آن‌قدرها هم این حاشیه‌ی نمایشگر اذیت کننده نیست و بعضی اوقات به کمک کاربر می‌آید. شرایطی را تصویر کنید که در آن شما این تبلت را در دست دارید و در حال تماشای فیلم با آن هستید. اگر این تبلت مانند اسمارت‌فون‌ها، از حاشیه‌ی نمایشگر بسیار کمی برخوردار بود، آنگاه در دست گرفتن تبلت برایتان کمی سخت می‌شد و مجبور بودید برای نگه‌داشتن دستگاه، از خود نمایشگر استفاده کرده و آن را لمس کنید. در آن صورت به دلیل لمس نمایشگر، ممکن بود ناخواسته به قسمتی دیگر هدایت شوید. بنابراین، ما حضور این مقدار حاشیه در اطراف نمایشگر را اتفاقی مثبت و کاملا منطقی می‌دانیم.

جدای از بحث نمایشگر، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در تماشای فیلم، کیفیت بلندگوها است. P100 به دو بلندگو مجهز شده که در جای عجیبی تعبیه شده‌اند؛ بر قاب پشتی و در کنار لنز دوربین. موقعیت بد این اسپیکرها سبب شده تا وقتی تبلت را به کیبورد متصل می‌کنید، اسپیکرها کاملا پوشیده شوند و صدا به‌خوبی شنیده نشود. اما می‌توان با تا کردن قاب پشتی کاور و به وجود آوردن پایه‌ی نگه‌دارنده، فضای پشت بلندگوها را آزاد کرد. ما دوست داشتیم اسپیکرهای این تبلت در مکان بهتری مانند لبه‌های سمت راست و چپ دستگاه قرار داشتند. از بحث موقعیت بلندگوهای این تبلت که بگذریم به کیفیت آن می‌رسیم. برخلاف موقعیت بدی که اسپیکرهای P100 دارد، کیفیت آن قابل‌قبول است و بلندی صدای خوبی دارد.

سخت‌افزار، سیستم‌عامل و دوربین

استفاده از پردازنده‌ی اینتل اتم Z3735D در P100 سبب شده تا ما آن را محصولی میان‌رده و مناسب برای کارهای روزمره بدانیم. این پردازنده دارای لیتوگرافی ۲۲ نانومتری و معماری ۶۴ بیتی است و می‌تواند با حداقل فرکانس ۱٫۳۳ گیگاهرتز دستورات را پردازش کند. البته این پردازنده می‌تواند در حالت Boost فرکانس خود را به ۱٫۸۳ گیگاهرتز افرایش دهد. حداکثر میزان پشتیبانی این پردازنده از حافظه‌ی رم DDR3، دو گیگابایت است. ایکس‌ویژن هم نهایت استفاده از این توانایی پردازنده‌ی اینتل را برده و این تبلت را به دو گیگابایت حافظه‌ی رم مجهز کرده است. در این صورت باید گفت که گشت‌وگذار در محیط ویندوز ۸٫۱ در این تبلت به‌خوبی صورت می‌گیرد.

۰۶ - تبلت هیبریدی X.Vision P100

ازآنجاکه اکثر برنامه‌های ویندوز دسکتاپ از حجم زیادی برخوردارند، وجود ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی برای P100 اندکی کم به نظر می‌رسد. به‌خصوص اگر بدانید که تنها حدود ۴۸ گیگابایت از این مقدار حافظه در اختیارتان قرار دارد. اما به لطف پشتیبانی این تبلت از کارت حافظه‌ی جانبی microSD می‌توانید حافظه‌ی آن را حداقل تا ۳۲ گیگابایت دیگر افزایش دهید. نکته‌ی بسیار مهم دیگری که ما در زمان کار کردن با این تبلت به آن برخوردیم، گرمای ایجادشده از دستگاه در زمان شارژ شدن بود که کمی اذیت کننده به نظر می‌رسید. باتری در نظر گرفته شده برای این تبلت هیبریدی، ۷۹۰۰ میلی‌آمپر ساعت است که می‌تواند در کاربری ترکیبی حدود یک روز شارژ نگه دارد. همچنین دوربین‌های این تبلت را یک حسگر ۵ مگاپیکسلی بر قاب پشتی و یک حسگر ۲ مگاپیکسلی بر قاب جلویی تشکیل می‌دهند که از کیفیت نسبتا خوبی برخوردارند.

جمع‌بندی

روی‌هم‌رفته باید ایکس‌ویژن P100 را یکی از ارزان‌ترین تبلت‌های ویندوزی ۱۰ اینچی موجود در بازار بدانیم. این محصول امکانات و مشخصات سخت‌افزاری قابل قبولی دارد و می‌توان آن را تبلتی مناسب برای کاربری‌های روزانه دانست. مهم‌ترین ویژگی این تبلت را باید در اجرای برنامه‌های ویندوز دسکتاپ، قیمت رقابتی، درگاه micro HDMI و وجود کیبورد در بسته‌بندی محصول دانست. اما با وجود این مزایا، نباید از نقاط ضعف آن نظیر نبود درگاه USB و قدرت سخت‌افزاری متوسط غافل شد.

۰۳ - تبلت هیبریدی X.Vision P100

اصلی‌ترین رقیب این تبلت در بازار، تبلت آی‌لایف ZedBook G است. محصول آی‌لایف هم درست مانند P100 قیمت رقابتی دارد و برای کارهای روزمره مناسب است. اما برتری ZedBook G نسبت به P100 مربوط به اجرای دو سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ و اندروید ۵ می‌شود.

Pros

  • وجود داک کیبورد در بسته‌بندی محصول
  • امکان نصب تمام نرم‌افزارهای رایج ویندوزی
  • وجود درگاه Mini HDMI
  • پشتیبانی از قابلیت USB OTG
  • خدمات پس از فروش خوب
  • قیمت مناسب

Cons

  • فقدان درگاه USB

خرید محصول از دیجی‌کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. علی بلوچ

    ای کاش تبلت glx w11+ رو هم بررسی می کردید از این تبلت بهتره و هم رده بعضی از تبلت های هیبریدی معروفه

  2. سید مهدی

    سلام، لطفا تبلت جی ال ایکس w11 را هم بررسی کنید، صفحه بزرگتر، رم بیشتر، cpu بهتر، کیبرد بهتر و قیمت کمتر. ارزانترین و بهترین تبلت موجود در بازار دارای ویندوز ۱۰ اوریجینال

  3. yaser

    آقا من با این تبلت کار کردم (به مدت سه چهار روز)
    تجربه ی خوبی باهاش داشتم. ولی یه مشکل خیلی بزرگ داره، اونم اینکه خیلی داغ میشه.
    موفق باشید

  4. فرزانه یاری

    اگر از نام برندش چشم پوشی کنید، واقعا P100 یکی از بهترین تبلت های ویندوزی زیر یک میلیون تومان در بازار است.
    هم کیفیت خوبی داره و هم خدمات خوبی داره.
    می گم … فقط حیف اینکه برندش ایکس ویژن هست !

  5. کامیار حسینی

    چه عجب دیجی کالا یه رسیدگی به محصولات ارزونش کرد.
    همش شده بود سرفیس و آیپد…. !
    امیدوارم که نقدهای این محصولات اقتصادی که کم طرفدار هم ندارند، بیشتر شه.
    ضمن این که خواهشا این محصول را در شگفت انگیز قرار بدین تا بتونم تعداد زیاد برای کارکنان شرکت های بخرم.
    باز هم از مطلب خوبتون ممنونم.

  6. چیستا

    من کاری به برند و مدل دستگاه ندارم.
    پشتیبانی و خدمات پس از فروش آون بسیار عالیه.
    واقعا لذت بردم.

  7. فرهاد غلامي

    واقعاًتبلت خوبیه و نسبت به قیمی که داره، از امکانات خوبی برخورداره
    هرچی باشه از اون تبلت به درد نخور آی لایف زدبوک بهتره….
    دیجی متشکرم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه