نقد و بررسی ساعت هوشمند LG Urbane

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

«ال‌جی اِربِین» (LG Urbane) شباهت‌های بسیار زیادی به نسل قبلی‌اش دارد. این ساعت هوشمند ازنظر مشخصات فنی تقریبا مشابه با ال‌جی G Watch R است، اما کمی از آن بزرگ‌تر است. خیلی صریح بگوییم، اگر مچ ‌دست کوچکی دارید، از بستن این ساعت هوشمند ال‌جی روی دستتان حس خوبی نخواهید داشت. اما اگر مچ ‌دست بزرگی دارید، مطمئنا نمایشگر گرد این ساعت به نظرتان بسیار زیبا می‌رسد. این ساعت هوشمند ال‌جی مانند ساعت‌های عقربه‌ای دارای بندی چرمی و بدنه‌ای فلزی است. از دیگر مزیت‌های Urbane می‌توان به شارژدهی یک روزه، سازگاری با آیفون‌ها و گوشی‌های اندرویدی و نمایشگر همیشه روشن اشاره کرد. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر به این ساعت هوشمند ال‌جی بیندازیم.

‌‌‌‌‌‌‌           ‌

طراحی و نمایشگر

ال‌جی Urbane دارای بدنه‌ای فلزی و براق است. در نگاه نخست، این ساعت بسیار شبیه به ساعت‌های ارزان‌قیمتی است که تظاهر می‌کنند قیمتی بالایی دارند! اما با توجه به قیمتی که ال‌جی برای Urbane در نظر گرفته، هرگز نباید آن را ساعت ارزانی بدانیم. این ساعت هوشمند دارای نمایشگری گرد است و از این بابت باید آن را بسیار شبیه به ساعت‌های عقربه‌ای دانست. همچنین بند چرمی آن هم کمک زیادی در طراحی کلاسیک و زیبای آن کرده است.

05

چه طرفدار دو آتشه‌ی برند اپل باشید و چه نباشید، باید قبول کنید که اپل واچ یکی از بهترین و زیباترین ساعت‌های هوشمند معرفی‌شده در سال ۲۰۱۵ میلادی است. شاید بد نباشید ظاهر ال‌جی Urbane را با اپل واچ مقایسه کنیم. Urbane به‌طور محسوسی از اپل واچ بزرگ‌تر است. این موضوع سبب شده تا ما آن را به کسانی که مچ‌دست کوچکی دارند، پیشنهاد نکنیم. البته باید یک استثنای بزرگ برای این جمله‌ی خود قائل شویم. اگر به ساعت‌های با نمایشگر بزرگ علاقه دارید، هیچ‌گاه از نگاه کردن به این ساعت خسته نمی‌شوید.

08

علاوه بر این باید به این موضوع هم اشاره کنیم که Urbane با وجود اندازه‌ی بزرگی که دارد، به‌راحتی روی مچ‌دست کوچک قرار می‌گیرد. این ساعت ۵۲ میلی‌متر طول و ۱۱ میلی‌متر ضخامت دارد.

watch

طراحی و ظاهر این ساعت ال‌جی به گونه‌ای است که ممکن است برخی‌ها شیفته‌ی آن شوند، اما در طول چند روزی که ما با آن کار کردیم، نتوانستیم حس خوبی با آن داشته باشیم. ازنظر ما، زیباترین ساعت در میان ساعت‌های با سیستم‌ عامل Android Wear، ساعت موتورولا موتو ۳۶۰ نسل دو است. این ساعت موتورولا همچون ساعت‌های عقربه‌ای و کلاسیک، جذاب است. ال‌جی Urbane دارای نمایشگری گرد است و از قابلیت Always-on Screen بهره می‌برد. این ویژگی کمک می‌کند تا صرف‌نظر از اینکه نمایشگر ساعت روشن باشد یا خاموش، بتوانید همیشه زمان و تاریخ را ببینید. نمایشگر ۱.۳ اینچی از نوع OLED است و از دقت تصویر ۳۲۰ × ۳۲۰ پیکسل بهره می‌برد.

سخت‌افزار و شارژدهی

سخت‌افزار به‌‌کار رفته در ال‌جی Urbane چندان قدرتمند نیست، ازاین‌رو عملکرد این ساعت نمی‌تواند شما را شگفت‌زده کند. مغز متفکر این ساعت را تراشه‌ی اسنپدراگون ۴۰۰ و پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Cortex-A7 تشکیل می‌دهد. اگر به خاطر داشته باشید قبلا این مجموعه‌ی سخت‌افزاری در گوشی‌های میان‌رده‌ی چند سال پیش مورد استفاده قرار می‌گرفت. حافظه‌ی رم در نظر گرفته برای این ساعت ۵۱۲ مگابایت و حافظه‌ی داخلی آن چهار گیگابایت است. بزرگ‌ترین مزیت Urbane شارژدهی آن است. این ساعت می‌تواند حتی با نمایشگر همیشه روشن، به‌طور کامل یک روز شارژ نگه دارد. اما باتری ۴۱۰ میلی‌آمپرساعتی این ساعت نمی‌تواند با استفاده‌ی نرمال، دو الی سه روز شارژ نگه دارد. در حقیقت، این موضوع درباره‌ی اکثر ساعت‌های هوشمند بازار صدق می‌کند. اما با همه‌ی این اوصاف باید شارژدهی یک روزه‌ی Urbane را جزو اصلی‌ترین نقاط قوت‌اش برشماریم و آن را بهتر از سایر ساعت‌های هوشمند به‌خصوص اپل واچ بدانیم.

03

اما ال‌جی از به کار بردن یک ویژگی بسیار مهم در این ساعت هوشمند کوتاهی کرده است. Urbane فاقد حسگر نور محیط است و نمی‌تواند به‌طور خودکار نور نمایشگر را تنظیم کند. ازنظر ما وجود این حسگر در ساعت‌های هوشمند بسیار ضروری‌تر از گوشی‌های هوشمند است و می‌تواند در ذخیره‌ی انرژی بسیار موثر باشد. غیر از این موضوع باید به دو حالت تئاتر (Theater Mode) و روشنایی زیاد (Brightness boost) هم اشاره کرد. در حالتTheater  نمایشگر گوشی خاموش می‌شود و برای روشن کردن مجدد آن می‌بایست کلید فیزیکی کنار ساعت را فشار داد. همان‌طور که از نام حالت Brightness boost پیداست، این ویژگی، روشنایی نمایشگر را به بیشترین میزان بالا می‌برد. غیر از حسگر نور محیط، هر حسگری که یک ساعت هوشمند باید داشته باشد را ال‌جی Urbane دارد. این ساعت به حسگرهای شتاب‌سنج، حسگر نور محیط، ژیروسکوپ و حسگر ضربان قلب مجهز است. همچنین این ساعت دارای وای فای، بلوتوث کم‌مصرف نسخه‌ی ۴.۱ است. این ساعت دارای گواهینامه‌ی IP67 است و می‌تواند تا سی دقیقه در برابر فشار آب و در عمق یک و نیم متری از خود مقاومت نشان دهد.

سازگاری

بگذارید خیالتان را بابت یک موضوع راحت کنیم. Urbane تنها با گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها کار می‌کند و به دلیل نبود این برنامه در ویندوز استور، نمی‌توانید لومیای خود را به این ساعت هوشمند متصل کنید. البته این ساعت هوشمند با تمام آیفون‌ها و گوشی‌های اندرویدی هم سازگار نیست و باید نسخه‌ی سیستم‌عامل گوشی اندرویدی‌تان، ۴.۳ یا جدیدتر و نسخه‌ی آیفون‌تان باید از iOS 8.2 جدیدتر باشد.

سیستم‌ عامل

ال‌جی Urbane به نسخه‌ی ۱.۳ از سیستم‌عامل Android Wear مجهز است. این سیستم‌عامل تفاوت زیادی با سیستم‌های ‌عامل‌ موبایلی ندارد. بنابراین می‌توانید در زمان بسیار کوتاهی از کار کردن با این ساعت سردر بیاورید. برای مثال با اسلاید کردن از سمت راست، منوی برنامه‌ها ظاهر می‌شود و با لمس هر برنامه می‌توانید آن را اجرا کنید. وقتی‌که از یک برنامه نوتیفیکیشنی دریافت می‌کنید، می‌توانید با سوایپ از پایین به بالا جزییات و اطلاعات دقیق‌تری از آن را ببینید. علاوه بر این با سوایپ کردن نوتیفیکیشن به سمت چپ، امکانات بیشتری پیش‌ روی‌تان قرار می‌گیرد. برای مثال در برنامه‌ی Gmail، با انجام این کار گزینه‌های Archive، Delete، Reply و لود کردن برنامه در گوشی هوشمندتان ظاهر می‌شود.

04

ازنظر ما سیستم‌عامل Android Wear مسیری طولانی برای تبدیل‌شدن به یک سیستم ‌عامل پخته دارد. این سیستم‌عامل در مقایسه با WatchOS (سیستم‌عامل اپل واچ) از امکانات کمتری برخوردار است. برای مثال امکان پاسخ به تماس‌ها و پرداخت در Urbane وجود ندارد. یا اینکه نمی‌توانید تمام نوتیفیکیشن‌ها را به‌صورت یکجا حذف کرد. گاهی اوقات تعداد زیاد نوتیفیکیشن‌ها در Urbane سبب می‌شود تا این دستگاه کرش کند.

Android Wear ازنظر تعداد برنامه‌ها و بازی‌ها، نسبتا سیستم ‌عاملی غنی به‌حساب می‌آید. آخرین باری که Play Store را چک کردیم، بیش از چهار هزار برنامه برای ساعت‌های هوشمند با این سیستم‌عامل وجود دارد. اما بااین‌وجود باید بگوییم که Android Wear سیستم‌عامل ایده‌آلی در زمینه‌ی برنامه‌‌های متفرقه نیست. نکته‌ی بسیار مهم دیگری که ما در حین کار با این ساعت هوشمند برخوریدم، عدم پشتیبانی منوهای Urbane از زبان فارسی است. اما در عوض دستیار صوتی گوگل به‌خوبی هرچه‌تمام‌تر از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و می‌توان از آن لذت برد.

جمع‌بندی

اگر بخواهیم در کوتاه‌ترین کلام، داستان تمام ساعت‌های هوشمندی اندرویدی را بگوییم، باید گفت که ساعت‌های اندرویدی همگی دارای ویژگی‌های نرم‌افزاری یکسانی هستند و تنها تفاوت آن‌ها مربوط به طراحی آن‌ها می‌شود. ال‌جی Urbane به‌عنوان یک ساعت هوشمند اندرویدی، طراحی‌ای مشابه با ساعت‌های عقربه‌ای دارد و می‌تواند نظر برخی کاربران را جلب کند. البته طراحی آن به گونه‌ای است که یا شیفته‌ی آن می‌شوید یا نمی‌توانید ارتباط خوبی با آن برقرار کنید.

07

با وجود همه‌ی مزیت‌ها و ویژگی‌های هیجان‌انگیزی که ساعت‌های هوشمند برای کاربران دارند، اما همچنان این دستگاه‌ها راه زیادی برای تبدیل‌شدن به دستگاهی تکامل‌یافته و ایده‌آل را دارند. ال‌جی Urbane هم مانند دیگر ساعت‌های هوشمند دارای کمبودها و ضعف‌هایی است. این ساعت اندازه‌ی نسبتا بزرگی دارد. این ساعت به‌قدری بزرگ است که بستن آن روی مچ‌دست‌های کوچک کمی خجالت‌آور است. همچنین شارژدهی این ساعت در مقایسه با رقیبان کاملا رضایت‌بخش و قابل‌قبول است، اما بهتر بود مدت‌زمان بیشتری شارژ نگه می‌داشت.

در نهایت باید گفت که ال‌جی Urbane محصولی نیست که نظر شما نسبت به ساعت‌های هوشمند را تغییر دهد. اما در عوض اگر به دنبال ساعتی بر مبنای سیستم‌عامل Android Wear هستید که از عهده‌ی انجام کارهای معمول یک ساعت هوشمند بربیاید، می‌توانید روی Urbane حساب باز کنید.

Pros

  • شارژدهی یک روزه
  • نمایشگر گرد
  • طراحی زیبا

Cons

  • اندازه‌ی بزرگ برای مچ دست‌های کوچک

خرید محصول دیجیکالا

    ‌   کانال تلگرام دیجی کالا مگ

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar arian

    من GEAR S2رو ترجیح میدم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه