نقد و بررسی Lenovo Vibe X3؛ برادرخوانده‌ی نکسوس ۶

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
نقد و بررسی لنوو وایب X3

کاربران استفاده‌های مختلفی از گوشی تلفن همراه خود دارند. برخی‌ها اسمارت‌فون را به خاطر دوربین اصلی، برخی‌ها برای عکاسی سلفی و برخی‌ها برای شارژدهی بسیار بالای آن تهیه می‌کنند. شرکت چینی لنوو این نیاز کاربران را به‌خوبی درک و با توجه به همین موضوع گوشی‌های سری Vibe را در مدل‌های مختلف و با کارایی‌های گوناگون تولید کرده است. اگر بهای زیادی برای کیفیت دوربین اصلی قائل هستید، لنوو گوشی وایب شات (Shot) را به شما پیشنهاد می‌دهد. اگر کیفیت بالای دوربین سلفی حرف اول و آخر را در گوشی همراه برایتان می‌زند، مدل S1 سری وایب برایتان مناسب‌تر است و اگر می‌خواهید شارژدهی گوشی‌تان یک سر و گردن از سایر محصولات بازار بهتر باشد و بتوانید بیش از یک روز با آن کار کنید، وایب P1 انتخاب ایده‌آلی است. در نهایت اگر به دنبال گوشی همه‌چیزتمامی هستید که در همه‌ی بخش‌ها، ویژگی‌های عالی‌ای داشته باشد، وایب X3 بهترین گوشی لنوو در سال ۲۰۱۵ میلادی است.

با توجه به ‌اندازه‌ی بزرگی که این محصول دارد، باید آن را در زمره فبلت‌ها به‌حساب آورد. این فبلت ۵.۵ اینچی دارای دو اسپیکر استریو است و می‌تواند تجربه‌ی بسیار خوبی از مالتی مدیا در اختیارتان بگذارد. همچنین وایب X3 سخت‌افزار قدرتمندی دارد و به‌راحتی می‌تواند تمام برنامه‌های سیستم‌عامل اندروید را اجرا کند. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا نگاهی دقیق و جزئی به این محصول لنوو داشته باشیم.

طراحی و ساخت

نخستین موضوعی که بعد از کار با وایب X3 در ذهنمان تداعی شد، شباهت بسیار زیاد آن با گوشی نکسوس ۶ شرکت موتورولا بود. لنوو وایب X3 واقعا گوشی خوش‌ساخت و باکیفیتی است. فریم این گوشی درست مانند نکسوس ۶ از جنس فلز است و قاب پشتی آن را پلاستیک تشکیل می‌دهد. قسمت پلاستیکی آن از نوع پلاستیک مات است و اثرانگشت و چربی بسیار کمی به خود جذب می‌کند.

۰۳ - نقد و بررسی لنوو وایب X3

اگر به یاد داشته باشید، مهم‌ترین نکته‌ی طراحی نکسوس ۶، قاب پشتی منحنی شکل آن بود. لنوو هم با الهام گرفتن از این گوشی، این سبک طراحی را در وایب X3 تکرار کرده است. فراموش نکنید که شرکت لنوو مالک شرکت موتورولا است. به‌طورکلی باید بگوییم که این نوع طراحی یک حسن و یک عیب بزرگ دارد. مزیت آن مربوط به خوش‌دستی و ارگونومیک بودن آن است. اما عیب آن مربوط به شرایطی است که گوشی روی سطح صاف قرار داشته باشد. در این حالت کار کردن با گوشی (به‌خصوص در زمان تایپ کردن) کمی دشوار است. لنوو وایب X3 در این حالت، شرایط پایداری ندارد و با لمس کردن قسمت‌های کناری، تکان می‌خورد.

مانند اکثر پرچم‌داران، لنوو وایب X3 هم به حسگر اثرانگشت مجهز است. این حسگر بر قاب پشتی و در پایین لنز دوربین اصلی قرار گرفته. با توجه به محل قرارگیری این حسگر، باید گفت که بهترین انگشت برای کار با آن، انگشت اشاره است. البته باید این موضوع را هم بگوییم که مهم‌ترین عیب این حسگر اثرانگشت زمانی است که وایب X3 روی میز قرار داشته باشد. در این صورت نمی‌توانید گوشی را با اثرانگشت خود آنلاک کنید.

۰۱ - نقد و بررسی لنوو وایب X3

حسگر اثرانگشت وایب X3 نه خیلی سریع است که بتوان آن را با حسگر آیفون ۶s یا گلکسی S7 مقایسه کرد و نه خیلی کند است که بگوییم از کار با آن خسته و ناراحت شدیم. حسگر این گوشی از دقت و سرعت کافی برخوردار است و می‌توان روی عملکرد آن حساب باز کرد. نکته‌ی بسیار خوبی که در مورد عملکرد این حسگر وجود دارد، مربوط به نحوه‌ی آنلاک شدن آن است. برخلاف حسگر اثرانگشت آیفون و گلکسی، برای کار بار حسگر اثرانگشت این گوشی تنها لازم است بدون روشن کردن نمایشگر، انگشت خود را روی آن نگه‌دارید. از دیگر خوبی‌های این حسگر اثرانگشت می‌توان به قابلیت تشخیص در هر جهت اشاره کرد.

نکته‌ی مهم دیگری که در این گوشی جلب‌توجه می‌کند، اندازه بزرگ آن است. وایب X3 ابعادی برابر با ۱۵۴ میلی‌متر طول و ۷۶.۵ میلی‌متر عرض و ۹.۳ میلی‌متر ضخامت دارد. این گوشی به‌قدری بزرگ است که تقریبا محال است بتوانید با یک دست با آن کار کنید. همچنین وزن ۱۷۵ گرمی این گوشی تقریبا با اندازه‌ی بزرگ آن همخوانی دارد و چندان سنگین به نظر نمی‌رسد.

نمایشگر

نمایشگر، یکی از بهترین بخش‌ها در گوشی وایب X3 است. این گوشی از نمایشگر بزرگ و باکیفیتی برخوردار است. همچنین با توجه به کیفیت خوبی که اسپیکرهای استریوی آن دارند، می‌توان گفت که تماشای فیلم در آن کار بسیار لذت‌بخشی است. وایب X3 به نمایشگر ۵.۵ اینچی و دقت تصویر Full HD مجهز است. این میزان وضوح تصویر، تراکم پیکسلی ۴۰۱PPI را برای این گوشی به همراه داشته است. به همین خاطر باید بگوییم که متن‌ها از شارپنس و جزئیات بالایی برخوردارند.

۰۴ - نقد و بررسی لنوو وایب X3

علاوه بر این، دو ویژگی مثبت و قابل‌توجه دیگر در مورد کیفیت نمایشگر این گوشی وجود دارد. وقتی‌که درجه‌ی روشنایی وایب X3 را به ماکزیمم برسانید، نمایشگر آن خیلی روشن می‌شود و می‌توانید در محیط‌های بسیار روشن مانند زیر تابش نور آفتاب هم با آن کار کنید. نکته دیگر مربوط به رنگ‌های طبیعی نمایشگر وایب X3 است. برخلاف نمایشگرهای سوپر امولد، رنگ‌ها در نمایشگر این گوشی چندان اشباع‌شده به نظر نمی‌رسند. این در حالی است که نمایشگر این گوشی در حالت پیش‌فرض کمی به رنگ آبی متمایل است. ولی می‌توان رنگ نمایشگر را از تنظیمات به هر صورت که مایلید، تغییر دهید. از دیگر نکات مثبت این نمایشگر می‌توان به قابلیت کار با دستکش و Cast Screen اشاره کرد. به کمک قابلیت Cast Screen می‌توانید تصویر گوشی را به نمایشگر بزرگ تلویزیون انتقال داد.

سخت‌افزار

لنوو وایب X3 در انجام وظایف اولیه و نه‌چندان سنگین عملکرد بسیار روانی دارد. کیفیت مکالمه‌ی این گوشی بسیار خوب است و صدا در خروجی صدای مکالمه به‌وضوح شنیده می‌شود. علاوه بر این تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۰۸ در کنار سه گیگابایت حافظه‌ی رم، قدرت خوب و کافی برای وایب X3 به همراه دارد و می‌تواند بدون لگ اکثر برنامه‌های روتین اندروید را اجرا کند.

در زمینه‌ی بنچ‌مارک‌ها، لنوو وایب X3 امتیاز بیشتری نسبت به اکثر گوشی‌هایی که به تراشه‌ی اسنپدارگون ۸۰۸ مجهز شده‌اند کسب کرد. این گوشی در بنچ‌مارک AnTuTu در جایگاهی بالاتر از LG G4، Nexus 5X و موتورولا Moto X Style قرار گرفت. وایب X3 از بنچ‌مارک AnTuTu امتیاز ۴۷۳۸۶ و از بنچ‌مارک GeekBench 3.0 امتیاز ۶۴۴ (بخش تک‌هسته‌ای) و ۲۰۱۹ (بخش چندهسته‌ای) را به دست آورد.

۰۵ - نقد و بررسی لنوو وایب X3

در زمینه‌ی گرمای تولیدشده، وایب X3 در زمان اجرای برنامه‌های سه‌بعدی و سنگین به‌طور قابل‌توجهی داغ می‌شود. حرارت این گوشی بیشتر از لبه‌های فلزی آن احساس می‌شود تا قاب پشتی. اما این موضوع را هم باید بگوییم که این گوشی در اجرای برنامه‌های پرکاربرد اندروید، هیچ مشکل گرمایی ندارد.

وایب X3 مجهز به دو شیار است که یکی از شیارها هیبریدی است و از آن می‌توان‌ هم به‌عنوان سیم‌کارت و هم کارت حافظه‌ی microSD استفاده کرد. بنابراین وایب X3 یا یک گوشی دو سیم‌کارته و بدون اسلات کارت حافظه می‌شود یا یک گوشی با یک شیار سیم‌کارت و یک شیار کارت حافظه. از مهم‌ترین ویژگی‌های این گوشی می‌توان به فرستنده‌ی مادون‌قرمز (اینفرارد)، USB OTG و فناوری NFC اشاره کرد.

باتری

با توجه به نمایشگر ۵.۵ اینچی و وضوح تصویر Full HD وایب X3، لنوو از یک باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده که کاملا کافی به نظر می‌رسد. این گوشی به‌راحتی می‌تواند با استفاده‌ی نرمال مانند وب گردی، چک کردن شبکه‌های اجتماعی و پاسخ به تماس‌ها بیش از یک روز شارژ نگه دارد. البته اگر از کاربرانی هستید که استفاده‌ی زیاد و سنگینی از گوشی هوشمندتان دارید باید وایب X3 را هر ۸ یا ۱۰ ساعت یک‌بار شارژ کنید. درمجموع ما شارژدهی این گوشی را بسیار خوب ارزیابی می‌کنیم و به همین خاطر آن را جزو یکی از نقاط قوت آن می‌شماریم.

سیستم‌عامل

ازنظر ما لنوو در بخش سیستم‌عامل وایب X3 عملکرد چندان درخشان و رضایت بخشی ندارد. این گوشی به سیستم‌عامل اندروید لالی‌پاپ به همراه رابط کاربری Vibe UI مجهز شده است. این رابط کاربری نسبت به نسخه‌‌های گذشته بهبودهای فراوانی داشته. برای مثال منوی برنامه‌ها (App Drawer) در این نسخه‌ی Vibe اضافه شده و برخی برنامه‌های سوم شخصی که کاربرد زیادی نداشتند، در این رابط کاربری حذف شده‌اند. در عوض لنوو از برنامه‌ای به نام Peel در وایب X3 استفاده کرده که به‌وسیله‌ی آن و حسگر مادون‌قرمز می‌توانید برخی لوازم‌خانگی مانند تلویزیون را کنترل کنید.

۰۶ - نقد و بررسی لنوو وایب X3

اما بزرگ‌ترین مشکل ما با این گوشی، مربوط به رابط کاربری نیمه سنگین و غیر بهینه‌ی آن است. در طول کار با این گوشی ما بارها به تاخیرهای قابل‌توجهی در محیط سیستم‌عامل مواجه شدیم. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کاربران در زمان کار با گوشی‌های با نمایشگر بزرگ، استفاده‌ی یک دستی با آن‌ها است. لنوو این مشکل را به‌وسیله‌ی قابلیت Micro Screen در وایب X3 حل کرده است. با نوشتن حرف c روی هر بخشی از محیط سیستم‌عامل، نمایشگر به‌طور قابل‌توجهی کوچک می‌شود و می‌توان به‌طور یک دستی با گوشی کار کرد.

۰۷ - نقد و بررسی لنوو وایب X3

دوربین

دوربین اصلی وایب X3 را حسگر ۲۱ مگاپیکسلی شرکت سونی تشکیل می‌دهد که دریچه‌ی دیافراگم f/2.0 دارد. مهم‌ترین قابلیت دوربین اصلی این گوشی مربوط به فوکوس خودکار و فیلم‌برداری ۴K است. دوربین دوم این گوشی را هم یک حسگر ۸ مگاپیکسلی تشکیل می‌دهد. برنامه‌ی دوربین وایب X3 برای اجرا به دو الی سه ثانیه زمان نیاز دارد که این موضوع طبیعی و قابل‌قبول به نظر می‌رسد. این برنامه به‌طور خودکار شرایط نوری محیط پیرامونتان را تشخیص می‌دهد و اصلاحاتی روی عکس‌ها انجام می‌دهد. اگر فکر می‌کنید که به این تغییرات نیاز ندارید، می‌توانید آن را از منوی تنظیمات دوربین غیرفعال کنید. علاوه‌براین، لنوو از قابلیت‌های مختلف عکاسی مانند پانوراما، HDR،Blur Backgroung (برای مات شدن پس‌زمینه) و Pro (حالت عکاسی حرفه‌ای) برای وایب X3 استفاده کرده است. همچنین قابلیت فیلم‌برداری آهسته و سریع برای این گوشی در نظر گرفته شده است. اما یک نکته‌ی بسیار منفی در تنظیمات دوربین این گوشی به چشم می‌خورد. برای انتخاب میزان رزولوشن تصاویر گرفته شده با دوربین اصلی، وایب X3 تنها دو گزینه‌ی رزولوشن ماکزیمم و نرمال در اختیارتان می‌گذارد و خبری از میزان دقیق رزولوشن نیست!

۰۸ - نقد و بررسی لنوو وایب X3

در اکثر مواقع، کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی این گوشی راضی‌کننده است. اما در برخی تصاویری که ما در شرایط نوری مساعد و در روز گرفتیم، کمی Overexposed بودند. علاوه‌براین جزئیات و بافت‌ها در عکس‌های گرفته‌شده با وایب X3 کمی نرم می‌شوند. عکاسی در شب آن ‌هم کم‌وبیش قابل‌قبول است، ولی مشابه با گوشی گلکسی S7 که حرف‌های زیادی در این زمینه دارد، نیست.

جمع‌بندی

لنوو، وایب X3 را به‌عنوان گوشی پرچم‌دار راهی بازار جهانی کرده است. این محصول ویژگی‌های خوب و زیادی برای رقابت با برترین گوشی‌ها دارد. وایب X3 کیفیت ساخت بالایی دارد و کار کردن با آن لذت‌بخش است. همچنین این گوشی از اسپیکرهای استریو و باکیفیتی بهره می‌برد و تجربه‌ی خوبی در زمان تماشای فیلم در اختیارتان می‌گذارد. اما چند مورد ناراحت‌کننده در وایب X3 وجود دارد که اجازه نمی‌دهد این گوشی در رقابت با دیگر پرچم‌داران خوش بدرخشد.

۰۹ - نقد و بررسی لنوو وایب X3

رابط کاربری نیمه سنگین تنها مشکل ما با وایب X3 است. علاوه بر این باید یک حقیقت مهم را به تمام گفته‌های خود اضافه کنیم، آن‌که وایب X3 با توجه به مشخصاتی که دارد، از قیمت نسبتا زیادی برخوردار است. در بازار گوشی‌های پرچم‌دار زیادی با قیمتی مشابه با وایب X3 وجود دارد که می‌توانند عرصه را بر این گوشی لنوو تنگ کنند. هواوی میت ۸، هواوی P9، ال‌جی G4 و سامسونگ گلکسی S6 جزو برترین و ارزشمندترین گوشی‌های هم قیمت با وایب X3 هستند.

Pros

  • بدنه‌ی خوش‌ساخت
  • اسپیکرهای استریو و باکیفیت
  • شارژدهی خوب باتری
  • پشتیبانی از USB OTG
  • فرستنده‌ی مادون‌قرمز (اینفرارد)

Cons

  • رابط کاربری نیمه سنگین و غیر بهینه

Digi_Buy_Label5

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲ دیدگاه
  1. Avatar farbod

    من از نویسنده این نقد و بررسی سوال دارم.
    واقعا GEEKBENCH به این افتضاحی عیب نیست از نظر شما
    قیمت این گوشی یک میلیون ششصده واقها چرا باید یه همچین
    GEEKBENCH داشته باشه

  2. Avatar فرزاد طارمی

    از همه بد تر، وزن زیادشه.
    واقعا اذیت می کنه.

  3. Avatar Yas

    سلام بخدا نمیخوام الکی نظر بدم ولی اینو دیگه هر آدمی که تو اخبار گوشی باشه میدونه من خودم you tube رو زیرو کردم هر چی کلیپ نقدوبرسی یا speed test بوده گرفتم فکر نکنم تا اونجای که من دیدم سرعت انلاک شدن حسگر اثر انگشت گلکسی S7 به سونی X برسه بعدشم وقتی شما دارید یه گوشیه دیگرو نقدوبرسی میکنید قشنگ نیست که حی اسم یه گوشیه دیگرو اونم الکی بیارید حی گلکسی S7 حالا گلکسی S7 ظربه ی سر گلکسی S7 گللللل گلکسی S7 آفساید گلکسی s7 پنالتی گلکسی S7 اج بهترین گوشی تاریخ خو معلومه دیگه گلکسی S7 اج بقیه ی شرکتا هم رفتن گل بچینن

  4. Avatar کامران یاری

    واقعا ارزش خرید بسیار کمی داره.
    بهترین گوشی تو این رنج قیمت الجی G4 چرمی است و بس …

  5. Avatar مهدی

    بابا داداش اینجا تا بتونن از سامسونگ میگن البته هرکی نسبت به عقل خودش چیزی انتخاب میکنه شما بزار پای جوانیاش و …

  6. Avatar محمد

    چرا همش گفتین نسبت به گلگسی s7 اخه کجای دوربین s7 به پای الجی و اچ تی سی میرسه یا توی حسگر اثر انگشتم دوباره گفتین s7 درحالی که الجی و اچ تی سی بازم بهترن؟؟؟!!!

    1. Avatar شهریار

      منم با محمد موافقم من خودم تو این چند سال خیلی گوشی عوض کردم ولی از دوتا گوشی واقعا راضی بودم یکی ایفون ۵s بود اون یکی htc m8 که الان نزدیک به دوساله دارم

    2. Avatar لیلا قریشی

      کجای دوربین گلکسی S7 به پای دوربین اچ تی سی ۱۰ میرسه؟!!!
      مطمئنا شما یا با دوربین S7 کار نکری یا دوربین ۱۰ یا اصلا هر دو تاشون.
      اخلاف کیفیت دوربین هاشون به اندازه ی آسمان تا زمین فاصله داره، عزیز !

    3. Avatar Mr.FR

      حالا الجی یه چیزی دوربینش بهتر از سامسونگه ولی HTC؟؟؟؟

    4. Avatar Mr.FR

      نمیگم HTC بده خیلی هم خوبه ولی تو دوربین حرف زیادی واسه گفتن نداره

    5. Avatar sepehr

      الان سامسونگیا میان حمله همه جانبه میکنن بهت خخخ. تو مقایسه همین سایتم s7 اخر شد . کاش میشد به این عاشقان سامسونگ بفهمونیم الان فقط دو فاکتور برای خرید هست که میتونه توی انتخاب موثر باشه اولین و مهم ترینش ساپورت نرم افزاری و دومیشم کیفیت ساخت که سامسونگ توی این ۲ مورد عقبه مگه پرچم دارای بعدیشو فلزی بزنه و اینکه امیدوارم ایفون ۲۰۱۷ شیشه نباشه. دوربینو تصویرو باتریو سخت افزارو بقیه چیزا همه در یه سطحن …

    6. Avatar علی جوادی

      چون اگه نقد وبررسی همه ی وبسایتها و آزمایشگاههای معتبر جهانی رو مطالعه بفرمایین;برترین دوربین رو اس ۷ عنوان کردن و الانم امتیازش ۸۸ هست…امسال هم برترین دوربین و اسمارت فون اس ۷ خواهد شد وبس
      با تشکر از استاد شیرازی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه