نقد و بررسی گوشی هواوی Y6 Pro

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

هواوی یکی از بزرگ‌ترین و سرشناس‌ترین شرکت‌های چینی در حوزه‌ی تلفن‌های همراه است. این شرکت که شهرت خود را به وسیله‌ی ساخت گوشی‌های میان‌رده به دست آورده، همچنان به تلاش خود در این زمینه ادامه می‌دهد. هواوی Y6 Pro یک گوشی ارزان‌قیمت اما ارزشمند از شرکت هواوی است که در این مطلب می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم. اگر بخواهیم توصیف کوتاه و سریعی از این میان‌رده‌ی چینی داشته باشیم، باید آن را محصولی با شارژدهی زیاد و دوربین‌های باکیفیت بدانیم. این گوشی هواوی با وجود قیمت ارزان‌اش، از سریع‌ترین شبکه‌ی مخابراتی کشور یعنی ۴G، پشتیبانی می‌کند. در ادامه با دیجی‌کالا مگ و نقد و بررسی هواوی Y6 Pro همراه باشید.

‌‌‌‌‌‌      ‌

طراحی و ساخت

اندازه و طراحی Y6 Pro شباهت زیادی به گوشی Y6 دارد. قاب پشتی این گوشی درست مانند Y6 از جنس پلاستیک پلی‌کربنات است. این قاب به خاطر بافت نرمی که دارد، اصطکاک خوبی با دست دارد و به‌آسانی از دست سر نمی‌خورد. همچنین اثرانگشت و چربی روی بدنه‌ی این گوشی بر جای نمی‌ماند.

Y6 Pro

طول و عرض هواوی Y6 Pro بسیار شبیه به Y6 است و ۷۱.۸ × ۱۴۳.۱ میلی‌متر است. اما کمی این گوشی ضخامت و وزن زیادی دارد و ممکن است ضخامت ۹.۷ میلی‌متری و وزن ۱۶۰ گرمی آن شما را در استفاده‌های طولانی‌مدت اذیت کند.

screen

هواوی Y6 Pro در سه رنگ سفید، مشکی و طلایی تولید شده است. نکته‌ی مثبتی که در مورد رنگ‌های این گوشی وجود دارد آن است که رنگ حاشیه‌ی نمایشگر و قاب پشتی آن یکسان است. برای مثال قاب پشتی، حاشیه‌ی نمایشگر و لبه‌های رنگ طلایی این گوشی، طلایی است. این موضوع در زیبایی Y6 Pro بسیار تاثیرگذار است. اما وجود نوار باریک مشکی بین نمایشگر و حاشیه‌های اطراف آن اصلا نمی‌تواند بر جذابیت‌های این محصول بیفزاید.

نمایشگر

در مورد کیفیت نمایشگر Y6 Pro باید بگوییم که رزولوشن HD برای صفحه‌نمایش ۵ اینچی کافی به نظر می‌رسد و مشکل کمبود پیکسل‌ها در آن به چشم نمی‌خورد. نوشته‌ها در نمایشگر Y6 Pro جزئیات خوبی دارند و تصاویر شادابی و کیفیت لازم را دارند.

در نمایشگر ۵ اینچی Y6 Pro می‌توانید تصاویر را با هر دمایی که دوست دارید، ببینید؛ از گرم‌ترین حالت تا سردترین حالت. برای این کار تنها کافی است به تنظیمات بخش نمایشگر گوشی بروید و تغییرات را از آنجا اعمال کنید. البته می‌توانید برای برگرداندن همه‌چیز به شرایط اولیه و طبیعی، حالت پیش‌فرض (Default) را انتخاب کنید.

دیگر چیزی که بر کیفیت خوب نمایشگر این گوشی دلالت دارد، فناوری IPS است. استفاده از این فناوری سبب می‌شود تا به‌راحتی بتوانید در زوایای مختلف، نمایشگر را ببینید. علاوه بر این، به دلیل روشنایی بالا و احتمالا لایه‌های ضد انعکاسی که Y6 Pro دارد، کار با این گوشی در زیر نور آفتاب بدون مشکل است.

سخت‌افزار

مهم‌ترین موضوعی که در مورد سخت‌افزار این گوشی وجود دارد و می‌تواند کاربران را به سمت خرید این گوشی سوق دهد یا آن‌ها را دور کند، اجرای بی‌دردسر برنامه‌های روتین در Y6 Pro و اجرای پردردسر برنامه‌های سنگین و با گرافیک بالای سیستم‌عامل اندروید است. مغز متفکر این گوشی را تراشه‌ی مدیاتک MTK6735P به همراه یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای با سرعت ۱.۳ گیگاهرتز تشکیل می‌دهد.

07
Y6 Pro دارای دو گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی است که این ترکیب برای یک گوشی میان‌رده کاملا خوب و منطقی است. حافظه‌ی رم این گوشی به‌قدری است که می‌تواند با وجود باز بودن ۱۰ برنامه‌ی در حال اجرا، عملکرد روانی داشته باشد. از ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی این گوشی، تنها حدود ۹ گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار دارد که اندکی کم به نظر می‌رسد. اما می‌توان به وسیله‌ی شیار microSD حافظه‌ی این گوشی را تا ۱۲۸ گیگابایت افزایش داد. مانند اکثر میان‌رده‌های هواوی، Y6 Pro هم دارای دو شیار سیم‌کارت است و از شبکه‌ی ۴G پشتیبانی می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این گوشی می‌توان به بلوتوث نسخه‌ی ۴.۰، GPS و رادیوی FM اشاره کرد.

باتری

شارژدهی Y6 Pro چیزی فراتر از انتظار است. هواوی از یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی برای این گوشی ۵ اینچی استفاده کرده که می‌تواند با استفاده‌ی عادی می‌تواند حدودا تا دو روز شارژ نگه دارد. بنابراین باید شارژدهی را یک از مهم‌ترین مزیت‌های این گوشی برشمرد. البته با وجود آن‌که قاب پشتی این گوشی قابل باز شدن است، باتری آن به‌وسیله‌ی کاربر قابل تعویض نیست.

سیستم‌عامل

اولین چیزی که بعد از کار با سیستم‌ عامل این گوشی به ذهن‌‌مان آمد این بود: «اندروید لالی‌پاپ Y6 Pro کجا و اندروید لالی‌پاپ گوشی‌های نکسوس کجا؟» هواوی استاد انجام شخصی‌سازی در سیستم‌عامل اندروید است. فرق نمی‌کند که آن گوشی هواوی، مانند Y6 Pro  میان‌رده باشد یا مانند P9 پرچم‌دار باشد. این شرکت چینی این لطف را در حق تمام گوشی‌هایش کرده و ظاهر اندروید نسخه‌ی ۵.۱ را بزک کرده است. حال تشخیص و قضاوت در مورد زیبایی این رابط ‌کاربری موضوعی است که کاملا به سلیقه‌ی شما بستگی دارد.

1

اما آن چیزی که در مورد سیستم ‌عامل این گوشی بسیار مهم است، انحراف آن از اندروید استوک است. مهم‌ترین اختلاف، مربوط به نبود منوی برنامه‌ها است. حذف این ویژگی، Y6 Pro را بسیار شبیه به سیستم‌عامل iOS کرده است. اگر رابط کاربری هواوی را نمی‌پسندید، می‌توانید از لانچرهایی مانند Nova و N launcher استفاده کنید. تفاوت دیگر مربوط به نحوه‌ی نمایش برنامه‌های در حال اجرا است. این لیست در اندروید استوک به‌صورت لایه‌لایه و در Y6 Pro به‌صورت صفحات کامل نشان داده می‌شود. دیگر تفاوت برجسته‌ی این دو نسخه سیستم ‌عامل مربوط به منوی تنظیمات آن‌ها است. متاسفانه قابلیت جست‌وجو در تنظیمات Y6 Pro وجود ندارد و اگر به منوی تنظیمات این گوشی مسلط نباشید، پیدا کردن یک ویژگی در آن منوی شلوغ برایتان کمی سخت خواهد بود. نکته‌ی مثبت و حایز اهمیت دیگری که در مورد رابط ‌کاربری EMUI 3.0 Lite وجود دارد، مربوط به اجرای روان و بی‌دردسر آن است. در طول کار با این رابط‌ کاربری، ما به کرش یا لگ‌های اعصاب‌خردکن برنخورد نکردیم.

دوربین

به نسبت حسگر ۱۳ مگاپیکسلی که دوربین اصلی Y6 Pro دارد، این گوشی می‌تواند عکس‌های خوب و رضایت‌بخشی بگیرد. اگر بخواهیم توصیفی کوتاه و دقیق از کیفیت دوربین این گوشی داشته باشیم باید بگوییم که نورسنجی آن خوب، رنگ تصاویر درست و واقعی و کیفیت آن مناسب است. اما اگر به دنبال ثبت جزییات زیاد با دوربین تلفن همراه‌تان هستید، باید بگوییم که Y6 Pro محصول خوبی نیست. کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین این گوشی در محیط‌های روشن که جای هیچ حرف و سخنی را باقی نمی‌گذارد و واقعا راضی‌کننده است. اما کیفیت عکس‌های این دوربین در محیط‌های کم‌نور فراتر از انتظار نیست و نویز زیادی دارد.

y6-pro

حال بیایید کمی از کیفیت تصاویر دوربین این گوشی فاصله بگیریم و به ویژگی‌های آن بپردازیم. محیط برنامه‌ی دوربین این گوشی شباهت زیادی به برنامه‌ی دوربین آیفون دارد. با اسلاید کردن به سمت چپ و راست می‌توان بین حالت‌های عکاسی، فیلم‌برداری و زیبایی جابجا شد. این میان‌رده‌ی چینی می‌تواند با حداکثر رزولوشن ۷۲۰p معادل با HD فیلم‌برداری کند که واقعا ناامیدکننده است. هواوی از ویژگی‌های زیادی برای دوربین این گوشی استفاده نکرده و به چند ویژگی مرسوم پانوراما و HDR بسنده کرده است. شاید تنها ویژگی جذاب آن مربوط به Audio Note (ضبط صدا بعد از عکاسی) باشد. دوربین سلفی Y6 Pro هم کیفیتی ۵ مگاپیکسلی دارد و برای آن قابلیت‌های چون Audio Note و زیبایی (Beauty) در نظر گرفته شده است.

جمع‌بندی

باید اذعان کرد که شرکت‌های چینی ازجمله هواوی و شیائومی در زمینه‌ی گوشی‌های میان‌رده‌ در مقایسه با شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی عملکرد بهتری دارند. گوشی‌های شرکت هواوی با وجود قیمت پایین‌شان، از امکانات زیاد و خوبی برخوردارند. Y6 Pro یک میان‌رده‌ی ارزشمند در برابر قیمت است. این محصول نمایشگر باکیفیتی دارد و کار کردن با بسیار راحت است. مهم‌ترین مزیت این میان‌رده مربوط به شارژدهی آن است. Y6 Pro با استفاده‌ی نرمال می‌تواند تا دو روز شارژ نگه دارد که واقعا شگفت‌انگیز است. عملکرد هر دو دوربین این گوشی رضایت‌بخش است و از کار کردن با آن‌ها لذت می‌برید. اما نقطه‌ضعف بزرگ آن مربوط به طراحی‌اش می‌شود. وزن و ضخامت این گوشی کمی از استاندارد یا بهتر بگوییم محصولات هم‌رده‌‌اش بیشتر است و این موضوع سبب می‌شود تا در استفاده‌ی طولانی‌مدت با آن کمی اذیت شوید. علاوه بر این اگر با دوربین تلفن‌تان زیاد فیلم‌برداری می‌کنید و برای کیفیت آن اهمیت زیادی قائلید، قابلیت فیلم‌برداری Y6 Pro نمی‌تواند رضایت‌تان را جلب کند.

Pros

  • شارژدهی خوب
  • مجهز به دو شیار سیم‌کارت و پشتیبانی از شبکه‌ی ۴G
  • دوربین باکیفیت در شرایط نوری مناسب
  • قیمت مناسب

Cons

  • وزن و ضخامت زیاد

Digi_Buy_Label5

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳۳ دیدگاه
  1. Avatar Eli

    کسایی که نمیتونن جیمیل بزنن باید یه با گوشی

    رو تنظیمات کارخونه کنن بعد جیمیل خودتونو

    بزنین

    گوشی عالی هستش من تقریبا یه ساله که خریدمش و عالیه

  2. Avatar کمک

    سلام من هرکاری می کنم نمی تونم جیمیل روی گوشی Y6pro سینک کنم یکی میشه کمک کنه بهم بگه چه جوری جیمیل سینک کنم

  3. Avatar علیرضا

    سلام میخوام واسه گوشی کاور بخرم میخواستم بدونم کاور Y6 بخرم میخوره بهش ؟

  4. Avatar مصطفی

    سلام
    من otg رو وصل کردم به گوشی پاور بانک و‌موس جواب میده ولی فلش مموری رو با es نمیخونه و دسته بازی هم روش جواب نمیده خواستم ببینم هر دسته ای روش جواب میده یا نه و دوم اینکه برنامه دیگه ای واسه خوندن فلش مموری هست یا نه؟

  5. Avatar ابراهیم

    سؤال:
    ماشین حساب گوشی من، یه ایرادات عجیب و غریبی نشون میده و اصلا نمیشه ازش استفاده کرد. مثلا تایپ میکنی ۱۸۵۰۰۰۰، ولی نمایش میده ۱.۸۵، بعد همینو ضرب در یه عدد ساده میکنی مینویسه خطا!
    یا وقتی مینویسی ۱.۸۵ نشون میده ۸۵″۱ و از این قبیل. تا به حال یک عدد هم نتونستم باهاش جمع و تفریق یا ضرب و تقسیم کنم!
    کسی میدونه، این مشکل چه جوری باید برطرف بشه

    1. Avatar مصطفی

      بیلد ۱۲۹ اومده آپدیتش کن درست میشه

  6. Avatar محمد

    سلام. کسی نمی دونه چرا گوشی من به کامپیوتر متصل نمیشه ؟

  7. Avatar الیاس

    بهترین گوشی از هر لحاظ
    نه هنگ تو کارش هستش
    نه زود تموم کردن باطری
    که هردو واقعا خیلی مهم و آزار دهنده هستند
    که تو این گوشی به هیچ کدوم از این مشکلات بر نمی خورید
    منوی این گوشی هم خیلی متریال و شیک و دسترسی اسان و ترتیب عالی طراحی شده
    باطریش هم تو یه ساعت فول شارژ میشه و تا دو سه روز بصورت عادی باهاش کار کنید نگه میداره و اگه هم رو حالت الترا بزارید تا یه هفته بیشتر هم بهتون کار میده????
    گوشی otg هم ساپورت میکنه فقط باید
    گزینه پاور بانک رو فعال کنید

    دیگه حرفی برا گفتن ندارم واقعا تو این رنج گوشی عالی هستش

    یا حق

    1. Avatar اهورامزدا

      چرااین گوشی سیم همراه اول ۴gقبول نمیکنه؟؟؟

      1. Avatar محمد

        قبول میکنه ما امتحانش کردیم

      2. Avatar اهورامزدا

        اره شد مشکل از نوع خرید بسته اینترنتی من بود اگر ازالفا بسته بگیری۳gاست اگرازالفا+بسته بخری۴gمیشه ربطی به گوشی نداشت

  8. Avatar Esi

    توی این رنج قیمتی یکی از بهترین کزینه هاست.دوربین خوبه .باتریش عالیه.هیچ مشکلی نداره نمیدونم شما این مشکلاتو از کجا میارید من خودم این گوشیو دارم مشکل مشکل جزییه فقط در استفاده طولانی یکم هنگ میکنه اونم فقط درتایپ کردنه ن جاهای دیگه.ا تی جی هم داره باید برنامه es file explore رو دانلود کنید بعد تو تنظیمات تیک پاور بانک باتریو فعال کنید .من امتحان کردم بالا اومد فقط نمیدونم چرا فلشو بالا میاورد ولی خالی نشون میداد دیگه فلش دیگه ای رو امتخان نکردم .حالا شما امتحان کنید و نظر بدید

    1. Avatar رضا

      اره منم امتحان کردم همینطوری بود

  9. Avatar shadii

    سلام من از وقتی اخرین به روزرسانیشو دریافت ونصب کردم مرورگرش رفته راهنماییم کنید لطفا

  10. Avatar بهنام آریا

    بزرگترین عیب این گوشی اینه ک فلشو باز نمیکنه

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه