نقد و بررسی Asus ZenFone Zoom؛ زوم بیشتر و دیگر هیچ

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

شرکت ایسوس در دی‌ماه سال ۹۴، گوشی «ایسوس زن‌فون زوم» (Asus ZenFone Zoom) را روانه‌ی بازار کرد. این دستگاه ترکیبی است از یک تلفن همراه هوشمند و یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال سه‌برابری. همان‌طور که از نام این دستگاه مشخص است، با یک گوشی مخصوص عکاسی مواجه هستیم. اما آیا این دستگاه به‌عنوان یک گوشی-دوربین، از انجام این دو وظیفه‌ی خطیر سربلند بیرون می‌آید؟ با وجود تصاویری باکیفیتی که دوربین اصلی این گوشی برایتان ثبت می‌کند و زوم خوبی که دارد، نباید در عکاسی در شرایط نوری ضعیف روی آن حساب باز کنید. در ضمن مشکلات نرم‌افزاری و مکث‌های گاه‌وبیگاه در بخش دوربین، کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد. در ادامه‌ی این نقد و بررسی با جزییات بیشتری به زن‌فون زوم می‌پردازیم.

‌‌‌      ‌      ‌

دوربین با زوم اپتیکال سه‌برابر

از آن‌جایی که مهم‌ترین ویژگی زن‌فون زوم، دوربینش است، یک‌راست سراغ این بخش از گوشی می‌رویم. در دوربین زن‌فون از سنسور ۱۳ مگاپیکسلی پاناسونیک استفاده شده. این سنسور پشت یک لنز با دریچه‌ی دیافراگم متغیر (f/2.7 تا f/4.8) قرار گرفته. به همین خاطر شما می‌توانید انتظار یک زوم اپتیکال ۳x را از این دوربین داشته باشید.

asus-zenfone-zoom

متغیر بودن دریچه‌ی دیافراگم در دوربین‌های کامپکت و DSLR چیز متداولی است؛ اما قسمت جالب ماجرا، وجود این قابلیت در یک گوشی است. دوربین زن‌فون زوم به لرزش‌گیر اپتیکال تصویر (OIS) مجهز شده؛ بنابراین اگر هنگام عکاسی دستتان زیاد می‌لرزد (به‌خصوص در عکاسی کلوز‌آپ)، می‌توانید به این ویژگی دوربین اعتماد کنید. دقت داشته باشید که دوربین اکثر گوشی‌های رده‌بالای بازار مثل ال‌جی G5‌ و سامسونگ گلکسی S7 هم به این قابلیت مجهز است.

zoom2

در ضمن در زن‌فون زوم از فوکوس خودکار لیزری بهره گرفته شده. این ویژگی هم اخیرا در گوشی‌های جدید ال‌جی و هواوی به یک استاندارد تبدیل شده است. اما چیزی که بیشتر ما را در مورد دوربین این دستگاه راضی نگه داشت، کلید شاتر اختصاصی آن بود. این کلید روی لبه‌ی سمت راست و پایین دستگاه جا خوش کرده است. این کلید در جای خوبی تعبیه شده و وظیفه‌‌اش را به‌خوبی انجام می‌دهد. درست کنار کلید شاتر، کلید کوچکی دیده می‌شود که برای ضبط ویدیو به کار می‌آید. اما در زمینه‌ی فیلم‌برداری، زیاد نباید هیجان‌زده شد؛ این دوربین نمی‌تواند با کیفیت ۴K‌ فیلم‌برداری کند. برای تلفن هوشمندی که قرار است در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان یک گوشی‌-دوربین مطرح در بازار حضور داشته باشد، نبود امکان فیلم‌برداری ۴K، حقیقتا ناامیدکننده است. اما وضعیت عکاسی با این دوربین چطور است؟ با قابلیت زوم دوربین شروع می‌کنیم. زوم دوربین این گوشی رضایت‌بخش است؛ شما با استفاده از کلیدهای تنظیم صدا می‌توانید زوم‌‌این و زوم‌اوت کنید. اگر موقع زوم، از نزدیک به لنز دقت کنید، با کمی تلاش می‌توانید جابجایی قطعات فیزیکی داخلش را ببینید. در مقایسه با دوربین‌های کامپکت، سرعت زوم دوربین این گوشی کمی پایین است. این سرعت کم، به‌خصوص وقتی با انگشت از روی نمایشگر زوم را تغییر می‌دهید، بیشتر به چشم می‌آید.

zenfone

زوم اپتیکال دوربین این گوشی موهبت خوبی است و باعث می‌شود که در مقایسه با زوم دیجیتال، کیفیت تصویر بهتری داشته باشید. با این حال یک مشکل وجود دارد: مشکل این‌جاست که در زوم کامل سه برابر، نسبت کانونی لنز این دوربین به F/4.8 افزایش می‌یابد. این یعنی اینکه در زوم کامل، نور کمتری می‌تواند وارد دوربین شود و به سنسور تصویر بخورد. در نتیجه در شرایط نوری ضعیف یا تاریکی نسبی، دوربین نمی‌تواند عکس‌های خیلی باکیفیتی بگیرد.

اما کیفیت کلی تصاویر گرفته شده با دوربین چطور است؟ باید گفت که کیفیت تصاویر گرفته‌شده با دوربین این گوشی خوب و قابل قبول است. اما در مقایسه با رده‌بالاهای بازار تلفن‌های هوشمند مثل آیفون ۶s، ال‌جی G5، گلکسی S7 یا نکسوس ۶P، حرف زیادی برای گفتن ندارد. مشکل دوربین زن‌فون زوم در شرایط نوری ضعیف بیشتر مشخص می‌شود.

‌‌‌‌    ‌     ‌‌‌

یک طراحی قابل‌قبول برای یک گوشی-دوربین

ایسوس زن‌فون زوم یک دستاورد بزرگ دارد: ما برای اولین بار با یک گوشی مواجه هستیم که با وجود لنز زوم اپتیکال، هیچ برآمدگی‌ زشتی در بخش پشتی‌اش دیده نمی‌شود. اما عجله نکنید؛ این یک گوشی معمولی نیست. از این رو انتظار یک دستگاه جمع‌وجور و خوش‌دست را نداشته باشید.

zenfone zoom

زن‌فون زوم، ضخامتی برابر با ۱۲ میلی‌متر و وزنی معادل ۱۸۵ گرم دارد. گوشی هم‌قیمتی مثل میت ۸، با همین وزن، ضخامتش ۷٫۹ میلی‌متر است. بنابراین باید تصمیمتان بگیرید که حاضرید برای داشتن قابلیت زوم اپتیکال، چنین دستگاه ضخیمی را با خود این‌طرف و آن‌طرف ببرید یا خیر.

zenfone

کیفیت ساخت زن‌فون زوم قابل قبول است. حاشیه‌های دور این دستگاه آلومینیومی است و در پشت دستگاه یک پوشش چرمی دیده می‌شود. دوربین زن‌فون زوم، فضای زیادی از پشت دستگاه را اشغال کرده است. دوربین گوشی در یک دایره‌ی پلاستیکی (به سبک لومیا ۱۰۲۰)  جا خوش کرده. بخش پشتی بدنه، مثل آب خوردن باز می‌شود و شما در زیر آن جایگاه سیم‌کارت و درگاه microSD را می‌بینید.

     ‌

مشخصات معمولی؛ البته با همراهی ۴ گیگابایت رم

در داخل زن‌فون زوم چه خبر است؟ این دستگاه به یک پردازشگر ۴ هسته‌ای روی تراشه‌ی اتم Z3590 و همچنین ۴ گیگابایت رم مجهز است. نمایشگر این دستگاه هم ۵٫۵ اینچی است و از روزلوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل بهره می‌برد. در این گوشی یک باتری ۳۰۰۰ میلی آمپرساعتی لیتیوم-پلیمری تعبیه شده است. این مشخصات فنی به هیچ وجه انقلابی به حساب نمی‌آیند؛ برای مثال ال‌جی V10، که تقریبا در یک محدوده‌ی قیمتی با زوم قرار گرفته از روزلوشن بیشتری در بخش نمایشگر بهره می‌برد. با این وجود، این مشخصات برای یک گوشی-دوربین، منطقی و مناسب به نظر می‌رسد.

display

از نظر نرم‌افزاری تفاوت زیادی بین این دستگاه و دیگر گوشی‌های جدید ایسوس دیده نمی‌شود. در زن‌فون زوم از سیستم عامل اندروید نسخه‌ی لالیپاپ (۵.۰) استفاده شده است. اما یک نکته‌ی آزاردهنده در قسمت نرم‌افزاری گوشی وجود دارد که به نحوی قابل برطرف کردن است: گوشی پُر است از اپلیکیشن‌های اضافی و بی‌استفاده که گه‌گاه در اجرای روان برنامه‌ها خلل وارد می‌کند. اما آن‌قدر جای نگرانی نیست؛ با کمی صرف وقت و غیرفعال کردن اپلیکیشن‌های کم‌کاربرد و نصب یک لانچر، گوشی از نظر نرم‌افزاری خوش‌رنگ‌ولعاب‌تر و روان‌تر می‌شود. البته باز هم بحث سلیقه مطرح است؛ شاید شما با همین ترکیب‌بندی آیکون‌ها و شلوغی اپلیکیشن‌ها مشکلی نداشته باشید.

‌‌‌      ‌

حرف آخر

زن‌فون زوم (ZenFone Zoom)، تلفن هوشمندی است که به یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۳x مجهز شده. این دستگاه، کیفیت ساخت و طراحی مناسبی دارد. از نمایشگر خوب آن هم نمی‌توان به‌راحتی گذشت. نرم‌افزار گوشی هم با کمی چشم‌پوشی، مشکل خاصی برایتان ایجاد نمی‌کند. وجود شیار microSD‌ هم امکان افزایش حافظه را فراهم می‌کند. اما در بخش دوربین چند ایراد می‌شود به زن‌فون زوم وارد کرد. زوم سه برابری دوربین قابل قبول است ولی سرعت پایین بزرگ‌نمایی، نکته‌ای منفی برایش به حساب می‌آید. همچنین در شرایط نوری ضعیف نباید انتظار تصاویری خیره‌کننده داشته باشید. کیفیت دوربین این گوشی در کلاس خود رضایت‌بخش است؛ اما اعتقاد داریم از لحاظ کیفت نهایی تصاویر، هنوز تلفن‌های هوشمند رده‌بالایی مثل آیفون ۶s یا گلکسی S7 در موقعیت برتر قرار دارند.

‌‌

خرید کالا از دیجیکالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar اهورا

    قیمت گوشی خیلی گرونه تو این قیمت گزینه های بهتری رو میشه خرید

  2. Avatar ممد

    اما اعتقاد داریم از لحاظ کیفت نهایی تصاویر، هنوز تلفن‌های هوشمند رده‌بالایی مثل آیفون ۶s یا گلکسی S7 در موقعیت برتر قرار دارند.

    دوربین lg g5 که از ۶s و s7 به مراتب عملکرد بهتری داره…

    چند بار تا حالا از lg g5 گفتم ولی تاحالا دیجی کالا نظرمو تایید نکرده
    چرا ایا…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه