نقد و بررسی آیفون ۶s به روایت وب‌سایت The Verge

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه

نویسنده: نیلِی پاتل؛

نوشته‌ی زیر ترجمه‌‌ای از نقد بررسی آیفون ۶s در وب‌سایت The Verge است. این نقد و بررسی را «نیلِی پاتل» (Nilay Patel) سردبیر TheVerge انجام داده. آن‌چه در ادامه می‌آید، بیانگر نظرات مترجم نیست.

‌‌‌

نمایشگرهای بزرگ برنده شدند.

در سه سال گذشته، معنادارترین تغییری که در آیفون دیدیم، مربوط به‌اندازه‌ی نمایشگر آن بود. سال‌ها بود که اپل به نمایشگر ۳/۵ اینچی چسبیده بود تا سرانجام کوتاه آمد و با آیفون ۵ و آیفون ۵s به نمایشگر ۴ اینچی سلام گفت. این درحالی است که سازندگان گوشی‌های اندرویدی مدت‌ها پیش مرز ۴ اینچ را درنوردیده‌ بودند. با گذشت زمان، باز هم اپل نتوانست در برابر ذایقه‌ی کاربران مقاومت کند و به تولید آیفون‌های ۴/۷ و ۵/۵ اینچی تن داد. مردم نمایشگرهای بزرگ را دوست دارند؛ وقتی اپل این امکان را به آن‌ها ندهد، به‌سراغ سامسونگ می‌روند؛ وقتی هم اپل آیفون بزرگ بسازد، فروش سامسونگ افت می‌کند.

حالا اپل آیفون‌هایش را با نمایشگرهای بزرگ تولید می‌کند. آیفون‌ها فروش خیلی خوبی دارند و دلیلی هم برای بهتر کردنشان نمی‌توان پیدا کرد. تمام رقبا امسال چند تلفن هوشمند رده‌بالا را معرفی کرده‌اند تا شاید بتوانند جلوی فروش عالی آیفون‌ها را بگیرند؛ اما ظاهرا تلاش آن‌ها کافی نیست. حالا از آیفون بعدی چه انتظاری می‌توان داشت؟

‌‌‌

این‌بار اپل آیفون را بزرگ‌تر نکرده، بلکه عمق بیشتری به صفحه نمایش آن داده. طبق یک قانون نانوشته، اپل این موقع از سال، نسخه‌ی s آیفون‌ قبلی خود را رو می‌کند. آیفون‌های s معمولا تفاوت ظاهری خاصی با مدل قبلی خود ندارند؛ اما از لحاظ مشخصات سخت‌افزاری و عملکرد، بهبود پیدا می‌کنند. بااین‌حال، دو مشخصه‌ی ظاهری آیفون ۶s تغییر کرده است: شیشه‌ی صفحه نمایش مستحکم‌تر شده و در مقابل خرد شدن مقاومت بیشتری دارد. بدنه‌ی آلومینیومی هم در برابر فشار دیرتر خم می‌شود.

این تغییرات مثبت هستند؛ اما باید اعتراف کرد که آیفون ۶ بعد از آیفون ۳G و ۳GS‌ بدقیافه‌ترین آیفون‌ اپل است: دستگاه به‌راحتی از دستتان لیز می‌خورد، لنز دوربین برآمده است و خطوط آنتن روی بدنه، بی‌ریخت است. آیفون ۶s پلاس در مقایسه با گلکسی نوت ۵، ال‌جی G4 و موتو X به تخته‌ی موج‌سواری می‌ماند. شما می‌توانید از بین چهار رنگ نقره‌ای، خاکستری فضایی، طلایی و رزگلد یکی را انتخاب کنید؛ اما خب، با نگاه کردن به آیفون، شما همیشه حس می‌کنید باید یک قاب یا کاور برایش بخرید.

2

آیفون ۶s و ۶s پلاس هر دو از نسل قبلی خود ضخیم‌تر و سنگین‌تر هستند. اگر مدت زیادی با آیفون ۶ و ۶ پلاس کار کرده‌ باشید، این اندک تفاوت را حس خواهید کرد. اختلاف وزن، بسیار ناچیز است: با این وجود، همین اندک وزن بیشتر، دستگاه را خوش‌دست‌تر کرده. عامل اصلی این اضافه‌وزن، مربوط به قابلیت ۳D touch آیفون‌های جدید است. تکنولوژی ۳D Touch، نمایشگر آیفون را نسبت به فشار، حساس می‌کند و در واقع، لایه‌ی جدیدی از اطلاعات را در اختیار iOS‌ قرار می‌دهد. آیفون ۶s سومین محصول عمده‌ی اپل است که به چنین قابلتی مجهز شده. پیش‌ازاین در اپل واچ و مک‌بوک‌ها شاهد استفاده از این قابلیت بودیم. این ویژگی در آن محصولات با نام Force Touch معرفی شده بود. باید گفت که این قابلیت به بهترین شکل ممکن در آیفون ۶s‌ و ۶s پلاس پیاده‎‌سازی شده است.

اما ویژگی ۳D Touch کجا به کارتان می‌آید؟ در صفحه‌ی‌ اصلی دستگاه، با آیکان مربوط به اپلیکیشن‌ها، کارهای بیشتری می‌توانید انجام بدهید. فشار دادن روی سنجاق نقشه باعث می‌شود مستقیم به بخش جهت‌یابی بروید. فشار روی یک پیام در بخش ایمیل، پیش‌نمایشی از پیام را نشان می‌دهد؛ فشار بیشتر، پیام را باز می‌کند. در مورد مرورگر سافاری هم همین داستان تکرار می‌شود. فشار آرام روی یک لینک، پیش‌نمایش آن لینک را به شما نشان می‌دهد؛ با بالابردن میزان فشار، صفحه‌ی مربوط به لینک باز می‌شود. این وضعیت دوحالته، نقطه‌ی قوت ۳D Touch است. این قابلیت، پیکسل‌ها را به عناصری پویا تبدیل می‌کند. پیاده‌سازی این سیستم قدم بزرگی برای اپل به‌حساب می‌آید. اپل از زمان معرفی iOS 7 روی یک ایده‌ی بنیادین کار می‌کرد. از دید اپل، رابط کاربری چیزی فراتر از تعامل با عناصر فیزیکی است؛ اپل، رابط کاربری را در قالب لایه‌هایی انتزاعی از اطلاعات می‌بیند. البته تنها اپل نیست که این‌گونه فکر می‌کند. گوگل هم با زبان طراحی متریال (Material Design) کار مشابهی را انجام می‌دهد. مایکروسافت هم با ویندوز همین کار را می‌کند. بااین‌حال باید قبول کرد که ۳D Touch بلندترین و بی‌نقص‌ترین گامی است که در این راستا برداشته شده.

4

از لحاظ فنی، بخش اصلی ۳D Touch را شبکه‌ای از حسگرهای زیر صفحه نمایش تشکیل می‌دهد. این حسگرها فاصله‌ی بین شیشه‌ی رویی و نور پس‌زمینه را محاسبه می‌کنند. وقتی شما روی صفحه‌ی نمایش را فشار می‌دهید، فاصله‌ی بین این دو لایه تغییر می‌کند. بسته به میزان فشار وارد‌شده، دستگاه پاسخ مناسب می‌دهد. آیفون این کار را بر اساس بازخوردهای دریافت‌شده از سیستم Taptic Engine‌ انجام می‌دهد. اپل دقیقا نگفته که چند لایه‌ی حساس به فشار را در نظر گرفته؛ ولی این لایه‌ها آن‌قدر هستند که به ما حس کار با یک سطح آنالوگ را القا کنند. سیستم آن‌قدر دقیق کار می‌کند که به فشار فیزیکی به‌طور آنی پاسخ می‌دهد. این سطح از یکپارچگی سخت‌افزار و نرم‌افزار، تخصص اپل است.

اما به‌راحتی می‌توان از خیر قابلیت ۳D Touch گذشت. هنوز تعداد اپلیکیشن‌هایی که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند بسیار کم است. درست مثل این است که بخواهید در OS X کلیک راست کنید. رابط کاربری طوری طراحی شده که به‌سادگی بدون آن قابلیت هم کار می‌کند. اما به‌محض این‌که متوجه حضورش شوید، بسیار به‌کارتان می‌آید و از وجودش بیشترین بهره را خواهید برد. البته تا وقتی‌که اپلیکیشن‌ها عقب‌افتاده باشند، ۳D Touch آن‌قدرها مفید نخواهند بود. این قابلیت بیش از هر کسی به‌درد کاربران حرفه‌ای می‌خورد. اما نکته این‌جاست که اگر شما کاربر حرفه‌ای باشید، اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های اپل آن‌قدرها شما را راضی نمی‌کند. اینباکس گوگل و اوت‌لوک مایکروسافت، با فاصله‌ی زیادی از اپلیکیشن Mail اپل جلوتر هستند. اپلیکیشن‌های Sunrise‌ و Fantastical‌ هم از Calendar سرتر هستند. گوگل مپس هم عملکرد بهتری نسبت به اپل مپس دارد. اگر شما هم مثل من، همان اول، اپلیکیشن‌های اپل را کنار می‌گذارید و به‌سراغ اپلیکیشن‌های دیگر می‌روید، بدانید که ۳D Touch‌ آن‌چنان به‌دردتان نخواهد خورد.

با همه‌ی این‌ها، ۳D Touch روی آیفون‌های جدید به‌مراتب بهتر از Force Touch روی اپل واچ کار می‌کند. همین حالا هم شرکت‌هایی مثل پینترست، اینستاگرام و دراپ‌باکس، دموهای جالبی را منتشر کرده‌اند. قابلیت ۳D Touch، بازی در آیفون‌ها را هم جذاب‌تر می‌کند.

3

دوربین، یکی دیگر از مواردی است که در مورد آیفون‌های جدید نباید از قلم انداخت. آیفون، تصاویر فوق‌العاده‌ای ثبت می‌کند؛ تصاویری واقع‌گرایانه در هر فضایی که باشید. هیچ تلفن هوشمندی در این زمینه به آیفون ۶s‌ و آیفون ۶s پلاس نزدیک هم نمی‌شود. در این آیفون‌ها یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در جلوی دستگاه و یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی در پشت دستگاه تعبیه شده. این دوربین‌ها حقیقتا عالی کار می‌کنند.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به این دوربین‌ها داشته باشیم: دوربین جلویی از ۱/۲ مگاپیکسل به ۵ مگاپیکسل ارتقا پیدا کرده. ثبت تصاویر سلفی و ویدیو چت بخشی از زندگی مدرن امروزی هستند و اپل تا مدت‌ها از قافله عقب بود. بهبود کیفیت و رزولوشن دوربین جلویی آیفون ۶s چشمگیر است. دیگر از تصاویر پیکسل‌پیکسل‌ و بی‌کیفیت خبری نیست.

اپل از ایده‌ی خوب اسنپ‌چت الهام گرفته و آن را با قابلیتی با نام Retina Flash بهبود داده. وقتی در نور کم بخواهید عکس سلفی بگیرید، کل صفحه نمایش مثل فلش دوربین، نور سفیدی ساطع می‌کند.

5

رزولوشن دوربین پشتی هم از ۸ مگاپیکسل به ۱۲ مگاپیکسل ارتقا یافته. این بهبود، زیاد به چشم نمی‌آید. خیلی سخت می‌توان تفاوتی بین کیفیت تصاویر گرفته‌شده با دوربین ۶s‌ و ۶ پیدا کرد. تصاویر بهتر شده، اما این موضوع، به‌خصوص اگر قصد اشتراک‌ تصاویر در شبکه‌های اجتماعی را داشته باشید، اصلا به چشم نمی‌آید. کیفیت تصاویر ماکرو و بوکه هم کمی بهتر شده.

این دوربین حالا می‌تواند با رزولوشن ۴K فیلم‌برداری کند. ویدیوهای گرفته شده با دوربین این گوشی، فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد. البته جای تعجبی هم وجود ندارد؛ رزولوشن ویدیوها زیاد شده. اما خب، اپل به چیز دیگری می‌نازد. این شرکت می‌گوید پردازشگر A9 به‌کاررفته در آیفون‌های جدید هنگام ضبط ویدیوهای ۴K به بهترین شکل ممکن از عهده‌ی لرزشگیری و پردازش تصاویر برمی‌آید. البته که کیفیت این دوربین به‌پای دوربین‌های RED نمی‌رسد، اما خب این دوربین در کالبد یک تلفن هوشمند، جایگاه بسیار خوبی دارد. اگر خوره‌ی ویدیو باشید، حتما از این دوربین خوش‌تان می‌آید. به‌یاد داشته باشید که در حالت پیش‌فرض، دوربین با رزولوشن ۴K فیلم‌برداری نمی‌کند و شما باید ابتدا آن را فعال کنید. اپل کار جالبی انجام داده و انتخاب رزولوشن فیلم‌برداری را از تنظیمات اپلیکیشن دوربین به بخش تنظیمات گوشی منتقل کرده. اپل ترجیح می‌دهد سوییچ تغییر رزولوشن فیلم‌برداری، زیاد دم‌دست نباشد. این موضوع، بیشتر به خریداران نسخه‌ی ۱۶ گیگابایتی آیفون مربوط است. هر دقیقه فیلم‌برداری ۴K تقریبا ۳۷۵ مگابایت از فضای حافظه‌ی داخلی را اشغال می‌کند.

7

سرعت، سرعت و باز هم سرعت بیشتر. اپل عاشق این است که هر سال در مورد سرعت پردازشگرهای سری A خود فخر بفروشد. A9‌ نیز از این قضیه مستثنی نیست. اپل می‌گوید A9 تا دو برابر از پردازشگر به‌کاررفته در آیفون ۶ سریع‌تر است. در واقع اپل درست می‌گوید. آیفون ۶s و ۶s پلاس سریع‌ترین آیفون‌های تاریخ هستند! اپل به‌طور واضح در مورد رم گوشی چیزی نگفته؛ اما تقریبا بر سر رم ۲ گیگابایتی آیفون‌های جدید اتفاق‌نظر وجود دارد. تجربه‌ی کار با دستگاه، این موضوع را تایید می‌کند. همه‌چیز سریع‌تر و روان‌تر اجرا می‌شود. حتی سرعت تشخیص حسگر TouchID هم زیاد شده.

در مورد iOS 9 پیش‌تر به‌طور مفصل برای‌تان نوشته بودیم. اما یک‌بار دیگر آن را از دید خریدار آیفون ۶s بررسی می‌کنیم. iOS 9 تا حد زیادی حال‌وهوای iOS 8 را دارد؛ بااین‌حال، تغییرات کوچکی در این سیستم عامل اعمال شده که تجربه‌ی کاربری را بهبود می‌بخشد. اعلان‌ها و جستجوها بهتر شده‌اند. «سیری» هم از این به بعد همیشه گوش‌به‌فرمان شماست. حرکت بین اپلیکیشن‌ها هم ساده‌‌تر شده. قابلیت‌های جدید iOS، بیشتر از همه به‌درد کاربران آیفون‌های ۶s یا ۶s پلاس می‌خورد. ویژگی‌های جدید iOS 9 به‌خوبی با نمایشگر ۳D Touch این آیفون‌ها کار می‌کند.

iOS 9‌ در بخش باتری هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. هیچ به‌روزرسانی‌ای‌ به‌اندازه‌ی این نسخه، روی مصرف شارژ باتری تاثیر مثبت نداشته. در تست‌هایی که من انجام دادم، باتری آیفون ۶s توانست در شرایط معمولی یک روز کامل شارژدهی کند. با روشن کردن بخش مدیریت شارژ گوشی، حتی می‌‌شود این میزان شارژدهی را بیشتر هم کرد. البته دقت داشته باشید که همه‌ی آیفون‌ها در ماه‌های اول، طول عمر شارژ باتری‌شان خوب است. اما رفته‌رفته اوضاع نامطلوب می‌شود. پس زیاد هم نباید ذوق‌زده شد. حدس من این است که شارژدهی آیفون‌های جدید، در مقایسه‌ با آیفون‌های قبلی، زیاد فرق نکرده باشد. ما قرار است در آینده‌ای نزدیک از تلفن‌های هوشمند خود به‌جای کلید یا حتی کیف پول استفاده کنیم. پس باتری گوشی‌ها هنوز جای کار زیادی دارد.

6

اگر شما یک گوشی قدیمی‌تر از آیفون ۶ (مثل آیفون ۵s) دارید و به فکر خرید یک گوشی جدید هستید، به شما پیشنهاد می‌کنم که آیفون ۶s پلاس بخرید. ۶s پلاس بهترین آیفونی است که تاکنون ساخته شده. حتی باید گفت که در حال حاضر این دستگاه، بهترین تلفن هوشمند دنیاست. اگر از یک آیفون قدیمی به آیفون ۶s یا ۶s پلاس مهاجرت کنید، به‌وضوح تحت تاثیر این دستگاه‌ها قرار می‌گیرید. اپل با قابلیت ۳D Touch چارچوب‌های رابط کاربری مرسوم را درنوردیده. دوربین‌ آیفون‌های جدید هم جای شکایتی برای شما نمی‌گذارد. آیفون‌ ۶s‌ و ۶s‌ پلاس از لحاظ دوربین از تمام رقبا جلوتر هستند.

دقت کنید که من بیشتر بر روی آیفون ۶s پلاس تاکید کردم، نه ۶s. من کاملا متقاعد شده‌ام که در یکی دو سال آینده، اکثر گوشی‌های بازار با این اندازه تولید می‌شوند؛ چه‌بهتر که شما زودتر به این قافله بپیوندید. شما با این خرید، دوربین و باتری بهتری نصیب‌تان می‌شود. آینده‌ی تلفن‌های هوشمند با نمایشگرهای بزرگ گره خورده.

اما اگر الآن آیفون ۶ یا ۶ پلاس دارید، شاید خرید ۶s‌ یا ۶s پلاس زیاد منطقی نباشد؛ مگر این‌که خواهان یک دوربین جلویی بهتر باشید. سرعت دستگاه‌های جدید بهتر شده؛ باتری تقریبا همان باتری سابق است. ۳D touch به‌کارتان می‌آید، اما تا توسعه‌دهندگان بجنبند اندکی زمان می‌برد. تا ۳D Touch به‌طور کامل جا بیفتد آیفون ۷ از راه رسیده.

‌‌

منبع: The Verge

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar Ali

    سلام
    واقعا نقدوبررسی عالی ای بود
    به این میگن نقد و بررسی
    امیدوارم وب سایت های فعال در حوزه تکنولوژی ایران هم بجای احضار نظر شخصی درباره محصولات اپل که گاها با ذوق زدگی و و احتمالا ناشی از علاقه به اون برند هست به این سمت بیان.یعنی نقدوبررسی
    به همه جوانب با دقت و دید یک منتقد نگاه شده بود
    لذت بردم
    ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه