نقد و بررسی ال‌جی نکسوس ۵X: برادر کوچک مطیع

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

لذت استفاده از دستگا‌ه‌های اندرویدی هرروز با آمدن نسخه‌های جدیدتر اندروید، بیشتر می‌شود. معمولا با معرفی هر نسخه از اندروید توسط گوگل، گوشی جدیدی هم از طرف این شرکت با همکاری یکی از شرکت‌های سازنده‌ی سخت‌افزار مثل سامسونگ، ال‌جی یا موتورولا معرفی می‌شود. این بار گوگل در اقدامی جالب به یک گوشی اکتفا نکرد و دو گوشی را معرفی کرد. گوشی «ال‌جی نکسوس ۵ اکس» (LG Nexus 5X) اولین گوشی نکسوس با برند ال‌جی نیست، اما می‌توان ادعا کرد یکی از کامل‌ترین و بهترین گوشی‌های نکسوس تا به امروز است. نمایشگری که خیال شما باید بابت کیفیت آن راحت باشد، وجود حسگر اثرانگشت برای امنیت بیش‌تر، دوربین‌هایی که تصاویر خارق‌العاده ثبت می‌کنند، در کنار تجربه‌ی جدیدترین نسخه‌ی اندروید ناب از امکاناتی هستند که نکسوس جدید گوگل برای کاربرانش فراهم می‌کند.

با دیجی‌کالا مگ در نقد و بررسی ال‌جی نکسوس ۵X همراه شوید.

کم نقص تر از برادر بزرگ‌تر

برخلاف نکسوس ۶P که از پنل امولد برای نمایشگرش سود می‌برد، ال‌جی برای نکسوس ۵X به پنل LCD اکتفا کرده است. این نمایشگر از فناوری IPS بهره می‌برد و رنگ‌ها را برخلاف برادر بزرگ‌ترش نزدیک به واقعیت نمایش می‌دهد.

نکسوس 5X

دیگر خبری از هاله‌ی زرد در رنگ‌های این پنل نیست و زوایای دید مناسب و روشنایی مطلوبی در آن وجود دارد. اندازه‌ی ۵٫۲ اینچی نمایشگر برای تمامی نیاز‌های کاربر مثل وب‌گردی، بازی و خواندن مطالب کافی به نظر می‌رسد. موارد زیادی در بخش تنظیمات نمایشگر نکسوس ۵X به چشم نمی‌خورند. اگر از «اندازه فونت»، کنترل حالت چرخش نمایشگر، شدت روشنایی و مدت‌زمان خاموش شدن خودکار نمایشگر بگذریم، حالت «دو بار چرخاندن مچ دست» (Double Twist) جالب به نظر می‌رسد. با فعال بودن این حالت، با دو بار چرخاندن مچ دست، دوربین گوشی فعال می‌شود.

نکته‌ای که توجه شما را جلب خواهد کرد این است که هنگامی‌که نمایشگر خاموش است، خط‌هایی روی آن به چشم می‌خورند که به‌ نظر می‌رسد برای صفحه‌ی لمسی روی نمایشگر باشند و برای بهبود لمس نمایشگر ایجاد شده‌اند. البته این خط‌ها هنگامی‌که نمایشگر روشنایی کمی دارد هم دیده می‌شوند.

نقد و بررسی نکسوس 5X

صفحه‌ی لمسی نمایشگر عملکردی عالی دارد و تا ۱۰ لمس را به‌صورت هم‌زمان پشتیبانی می‌کند.

حسگر پرحرف و حدیث

پس از حرف‌وحدیث‌های فراوان در مورد خم شدن هواوی ۶P، خبرهایی مبنی بر اینکه حسگر اثرانگشت نکسوس ۵X هم هنگام شارژ شدن کارایی خود را از دست می‌دهد، منتشر شدند. با یک آزمون ساده مشخص شد که این مورد هم صحت ندارد. کارایی این حسگر هنگام شارژ گوشی هیچ تفاوتی با حالت عادی ندارد. البته این آزمون در شرایطی انجام شد که شارژر و کابل اصلی گوشی مورد استفاده قرارگرفته بودند.

حسگر اثر انگشت نکسوس 5X

حسگر نکسوس ۵X هم مثل نکسوس ۶P زیر دوربین گوشی و روی قاب پشتی در مکانی مناسب قرار دارد. همان‌طور که قبلا هم در نقد و بررسی‌های قبلی این موضوع ذکرشده، این مکان فقط برای هنگامی‌که گوشی را در دست گرفته‌اید مناسب است. این حسگر تا ۵ انگشت را شناسایی می‌کند، قدرت تشخیص سریع و شناسایی بالایی دارد و به نظر نمی‌رسد به‌هیچ‌عنوان در شناختن انگشت صاحبش مشکلی داشته باشد.

پلاستیک اما در اوج کیفیت

یکی از نقاط قوت نکسوس ۵X را می‌توان طراحی ظاهری و جنس بدنه‌ی آن دانست. اگرچه این بدنه از پلاستیک ساخته‌شده، اما هنگام در دست گرفتن گوشی، ظرافت، زیبایی و مرغوبیت آن حتما توجه‌تان را جلب خواهد کرد. در ساخت گوشی، قاب جلویی و پشتی، جدا از هم طراحی‌شده‌اند. اما این طراحی آن‌قدر خوب است که هنگام در دست گرفتن‌اش حس می‌کنید که بدنه از پلاستیکی یک‌تکه ساخته‌شده است.

نکسوس 5X

پلاستیک روی گوشی و قاب پشتی از جنس مات هستند و به نظر می‌رسد که مقاومت بالایی در برابر خراش‌های احتمالی دارند، همچنین میانه‌ی خوبی با جذب عرق، چربی و اثرانگشت هم ندارند. برند تجاری LG هم با فونتی خیلی کوچک‌تر از nexus روی قاب نوشته شده است.

نکسوس 5X

دوربین گوشی در حد دو میلی‌متر از وسط قاب پشتی بیرون زده و مثل ترمزی برای قرارگیری ثابت گوشی روی سطوح صاف کاربرد دارد. باید گفت بیرون زدن دوربین اصلا برای کاربر آزاردهنده نیست و مانع قرارگیری ثابت گوشی روی سطوح صاف نمی‌شود، اما اگر به لبه‌های چپ و راست در قسمت پایین گوشی فشار بیاوریم، کمی تکان خواهد خورد. ضخامت این گوشی به ۷٫۹ میلی‌متر می‌رسد که برای یک گوشی با نمایشگر ۵٫۲ اینچی مطلوب است. نکسوس کوچک‌تر با بدنه‌ی پلاستیک‌اش تنها ۱۳۷ گرم وزن دارد.

دوربین نکسوس 5X

دو طرف بالا و پایین نمایشگر به‌صورت قرینه طراحی‌شده‌اند. تنها راه تشخیص سر و ته گوشی از روبرو، دوربین سلفی آن است. خلاف چیزی که از ظاهر گوشی برمی‌آید، این گوشی تنها یک بلندگو دارد و آن‌هم زیر نمایشگر قرارگرفته. علاوه بر این بلندگو، LED اعلان‌ها هم همین‌جا قرار داد که به‌صورت پیش‌فرض غیر‌فعال است و باید در تنظیمات گوشی آن را فعال کنید.

درمجموع می‌توان گفت همه نکات مثبت در طراحی نکسوس ۵X رعایت شده‌اند و کمبودی یا نقصی وجود ندارد.

عدد عجیب ۱۲٫۲

نکسوس جدید گوگل از حسگر ساخت سونی با شماره مدل IMX377 Exmor R برای دوربینش استفاده می‌کند. دریچه‌ی دیافراگم لنز این دوربین هم f/2.0 است. این دوربین به فوکوس لیزری و فلشی از نوع LED دوگانه مجهز شده تا بتواند در شرایط مختلف نوری، تصاویر مطلوبی ثبت کند.

بررسی نکسوس 5X

رابط کاربری دوربین مثل باقی نکسوس‌ها، هنوز هم فقیر است. تنظیمات اندکی برای دوربین نکسوس به چشم می‌خورند. آیکون‌هایی برای عکاسی با تایمر، تنظیم حالت فلش و فعال‌سازی HDR در صفحه اصلی رابط کاربری در نظر گرفته‌شده‌اند. با کشیدن انگشت به پایین هم می‌توانید بین حالت‌های عکاسی و فیلم‌برداری جابه‌جا شوید. تنظیمات بیشتر هم در بخش تنظیمات تکمیلی وجود دارند که با آیکونی قابل‌دسترسی هستند.

کیفیت تصاویر ثبت‌شده با این دوربین مناسب هستند. تا به امروز، این تنها نکسوس گوگل است که می‌توان روی تصاویرش حساب باز کرد. تراز سفیدی و کنتراست در تصاویر رعایت می‌شوند. هنگام عکاسی در محیط‌هایی با نور کم یا حتی شب هم می‌توان تصاویر باکیفیتی ثبت کرد.

یکی از قابلیت‌های جالب دوربین اصلی، تهیه ویدیوهایی با سرعت ۲۴۰ فریم بر ثانیه و کیفیت HD است. البته ویدیوهایی با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و صدای استریو و رزولوشن ۴K هم در این گوشی ضبط می‌شوند.

خرید اینترنتی نکسوس 5X

برای دوربین سلفی، حسگری ۵ مگاپیکسلی در نظر گرفته‌شده است. دریچه‌ی دیافراگم لنز این دوربین، f/2.4 است و می‌تواند در نور مطلوب، تصاویر باکیفیتی ثبت کند. تنظیمات در رابط کاربری این دوربین هم ابتدایی هستند. حتی مثل خیلی از دوربین‌ها که افکت زیبایی در رابط کاربری دوربین سلفی دارند، این دوربین حتی از وجود این افکت هم بی‌بهره است.

مثل G4 با بازده بالاتر

ال‌جی از تجربه‌ی ساخت آخرین گوشی چرمی‌اش در نکسوس ۵X استفاده کرده است. نکسوس جدید هم مثل G4 به تراشه‌ی ۶۴ بیتی اسنپ‌دراگون ۸۰۸ مجهز شده است. البته برخلاف G4 که سه گیگابایت رم داشت، این گوشی تنها به دو گیگابایت رم از نوع LPDDR3 مجهز شده است.

پردازنده‌ی شش هسته‌ای این گوشی به کمک پردازنده‌ی گرافیکی ادرنو ۴۱۸، از پس هر عملیات یا بازی‌ای که شما در نظر داشته باشید، برمی‌آیند. این مجموعه‌ی سخت‌افزاری توانست در آزمون گرافیکی از شصت فریم ورودی، ۴۷ فریم را پردازش و پخش کند و در آزمون AnTuTu نمره‌ی خوب ۵۱۰۰۰ را کسب کند که بسیار بالاتر از نمره‌ی G4 با سخت‌افزاری مشابه است. این نمره نشان‌دهنده‌ی قدرت و بهبود سیستم‌عامل اندروید است. این سخت‌افزار را با بازی سنگین Real Racing آزمودیم. که می‌توان گفت نتیجه عالی بود و هیچ مکث یا کمی و کاستی در اجرای این بازی سنگین مشاهده نشد.

فروش آنلاین نکسوس 5X

اندروید «مارشمالو» (Marshmallow) نسخه‌ی ۶.۰، تجربه‌ی جدیدی است که همراه با این گوشی عرضه‌شده است. مارشمالو به‌عنوان جدیدترین سیستم‌عامل گوگل تجربه‌ای متفاوت را برای کاربران این گوشی به ارمغان می‌آورد. طبق سنت گوگل درگوشی‌های نکسوس، سیستم‌عامل اندروید با رابط کاربری انحصاری گوگل یا اصطلاحا به‌صورت ناب دیده می‌شود. گفتنی است که به‌غیراز اضافه شدن چند انیمیشن در قسمت‌های مختلف تغییر بزرگی ازلحاظ بصری در مقایسه با اندروید لالی‌پاپ نسخه‌ی ۵.۱، به وجود نیامده است.

نکسوس 5X ال جی

تجربه‌ی جدید دیگر استفاده از USB Type-C در این گوشی است. نکته‌ی منفی در مورد این گوشی اینکه برخلاف نکسوس ۶P، در جعبه‌ی آن خبری از کابلی نیست که بتوانید نکسوس ۵X را به‌وسیله‌ی آن به کامپیوتر متصل کنید. پس برای انتقال اطلاعات بین نکسوس جدید و کامپیوترتان، باید این کابل را به‌صورت جداگانه تهیه کنید. اما در مقابل می‌توانید از اینکه گوشی شما در مدت‌زمان کمتری شارژ می‌شود لذت ببرید. باتری ۲۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی گوشی‌تان را می‌توانید در کمتر از ۳۰ دقیقه تا ۶۰ درصد شارژ کنید. این باتری می‌تواند تا ۱۷ ساعت انرژی برای مکالمه در شبکه‌ی ۳G را محیا ‌کند. باید گفت برخلاف برادر بزرگ‌تر، امکان شارژ سایر دستگا‌ه‌هایی که از پورت USB Type-C بهره می‌برند در این گوشی فراهم نیست.

جمع‌بندی

ال‌جی نکسوس ۵X را می‌توان شاهکار جدید گوگل و ال‌جی لقب داد. این گوشی می‌تواند به‌راحتی به یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های ساخته شده تا به امروز تبدیل شود.

نکسوس 5X دیجی کالا

اندروید مارشمالو نسخه‌ی ۶.۰ که حداقل تا دو سال آینده می‌توانید از به‌روزرسانی‌اش خاطرجمع باشید در کنار دوربین‌های باکیفیت و سخت‌افزاری قدرتمند، مواردی هستند که نکسوس کوچک‌تر گوگل را به گوشی محبوبی تبدیل خواهند کرد.

خرید اینترنتی نکسوس 5X

خرید نکسوس ۵X از فروشگاه اینترنتی دیجی کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۳ دیدگاه
  1. Avatar محمد

    بزرگترین مشکل این گوشی میتونه حافظه داخلی اون باشه اگر در نسخه های ۳۲ و ۶۵ عرضه میشد بهتر بود
    الان در نسخه ۱۶ گیگابایتی تنها ۱۰ گیگ قابل استفاده است و در نسخه ۳۲ گیگابایتی ۲۰ گیگابایت… که نمیشه کارت حافظه هم متصل کرد به گوشی..
    تنها راه استفاده از فضای بیشتر قابلیت OTG است که باید http://www.digikala.com/p/117566 این رو تهیه کنید.. چون سوکت Type C با سوکت میکرو یو اس بی فرق داره..

    من خودم قصد خریدش رو دارم و امیدوارم باطریش دوام زیادی داشته باشه که پشیمون نشم از خریدم…
    موفق باشید

    1. Avatar سینا

      سلام دوست عزیز من این تبدیل رو گرفتم ولی جواب نمیده!
      فلش نمیخونه ؟
      میدونی مشکل از کجاست ؟

    2. Avatar ali

      نسخه ی ۳۲ گیگی ۲۶ گیگ قابل استفاده داره

  2. Avatar سعید

    جز لیست خرید های من هست :))
    به محض اینکه دستو بالم باز شه خریدم این شاهکار رو….نمیدونم چرا ولی ال جی رو دوس دارم حداقل تو صنعت موبایل و تلفن هوشمند

  3. Avatar محمدحسین

    چه قشنگ.باحال ترین تیتری بود که تا حالا شنیده بودم
    برادر کوچک مطیع
    نکسوز هواوی هر روز از یه لحاظی خبر ساز میشد.اما نکسوز الجی آروم یه گوشه نشسته بود.کسی هم کاری بش نداشت.

  4. Avatar Ali

    قیمت گوشی با وجود اینکه نکسوس هست کمی بالاست؛چون همیشه نکسوس ها قیمت هارو میشکنن
    ولی درکل گوشی خوبیه
    ممنون از دیجی کالا مگ

  5. Avatar sam

    سری نکسوس الجی حرف ندارن … گوگل اشتباه کرد که با هواوی همکاری کرد و ضربش هم خورد ، بنظرمن بهترین کار این بود که ساخت دوتا نکسوس رو میسپارید به الجی ، یکی پلاستیکی یکی الومینیومی ، قطعا باید چشم گوگل گوشی فوق العاده ی LG V10 رو میدید که از جنس الومینیومه و فوق العاده با کیفیته برعکس نکسوسی که هواوی ساخته !!!

    1. Avatar booghati

      بدنه lg v10 آلومینیومی نیست دوست عزیز.یه چیزی تومایه های پلاستیکه (البته مال من اینجوریه)فکرنکنم فلزی باشه

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه