نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی تب E

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

اشباع بازار با محصولات گوناگون؛ این یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های شرکت سامسونگ در طول چند سال اخیر در مورد گوشی‌ها و تبلت‌های خود بوده است. سامسونگ، همچنان بر این باور است که با عرضه‌ی محصولات متنوع و زیاد خود برای سلیقه‌ها و جیب‌های مختلف می‌تواند به‌طور چشمگیری ضریب نفوذ گوشی‌ها و تبلت‌های خود را در میان مردم افزایش دهد. حقیقت این است که این شرکت کره‌ای تاکنون توانسته تا حد زیادی از این سیاست خود جواب بگیرد. طراحی و تولید تبلت گلکسی تب E هم بر همین پایه و اساس بوده است. در حقیقت، طراحی و امکانات در نظر گرفته‌شده برای این تبلت تفاوت چندانی با تبلت‌های میان‌رده‌ی پیشین سامسونگ ندارد. البته دلسرد نشوید؛ تب E یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین تبلت‌های تولیدشده‌ی سامسونگ در سال ۲۰۱۵ میلادی است که از مشخصات سخت‌افزاری قابل قبولی برخوردار است. در مجموع سامسونگ با تولید این تبلت، بیشتر کاربران نیمه‌حرفه‌ای و با نیازهای معمولی را هدف قرار داده است.

‌‌‌   ‌‌

خوش‌ساخت همچون گلکسی تب A

زبان طراحی گلکسی تب E کم‌وبیش مشابه دیگر تبلت میان‌رده‌ی سامسونگ است. این تبلت همچون گلکسی تب A از طراحی یکپارچه با بدنه‌ی پلی‌کربنات بهره می‌برد. بدنه‌ی آن به‌صورت مات است و اثر انگشت و چربی زیادی بر آن به‌جای نمی‌ماند. اما تنها تفاوت بدنه‌ی این تبلت با تب A به بافت‌های برجسته‌ی قاب پشت آن مربوط می‌شود. استفاده از این نوع جنس بدنه در تب E سبب شده دستگاه اصطکاک زیادی با دستان کاربر داشته باشد؛ اما اندکی از مرغوبیت و زیبایی محصول کم کرده است. با تمام این حرف‌ها باید بگوییم که جنس بدنه‌ی تب A به دلیل سادگی بیشتر، زیباتر به نظر می‌رسد.

گلکسی تب E

سامسونگ در طراحی تبلت‌های باریک و ظریف به تبحر خاصی رسیده است. نمونه‌ی بارز این ادعا می‌تواند تبلت‌های خانواده‌ی سری S این سازنده باشد. هم‌اکنون، گلکسی تب S2، یعنی بهترین تبلت سامسونگ، تنها با داشتن ۵٫۶ میلی‌متر ضخامت، عنوان باریک‌ترین تبلت ۸ و ۹٫۷ اینچی را یدک می‌کشد. حال سامسونگ تصمیم گرفته تا این هنر خود را در محصولات میان‌رده‌اش هم به کار ببندد. گلکسی تب E طراحی ظریف و باریکی دارد. این محصول ۸٫۵ میلی‌متر ضخامت دارد و از بسیاری از هم‌رده‌های خود باریک‌تر است. همچنین این تبلت ۲۴۱٫۹ میلی‌متر طول و ۱۴۹٫۵ میلی‌متر عرض دارد. با در دست گرفتن این دستگاه متوجه خواهید شد که عرض آن کمی زیاد است؛ ازاین‌رو کار کردن با آن با یک‌دست، به‌راحتی صورت نمی‌گیرد. البته این عامل ارتباط مستقیمی به بزرگی دستان شما خواهد داشت.

ابعاد تبلت

گلکسی تب E را نه می‌توان به‌عنوان سبک‌ترین و نه می‌توان به‌عنوان سنگین‌ترین تبلت میان‌رده‌ی ۱۰ اینچی معرفی کرد. این تبلت با وزن ۴۹۵ گرم یکی از تبلت‌های متعادل بازار در زمینه‌ی وزن به‌حساب می‌آید؛ البته ممکن است جنبه‌ی سنگینی این محصول بیشتر حس شود.

تبلت سامسونگ

انتظار می‌رفت با ابعاد بزرگی که سامسونگ برای این تبلت اختیار کرده، تب E به‌صورت افقی (لنداسکیپ) طراحی شود؛ اما محل قرارگیری لنز دوربین و موقعیت کلیدهای این تبلت نشان می‌دهند که گلکسی تب E درست مانند گلکسی تب A نسخه‌ی ۹٫۷ اینچی و تب S2 نسخه‌ی ۹٫۷ اینچی، عمودی است. گلکسی تب E در سه انتخاب سفید، مشکی و قهوه‌ای تولید شده است. حاشیه‌ی نمایشگر این سه مدل، دقیقا همرنگ قاب پشتی آن است.

‌‌‌‌‌‌   ‌‌

نمایشگری پایین‌تر از سطح انتظار

گلکسی تب E به یک نمایشگر بزرگ ۹٫۶ اینچی با نسبت تصویر ۱۶ به ۱۰ مجهز است. با توجه به نسبت تصویری که نمایشگر این تبلت دارد، می‌توان آن را برای تماشای فیلم ایده‌آل دانست. البته لازمه‌ی لذت بردن از تماشای فیلم در تبلت، کیفیت مناسب نمایشگر است. متاسفانه سامسونگ در نمایشگر این تبلت، دقت ‌تصویر خیره‌کننده‌ای به کار نبرده است. نمایشگر تب E دارای رزولوشن ۸۰۰ × ۱۲۸۰ پیکسل است. این دقت تصویر، تراکم پیکسلی پایین ۱۵۷ پیکسل بر اینچ را برای این محصول به همراه دارد؛ ازاین‌رو تصاویر این تبلت به شفافیت تبلت‌های بالارده‌ی سامسونگ نخواهد بود.

نمایشگر

گلکسی تب E برخلاف اکثر تبلت‌های هم‌رده‌ی خود از فناوری IPS بهره‌ای نمی‌برد. صفحه‌نمایش این دستگاه از خانواده‌ی TFT LCD هاست؛ بنابراین باید انتظارات خود را در مورد عملکرد نمایشگر این تبلت، در زوایای دید مختلف تعدیل کنید.

نباید از نمایشگر این تبلت در زوایای دید مختلف، عملکرد فوق‌العاده‌ای را انتظار داشته باشید.

نمایشگر این تبلت از قلم S Pen سامسونگ پشتیبانی نمی‌کند؛ اما این موضوع، هرگز به معنای استفاده‌ نکردن کاربران از قلم‌های نوری با نمایشگر این تبلت نیست. علاوه بر این، جای خالی حسگر سنجش نور محیط، در این تبلت شدیدا احساس می‌شود.

‌‌‌   ‌‌

تبلتی مناسب برای کاربری‌های روزانه

سخت‌افزار به‌کاررفته در این تبلت نشان می‌دهد که تب E محصولی میان‌رده و با قدرت سخت‌افزاری نسبتا ضعیف است؛ ازاین‌رو باید انتظارتان را از این محصول تعدیل کنید. تب E به یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای با حداکثر سرعت ۱٫۳ گیگاهرتز مجهز است. علاوه بر این، یک رم ۱٫۵ گیگابایتی این پردازنده را همراهی می‌کند تا کاربران در اجرای چند برنامه به‌طور هم‌زمان به مشکل خاصی برنخورند.

نتایج بتچمارک

نتایج بنچ‌مارک AnTuTu

نتایج بنچ‌مارک‌های تب E نشان می‌دهند که این محصول جز در کاربری‌های روزانه، کاربرد دیگری ندارد. این تبلت در بنچ‌مارک AnTuTu نتیجه‌ی ۱۷۶۸۸ را کسب کرد که نشان از عملکرد مشابه آن با هم‌رده‌های خود دارد. در استفاده‌ی چند روزه‌ از این تبلت، گلکسی تب E عملکرد ضعیف و ناامیدکننده‌ای نداشت و به‌راحتی توانست از پس اجرای برنامه‌های روتین اندروید برآید.

حافظه‌ی داخلی

اما ضعیف‌ترین بخش سخت‌افزار این تبلت به میزان حافظه‌ی داخلی آن مربوط می‌شود. تب E دارای هشت گیگابایت حافظه‌ی داخلی است و از این مقدار تنها ۴٫۹۸ گیگابایت در اختیار کاربر قرار می‌گیرد؛ ازاین‌رو ممکن است کاربران در نصب و اجرای برنامه‌های مختلف. البته فراموش نکنید که امکان افزایش حافظه‌ی این دستگاه به‌وسیله‌ی کارت microSD وجود دارد. به‌وسیله‌ی این کارت، کاربران می‌توانند تا ۱۲۸ گیگابایت دیگر بر حافظه‌ی این تبلت بیفزایند.

تماس تلفنی

در دنیای امروز یکی از مهم‌ترین نیازها و دغدغه‌های کاربران گوشی‌ها و تبلت‌ها، اینترنت پرسرعت است. این روزها با گسترده‌تر شدن اینترنت ۴G در سطح کشور، کاربران به استفاده از دستگاه‌هایی که از شبکه‌ی ۴G پشتیبانی می‌کنند، علاقه‌ی زیادی نشان داده‌اند؛ اما گلکسی تب E تبلت میان‌رده‌ای است که از این شبکه‌ی اینترنت پرسرعت پشتیبانی نمی‌کند. تب E به یک شیار سیم‌کارت (میکرو سیم) مجهز شده که به‌وسیله‌ی آن می‌توان به برقراری تماس تلفنی و مرورگری ‌وب در شبکه‌ی ۳G پرداخت.

گلکسی تب E به یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز شده که کاربر قادر به جدا کردن آن نیست. شارژدهی این تبلت به‌عنوان یک محصول میان‌رده، قابل‌قبول ارزیابی می‌شود. با یک‌بار شارژ کامل این تبلت، می‌توان به ۸ ساعت وب‌گردی در شبکه‌ی WiFi پرداخت.

‌‌‌‌‌‌

مالتی‌تسکینگ در نمایشگر بزرگ

بعد از حافظه‌ی داخلی کم این تبلت، نسخه‌ی قدیمی اندروید درنظرگرفته‌شده برای تب E ما را ناامید کرد. در حقیقت انتظار می‌رفت با توجه به سابقه‌ی همکاری خوبی که سامسونگ و گوگل دارند، این شرکت کره‌ای در تبلت سال ۲۰۱۵ خود از اندروید لالی‌پاپ (۵٫۰) استفاده کند؛ اما در کمال تعجب، سامسونگ در تب E، از اندروید ۴٫۴٫۴ (موسوم به کیت‌کت) به همراه رابط‌ کاربری قدیمی تاچ‌ویز استفاده کرد؛ ازاین‌رو این تبلت از نظر سیستم‌عامل، هیچ شباهتی به تبلت‌های پرچم‌دار این شرکت در سال ۲۰۱۵ ندارد.

مالتی تسکینگ

یکی از ویژگی‌هایی که تب E را از سایر تبلت‌های میان‌رده‌ی بازار متمایز می‌کند، قابلیت مالتی‌تسکینگ است. بسیاری از برنامه‌های از پیش نصب‌شده و برنامه‌های سوم شخص اندروید هم از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند. در این تبلت، اجرای دو برنامه به‌صورت هم‌زمان، به‌راحتی صورت می‌گیرد و کندی خاصی به چشم نمی‌خورد.

یکی از مهم‌ترین برتری‌های تب E نسبت به تبلت‌های میان‌رده‌ی بازار، قابلیت مالتی‌تسکینگ است.

باید گفت که گلکسی تب E در بخش دوربین هرگز شما را شگفت‌زده نخواهد کرد. این تبلت با دوربین‌های ۵ و ۲ مگاپیکلسلی خود تنها می‌تواند در شرایط نوری ایده‌آل، عکس‌های راضی‌کننده‌ای بگیرد؛ اما این دوربین‌ها هرگز در شرایط نوری ضعیف، عملکرد خوبی از خود برجای نمی‌گذارند.

‌‌‌‌‌   ‌

کهکشان کم‌فروغ

گلکسی تب E یک تبلت میان‌رده برای کاربری‌های عمومی است. این تبلت با داشتن نمایشگر بزرگ، ضخامت کم بدنه و قابلیت مالتی‌تسکینگ می‌تواند تجربه‌ی خوبی، برای کاربران به همراه داشته باشد. همچنین وجود قابلیت مکالمه و پشتیبانی از شبکه‌ی ۳G می‌تواند بر محبوبیت این تبلت ‌مقرون‌به‌صرفه بیفزاید.

تبلت گلکسی تب E

البته تب E دارای مشکلات و کمبودهایی است که سبب می‌شود کاربران نگاهی جدی به این محصول نداشته باشند. مهم‌ترین عیب این تبلت مربوط به نسخه‌ی قدیمی اندروید و حافظه‌ی داخلی کم آن است. همچنین می‌توان بر کیفیت و دقت ‌تصویر پایین نمایشگر این محصول خرده گرفت؛ چراکه در این محدوده‌ی قیمتی، محصولاتی با نمایشگر بهتر از تب E وجود دارند.

از مهم‌ترین رقبای گلکسی تب E در بازار می‌توان به تبلت‌های ایسوس زن‌پد ۸ مدل Z380KL، لنوو تب S8 و لنوو یوگا تبلت ۲ نسخه‌ی ۸ اینچی اشاره کرد. باید گفت که محصولات این دو سازنده‌ی چینی و تایوانی، از کیفیت بهتر و امکانات سخت‌افزاری بیشتری در مقایسه با این تبلت سامسونگ برخوردارند؛ اما در عوض، گلکسی تب E سامسونگ می‌تواند با امکانات نرم‌افزاری بیشتر و نمایشگر بزرگ‌تر، بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

Pros

  • باریک و خوش‌ساخت
  • پشتیبانی از شبکه‌ی ۳G
  • امکان برقراری تماس تلفنی
  • قابلیت مالتی‌تسکینگ (نمایش دو برنامه به‌طور همزمان)

Cons

  • حافظه‌ی داخلی کم
  • تراکم پیکسلی پایین نمایشگر
  • استفاده از نسخه‌ی قدیمی اندروید

خرید محصول از دیجی‌کالا

‌‌‌‌‌‌‌   ‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰ دیدگاه
  1. Avatar .......

    خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی بده😟من تبلت تبeدارم ولی تبلت تب a دوس دارم.این تبلت رو من ۲۰۱۶ خریدم یعنی ۵ سال پیش.اول از اینکه من دارم به زور تایپ میکنم اصن کیبوردش هنگه. خیلی از بر نام های خوب روش نصب نمیشن اندرویدش کمه. رم گذاشتم ولی بازم حافظه ۰😐اینترنت خط بزاری از شارژت کم میشه.زیبایی ۵%
    بندازیش رو پتو گلسش ترک میخوره.برنامه شاد هم بری هی ازش میره بیرون ولی با یه گوشی امتحان کردم وسط کلیپ نمی رفت بیرون.آبروبره بخدا.ولی واقعا ازتون راضیم که بدون ترس نقدش کردید😊ایشالاه واسه تولدم تب aبگیرم قلم هم داره

  2. Avatar امیرعلی

    بد ترین تبلت دنیا

  3. Avatar مطهره

    سیم کارت چطوری قرار می گیره داخلش؟

  4. Avatar محمد

    من این تبلت را دارم و از آن راضی هستم . و بازی های دیتا دار و حجیم را میاورد مثل GTA و گانگستر وگاس

  5. Avatar علیرام

    سلام یه سوال دارم من این تبلت رو چند روزی میشه که خریدم امروز بازی های اچ دی یا همون دیتا دار رو نصب کردم بازی آسفالت و نید فور اسپید ،بازی نصب شد و بالا اومد ولی کیفیت بازی خیلی خیلی بده با اینکه این تبلت چهار هسته ای هست و رمش یک و نیمه نمیدونم چرا اینجوریه تدوخدا راهنمایی کنید ممنونم

    1. Avatar امیر

      خب ، بازی که خوب اجرا میشه ولی چون حافظه کمی داره زود رام اشغال میشه ، در نتیجه ضعیف میشه ، وشاید اصلا این تبلت مناسب بازی های آنچنانی امروز نباشه چون چهار هسته ۱/۳ داره

  6. Avatar لیلا حسینی

    این جوری که شما درباره ی این محصول گفتید، خرید این تبلت با توجه به رقبای بهتری مثل تب S8 لنوو، کار اشتباهی خواهد بود…..نه ؟!

  7. Avatar Mali

    چقدر شما خوبید که اینقدر شفاف و صادقانه محصولات خودتون را نقد میکنید ….
    و اینکه از بیان معایب اون هیچ ترسی و ابایی ندارید….
    واقعا جسارتتون قابل تحسینه.
    با تشکر.

  8. Avatar حامد

    نسبت به قیمتش اصلا نمی ارزه ….
    دیجی جان لطفا هرچه سریعتر نقد تبلت های شاخ رو بزار… مثل پرو ۴

    1. Avatar محسن

      اینجوری ها هم نیست،خوبه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه