نقد و بررسی سونی اکسپریا C5 Ultra در دیجی‌کالا

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه

در جدیدترین گوشی از سری C، سونی توجهش را علاوه بر دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی، به نمایشگر IPS با اندازه‌ی ۶ اینچ هم معطوف کرده است.

این روزها، طرفداران نمایشگر‌های بزرگ بیشتر از قبل شده‌اند. شرکت‌های تولید گوشی‌ هم سعی می‌کنند تا از این امکان مشتری‌پسند در تولید گوشی‌های خود نهایت استفاده را ببرند. معمولا گوشی‌های همراه در سری‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. این سری‌ها، با نام‌گذاری‌های انحصاری به ویژگی خاصی از گوشی‌ اشاره دارند. این نام‌گذاری‌ها کمک می‌کنند تا خریداران بدانند دقیقا با خرید یک گوشی به چه امکانی در آن بیش از همه توجه شده است. مثلا، در گوشی‌های سری C شرکت سونی، توجه اصلی به سمت دوربین دوم یا دوربین «سلفی» (Selfie) است.

در گوشی «اکسپریا C5 الترا» (Xperia C5 Ultra) برخلاف آنچه تاکنون از سری C سونی دیده بودیم؛ فقط به دوربین سلفی باکیفیت اهمیت داده نشده؛ بلکه  نمایشگر بزرگی هم برای این گوشی در نظر گرفته شده است. در کنار این نمایشگر بزرگ، برخورداری از سخت‌افزاری مناسب باعث می‌شود تا لذت بازی کردن در این گوشی چند برابر شود. امکان اتصال به اینترنت همراه با سرعت‌بالا و دوربین اصلی باکیفیت هم از دیگر مزیت‌های این میان‌رده‌ی سونی به‌حساب می‌آیند.

دوربین اصلی زیر سایه‌ی دوربین سلفی

تاکید سونی به استفاده از حسگر با کیفیت بالا برای دوربین دوم گوشی‌های سری C در مدل‌های قبلی از این سری مشهود بود. طبق همین سنت، در این مدل هم از حسگری با دقت ۱۳ مگاپیکسلی برای دوربین دوم استفاده شده است. این حسگر از نوع  Exmor RS با گشودگی دیافراگم f/2.2 است که فاصله‌ی کانونی ۲۲ میلی‌متری دارد. این فاصله‌ی کانونی خبر از ثبت تصاویری واید دارد. با کمک این لنز واید می‌توانید تصاویر سلفی گروهی بگیرید و دیگر نگران جمع شدن دوستانتان در یک گوشه برای ثبت سلفی نخواهید بود. همچنین در کنار این حسگر، یک فلش LED پرنور قرارگرفته تا تضمینی بر ثبت تصاویر با کیفیت در شرایط نوری ضعیف باشد.

تنظیمات دوربین دوم هم در نوع خود جالب‌اند. با ورود به برنامه‌ی دوربین، آیکون‌هایی برای عملیات پرکاربرد مثل حالت فلش، عکاسی با استفاده از تایمر، سوییچ بین دوربین اصلی و دوم و همچنین تنظیمات اصلی، در سمت چپ رابط کاربری مشاهده می‌شوند. در سمت راست هم کلید‌های عکاسی و فیلم‌برداری در کنار هم به همراه آیکون تغییر حالت دوربین و همچنین پیش‌نمایشی از آخرین تصویر ثبت شده، قرار گرفته‌اند. در بخش تنظیمات اصلی هم مواردی مثل تغییر نسبت تصویر، امکان تشخیص لبخند و حتی اعمال افکت زیبایی به چشم می‌خورند.

نکته‌ی قابل‌توجه این دوربین وجود کلید دو مرحله‌ای شاتر است. این کلید در جای مناسبی قرارگرفته تا کاربر بتواند برای عکاسی با دوربین سلفی یا اصلی از آن کمک بگیرید. با کمی فشردن این کلید، دوربین روی سوژه فوکوس کرده و با فشار کاملش، تصویر ثبت می‌شود.

تصاویر سلفی ثبت شده با این گوشی، کیفیت خوبی دارند. شفافیت، کنتراست و تراز سفیدی مطلوبی در این تصاویر به چشم می‌خورد ولی در مقابل، کمی آشفتگی رنگ در آن‌ها مشاهده می‌شود و از فوکوس مطلوبی برخوردار نیستند.

نقد و بررسی سونی اکسپریا C5 Ultra

دوربین اصلی هم حسگری ۱۳ مگاپیکسلی دارد. این حسگر گشودگی دیافراگم f/2.0 دارد و به فلشی از نوع LED مجهز شده است. در تنظیمات رابط کاربری این دوربین هم حالت‌های پاناروما و HDR در نظر گرفته شده‌اند. تمام تنظیماتی که برای دوربین سلفی به آن‌ها اشاره شد، برای این دوربین هم به‌صورت یکسان وجود دارد.

هر دو دوربین می‌توانند ویدیو‌هایی با رزولوشن Full HD با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و صدای استریو ضبط کنند. البته برای دوربین اصلی، این سرعت تا ۶۰ فریم بر ثانیه هم قابل‌افزایش است.

الترا نه ‌تنها در نام

هر چیزی را که از یک نمایشگر بزرگ انتظار دارید، می‌توانید در C5 الترا پیدا کنید!

انتخاب پسوند الترا برای گوشی اکسپریا C5 با توجه به اندازه‌اش بسیار به‌جا بوده است. این گوشی نمایشگر بزرگ ۶ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل دارد. این نمایشگر تراکمی در حدود ۳۶۷ پیکسل بر هر اینچ دارد و برای محافظتش هم از شیشه‌های  اختصاصی «ضد خش» (Scratch-Resistant) سونی بهره برده شده است. این گوشی هم مثل تمام گوشی‌های سونی، از موتور براویا برای پردازش بهتر تصاویر و انیمیشن‌ها استفاده می‌کند. این پنل از نوع LCD است و از فن‌آوری IPS بهره می‌برد، پس باید زاویه ‌دید مناسبی داشته باشد. روشنایی نمایشگر هم آن‌طور که بایدوشاید زیاد نیست و زیر نور مستقیم، تقریبا دیدن محتویات نمایشگر غیرممکن به نظر می‌رسد. متاسفانه سونی برای این نمایشگر، از حسگر روشنایی استفاده نکرده و روشنایی‌اش به‌صورت خودکار تنظیم نمی‌شود.

سونی سعی کرده تا در حد امکان، نمایشگر را به گوشه‌های راست و چپ گوشی نزدیک کند. می‌توان گفت فاصله‌ی نمایشگر از لبه‌های راست و چپ تقریبا یک میلی‌متر است. نکته خوب دیگر در مورد این نمایشگر، نزدیک بودنش به صفحه‌ی لمسی است. به همین خاطر، هنگام کار کردن با گوشی احساس می‌کنید این نمایشگر دقیقا زیر انگشت‌تان قرار دارد. صفحه‌ی لمسی این گوشی هم می‌تواند تا ده لمس را به‌صورت همزمان پشتیبانی کند.

نقد و بررسی سونی اکسپریا C5 Ultra

هر چیزی که از یک نمایشگر بزرگ انتظار دارید را می‌توانید در گوشی C5 الترا پیدا کنید. این نمایشگر می‌تواند لذت بازی کردن، فیلم دیدن، خواندن متون و حتی مشاهده تصاویر را  چند برابر کند. در مقابل کمبود روشنایی و البته عدم وجود حسگر روشنایی می‌توانند از نقاط منفی در مورد آن باشند.

از پلاستیک نامرغوب تا طراحی تکراری

اگر سونی در دوربین و نمایشگر برای این گوشی کم‌کاری نکرده باشد، همه‌ی این کم‌کاری را در بخش طراحی و ساخت جبران کرده است. طراحی ظاهری اکسپریا C5 الترا شباهت زیادی به گوشی‌های قبلی سری C دارد. سونی برای جا دادن دو دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و نمایشگری ۶ اینچی در قابی به ابعاد ۱۶۴ در ۸۰ میلی‌متر، کار سختی نداشته است. بااینکه فاصله‌های چپ و راست نمایشگر تا لبه‌ها کم شده اما در مقابل فاصله‌ی نمایشگر تا لبه‌ی بالایی افزایش قابل‌توجهی داشته است و به‌نوعی نمای جلویی گوشی را از تقارن خارج کرده است. قاب پشتی گوشی هم از پلاستیک نامرغوبی ساخته شده است. این قاب که براق است، استعداد بالایی در جذب اثرانگشت و البته خط و خش دارد.

روی لبه‌ی بالایی، خروجی صوتی ۳٫۵ میلی‌متری قرارگرفته است. سونی شیار‌های سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی جانبی را زیر درپوشی روی لبه‌ی سمت چپ قرار داده است. همچنین از لبه‌ی سمت راست گوشی هم برای قرار دادن کلید‌های کنترل صدا، کلید روشن/خاموش و همچنین کلید مکانیکی ثبت تصویر استفاده کرده است. لبه‌ی پایینی هم، میزبان میکروفون مکالمه و پورت microUSB است. بخش قابل‌توجهی از روی گوشی را نمایشگر پوشانده است. اولین چیزی گه در بالای نمایشگر جلب‌توجه می‌کند، برند تجاری سونی است. در کنار آن‌هم دوربین سلفی همراه با فلش مشاهده می‌شوند. باید گفت سونی در طراحی این قسمت هیچ خلاقیتی و ظرافتی به خرج نداده. همچنین بلندگوی مکالمه هم در فضای بین لبه بالایی و قاب جلویی قرار داده شده است. پایین نمایشگر هم فقط بلندگوی اصلی به چشم می‌خورد. دوربین اصلی، فلش ، میکروفون دوم، نماد NFC، نماد تجاری SONY و برند تجاری XPERIA به ترتیب از بالا تا پایین روی خط تقارن قاب پشتی دیده می‌شوند.

نقد و بررسی سونی اکسپریا C5 Ultra

با اینکه گوشی از اندازه‌ی بزرگی برخوردار است و ضخامتی ۸٫۲ میلی‌متری دارد؛ کنترلش زیاد مشکل به نظر نمی‌رسد. اما برای دسترسی به تمام نقاط نمایشگر حتما باید از دو دست خود کمک بگیرید. با این ابعاد بزرگ باید به فکر حمل‌ونقل این گوشی هم باشید. اکسپریا C5 الترا نزدیک به ۱۸۷ گرم وزن دارد که یکی نقاط ضعفش به‌حساب می‌آید.

سخت‌افزار، سیستم‌عامل و کارایی

باتری ۲۹۳۰ میلی‌آمپرساعتی اکسپریا C5 الترا می‌تواند نهایتا تا دو روز شارژدهی کند.

در اکسپریا C5 الترا هم مثل دیگر گوشی‌های جدید سونی، اندروید لالی‌پاپ نسخه‌ی ۵.۰ به همراه رابط کاربری اختصاصی سونی مورد استفاده قرارگرفته‌اند. هماهنگی سیستم‌عامل و سخت‌افزار ۶۴ بیتی، روانی و سبکی قابل‌توجهی را به این گوشی آورده است.

استفاده از تراشه‌ی میان‌رده‌ی مدیاتک مدل MT6752 برای اکسپریا C5 الترا، مطلوب به نظر می‌رسد. روی این تراشه‌ی ۶۴ بیتی که با معماری ۲۸ نانومتری ساخته‌شده، ۸ هسته پردازنده با معماری کورتکس A53 و با فرکانس ۱٫۷ گیگاهرتز قرارگرفته‌اند. همچنین پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند Mali-T760 MP2 روی این تراشه قرار گرفته است. دو گیگابایت رم از نوع LPDDR3 هم‌ برای این گوشی در نظر گرفته شده است. این مجموعه‌ی سخت‌افزاری در آزمون AnTuTu نمره‌ی قابل‌قبول ۴۶۷۱۹ را کسب کرد. همچنین در آزمون پردازنده‌ی گرافیکی از ۶۰ فریم ورودی با رزولوشن Full HD در حدود ۲۵ فریم پردازش و نمایش داده شدند. آزمون پایداری هم مشخص کرد که این گوشی تا ۳۶ درجه سانتی‌گراد در شرایط مختلف گرم می‌شود.

این گوشی از دو سیم‌کارت و شبکه‌ی ۴G پشتیبانی می‌کند. همچنین امکان استفاده از فن‌آوری‌های ارتباطی دیگر مثل Wi-Fi و بلوتوث در اکسپریا C5 الترا وجود دارند. البته امکان گوش دادن به رادیو هم برای کاربران گوشی فراهم شده است.

برای این گوشی نسبتا بزرگ، باتری ۲۹۳۰ میلی‌آمپرساعتی انتخاب شده که با توجه به نمایشگر و تراشه‌ی پرمصرف این گوشی، می‌تواند نهایتا تا دو روز انرژی لازم برای گوشی را تامین کند.

جمع‌بندی

در جدیدترین گوشی از سری C، سونی توجهش را علاوه بر دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی، به نمایشگر IPS با اندازه‌ی ۶ اینچ هم معطوف کرده است. استفاده از تراشه‌ی میان‌رده‌ی مدیاتک MT6752 مهر تاییدی بر سخت‌افزار مناسب این گوشی است. در کنار این تراشه، می‌توان به پشتیبانی از شبکه‌ی ۴G و دو سیم‌کارت اشاره کرد. همچنین باتری ۲۹۳۰ میلی‌آمپرساعتی و اندروید لالی‌پاپ، ترکیب مطلوبی را ایجاد کرده‌اند. در مقابل وزن زیاد، ابعاد بزرگ و روشنایی کم نمایشگر، از نقاط ضعف اصلی این میان‌رده‌ی سونی هستند. البته کیفیت پایین بدنه هم می‌تواند، اقبال خرید این گوشی را کم کند.

نقد و بررسی سونی اکسپریا C5 Ultra

«سونی اکسپریا C5 الترا» برای وب‌گردی، تماشای فیلم، بازی، مطالعه متون و به‌خصوص، عکاسی سلفی یک انتخاب مطلوب و خریدی هوشمندانه خواهد بود.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. Avatar محمد شیریان پور

    سلام خسته نباشید وقت بخیر من مقالتون رو کامل خوندم و یه نکته ای رو شما اشاره کردید که گفته بودید این گوشی حسگر روشنایی نداره که اصلا صحیح نیست من خودم این گوشی رو دارم برای فعال کردن حسگر روشنایی باید به setting>display>adaptive brightness مراجعه کنید

  2. Avatar اسفندیار آل عبا

    بدک نبود مرسی

  3. Avatar ahmad

    به نظر من ک جنس بدنه خیلی مهم نیست چون وقتی گارد میندازی رو گوشی دیگ مهم نیست ک بدنش از چه جنسی باشه ولی بازم این یه نظر شخصیه و کسانی ک از گارد استفاده نمی کنن ممکنه با این نظر مخالف باشن

  4. Avatar رضا

    بدنه پلاستیکی اصلا خوب نیست. جای انگشت خیلی روش میمونه

    1. Avatar babak.m

      ههه جالبه ببخشد شما دارین یه میانرده ی بسیار خوب و قوی میگیرید اسم این گوشی پرچمدار سال نیست دوست عزیز

  5. Avatar Eddie

    خیلی ممنون آقای عبادی بابت نقد و بررسی بسیار عالی‌تون.

  6. Avatar دانیال مرشدلو

    سونی هم دیگه گندشو درآورده ها!
    هر روز یه گوشی آشغال‌تر از دیروز میده بیرون

    1. Avatar Abbas

      شما به این میگی آشغال؟
      حتما ترول فن سامسونگ هم هستی؟

    2. Avatar ahmad

      فعلا که همه کمپانی ها هر روز گوشی با طرح تکراری میدن بیرون از ایفونش گرفته تا جی ال ایکس همه دارن تکراری میزنن خدا کنه ک یکشون بالاخره یه طرح نو آورانه ای بزنه ک از این یک نواختی بیاد بیرون

      1. Avatar نیما

        نوآوری دوس داری بهتره یک نگاه به قول نوآوری در گوشی هوشمند ال جی V10 بندازی

      2. Avatar Cyanogen

        دقیقا چی داره ؟ نو آوری یعنی ساخت آیفون برای اولین بار نو آوری یعنی ساخت اتومبیل برای اولین بار نو آوری یعنی ساخت دارویی که سرطان را کاملا از بین ببره … به این میگی نوآوری؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه