نقد و بررسی سونی اکسپریا Z5 کامپکت در دیجی‌کالا مگ

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه

با هدف جبران فروش ضعیف اکسپریا Z3 و Z3+، شرکت سونی خانواده‌ی سه نفره‌ی گوشی‌های اکسپریا Z5 را در کنفرانس IFA 2015 معرفی کرد. این سه گوشی در عملکرد سخت‌افزاری و دوربین‌شان یکسان هستند، ولی در اندازه‌های مختلف و با نمایشگر‌های متفاوتی به بازار عرضه شدند تا بتوانند نیازها و سلیقه‌های مختلف را پوشش دهند.

مدل « اکسپریا Z5 کامپکت» (Xperia Z5 Compact) کوچک‌ترین عضو خانواده‌ی  Z5 است. سونی برای اولین بار، مدل‌های رده‌بالای خود را به حسگر اثرانگشت مجهز کرده است. در کنار این حسگر، استفاده از قدرتمندترین تراشه‌ی حال حاضر بازار و طراحی جمع‌وجور، می‌توانند از نکاتی باشند که باعث جذابیت اکسپریا Z5 کامپکت شوند.

New_Sony_Xperia_Z5_Compact_01

برای آشنایی بیشتر با جدیدترین گوشی از سری Z سونی، با ما همراه شوید.

حرکت بر لبه‌ی امنیت

تاکنون سونی برای هیچ‌کدام از گوشی‌های تولیدی‌اش از حسگر‌های بیومتریک (حسگرهای وابسته به ویژگی‌های اختصاصی بدن انسان مثل اثرانگشت) استفاده نکرده بود. اما در اکسپریا Z5 کامپکت، سونی هم برای عقب نماندن از رقبایی مثل اپل، سامسونگ و HTC، سعی کرد تا حسگر اثرانگشت را به گوشی‌های جدیدش اضافه کند. این حسگر در کلید روشن/خاموش که روی لبه‌ی سمت راست گوشی قرار دارد، گنجانده شده است.

New_Sony_Xperia_Z5_Compact_07

فرقی نمی‌کند راست‌دست باشید یا چپ‌دست، می‌توانید با هر دو دست خود و به‌راحتی گوشی را به‌وسیله‌ی این حسگر باز کنید. سطح مقطع این ‌حسگر کم است و کمی در قاب گوشی فرو رفته، در عوض، تشخیص ۳۶۰ درجه دارد و می‌تواند اثرانگشتتان را از هر جهتی شناسایی کند. از این حسگر تنها می‌توان برای باز کردن قفل گوشی استفاده کرد و حداقل تا به این لحظه، کارایی دیگری ندارد. یکی از معایب قرارگیری حسگر روی لبه‌ی گوشی، لمس اتفاقی آن است که بعد از پنج بار شناسایی اشتباه، شما را مجبور به ورود پین کد خواهد کرد.

بهترین عکاس سونی

برای اولین بار در سری Z، سونی از حسگری با دقت ۲۳ مگاپیکسل از نوع Exmor برای Z5 کامپکت استفاده کرده است. اندازه‌ی این حسگر، یک بر روی ۲٫۳ اینچ است و از دریچه‌ی دیافراگم f/2.0 بهره می‌برد. سونی ادعا کرده که این دوربین سریع‌ترین فوکوس را در بین تمامی دوربین‌های گوشی‌های موبایل دارد و می‌تواند در ۰٫۰۳ ثانیه، روی سوژه‌ی مورد نظر شما فوکوس کند. این زمان حتی از زمان پلک زدن انسان هم کمتر است.

در دوربین Z5 کامپکت، از فن‌آوری جدیدی که سونی آن را «تثبیت‌کننده‌ی ترکیبی تصویر» (Hybrid Image Stabilizer) نامیده، استفاده شده است.  نام این فن‌آوری، ترکیب لرزش‌گیر اپتیکال تصویر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را در ذهن تداعی می‌کند، اما طبق ادعای سونی، برخلاف روش‌های سنتی، دیگر لنز در داخل گوشی تکان نمی‌خورد و ثابت است و تمام این عملیات، به‌صورت دیجیتال انجام می‌شوند.

رابط کاربری دوربین هم در مقایسه با اکسپریا Z3، تغییر خاصی نکرده است. در سمت راست رابط کاربری، کلید‌های عکاسی و فیلم‌برداری کنار یکدیگر، میانبر انتخاب حالت عکاسی و پیش‌نمایش آخرین تصویر ثبت شده دیده می‌شوند. سمت چپ را هم آیکون‌های اصلی مثل تنظیم میزان روشنایی و رنگ، نحوه‌ی عملکرد فلش، سوییچ کردن بین دوربین بین سلفی و اصلی و میانبری برای ورود به بخش تنظیمات تکمیلی پر کرده‌اند.

هنگام ثبت تصاویر با تنظیمات دستی، آیکون‌هایی برای انتخاب نوع صحنه‌ی عکاسی و تراز سفیدی هم نمایان می‌شوند. در بخش تنظیمات تکمیلی هم، امکان تغییر دقت فیلم و عکس، تنظیم تایمر برای ثبت تصویر و ضبط فیلم، فعال کردن قابلیت تشخیص چهره و تنظیمات مربوط به پیش‌نمایش تصاویر به چشم می‌خورند.

New_Sony_Xperia_Z5_Compact_09

باید برایتان جالب باشد که کمی در مورد تصاویر ثبت شده صحبت کنیم، همان‌قدر که گوشی، فوکوس را با سرعت‌بالا انجام می‌دهد، در عوض در انجامش دقت پایینی دارد. اگر روی گلی برای عکاسی فوکوس کنید، شاید شاخ و برگ‌هایش واضح‌تر از خودش ثبت شوند. ولی در عوض، رنگ‌ها در نزدیک‌ترین حالت به رنگ‌های واقعی ثبت می‌شوند. تراز سفیدی و کنتراست هم کاملا مطلوب‌اند. در مقابل و برخلاف ادعای سونی، اگر در نور کم اقدام به عکاسی کنید، در تمامی تصاویر بافت نویزی مشاهده می‌کنید که برای این گوشی، دور از انتظار است. البته انتظار داریم با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، مشکل فوکوس این دوربین برطرف شود.

دوربین سلفی هم حسگری با دقت ۵٫۱ مگاپیکسل دارد. رابط کاربری دوربین سلفی هم موارد مشابه با دوربین اصلی دارد. بافت نویزی که در تصاویر دوربین اصلی شاهدش بودیم، برای تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی هم وجود دارند. همچنین تصاویر کمی کدر هستند و شفافیت لازم را ندارند.

با دوربین اصلی می‌توانید ویدیو‌هایی با دقت ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و صدای استریو ضبط کنید. نکته‌ی عجیب، نمایش این پیغام هنگام انتخاب حالت ۴K است: “اگر دمای گوشی، هنگام ضبط ویدیو بیش‌ازحد مجاز شود، ضبط ویدیوی شما متوقف شده و ویدیو به‌صورت خودکار ثبت می‌شود.” سونی با این پیام، حرف و حدیث‌های مربوط به داغ شدن بیش‌ازاندازه‌ی Z5 کامپکت را پررنگ کرده است. با دوربین سلفی هم می‌توانید ویدیو‌هایی با دقت Full HD ضبط کنید.

تراشه‌ای که زود از کوره در می‌رود

اسنپ‌دراگون ۸۱۰، تراشه‌ی ۶۴ بیتی ساخت کوالکام که قبل‌تر در مورد داغ شدن بیش‌ازحدش در گوشی HTC One M9 مفصل بحث کرده بودیم. سونی، سعی کرده با استفاده از سومین نسخه‌ی بهبود یافته‌ی این تراشه، برای اکسپریا Z5 کامپکت از شر داغ شدن‌اش خلاص شود، اما همچنان در انجام امور سنگینی مثل بازی‌ کردن و ضبط ویدیو‌های ۴K، شاهد داغ شدن بیش‌ازحد این گوشی هستیم.

این تراشه که با معماری ۲۰ نانومتری تولید شده، دو پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای Cortex-A53 و Cortex-A57 با فرکانس‌های ۱٫۵ و ۲٫۰ گیگاهرتز را در خود جای داده است. همچنین پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند Adreno 430 هم در این تراشه جا خوش کرده است. اکسپریا Z5 کامپکت، برخلاف بیشتر گوشی‌های رده‌بالا، تنها دو گیگابایت رم دارد.

این مجموعه در نرم‌افزار AnTuTu عملکردی فوق‌العاده داشت و نمره‌ی خوب ۶۱۴۷۳ را کسب کرد. در عوض هنگام انجام آزمون پایداری از بالا تا پایین قاب پلاستیکی پشت Z5 کامپکت به‌صورت قابل‌توجهی داغ شده بود، به حدی که اگر در سفر باشید می‌توانید از قاب پشتی این گوشی برای پختن نیمرو استفاده کنید!

در آزمون پردازنده‌ی گرافیکی هم این گوشی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و از ۶۰ فریم ورودی با دقت ۱۲۸۰ در ۷۲۰، توانست تمام ۶۰ فریم را پردازش کند و نمایش دهد.

به لطف این تراشه، Z5 کامپکت می‌تواند از شبکه‌های ۴G از نوع Cat4 پشتیبانی کند. در ضمن، این گوشی از کارت حافظه‌ی جانبی با ظرفیت حداکثر ۲۰۰ گیگابایت پشتیبانی می‌کند.

همچنین فن‌آوری شارژ سریع در این تراشه، Z5 کامپکت را قادر می‌کند تا باتری ۲۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی‌اش را در مدت ۳۰ دقیقه، تا ۶۰ درصد شارژ کند.

لازم است بدانید که اکسپریا Z5 کامپکت تک سیم‌کارته است و تنها با ظرفیت ۳۲ گیگابایتی عرضه شده است.

New_Sony_Xperia_Z5_Compact_03

امکانات ارتباطی دیگر مثل رادیو، بلوتوث، Wi-Fi و NFC برای کاربران این گوشی فراهم شده است. امکان مکان‌یابی دقیق با استفاده از A-GPS و GLONASS هم وجود دارد.

رابط کاربری اختصاصی سونی هم در بخش‌هایی تغییراتی داشته است. مثلا در بخش نمایش برنامه‌ها یا منوی اصلی دیگر خبری از منوی کشویی که از سمت چپ ظاهر می‌شد، نیست. در عوض آیکونی برای انتخاب حالت قرارگیری برنامه‌ها و انتخاب اندازه‌ی فونتشان و آیکونی دیگر برای جستجو اضافه شده است. اما شکل و شمایل آیکون‌ها، حرکت در منوها، تنظیمات و برنامه‌های پیش‌فرض همچنان همان‌هایی هستند که قبلا در سری Z شاهدشان بودیم. هماهنگی اندروید لالی‌پاپ نسخه‌ی ۵.۱.۱ با سخت‌افزار که هر دو از نوع ۶۴ بیتی هستند، لذت کار با این گوشی را چند برابر کرده است.

ضخامتی که جلب‌توجه می‌کند

به‌طور حتم اولین چیزی که هنگام دیدن گوشی توجهتان را جلب خواهد کرد، ضخامت زیادش است. قاب دور گوشی در مقایسه با ابعادش، کمی ضخیم در نظر گرفته شده و ممکن است تصور کنید که گوشی داخل یک قاب محافظ قرار داده شده است.

اما گذشته از معایب ظاهری، قاب دور و پشتی گوشی از پلاستیک مرغوبی ساخته شده که هنگام در دست گرفتن، حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. این پلاستیک که از نوع مات است، تمایل کمی به جذب اثرانگشت دارد.

روی لبه‌ی بالایی گوشی، خروجی صوتی ۳٫۵ میلی‌متری و میکروفون دوم مشاهده می‌شوند. بر روی لبه‌ی سمت چپ، نماد تجاری XPERIA به‌صورت برجسته درج شده و در انتهای آن و زیر درپوشی، شیار‌های سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی جانبی قرار داده شده است. پایین این درپوش هم، حفره‌ای برای وصل کردن بند مچی قرار داده شده است.

لبه‌ی سمت راست هم میزبان کلید‌ روشن/خاموش، کلید‌های کنترل صدا (به صورت به هم چسبیده) و کلید اختصاصی و دو مرحله‌ای شاتر دوربین است. متاسفانه کلید‌های کنترل صدا از طراحی خوبی برخوردار نیستند و به سختی می‌توان آن‌ها را هنگام مکالمه کنترل کرد. روی لبه‌ی پایینی هم درگاه microUSB و میکروفون اصلی به چشم می‌خورند.

New_Sony_Xperia_Z5_Compact_05

بالای نمایشگر و در گوشه‌ی سمت چپ، دوربین سلفی و در گوشه‌ی راستی LED اعلان‌ها جلب‌توجه می‌کنند. سونی، یکی از بلندگوهای اصلی گوشی را در حد فاصل بین قاب جلویی و قاب دور قرار داده است. بلندگوی دیگر هم به صورت قرینه زیر صفحه‌نمایش و در همان مکان دیده می‌شود.

با توجه به اندازه‌ی ۴٫۷ اینچی نمایشگر، Z5 کامپکت ابعاد جمع‌و‌جوری دارد. حمل‌ونقل گوشی و در دست گرفتنش بسیار ساده است. این گوشی، گواهینامه‌ی IP68 دارد، یعنی می‌تواند در عمق یک متری آب و به مدت ۳۰ دقیقه دوام آورد. با این وجود، حفره‌های خروجی صوتی ۳٫۵ میلی‌متری و درگاه microUSB بدون درپوش طراحی شده‌اند تا کاربر هنگام کار با آن‌ها (که بسیار هم پرکاربرد هستند)، راحت باشد.

کوچک اما کارآمد

همانند سایر پرچم‌داران دیگر سونی که نام «کامپکت» را یدک می‌کشند، Z5 کامپکت هم از صفحه‌نمایشی کوچک‌تر از ۵ اینچ استفاده می‌کند. صفحه‌نمایش ۴٫۷ اینچی این مدل، دقت ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل و تراکم ۳۲۳ پیکسل بر اینچ دارد. این صفحه‌نمایش از نوع LCD است و به فن‌آوری IPS مجهز شده تا تماشای آن از زاویه‌های مختلف، بدون مشکل باشد. برای محافظت از آن هم از لایه‌ای مقاوم در برابر خط و خش که به‌صورت اختصاصی در گوشی‌های سونی استفاده می‌شود به همراه لایه‌ای محافظ در برابر عرق و اثرانگشت استفاده شده است.

New_Sony_Xperia_Z5_Compact_06

صفحه‌نمایش اکسپریا Z5 کامپکت کیفیت خوبی دارد و برای بازی و انجام کار‌های روزانه کاملا مناسب است، اما برای وب‌گردی و مطالعه توصیه نمی‌شود. حالت استفاده با دستکش و تنظیم خودکار میزان روشنایی صفحه هم در بخش تنظیمات صفحه‌نمایش وجود دارند.

جمع‌بندی

هر کدام از اعضای سری اکسپریا Z5 برای اشخاص خاصی ساخته شده‌اند. مدل Z5 کامپکت مناسب کسانی است که می‌خواهند از تمامی امکانات گوشی‌های رده‌بالا استفاده کنند ولی ابعاد بزرگ نمایشگرهای‌شان را نمی‌پسندند.

اکسپریا Z5 کامپکت، تمامی امکانات یک گوشی رده‌بالا و به اصطلاح «پرچم‌دار» سال ۲۰۱۵ را دارد. البته داغ شدن بیش‌ازحد و ضخامت زیاد، از جمله معایبی هستند که به راحتی قابل چشم‌پوشی نخواهند بود.

New_Sony_Xperia_Z5_Compact_08

Sony_Xperia_Z5_Compact_Buy_Icon

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳۵ دیدگاه
  1. Pouya

    بازم ضعف پاسخگویی دیجی کالا. ببخشید حداقل این سایت رو ایجاد کردید کارشناسای با تجربه و اهل فن رو بیارید. آقای حشمتی کسایی میان نظر میدن که دیگه تقریبا خودشون کارشناسن و این مطالب خیلی پیش و پا افتاده هست. من خودم برنامه نویسم و میدونم که ممکنه این مشکل داغ شدن از نرم افزار باشه ولی خدایی ایرادهایی گرفتین از هیچ سامسونگی حتی گلکسی یانگ نگرفتین. یا چرا مزایا رو از چشم ما پنهان میکنید مردم دیگه اون قدر سطح علمی بالایی دارند که میدونند چی دارن میگیرند… این همون کمپانییه که استیو جابز میگفت اگه اپل نبود اونرو انتخاب میکردم..

  2. marshal

    درود به همه
    من کلا گیج شدم
    تو معایب نوشتین ضخامت زیاد
    قبول زیاد هست
    اما نسبت به ال جی جی۴ چطور؟
    اون که ۹.۸ هستش اما جزو معایب نیست
    دررابطه با این چه نظری دارید؟؟

  3. yasamin

    خجالت داره…..ای کاش دیجی منصف بود،،،،بگذریم از رکورد زدن تو داغ نکردن سری زد۵ بین گوشی ها تو فیلم برداری…..اما کجا صفحه نمایشش جذاب نیس.؟خوب و با کیفیته حتی واس وسواس ها مثل من !مال سامسونگ که اغراق امیزه جذابه؟!؟؟؟؟ننننه یا لنز نابودش حالاشد نو اوری؟!؟!؟!هه جنس بدنه خوبه سونی تکرار؟!سامسونگ هی گوشی مختلف میده بیرون نشونه نو اوری نیست بی ثباتیه…وگرنه مثل سونی واپل ادم یک طرح خوب و زیبارو هر دفعه بهبود میده..دیجی جان یادت نره این گوشیه نه سفینه فضایی!! که هردفعه عوضش کنن!!!!!!!!

  4. مانا

    من می خواستم با خوندن کامنت کاربران در مورد خرید گوشی تصمیم بگیرم.اما نظرات دوستان باعث شد این متن رو بذارم.
    کارشناسان محترم در نحوه نقد و بررسیتون تجدید نظر کنید.اکثر دنبال کنندگان این صفحات اطلاعات فنی بالائی دارند و برای احترام به شعور این افراد باید بسیار تکنیکی تر و هوشمندانه تر و منصفانه تر نقد و بررسی کنید و نظر بدید.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه