نوکیا ۳۶۵۰؛ قاتل هندی‌کم!

۵ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
نوکیا 3650 - اصلی

چیزی در حدود ۱۵ تا ۲۰ سال پیش دوربین‌های فیلم‌برداری خانگی (Camcorder) که در ایران به هندی‌کم معروف شده بودند در اوج دوران شکوفایی خود به سر می‌بردند ولی امروز کمتر کسی آن‌ها را به یاد می‌آورد. روند پیچیده شدن نسخه‌ی هندی‌کم زمانی استارت خورد که در سال ۲۰۰۳ سروکله‌ی گوشی نوکیا ۳۶۵۰ پیدا شد. نوکیا ۳۶۵۰ اولین گوشی دوربین‌داری بود که علاوه بر عکس گرفتن قابلیت فیلم‌برداری را هم داشت. از آن زمان تا کنون گوشی‌های موبایل در زمینه‌ی فبلم‌برداری پیشرفت‌های بزرگی کرده‌اند. لرزشگیر اپتیکال، فیلم‌برداری ۴K، اسلوموشن‌های دراماتیک با فیلم‌برداری سریع، بااین‌همه امکانات گوشی‌های هوشمند امروزی عجیب است که هرکدام از ما تا الان به یک اسپیلبرگ تبدیل نشده‌ایم!

بیایید به دوران طلایی فیلم‌های خانگی و  معرفی نوکیا ۳۶۵۰ برگردیم. قطعا برای کسانی که عادت کرده بودند با هندی‌کم خود ۲۴ ساعته از کودک دلبندشان فیلم بگیرند بسنده کردن به ۳۰ ثانیه فیلم‌برداری، آن هم با کیفیت پایین فرمت ۳GP بسیار سخت بود. ولی دوربین نوکیا ۳۶۵۰ زمانی ارزش خودش را نشان می‌داد که کودک دلبند به ناگاه تصمیم می‌گرفت وسط خیابان زبان باز کند! آن‌وقت بود که می‌توانستید این لحظه‌ی باشکوه را با دوربین این گوشی در تاریخ ثبت و در اولین ملاقات برای عمه و عمو و دایی و خاله بلوتوث کنید.

۰۱ - نوکیا 3650

هرچند نوکیا ۳۶۵۰ اولین گوشی دوربین‌دار نبود ولی جزو اولین گوشی‌هایی دوربین‌داری محسوب می‌شود که در ایران محبوبیت بالایی پیدا کرد. کیفیت عکس‌های دوربین VGA آن در مقایسه با استانداردهای امروزی شرم‌آور به نظر می‌رسد ولی در زمان خود یک پیشرفت تکنولوژیک عظیم به نظر می‌رسید. عکس‌های این گوشی به‌هیچ‌وجه برای چاپ کردن مناسب نبود ولی می‌توانستید آن‌ها را برای دیگران بفرستید، به‌عنوان عکس پس‌زمینه استفاده کنید یا به یکی از شماره‌های ذخیره‌شده در گوشی اختصاص دهید. در حال حاضر بسیار عادی و طبیعی به نظر می‌رسد که هر روز عکس دوستان و عزیزان خود را روی شبکه‌های اجتماعی مختلف ببینید ولی در زمان نوکیا ۳۶۵۰ می‌توانستید با نشان دادن افتادن عکس فرد تماس‌گیرنده روی گوشی، دوستان خود را به وجد بیاورید!

از دیگر قابلیت‌های محبوب نوکیا ۳۶۵۰ می‌توان به امکان استفاده از فایل‌های صوتی wave به‌عنوان زنگ اشاره کرد. این قابلیت استخراج زنگ‌های خاص از درون آهنگ‌های مشهور و بلوتوث کردن آن‌ها برای دوستان را به یکی از تفریحات مردم تبدیل کرده بود. نوکیا ۳۶۵۰ همچنین یکی از اولین اسمارت‌فون‌هایی بود که بازار کاربران عمومی را هدف گرفت. این گوشی هوشمند از سیستم‌عامل سیمبین سری ۶۰ استفاده می‌کرد که الان به معنی واقعی باید در موزه‌ها نمایش داده شود. از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های این سیستم‌عامل می‌توان به «ماسکیتو» اشاره کرد!

گوشی نوکیا ۳۶۵۰ طراحی نسبتا عجیبی هم داشت. بخش پایینی گوشی گرد بود و به‌خوبی در کف دست جای می‌گرفت، ولی بسیاری از مردم چیدمان عجیب دکمه‌های آن را دوست نداشتند. گوشی نوکیا ۳۶۵۰ که در زمان خود اوج فناوری محسوب می‌شده در واقع قصد داشته با این چیدمان به نیاکان قدیمی خود یعنی تلفن‌های پالس با شماره‌گیر دایره‌ای ادای احترام کند. درهرحال عادت کردن به این چیدمان عجیب برای کسانی که در آن زمان اس‌ام‌اس باز حرفه‌ای بودند نیاز به اندکی زمان داشت.

صفحه‌نمایش ۲.۱ اینچی رنگی TFT با رزولوشن ۱۷۶ در ۲۰۸ پیکسل و قابلیت نمایش ۴۰۹۶ رنگ، پردازنده‌ی ۱۰۴ مگاهرتز از نوع ARM 9، چهار مگابایت حافظه‌ی داخلی و اسلات کارت حافظه‌ی MMC جزو مشخصات فنی مهم نوکیا ۳۶۵۰ بود. این گوشی از تکنولوژی GPRS هم پشتیبانی می‌کرد که در آن زمان اینترنت بی‌سیم پرسرعت محسوب می‌شد. حتی در مقایسه با گوشی‌های رده پایین امروزی هم به نظر باورکردنی نیست که نوکیا ۳۶۵۰ با همین مشخصات در سال ۲۰۰۳ به گجتی تبدیل شده بود که همگان دلشان می‌خواست یکی از آن را داشته باشند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar علی

    منم داشتم تازه گرفته بودم رفتم پیش رفیقام همه میگفتن ععه عجب گوشی ولی بهش تو خونه می‌گفتیم گوشت کوب🤣

  2. Avatar مهدي

    من سال ۸۳ یدونه خریدم خیلی ذوق داشتم صفحش بزرگ بود و رنگی بود بهش میگفتیم قایق موتوری

  3. Avatar امیر

    چیدمان دکمه هاشو خیلی دوس دارم. یادمه اون زمانا داداشم خریده بود چقد پز میداد باهاش. یادش ب خیر
    اگه سالمشو با قیمت مناسب پیدا کنم میخرم

  4. Avatar شهرام

    من دارمش اماحوصله فرستادن ندارم موفق باشید

  5. Avatar سعید

    با سلام
    من یکی از این مدل رو (رنگ آبیش) عموم از سوییس واسه بابام فرستاد.
    خیلی خفن بود مموری کارت ۶۴ مگ SD روش بود.خیلی زیاد بود یعنی :))
    هنوز سالمه هر وقت یکی از گوشیامون خراب میشه یا میدزدن 🙂 از موزه بیرون میاریم و استفاده میکنیم.
    با تشکر

  6. Avatar محمدرضا

    عجب دورانی بوده منم هنوز nokia دارم ولی lumia 1520 هنوزم دوربینش رقیب نداره حتی تازه های اندروید رو هم شکست میدم باهاش مخصوص تنظیمات دستی دوربین های نوکیا تاره قبلش lumia 1020 داشتم که خدای عکس بود .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه