نگرانی ایلان ماسک از اثرات جنگ جهانی سوم

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

«ایلان ماسک» (Elon Musk)، مدیر ارشد شرکت‌های تسلا (Tesla) و SpaceX، از نگرانی خود بابت بروز احتمالی جنگ جهانی سوم خبر داد. او گفت که با وجود پیشرفت‌های چشمگیری که بشر در حوزه‌ی علم و تکنولوژی داشته، هنوز هم کارهای احمقانه‌ی زیادی از او سر می‌زند و نگران است که تشدید روند کنونی، سفر انسان به مریخ را منحل کنند.

دنیا در آشوب به سر می‌برد؛ در یک سمت دنیا دانلد ترامپ را داریم که خودش را نامزد ریاست جمهوری یکی از قدرتمندترین کشورهای دنیا کرده و به نظر می‌رسد که اگر مکزیک برای ساختن دیوار مرزی بین آمریکا و آن کشور خرج نکند، او دکمه‌ی انفجار اتمی را فشار می‌دهد. در سمت دیگر ولادیمیر پوتین هست که می‌گوید به خاطر اشتباه GPSها بوده که سربازهایش به نروژ حمله کرده‌اند. سوییس هم که تا حالا ساکت و آرام بوده، حوصله‌اش سر رفته و به لیختن‌اشتاین حمله می‌کند. کار به جایی رسیده که هفته‌ای نیست خبر یک انفجار یا کشتار فجیع را از رسانه‌ها نشنویم.

تمام این‌ها و خیلی بیش‌تر، سناریوی حاضر دنیای ما هستند که ایلان ماسک را سخت نگران کرده است.

او اخیرا در مصاحبه‌ای که با GQ داشته، از اشتیاق و ایده‌های بلندپروازانه‌ی خودش و انسان امروز برای سفر به مریخ حرف زده و گفته که امیدوار است بتواند با موشک‌هایی که شرکت SpaceX اش می‌سازد، این سفر را هرچه زودتر محقق کند.

او در این مصاحبه به نکته‌های جالبی در مورد دستاوردهای تکنولوژیک تا عصر حاضر و وقفه‌هایی که در دوران مختلف داشته اشاره کرده و می‌گوید:

“اکثر ما فکر می‌کنیم که پیشرفت‌ها به خودی خود حاصل می‌شوند ولی این‌طور نیست. حرکت بشر صرفا جهت رو به پیشرفت ندارد. دوره‌هایی در تاریخ بوده که انسان‌ها اهراام مصر و امپراتوری روم و چیزهای دیگری ساختند اما تمدن‌های بعدی‌شان هرگز نتوانستند پیشرفت بیش‌تری داشته باشند. نباید به خودمان مغرور شویم و فکر کنیم که این اتفاق دیگر تکرار نمی‌شود. صنعت نکنولوژی امروز باعث می‌شود که به خودمان ببالیم و بعید بدانیم که باز هم پس‌رفت داشته باشیم. یک جنگ جهانی دیگر بشر را در زمینه‌های بسیار زیادی به عقب برمی‌گرداند.

الان امیدهایی به مستقر شدن انسان روی مریخ وجود دارد اما من می‌ترسم که رویدادهایی که در زمین رخ می‌دهد نه تنها پیشرفت را متوقف کند، بلکه جهت برعکسی را پیش بگیرد. نباید احتمال بروز جنگ جهانی سوم را دست کم بگیریم. در سال ۱۹۱۲ دنیا در صلح و صفا بود که ناگهان همه چیز به هم ریخت. بعد جنگ دوم حادث شد و بعدش هم جنگ سرد. باید اعتراف کنیم که یک جنگ سومی هم می‌تواند اتفاق بیفتد و اگر اتفاق بیفتد، یقینا از هرچه که تا حالا از سر گذرانده‌ایم، بدتر خواهد بود. بعید نیست که تمام سلاح‌های اتمی را روی سر هم خراب کنیم و پس از آن، یک جنبش ضد تکنولوژی ایجاد شود.”

تمام این‌ها صحت دارند و نباید فکر کنیم که همیشه بشر نسبت به گذشته باهوش‌تر و فهمیده‌تر می‌شود. هیچ ضمانتی برای این موضوع وجود ندارد که ما همیشه سیر صعودی را طی کنیم.

ما انسان‌ها در واقع خیلی ساده‌لوح هستیم، تصمیم‌ها و کارهایی که می‌کنیم همیشه از روی عقل نیستند و خیلی وقت‌ها دست به کارهای ناشیانه‌ی وحشتناکی هم می‌زنیم.

منبع: CNET

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. سعید

    کاملاً موافقم!

  2. وردپرس

    این ایلان ماسک عجب شخصیتی داره …
    با این سن و سال کم مدیر دو تا از بزرگترین شرکتهای دنیاست…
    ایول

  3. Ali

    سلام.می شه لطفاً برای قسمت فضایی rss feed بذارید بهتر بتونیم اخبار رو دنبال کنیم؟

  4. Farshad

    لایک.. خوشمان آمد.. 🙂

  5. نادر

    متاسفانه کو گوش شنوا!

  6. amiir

    خوب بود من خوشم اومد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه