از کنفرانس پاریس تا رصدخانه‌ی فضایی امواج گرانشی؛ هفت روز با دانش (۱۶ آذر ۹۴)

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

در حالی وارد روزهای آخر پاییز می‌شویم که هوا کاملا سرد شده و برف هم باریده است. هفته‌ی گذشته خبرهایی از ادامه‌ی کنفرانس تغییر اقلیم و البته یکی دو خبر خیلی مهم در حوزه‌ی فضا و نجوم داشتیم. با هفت روز با دانش ۱۶ آذر ۹۴ همراه باشید.

۱. گامی بزرگ در جستجوی پیش‌بینی اینشتین؛ رصدخانه‌ی فضایی امواج گرانشی لیزا پرتاب شد

سازمان فضایی اروپا، رصدخانه‌ی «لیزا پت‌فایندر» (LISA Pathfinder) را به فضا پرتاب کرد. لیزا پت‌فایندر، به عنوان پلت‌فرم آزمایشی رصدخانه‌ی امواج گرانشی اصلی «ای‌لیزا» (eLISA) که در آینده به فضا پرتاب خواهد شد، استفاده می‌شود. ادامه‌ی خبر پرتاب لیزا را بخوانید.

lisamain

۲. آخرین تلاش‌ها برای رسیدن به توافق در پاریس؛ دولت‌ها به دیدار یکدیگر رفته‌اند

وزرای دولت‌های مختلف جهان امروز دوشنبه گرد هم‌ آمده‌اند تا آخرین تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق جامع درباره‌ی کنترل تغییر اقلیم زمین را انجام دهند. ادامه‌ی خبر را از این‌جا بخوانید و کل مطالب مرتبط با کنفرانس تغییر اقلیم پاریس را از این‌جا دنبال کنید.

822X5228

۳. با کیفیت‌ترین عکس‌ها از سطح پلوتو دریافت شد

پر جزییات‌ترین عکس‌ها از سطح سیاره‌ی کوتوله‌ی پلوتو دریافت شد. در این عکس‌های ۸۰ مگاپیکسلی تصویر تقریبا واضحی از سطح این سیاره‌ی کوتوله در منظومه‌ی شمسی دیده می‌شود. کیفیت عکس‌های اخیر که روز جمعه به زمین رسیده، در نظر دانشمندان و منجمان بسیار عالی‌تر از آن چیزی هست که انتظارش را داشتند. خبر جدیدترین عکس‌های پلوتو را بخوانید.

pluto-new-horizon

۴. برنامه‌ی جدید دانشمندان برای ورود به گوشته‌ی زمین

محققان می‌خواهند با حفر چاهی در کف اقیانوس هند، برای اولین بار وارد گوشته‌ی زمین شوند. دانشمندان قصد دارند سنگ‌ها و پوشش داخلی سیاره‌ی زمین را بیشتر بررسی کنند. احتمالا حفر ۵ تا ۵٫۵ کیلومتر، چند سال طول خواهد کشید. این مقدار، بدون احتساب ۷۰۰ متری است که از کف اقیانوس تا کشتی حفاری فاصله دارد. خبر حفاری برای رسیدن به گوشته‌ی زمین را بخوانید.

EARTHLAYERSFEAT

۵. فوران شدید و مرموز آتشفشان اتنا

قله‌ی اتنا دو سال خاموش و آرام بود تا این که پنج‌شنبه‌ی گذشته فوران عظیمی از مواد مذاب و خاکستر را به هوا پرتاب کرد و دود تیره‌ای آسمان شهر سیسیل را فرا گرفت. این قله نزدیک به یک ساعت فوران کرد. ادامه‌ی خبر فوران آتشفشان اتنا را بخوانید.

mt-etna-lightning-eruption1

۶. زنی که برای اولین بار درد را احساس کرد

زنی که از بدو تولد نمی‌توانست درد را احساس کند، برای اولین بار این حس را تجربه کرد. او مدتی تحت درمان با داروهایی که برای افراد مبتلا به سو مصرف مواد تجویز می‌شوند قرار گرفت و زمانی که در یک آزمایش، دست او اندکی با لیزر داغ شد، این زن فورا درد را احساس کرد و از درک این تجربه برای اولین بار احساس خوبی پیدا کرد. ادامه‌ی خبر را از این‌جا بخوانید.

feel-pain-poptide

۷. بوگاتی کایرون معرفی شد

شرکت بوگاتی نسل جدید خودروی ویرون را با نام کایرون معرفی کرد. البته در گذشته خبرهای مختلفی از این اتومبیل منتشر شده بود و تقریبا می‌دانستیم که بوگاتی آن را معرفی خواهد کرد. خبر معرفی بوگاتی کایرون را بخوانید.

bugatti-chiron-teaser-2

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. حسین

    آقای مومن زاده
    با سلام
    بنده اغلب مواقع جمع بندی هفتگی شما را مطالعه می‌کنم و لذت می‌برم، بسته‌ی خبری-علمی بسیار خوبی است.
    خدا قوت

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه