[CES 2016] معرفی نوع جدیدی از Wi-Fi مناسب برای اینترنت اشیا

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
وای-فای جدید نمایشگاه

خانه‌های هوشمند و اینترنت اشیا از مهم‌ترین موضوعات رویداد CES 2016 هستند. همزمان با این کنفرانس از یک نوع Wi-Fi جدید و کم‌مصرف رونمایی شد. این نوع Wi-Fi را با نام «وای-فای هیلو» (Wi-Fi HaLow) شناخته می‌شود‌.

سازمان غیرانتفاعی Wi-Fi Alliance نوع جدیدی از اتصال Wi-Fi معرفی کرده که به‌نحوی می‌شود آن را با اتصال بلوتوث مقایسه کرد. به لطف استفاده از باند ۹۰۰ مگاهرتز، برد این اتصال از اتصال‌های Wi-Fi متداول بیشتر است. لازم به ذکر است که فناوری‌های Wi-Fi فعلی از باندهای ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتزی استفاده می‌کنند. همچنین Wi-Fi‌ جدید خیلی بهتر از دیوارها عبور می‌کند. این ویژگی‌ها، Wi-Fi جدید را برای تحقق اینترنت اشیا، بسیار مناسب می‌کند.

وای-فای هیلو

با این‌حال، انتظار نداشته باشید که پای Wi-Fi جدید به این زودی‌ها به دستگاه‌های ما باز شود. سازمان Wi-Fi Alliance سال ۲۰۱۸ را برای مجوزدار کردن دستگاه‌های مجهز به HaLow انتخاب کرده. اتصال HaLow برای تعبیه در دستگاه‌های ابزارهای سنجش سلامت، لوازم خانگی و به‌طور کلی همان اشیای مدنظر در اینترنت اشیا بسیار مناسب است.

وای-فای-هیلو۲

در چند سال آینده دو سناریوی محتمل وجود دارد: یا این‌که شرکت‌ها بی‌خیال HaLow شده و از همان استاندارد متداول بلوتوث LE در دستگاه‌هایشان استفاده می‌کنند؛ یا این شرکت‌ها به Wi-Fi جدید یا همان HaLow روی خوش نشان داده و طراحی چیپ‌هایشان را بر اساس آن انجام می‌دهند. شاید هم سازندگان مجبور شوند فعلا گجت‌هایشان را با دو چیپ وایرلس مختلف تولید کرده و از یکی از آن‌ها برای Wi-Fi جدید و از دیگری برای بلوتوث استفاده کنند.

اتصال Wi-Fi‌ جدید می‌تواند به تحقق سریع‌تر پدیده‌ی چیزهای متصل یا همان اینترنت اشیای مرسوم کمک کند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم اینترنت اشیا پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به دو مطلب زیر داشته باشید:

اینترنت اشیا؛ آشنایی با یک مفهوم نا‌‌آشنا

خالق مفهوم «اینترنت اشیا»: استیون هاوکینگ و ایلان ماسک در اشتباه‌اند

    ‌‌

منبع: Wi-Fi Alliance

CES_2016_Slider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه