ژاپن رصدخانه‌ی پرتوی ایکس را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
رصدخانه فضایی

ژاپنی‌ها بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین رصدخانه‌ی فضایی پرتوی ایکس را به مدار زمین پرتاب کردند. این رصدخانه که در طول موج پرتوی ایکس آسمان را رصد می‌کند، توسط موشکی ژاپنی به نام H-IIA با موفقیت به فضا پرتاب شد.

این رصدخانه‌ی فضایی به نام ASTRO-H به چهار تلسکوپ پرتوی ایکس مجهز است که در پرتوها ایکس و پرتوهای گاما، آسمان‌ها را رصد می‌کند. دانشمندان انتظار دارند که این تجهیزات، جزییاتی درباره‌ی گازهای به دام افتاده در خوشه‌های کهکشانی و گازهای شناور در باقی‌ماندهای ابرنواختری فاش کنند. همچنین، این تلسکوپ‌ها می‌توانند اطلاعاتی از جریان‌های پرسرعت و متلاطم ماده که به صورت مارپیچی از سیاه‌چاله‌ها خارج می‌شوند، به دست بیاورد. دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که آنها اکتشاف‌های غیرمنتظره‌ای هم داشته باشند.

این اولین بار نیست که رصدخانه‌ی فضایی ساخته شده، اما رصدخانه‌ی ژاپنی‌ها از تمام نمونه‌های قبلی پیشرفته‌تر است.

این پروژه با همکاری میان «آژانس کاوش‌های هوافضایی ژاپن» (JAXA) و ناسا صورت گرفته است. تیم مسوول ASTRO-H تعداد ۲۴۰ دانشمند را از ۶۰ موسسه‌ در ژاپن، آمریکای شمالی و اروپا گرد هم آورد. پرتاب رصدخانه‌ی فضایی از مرکز فضایی «تانه‌گاشیما» (Tanegashima) در ساعت ۱۵:۴۵ دقیقه به وقت محلی، با موفقیت انجام شد. همچنین مراحل جداسازی آن از موشک، موفقیت‌آمیز بود. این سفینه ۱۴ دقیقه و ۱۵ ثانیه پس از پرتاب به طور مستقل به مسیرش ادامه داد.

دانشمندان ژاپنی‌ مطابق رسم‌شان پس از پرتاب این سفینه‌ی فضایی، نام «هیتومی» (Hitomi) را برای آن برگزیدند تا جایگزین نشان ASTRO-H برای این ماموریت بشود. هیتومی در زبان ژاپنی به معنی چشم است و معنی نمادین آن چشم جدیدی برای جهان است.

مدیران این ماموریت طی ماه‌های آینده عملکرد تجهیزات این سفینه را کنترل خواهند کرد. مشاهدات اصلی این رصدخانه‌ی فضایی قبل از پایان سال میلادی جاری آغاز خواهد شد.

منبع: Science Mag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar ARASH

    ژاپن از قدرت های تکنولوژی و نوآوری هستش و همچنان در صحنه”عالی بود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه