Telegram یا WhatsApp؛ آنچه شما گفتید

۲۴ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۴ دقیقه
اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام یا واتس‌اپ - اصلی

طبق معمول پنجشنبه‌های دیجی‌کالا مگ، امروز نوبت جمع‌بندی نظراتی است که کاربران خوب ما برای مطلب «شما بگویید» این هفته نوشته‌اند. موضوع این هفته مقایسه‌ای بود بین دو اپلیکیشن پیام‌رسان مطرح «تلگرام» (Telegram) و «واتس‌اپ» (WhatsApp) که به ترتیب عنوان محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان در ایران و محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان در جهان را یدک می‌کشند. اگر دوست داشته باشید می‌توانید ابتدا با رجوع به مطلب اصلی یعنی «شما بگویید: Telegram یا WhatsApp؟» مقایسه‌ی کاملی را که بین امکانات فعلی این دو اپلیکیشن انجام داده بودیم مطالعه کنید تا سپس با هم به بررسی پاسخ کاربران به سوالات مطرح شده در انتهای آن بپردازیم. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

  • برخی نظرات برای خوانایی بیشتر ویرایش شده‌اند. برای خواندن تمام نظرات به صورت دست‌نخورده می‌توانید به مطلب «شما بگویید: Telegram یا WhatsApp؟» مراجعه کنید.
  • نظراتی که در این نوشته می‌آید از سوی مخاطبان دیجی‌کالا مگ منتشر شده و لزوما بیان‌گر دیدگاه‌های نویسنده نیست.

تعداد بیشتر کاربران برگ برنده‌ی تلگرام

همان‌طور که گفتیم تعداد کاربران یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که می‌تواند کاربران را به استفاده از یک اپلیکیشن پیام‌رسان تشویق کند. طبیعتا اگر مخاطبان مورد نظر شما عضو چنین سرویسی نباشند، بهترین امکانات آن هم بی‌استفاده خواهد ماند. بسیاری از مخاطبان دیجی‌کالا مگ هم به همین نکته در نظراتشان اشاره کرده‌اند. حتی برخی با وجود این که واتس‌اپ را بیشتر می‌پسندند معتقد هستند محبوبیت بیشتر تلگرام باعث شده به ناچار به استفاده از آن روی بیاورند.

vahid:

من با این‌که هر دو رو استفاده می‌کنم، ولی واتس‌اپ رو همیشه ترجیح دادم. اما تلگرام هم کاربرهای ایرانیش زیاده و خوب ایجاب می‌کنه که استفاده کنی. به قولی مجبوری.

ابوالفضل:

واتس‌اپ یک مسنجر واقعیه و جایگزین مناسبی برای پیامک و تماس. ولی تلگرام یه شبکه اجتماعی خیلی بازتر که فقط در قالب یک مسنجره. در کل من اگر بخواهم برای کسی فایلی یا پیامی ارسال کنم واتس‌اپ رو ترجیح می‌دم ولی متاسفانه موج تلگرام در ایران من رو به این واداشته برای اینکه شخص مقابل پیام من رو ببینه از تلگرام استفاده کنم.

آریا:

من خودم با واتس‌اپ راحت‌ترم. به دلیل محیط کاربری و بعضی از ویژگی های رمزگذاری و…. ولی داخل ایران تلگرام اون قدر محبوب شده که بعضی‌ها واتس‌اپ رو از روی گوشی‌هاشون پاک کردن و نمیشه با واتس‌اپ با همه در ارتباط بود. به نظر من بهترین قابلیت تلگرام، کانال‌ها و ارسال فایل تا ۱٫۵ گیگه. ولی خب در هر صورت در ایران تلگرام کاربرد بیشتری داره.

محمد امین سادات:

تلگرام به دلیل داشتن کانال‌ها مردم رو بیشتر سرگرم می‌کنه ولی نبود قابلیت تماس یکی از نکات منفی است که واتس‌اپ این قابلیت رو داره. من به شخصه تلگرام رو ترجیح می‌دم چون فکر می‌کنم در ایران محبوب‌تره و بیشتر دوستانم داخلش هستند.

مهدی

با این‌که از تلگرام استفاده می‌کنم ، واتس‌اپ به نظرم بهتره.

امیرحسین

شخصا واتس‌اپ رو می‌پسندم اما به دلیل این‌که اکثر دوستان و همکاران از تلگرام استفاده می‌کنند من هم باید هم رنگ جماعت شوم.

دلیل محبوبیت تلگرام فقط امکانات بهتر نیست

حال این سوال مطرح می‌شود که دلیل محبوبیت بیشتر تلگرام در ایران چیست؟ به‌ویژه با توجه به این که تلگرام تقریبا تنها در ایران محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان محسوب می‌شود پاسخ به این سوال نیاز به اندکی تامل بیشتر دارد. بسیاری از کاربران امکانات بهتر تلگرام از جمله کانال‌ها، استیکرها و مالتی‌پلتفرم بودن را دلیل این موضوع می‌دانند ولی برخی هم دلایل دیگری را از جمله تمکین مدیران این اپلیکیشن از خواسته‌های دولت ایران را مطرح می‌کنند. با هم نگاهی به این نظرات می‌اندازیم.

برای مثال یکی از کاربران موضوع محبوبیت تلگرام در ایران را به دیده‌ی تردید نگریسته است:

علیرضا:

درود، واتس‌اپ قابل قیاس با تلگرام نیست. من هنوز نمی‌دانم چرا ایرانی‌ها به سمت تلگرام رفته‌اند! به قطع نزدیک به یقین در خارج از ایران، کسی از تلگرام استفاده نمی‌کند. حال دلیل محبوبیت این اپلیکیشن که یک امکان بسیار مهم یعنی مکالمه را ندارد واقعاً مشخص نیست. شاید به مسائل پشت‌پرده بازمی‌گردد.

کاربر دیگری در پاسخ امکانات و قابلیت‌های تلگرام به ویژه کانال‌ها را دلیل این محبوبیت عنوان کرده. البته ایشان هم اذعان کرده که مسدود بودن شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر فیسبوک نقش مؤثری در این محبوبیت داشته است:

مؤید عذار:

… مگه محبوبیت یه اپلیکیشن فقط به امکان مکالمه است؟ مسائل پشت‌پرده دیگه چیه؟! تلگرام انواع قابلیت‌ها و امکانات رو داره که تو مقاله اومده … فقط به قابلیت کلیدی کانالها باید اشاره کنم که به نظر من دلیل عمده‌ی انتخاب اون توسط کاربران ایرانی است. چیزی شبیه به این قابلیت در فیسبوک هست که احتمالا موجب شده کاربران غیر ایرانی به تلگرام ترغیب نشن … مسدود نشدن تلگرام در ایران، استقبال کاربران ایرانی از این اپلیکیشن و ویژگی کلیدی کانال را در پی داشته …

برخی از کاربران دیگر هم، علاوه بر امکانات خوب، محدود شدن وایبر و برخی دیگر از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان محرکی برای استقبال کاربران به تلگرام مطرح کرده‌اند:

علی:

بعد از مسدود شدن وایبر مردم یک جایگزین مناسب می‌خواستند که فراتر از وایبر باشه. چون وایبر هم محدودیت‌هایی مثل ارسال فایل تا حجم ۲۴ مگابایت رو داشت. بنابراین بعضی از مردم از جمله خود من برای مدتی به واتس‌اپ روی آورده بودند. اما پس از سراسری شدن تلگرام، فهمیدن این که تلگرام قابلیت‌هایی مثل کانال و سوپرگروه داره، باعث کوچ مردم از وایبر و واتس‌اپ به تلگرام شد …

alimousavi25:

واتس‌اپ در ایران سرعت پایین‌تری داره و به همین دلیل مردم از وایبر با سرعت بالا به تلگرام کوچ کردند. ولی واتس‌اپ هم به دلیل امکانات ویژه مخاطب خاص خودش رو داره.

erfan:

… در غیاب وایبر و ویچت، تلگرام جانشین فوق العاده‌ای هست …

S.Mohammad.M:

با قاطعیت میگم واتس‌اپ. این‌که می‌گن تلگرام قابلیت‌های خاصی داره و مردم به‌خاطر کانال‌ها و بات‌های این پیام‌رسان جذبش شدن فقط به خاطر اینه که تو ایران از شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر محروم هستیم. وگرنه کار یه پیام‌رسان پیام‌رسانیه که تلگرام اصلا نمی‌تونه این کار رو درست انجام بده …

مرتضی:

خب کاملا واضحه که چرا تلگرام انقدر محبوب شد. برای اکثر کاربران ایرانی امنیت اهمیت چندانی نداره و تلگرام وقتی محبوب شد که وایبر سرعتش اومد پایین. یه قابلیت خیلی خوبی هم که تلگرام داره اینه که با نام کاربری می‌شه دسترسی داشت بدون این‌که شماره‌ای رد و بدل بشه. این‌که تونست جلوی تبلیغات رو تا حدودی بگیره هم خودش خیلی خوبه …

وحید:

… تلگرام در ایران یه جورایی اجباریه. برای مثال مگه وایبر چه ایرادی داشت که اون بلا رو سرش آوردن؟ بستگی به مدیران اون شبکه‌ی اجتماعی داره که به حرف مسئولین ما گوش می‌دن یا نه …

رامین:

… به نظرم واتس‌اپ اگه بخواد رشد کنه تو ایران جلوش رو می‌گیرن چون به فیسبوک متصله … به یاد بیارید مسدود شدن وایبر و کوچ عظیم مردم به سمت تلگرام رو.

از امکانات خوب تلگرام نباید غافل شد ولی گذشتن از مکالمه صوتی واتس‌اپ هم سخت است

با تمام این اوصاف واقعا بی‌انصافی است اگر امکانات خوب تلگرام را نادیده بگیریم. تعداد زیادی از کاربران امکانات منحصربه‌فرد تلگرام را به‌عنوان دلیل انتخاب آن مطرح کرده‌اند. البته قابلیت برقراری تماس صوتی واتس‌اپ هنوز نظر برخی از آن‌ها را به خود جلب می‌کند.

مصطفی:

به نظر من قابلیت‌های انحصاری تلگرام کاربردی‌تر از واتس‌اپ است ( البته به غیر از تماس صوتی) … به عنوان کسی که هم‌زمان از هر دو مسنجر استفاده می‌کنم اگر از پیام صوتی بگذریم تمایل بیشتری نسبت به استفاده از تلگرام دارم.

البرز:

با قاطعیت می‌گم تلگرام. چون کاربر رو محدود به یک دستگاه نمی‌کنه. حتی می‌شه با یک گوشی خیلی ساده هم در نسخه‌ی تحت وبش حساب کاربری ایجاد کرد. تکنولوژی باید برای همه قابل دسترس باشه. بر خلاف واتس‌اپ که نسخه‌ی وب و ویندوزش به بهانه‌ی امنیت کاربر رو مجبور به سینک دائمی با گوشی می‌کنه. همچنین فقط نسخه‌ی موبایلش قابلیت مکالمه داره. ولی از حق نباید گذشت که تازگی کیفیت مکالمش خیلی خوب شده. مهم‌ترین حسن تلگرام قرار دادن گفتگوها در فضای ابریه که باعث ماندگاری بالای اطلاعات می‌شه …

برسام:

متن‌باز بودن تلگرام و امکان اتصال به سرور شخصی برای مدیریت ربات‌های تلگرام یکی از بزرگترین امتیازات و برتری‌های این نرم‌افزار نسبت به واتس‌اپ محسوب می‌شه. همچنین مالتی‌پلتفرم بودنش که هم‌زمان می‌تونی روی چند وسیله به پیام‌ها و مخاطبین دسترسی داشته باشی.

مؤید عذار:

… سایر قابلیت‌های تلگرام که هرکدام می‌تونه دلیل انتخاب و استفاده از اون باشه، به نظر من، در ایران، زیر سایه‌ی موضوع کانال‌ها قرار می‌گیره! به نحوی که کمتر کاربری پیدا میشه که از تلگرام استفاده بکنه ولی عضو چند کانال نباشه. کانال‌ها، امکان دسترسی ساده، سریع و راحت را به همه اطلاعات مورد نیاز در همه زمینه‌های فنی، خدماتی، سرگرمی، علوم محض، ورزش، مذهبی، سیاست، ادبیات و شعر، اخبار و… فراهم کرده. در هر زمینه تعداد بسیاری کانال معتبر و به‌روز و حتی رسمی از قبیل کانال شبکه‌های مختلف صدا و سیما، کانال جراید، کانال مراکز علمی و دانشگاه‌ها و… وجود داره. البته کانالهای غیر مفید و نامعتبر هم زیاده که مسلماً هیچ‌کس مجبور به عضویت در این کانال‌ها نیست!

صادق:

من شخصا از هر دو استفاده می‌کنم و کاربر فعال هر دو پیام‌رسان هستم. ولی اگه بخوام بین این دو تا یکی رو انتخاب کنم شخصا تلگرام رو ترجیح می‌دم. چون می‌شه فیلم‌ها یا ویدیوهای مختلف رو با حجم بالا تا ۱.۵ گیگابایت دریافت کنم و حتی بفرستم. برای کسی مثل من که فقط از اینترنت ۴G استفاده می‌کنه این قابلیت خیلی کارایی داره. همچنین وجود کانال‌های پرکاربرد و همچنین استیکر باعث می‌شه شخصا تلگرام رو بیشتر بپسندم.

عرفان:

تلگرام به نظر من بهتره. به علت داشتن استیکر، کانال و بات که خیلی خوب هستند … فقط ای کاش مثل واتس‌اپ مکالمه‌ی صوتی داشت. اگه مکالمه‌ی صوتی و تصویری اضافه بشه بی رقیب می‌شه.

رامین:

من شخصا به چند دلیل مهم که در متن شما هم ذکر شده سراغ واتس‌اپ نمی‌رم یا تلگرام رو بیشتر ترجیح می‌دم. یکی این‌که امکان استفاده از استیکر و نمایش گیف وجود نداره. خیلی وقت‌ها مفهومی رو که استیکر می‌رسونه پیام متنی نمی‌رسونه. دوم این‌که امکان ارسال فایل با هر فرمتی در واتس‌اپ وجود نداره. سوم این‌که قابلیت کانال در واتس‌اپ وجود نداره. امروز کانال تلگرام به یک رسانه و به یک ابزار تبلیغاتی و بیزینسی تبدیل شده. چهارم این‌که نمی‌تونیم سوپرگروپ داشته باشیم تو واتس‌اپ. به نظرم شاید قابلیت تماس تلفنی و تصویری با توجه به پهنای باند ایران جذابیت نداشته باشه ولی در آینده حتی تلگرام هم به سمتش خواهد رفت …

sina:

… به نظرم اگر کسی بتونه قید تماس صوتی رو بزنه می‌تونه از مزایای تلگرام استفاده کنه ولی تماس صوتی گزینه‌ی سختی واسه رد کردنه چون واقعا کاربردیه.

حسین:

مسلما تلگرام اما از امکان تماس صوتی عالی واتس‌اپ هم نمی‌شه گذشت.

مهدی:

پیام‌رسان‌های خوبی الان وجود داره ولی من بین همه تلگرام رو انتخاب کردم. چون در ایران همه‌گیر شده، با Secret Chat با خیال راحت می‌تونید به گفت‌وگو بپردازید و امکان ارسال هر نوع فایلی رو داره که به من خیلی کمک کرده …

حسام:

درسته قابلیت‌های خوبی در واتس‌اپ هست که در تلگرام نیست … اما تلگرام به دلیل بعضی از ویژگی‌هاش حتی می‌تونه جای سرویس‌های محبوب ایمیل رو هم بگیره. مهم‌ترینش استفاده از نام کاربریه که باعث میشه شما با کسی که شمارتون رو هم نداره ارتباط برقرار کنید. برتری دیگر تلگرام اینه که اپلیکیشن تلگرام روی کامپیتور واقعا قدرتمنده. من به شخصه با فعال کردن اون در شرکت استفاده‌ام از ایمیل کم شد. ویژگی‌های شخصی‌سازی استیکر تلگرام هم هر چند از نظر کاربردی مهم نیستند اما جالبند …

مهدی:

من بیشتر اوقات از تلگرام استفاده می‌کنم ولی خب از حق نگذریم قابلیت تماس تلفنی آنلاین واتس‌اپ بی‌نظیر و فوق‌العاده کاربردیه. واسه همین هر دو اپ رو تو گوشیم دارم. واسه پیام از تلگرام و واسه تماس از واتس‌اپ استفاده می‌کنم …

JokerVendetta

معلومه، تلگرام. امکانات منحصربه‌فرد، ربات‌های تلگرام و از همه مهم‌تر قابلیت ساخت نرمافزارهای متفرقه تلگرام با قابلیت‌های بالا مثل موبوگرام. به شخصه از تلگرام به عنوان یک سیستم‌عامل استفاده می‌کنم! به جای این‌که برم Google Images با استفاده از بات‌هایی مثل جاکوندا عکس پیدا می‌کنم. اگه بخوام یک لینک رو کوتاه کنم میرم بات‌های سایت Goo.gl. برای دانلود ویدیو نه تنها از یوتیوب بلکه حتی از سایت‌هایی مثل دیجی‌کالا مگ خودمون هم از ربات‌های ویدیو دانلودر استفاده می‌کنم. قسمت کانال به تنهایی یک شبکه اجتماعی جداس! یا مثلا موبوگرام قابلیتی داره که می‌تونی فایل‌هایی که دریافت می‌کنی رو توش بزنی و سر ساعت خاصی که خودت معین می‌کنی دانلود رو شروع کنه! من با استفاده از ربات @vid ویدیوهای جالبی از یوتیوب می‌گرفتم و با ربات ویدیو دانلودر فایلش رو استخراج می‌کردم. در آخر می‌زدم دانلود شبانه تا موبوگرام برام دانلودش کنه! درکل تلگرام خیلی عالیه.

برخی ایده‌ی ترکیب پیام‌رسان و شبکه‌ی اجتماعی را نمی‌پسندند

به اعتقاد برخی از کاربران دیجی‌کالا مگ ترکیب شدن اپلیکیشن پیام‌رسان با قابلیت‌هایی که بیشتر به شبکه‌های اجتماعی تعلق دارد ایده‌ی خوبی نیست و کانال‌های تلگرام می‌توانند مخرب باشند.

M.G:

… میزان اعتیادآوری تلگرام و همچنین مشغول کردن کاربر به استفاده از تلگرام بدلایلی همچون کانال ها بسیار بیشتر است …

حسین:

… تلگرام همون‌قدر که از نظر امکانات و تجربه‌ی کاربری نسبت به واتس‌اپ وضعیت بهتری داره می‌تونه مخرب‌تر هم باشه. این روزها به وضوح کانال‌های مخرب با تعداد کاربران بالایی هستن که خیلی می‌تونن آسیب‌رسان باشن …

mohammad:

همین قابلیت کانال در تلگرام به اکثر پیام‌رسان‌ها می‌ارزه. ولی متاسفانه روزبه‌روز تبلیغات کانال‌ها داره بیشتر می‌شه و کم‌کم دارن شورش رو در میارن.

ami_ald:

به نظر من واتس‌اپ بهتره. چون تلگرام با قابلیت جدیدش کاری می‌کنه راحت بتونی پیامت رو پاک کنی یا عوض کنی. این اصلا خوب نیست. این قابلیت‌ها یه سری عادات بد برای مردم می‌آره. فکر می‌کنن هرکاری که کردن یا هر حرفی که زدن رو می‌تونن عوض کنن و به گردن نگیرن. به نظر من در کل فضای مجازی چیز خوبی نیست. خیلی رفتار مردم رو عوض کرده. دیگه اون انسانیت قبلی وجود نداره. الان فقط شده خودبزرگ‌بینی. کاش یه سرگرمی جدید پیدا می‌شد تا مردم از فضای مجازی فاصله بگیرن. به نظر من ترک فضای مجازی سخت‌تر از ترک مواد مخدره.

Paeez:

… بین این دو واتس‌اپ از هر نظری بهتره. درسته کانال‌های تلگرام خوبه ولی کافیه ده تا کانال رو دنبال کنید، حتی اگه Mute هم کرده باشید بعد چند ساعت بازار شام به وجود میاد و حتی پیام‌های شخصی رو هم از دست می‌دید.

S.Mohammad.M:

… تلفیق شبکه‌ی اجتماعی با پیام‌رسان اصلا خوب نیست. چون آدم به هیچ کدومش نمی‌رسه. برای همین من الان تلگرامم انقدر شلوغه که اگه کسی پیام بهم بده نمی‌بینمش و بعد دو سه روز تازه می‌فهمم …

از نظر امنیت و حفظ حریم خصوصی دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به تلگرام و واتس‌اپ وجود دارد

از نظر امنیت دیدگاه‌های متفاوت و گاه متناقضی نسبت به تلگرام و واتس‌اپ در بین کاربران وجود دارد. برخی به دلیل رمزگذاری سرتاسر به واتس‌اپ اعتماد بیشتری دارند ولی در مقابل برخی هم به دلیل این که اپلیکیشن تحت مالکیت فیسبوک است به آن اعتماد نمی‌کنند. برخی معتقد هستند تلگرام امنیت بیشتری دارد و برخی هم جنبه‌های اجتماعی نظیر کانال‌ها و امکان تماس بدون استفاده از شماره تلفن را ناقض امنیت و حریم خصوصی افراد می‌دانند.

مصطفی:

… عملکرد مستقل تلگرام در مقابل واتس اپ که زیر مجموعه‌ی فیسبوک محسوب می‌شه باعث می‌شه تا بیشتر بشه به تلگرام اعتماد کرد …

علی:

… در مورد امنیت به نظر من همین کانال‌ها می‌توانند روی کاهش امنیت کاربران تلگرام تاثیرگذار باشند.

habib.pap:

من در بین تمامی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، واتس‌اپ رو بیشتر ترجیح می‌دم. هم سرعت بالاتری داره … هم امکانات بهتری داره، محیط کاربریش برخلاف تلگرام خیلی ساده‌س و از همه مهم‌تر به نظر من امنیتش بیشتره.

حامد:

۱۰۰ درصد واتس‌اپ. تلگرام اصلا امنیت نداره. شایدم واژه «اصلا» خوب نباشه به نظر خیلیا. به هر حال … من به تلگرام اعتمادی ندارم.

erfan:

جدا از برتری امکانات تلگرام، فقط امنیت تلگرام می‌ارزه به کل واتس‌اپ …

هانیه:

… دوستایی که خارج ایران داشتم می‌گفتن که واتس‌اپ بهتر و امن‌تره … تو تلگرام همه می‌تونن به هم پیام بدن حتی اگه شماره‌ی هم رو نداشته باشن. کلی مزاحمت ایجاد می‌کنه. تلگرام تاحالا خیلی هک شده. من به امنیتش کاملا شک دارم. چرا باید پیام‌ها رو، یعنی همه‌ش رو، روی سرورش ذخیره کنه؟ این همه هزینه رو کی تامین می‌کنه واسه دیتا سنترها؟ چرا؟

ابراهیم؛

… شخصا واتس‌اپ را ترجیح می‌دهم چون هم از لحاظ امنیتی و هم از لحاظ جذابیت و سادگی و کارایی بهتر از تلگرام است …

sam_nevada:

قبل از همه گیر شدن تلگرام در ایران، این مسنجر از لحاظ امنیت خیلی امیدوار کننده بود اما الان دیگه به تلگرام اعتماد ندارم و این عدم اعتماد هم شاید منطقی نباشه. ولی بعد از ماجراهای عجیب غریب مسدود شدن یا نشدن تلگرام و بعد راه‌کارهای ارائه شده و در نهایت منتفی شدن مسدودیش، اعتمادم به این مسنجر محبوب از بین رفت. در حال حاضر بعد از قابلیت رمزنگاری که به واتس‌اپ اضافه شد، به علاوه امکان مکالمه، واتس‌اپ انتخاب بهتریه.

TyGa:

قطعا واتس‌اپ رو ترجیح میدم. از لحاظ امنیت خیلی خیلی بهتر از تلگرامه. شما کافیه روی عکس یه توجه به مناطقی که از واتس‌اپ استفاده می‌کنند بکنید. اگه بد بود انقدر کاربر تو چنین کشورهایی نداشت. برنامه‌هایی از قبیل تلگرام، ویچت و امثال اون بیشتر در آسیا استفاده می‌شن. بعدم واتس‌اپ رو فیسبوک که کارش از خیلی وقت پیش این بوده که یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی رو رهبری کنه خریده. پس مطمئنا از لحاظ امنیت و کیفیت بهتره …

محمد:

به نظر من نه واتس‌اپ و نه تلگرام پیغام‌ها رو به طور کامل رمزگذاری نمی‌کنن. یعنی خود مدیران این برنامه‌ها به پیغام‌های مردم دسترسی دارند، آن‌ها رو آنالیز می‌کنند و به شرکت‌های معتبر تبلیغاتی می‌فروشن.

در مورد سرعت هم نظرها متفاوت است

کاویان:

… تلگرام واقعا از لحاظ کارایی خیلی عالیه و فایل‌هایی باهاش فرستادم و یا دریافت کردم که نمی‌تونم از طریق واتس‌اپ به اشتراک بذارم. ولی در عوض سرعت واتس‌اپ بسیار بالاست …

arashbi2:

… واتس‌اپ استیکر و گیف و چیزهای دیگه نداره و همین باعث شده برعکس تلگرام برنامه روان و خیلی سریع اجرا شه. برای من که سرعت اینترنتم کمه واقعا لود کردن تلگرام عذابه چون همه گروه‌ها و کانال‌ها رو باید لود کنه …

هانیه:

… تلگرام حجم تمام مدیا (فیلم و عکس و…) رو کاهش می‌ده و با کیفیت پایین انتقال می‌ده همه فکر می‌کنن سرعتش بالاست … تلگرام وقتی شبکه E باشه اصلا وصل یا آپدیت نمی‌شه، درحالی‌که واتس‌اپ کامل اطلاعات رو می‌فرسته …

آرین:

من به دلیل امکانات و سرعت بیشتر تلگرام رو ترجیح میدم.

?????? ??????? ???????? ????? ??? ????

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲ دیدگاه
  1. Avatar امیررضا

    تلگرام به نظر من بهتر از واتساپ هست کلا واتساپ هیچیش معلوم نیس مخصوصا استیکر هاش یدونه استیکر متحرکم نداره باید بری یه برنامه نصب کنی بعد از استیکراش استفاده کنی بعد از اون واتساپ ربات هم نداره ولی تلگرام تا دلت بخواد… تلگرام عالیههههههه

  2. Avatar پرهام

    من که تلگرام رو می پسندم ولی امنیت واتساپ بیشتره اما در کل تلگرام به نظر من بهتره

  3. Avatar امیر

    با سلام.
    در جامعه ی ما تلگرام محبوبیت بیشتری نسبت به واتس اپ دارد.اما واتس اپ هم در خارج از کشور محبوب تر است.
    اگر بخواهیم از امنیت بگوییم واتس اپ کد گذاری نداره.یعنی هرچی که بفرستی ذخیره نمیشه.اما تلگرام کدگذاری داره و شما هرچیزی بفرستی ذخیره میشه.این امکان برای کسانی که درگیر دادگاه هستند یا مواردی مثل این ها این امکان بدردشون می خوره.اما ممکن است برای کسانی هم خوب نباشد.پس می توان گفت روزی این ویژگی بدردتون می خوره.
    تماس اینترنتی برای تلگرام فراهم شد.
    تلگرام امکانات امنیتی بهتری هم نسبت به واتس اپ داره.
    خب ولی این به این معنی نیست که شما از واتس اپ بدتون بیاد.
    در کل دوتاشونم خوبن و ویژگی های مختلفی دارن.
    با تشکر

  4. Avatar بهترین نصیحت برای همه

    من هر دو تاشون را استفاده می کنم ولی به نظر من واتساپ بهتر و تلگرام بد نیست ولی من چون کانال های زیادی به من میات بعضی وختا از تلگرام استفاده نمی کنم به نظر شما واتساپ بهتر یا تلگرام….

  5. Avatar Reza

    این مقایسه ها چه معنی میده؟خب هر اپی ویژگی های خاص خودشو داره! این مقایسه ها مخصوصا تو جو بسیار بلاتکلیف ایران کاره بیهوده ایه!چون هر چیزی تو ایران فراگیر بشه شایعات و افرادی که همیشه سازه مخالف میزنن هم بیشتر میشه! مثلا یه زمانی وایبر و واتس اپ همه گیر شد کلی حرف درست شد واسشون ک وایبر چون ماله اسرائیله و واتس اپ ماله آمریکاست صد در صد جاسوسیه و اطلاعات رو میفروشن! الان که تلگرام فراگیر شده وایبر و واتس اپ خوب شدن در عوض تلگرام بد شده و شایعه کردن که هک میشه و امنیت نداره و باید دوباره برگشت سمت واتس اپ! ینی تلگرام این همه داد میزنه که اولویت ما امنیت هست همش کشکه و ایرانیا خودشون عالم هستن ! 😐 که همه ی اینا از این ناشی میشه که صب تا شب که طرف میره مثلا تو تلگرام واسش تکراری میشه و باید تو تخیلات خودش ی بهونه ای بتراشه که ازش بد بگه! خلاصه ایرانی جماعت رو نمیشه راضی کرد

  6. Avatar عباد اسکندری

    نظرات حاکی از اگاهی بالای خیل کثیر ای از مردم ایران نسبت به فناوری های نوین هست که نشان دهنده مطالعه بسیار زیاد در جامعه ای در حال رشد و تلاشگر است که اهمیت زیادی برای ارتباطات جمعی قائل اند که این مهم میتواند باعث مواردی شود همچون کاهش خشونت – گسترش مفاهیم انسانی – افزایش اطلاعات عمومی و روابط عمومی – افزایش فرهنگ عمومی در جامعه -پیشبرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و پرورش کودکانی اگاه ومتفکر که میتوانند نسل جدیدی از نوابغ ایران زمین باشند ضمناً شبکه هایی اجتماعی از این قبیل همچون اینستاگرام – فیسبوک – تویتر و …. میتوانند با ایجاد فضایی ارام به دور از تنش های سیاسی و اجتماعی ایجاد شده به دست کشور های استعمار گر و غاصب غربی همچون اسلام هراسی – تروریسم و …..به مثابه اشنایی بهتر مردم جهان با ایرانیان و فرهنگ بالای ایشان گردد که امروزه میتوانم به وضوح مشاهده کنیم که این مهم به مراتب موجب شناخت بیشتری از مردم ایران در کشور های گسترش یافته شده که مطابقا باعث بهبود روابط اجتماعی و سیاسی با دیگر کشور ها خواهد شد . لذا این نیز مشوه است که در همین باب اخیرا هنرمندان و ورزشکاران بین المللی نیز با فرهنگ چندین هزار ساله ایرانیان مواجه گشته و به مطالعه درباره ان میپردازند و مقالاتی چند درباره فرهنگ این ملت قیور میخوانند
    این ها همه و همه دستاورد های ابزار هایی نوین همچون گوشی های هوشمند موبایل – اینترنت پرسرعت – شبکه های مجازی- و سرویس های پیام رسان مدرن و فرهنگ استفاده از انهاست که همزمان با هم وارد ایران شدند.

    باشد که رستگار شویم D:

    عباد اسکندری
    چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵

  7. Avatar habib.pab

    تلگرامتون هم که هک شد ای بابا. این بود امنیتش؟؟؟ خخخخخخ

    1. Avatar ایبو

      کی گفته هک شده ؟ یه عده ساده لوح کداشونو میفرستن واسه این واون این میشه هک؟هه
      ساده ای ساده
      تلگرام تکه

    2. Avatar امیر

      دوست عزیزم سلام.
      تلگرام هک نمیشود!
      این حرف تلگرامه و جایزه ای عجیب برای کسی در نظر گرفته که بتونه تلگرام کسی رو هک کنه.

  8. Avatar علیرضا

    درود، دوست “مؤید عذا” که به کامنت بنده، درباره‌ی مسایل پشت پرده‌ی محبوبیت تلگرام در ایران واکنش نشان داده بودند و کانال و سوپر گروه را دلیل محبوبیت تلگرام در ایران می‌دانند، اگر اندگی تیزبین باشند متوجه می‌شوند که هنوز عمر اضافه‌شدن کانال و سوپر گروه به تلگرام حتی ۱ سال هم نشده در حالی که این اپلیکیشن نزدیک به ۲ سال است که در ایران به این محبوبیت رسیده است! البته شاید ایشان تازه به جمع تلگرامی‌ها اضافه شده‌اند اما به هر حال کاربران عمده تلگرام در ایران بیش از ۱ سال است که از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند یعنی زمانی که این قابلیت‌ها در تلگرام وجود نداشت

    1. Avatar ایبو

      از همه لحاظ تلگرام از واتس آپ بهتره:
      + ارسال فایلش عشقه خودشم تا ۱.۵ گیگ
      + نسخه گوشی/ ویندوز + پورتابل / وب /مک / لینوکس/ کروم
      + حجم کم
      + Secret Chat / کانال / سوپر گروه / گیف /رباط / استیکر سفارشی و کلی امکانات دیگه
      – طراحی ظاهری واتس آپ واقعا خسته کنندست! بااون شکلکاش..
      فقط مونده تماس صوتی که اونم عجله نکنین تو آپدیت های جدید میاد :))))))

  9. Avatar محمد مهدی

    سلام همین که تلگرام برای همه سیستم عاملا سرویس دهی داره همینش میرزه به کل امکانات واتس اپ چون واتس اپ فقط روی گوشی قابل استفاده است که خیلی بی معنیه چون گوشی صفحه کوچیکی داره نمیشه زیاد باهاش کار کرد و خیلی ادم اذیت میشه ولی تلگرام برای ویندوز و م ک که داره هیچ برای لینوکسم داره این خیلی عالیه حتی تحت وبم داره نکته دیگری هم هست اینه که تلگرام خیلی محیط زیبا تری داره و همچنین استکیرای خیلی بهتری داره فایل های گیف ساپورت میکنه که اینا همش برتریه واتس اپم از حق نگذریم امکان تماس صوتیش خیلی عالیه که زیاد استفاده نمیشه چون با قیمت های نوجومی اینترنت در ایران خیلی گرون میفته.با تشکر

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه