چرا واتس‌اپ رایگان شد؛ نگاهی به آینده‌ی این اپلیکیشن پیام‌رسانی

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
واتس اپ

چند روز پیش باخبر شدیم که اپلیکیشن پیام‌رسانی واتس‌اپ (WhatsApp) رایگان شده. تا پیش از این، واتس‌اپ به مدت یک سال، به‌طور رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گرفت و پس از آن باید سالانه مبلغ یک دلار برای استفاده از آن پرداخت می‌شد. اما چرا واتس‌اپ رایگان شد؟ فیسبوک به عنوان صاحب اصلی واتس‌اپ چقدر در این تصمیم دخیل بوده؟ مدیر عامل واتس‌اپ در مصاحبه‌ای به دلایل این اقدام و سیاست‌های جدید واتس‌اپ اشاره کرده است. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

    ‌‌    ‌‌

واتس‌اپ اعلام کرده که از این به بعد برای همه‌ی کاربران در همه‌ی جای دنیا به‌طور کامل رایگان خواهد بود. گویا این شرکت که زیر سایه‌ی فیسبوک فعالیت می‌کند، مدل درآمدزایی جدیدی را امتحان خواهد کرد.

پیش از این‌که به دلایل رایگان شدن واتس‌اپ بپردازیم، ابتدا باید دو نکته‌ی بسیار مهم را یادآور شویم. نکته‌ی اول: همان‌طور که احتمالا می‌دانید، مدتی است که فیسبوک، واتس‌اپ را خریداری کرده. بنابراین هرگونه تغییر سیاست‌های واتس‌اپ، به‌نوعی با سیاست‌های فیسبوک در ارتباط است. نکته‌ی دوم: هرچند گفتیم که واتس‌اپ در گذشته پولی بوده؛ اما دقت داشته باشید که در یکی دو سال اخیر، واتس‌اپ به دلایلی برای کاربران کشورهای در حال توسعه رایگان بود. به این خاطر، رایگان شدن این سرویس برای آن‌ها تغییر محسوسی به حساب نمی‌آید.

اپلیکیشن واتس اپ

حالا بیایید بررسی کنیم که چرا واتس‌اپ به‌طور کامل رایگان شده. آقای «جَن کوم» (Jan Koum) به وب‌سایت وایِرد گفته: «در ارتباط با کاربران عادی، ما عالی عمل کرده‌ایم. اما ارتباطات یک جنبه‌ی مهم دیگر هم دارد؛ شما باید با کسب‌وکارها (برندها) هم ارتباط داشته باشید.» اما منظور مدیر عامل واتس‌اپ از این حرف چیست؟ پیش از این‌که پاسخ این سوال را بدهیم، بیایید ببینیم حذف هزینه‌ی اشتراک، چه نتایجی را به همراه دارد. با حذف هزینه‌ی اشتراک، کاربران جدیدی به استفاده از واتس‌اپ روی می‌آورند. این مساله به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه مثل برزیل و هند به چشم خواهد آمد.

مدیر عامل واتس‌اپ می‌گوید: «برای مردم هند و برزیل، پرداخت، کار دشواری است… این کاربران لزوما کارت اعتباری یا زیرساخت لازم برای پرداخت را ندارند.» اما واتس‌اپ بدون هزینه‌ی اشتراک چطور می‌تواند به بقای خود ادامه دهد؟ خیلی‌ها شاید فکر کنند که واتس‌اپ هم از مدل درآمدزایی فیسبوک استفاده خواهد کرد. اما ظاهرا این‌طور نیست.

واتس‌اپ

درآمدزایی فیسبوک از طریق تبلیغات صورت می‌گیرد. فیسبوک باید تا آنجا که می‌تواند راه دستیابی کسب‌وکارها به کاربران‌اش را به حداکثر برساند. فیسبوک در حال حاضر ۱٫۲ میلیارد کاربر ماهانه دارد و با نمایش نامحسوس تبلیغات برای کاربران پول زیادی را به جیب می‌زند. اما واتس‌اپ مدل درآمدزایی متفاوتی را پیش خواهد گرفت.

مدیر عامل واتس‌اپ در وبلاگ این شرکت گفته که کاربران به هیچ‌وجه با تبلیغات مرسوم، روبه‌رو نخواهند شد.

آقای جن کوم می‌گوید: «از امسال ما روی ابزارهایی کار می‌کنیم که به شما امکان می‌دهند با کسب‌وکارها و سازمان‌های مدنظرتان به‌راحتی ارتباط برقرار کنید. به این معنی که شما می‌توانید از بانک‌تان در مورد وضعیت حساب پس‌اندازتان سوال بپرسید یا از آژانس هواپیمایی موضوع تاخیر پرواز را پیگیری کنید.» واتس‌اپ به‌جای این‌که تبلیغات به شما نشان دهد، کانال ارتباطی کسب‌وکارها و سازمان‌ها را با شما را حفظ می‌کند. بنابراین به خاطر فرصتی که برای برندها فراهم کرده، از آن‌ها پول خوبی می‌گیرد.

هنوز دقیقا مشخص نیست که واتس‌اپ چگونه می‌خواهد بین کاربران و برندها ارتباط برقرار کند. مدیر عامل واتس‌اپ مثال ساده‌ای می‌زند. تصور کنید با اکانت یک رستوران صحبت می‌کنید؛ سه گزینه به شما پیشنهاد می‌شود و شما با یک تپ ساده در همان محیط داخل اپلیکیشن، غذا و میز غذایتان را رزرو می‌‌کنید.

واتس‌اپ هیچ‌وقت در مورد میزان درآمدش از دریافتی‌‌های ماهیانه اطلاعاتی را منتشر نکرده. اما بر اساس برخی منابع، این شرکت در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۴، حدود ۱۵ میلیون دلار درآمد داشته. جالب این‌جاست که در همین دوره‌ی زمانی، این شرکت ۲۵۰ میلیون دلار از دست داده. بنابراین، هزینه‌های اشتراکی که کاربران می‌پرداختند، آن‌چنان برای واتس‌اپ پاسخگو نبود.

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل فیسبوک از سرمایه‌گذاران واتس‌اپ خواسته که کمی صبور باشند. او اعتقاد دارد این اپلیکیشن به‌زودی راه سودآور شدن را پیدا خواهد کرد.

‌‌‌‌   ‌‌

منبع: ‌Business Insider، WhatsApp Blog

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰ دیدگاه
  1. Avatar سعید

    هیچ رایگانی بی دلیل نیست. اونها کارشون فروش اطلاعات کشورهاست. مثلا مردم ایران روزی چقدر تو خونشونن چقدر سرکارن سبک زندگیشون چطوریه با چی مسافرت میرن. غذا هاشون چیه.
    با فروش این اطلاعات شرکتها برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت میکنن برای فروش محصولاتشون. با توجه به سبک زندگی مردم اون کشورها کالاهایی رو تولید میکنن که بدرد مردم اون کشورها بخوره و مصرف گرا بشن.

  2. Avatar امیر

    پس تلگرام چی؟؟؟

  3. Avatar امیر

    پس تلگرام چی؟؟؟

  4. Avatar مهدی

    واقعا چرا ؟؟

    آخه مگه اونا عاشق چشم و ابرو ما هستن که بطور رایگان سرویس میدن
    هزینه ی چرخوندن این برنامه بسیار بالاست
    این همه اطلاعات، عکس، فیلم و …

    چرا رایگان ؟؟!!

    1. Avatar Mamad

      داداش زیاد حرص نخور اینا ترفد های واتس اپ واسه بالا بردن سهامشه مطمنا دیده با یه دلار به جایی نمیرسه گفته بزار کاربرا بیشتر جذب کنم سهام واتس اپ بالا تر بره

  5. Avatar Ezio

    البته یه چیز دیگه هم بگم شاید بعضیا بگن ما که اطلاعات مهمی نداریم که بخوان ازش سواستفاده کنن
    ولی افرادی که شخصیت مهمی تو اداره یا هر جایی دیگه ندارن ، روی علایق افراد توجه میکنن
    مثل اعتقاد مذهبی ،علاقه به متن ها فیلم ها عکس ها و …
    و موقع مناسب از این اطلاعات استفاده میکنن مثلا شایعه درست میکنن و …

  6. Avatar Ezio

    یه دلیل دیگه هم هست
    شک نکردید با این همه ضرر مالی چرا رایگان شده البته سالی ۱ دلار خیلی مهم نیست ولی …
    برای این رایگان شده که همه این نرم افزار و نصب کنن
    و همه اطلاعات کاربران از همه جای دنیا داشته باشن
    و به مراجعی که لازم دارن به قیمت بالا اطلاعات شخصی کاربران و بفروشند
    اینطوری ضرر شون هم جبران میشه .

  7. Avatar niko

    در ۳ سالی که واتزآپ داشتم هیچ وقت مجبور نشدم پرداختی انجام بدم. تاریخ انقضاش هر سال خود به خودبه روز میشد.

  8. Avatar اسماعیل

    کشورهای درحال توسعه نظیر برزیل؟
    اونوقت توسعه یافته به چی میگن؟

  9. Avatar AMIR_121

    به نظر بنده که خیلی عالیه . من خودم به شخصه یکی از کسانی هستم که دوست دارم از این نوع تبلیغات و یا ارتباط با مشتری استفاده کنم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه