از گوشه و کنار کن؛ حاشیه‌های وودی آلن؛ شوخی داعشی؛ فیلم جدید فرهادی

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

جشنواره‌ی فیلم کن، یکی از مطرح‌ترین جشنواره‌های سینمایی در جهان، بیست و دوم اردیبهشت ماه امسال آغاز به کار کرد و تا روز دوم خرداد ماه هم به کار خودش ادامه خواهد داد. در بخش مسابقه امسال جشنواره کارگردانان مطرحی مثل برادران داردن، برونو دومو، پارک چان ووک، جیم جارموش، کریستین مونجیو، اصغر فرهادی و پدرو آلمادوار در بخش مسابقه با هم به رقابت خواهند پرداخت.

چهره‌های شناخته شده‌ای مثل وودی آلن، جورج کلونی، استیون اسپیلبرگ، شان پن و جولیا رابرتز هم در این جشنواره حضور دارند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

افتتاحیه‌ی تلخ برای وودی آلن

وودی آلن با جشنواره‌ی فیلم کن بیگانه نیست و فیلم کافه سوسایتی (Café Society) چهاردهمین اثر او بود که امسال در کن نمایش داده شد. این فیلم که جشنواره‌ی کن با آن افتتاح شد مجموعه المان‌های معمول فیلم‌های آلن را در خود داشت. عشق، نوستالژی و خیانت. روایت فیلم هم با صدای وودی آلن پیش می‌رفت. جسی آیزنبرگ بازیگر فیلم‌هایی مثل بتمن در برابر سوپرمن و شبکه‌ی اجتماعی هم در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است.

اما ماجرای آلن و  فیلم جدیدش همین‌جا به پایان نرسید. در همان آغاز کار و در جشن افتتاحیه، مجری برنامه موقع معرفی فیلم کافه سوسایتی با آلن درباره‌ی حاشیه‌هایی که برای این کارگردان ۸۰ ساله در خصوص موضوع سو استفاده‌ی جنسی از دخترخوانده‌اش پیش آمده بود، شوخی کرد و گفت: “خیلی خوبه با این‌که در آمریکا به جرم تجاوز جنسی محکوم نشدی اما تعداد زیادی از فیلم‌هات رو در اروپا می‌سازی!” برخی معتقدند این شوخی کنایه‌ای بود به ماجرای رومن پولانسکی، کارگردان لهستانی که پس از محکوم شدن به تعرض جنسی در آمریکا از این کشور گریخت و در اروپا به فیلم‌سازی ادامه داد.

woody-allencannes-16-mai-2015

ساعاتی قبل از افتتاحیه کن هم نوشته‌ی پسرخوانده آلن، رونان فارو منتشر شد که ادعای خواهرخوانده‌اش دیلن فارو را درباره‌ی تعرض جنسی وودی آلن به او تایید می‌کرد. ماجراهای وودی آلن حتی به اینجا هم ختم نشد و سوزان ساراندن بازیگر آمریکایی هم به او حمله کرد و او را به «آزار جنسی یک کودک» محکوم کرد. در واقع باید گفت جشنواره کن با این حاشیه‌ها برای آلن ۸۰ ساله چندان خوب پیش نرفت؛ گرچه نظر منتقدان درباره‌ی فیلم او نسبت به سال‌های گذشته تا حدودی بهتر بود.

‌‌‌‌‌‌‌

شوخی داعشی

یکی از ماجراهای دیگری که در طول برگزاری جشنواره تا امروز حاشیه‌ساز شده است، اقدام یک شرکت اینترنتی فرانسوی بود. ظاهرا این شرکت ۶ نفر را استخدام می‌کند تا با لباسی شبیه نیروهای داعش به یک هتل لوکس در شهر کن هجوم ببرند.

ISIS-cannes

این شوخی مثلا بامزه در روز جمعه‌ی هفته گذشته اتفاق افتاد و مهمانان هتل را به شدت وحشت زده کرد. مهمانان وحشت زده جیغ می‌کشیدند و به گوشه و کنار هتل فرار می‌کردند. پلیس در حال بررسی این موضوع است اما ظاهرا تا به حال کسی در خصوص این ماجرا دستگیر نشده است.

‌‌‌‌‌‌‌

فرهادی با فروشنده می‌آید

فیلم فروشنده، جدیدترین ساخته‌ی اصغر فرهادی هم در آخرین لحظات به فهرست فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره‌ی فیلم کن اضافه شد. شهاب حسینی و ترانه علیدوستی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. زوجی که ظاهرا رابطه‌شان با نقل مکان به خانه‌ی جدید و آگاهی از ماجرای زنی که پیش‌تر در آن خانه ساکن بوده به بحران کشیده می‌شود.

the-salesman-asghar-farhadi-3

علاوه بر اصغر فرهادی بهنام بهزادی هم با فیلم وارونگی در جشنواره حضور دارد. بهزادی در بخش نوعی نگاه به رقابت با سایر فیلمسازان می‌پردازد. در بخش فیلم‌های کوتاه هم فیلم «سکوت» از فرنوش صمدی و علی عسگری شرکت دارد؛ فیلمی که در ایتالیا ساخته شده است. نهایتا در بخش ویژه‌ی فیلم‌های دانشجویی یعنی سینه فونداسیون فیلم «آرام» اثر فرشته پرنیان حضور دارد.

امسال جرج میلر، کارگردان استرالیایی رییس هیات داوران بخش مسابقه‌ی اصلی جشنواره‌ی کن است. در میان دیگر داوران بخش مسابقه اصلی یک ایرانی دیگر هم حضور دارد. کتایون شهابی، تهیه‌کننده و پخش کننده‌ی ۴۷ ساله‌ی ایرانی که امسال در میان هیات داوران در انتخاب بهترین فیلم‌ها نقش ایفا خواهد کرد.

در ادامه می‌توانید بخشی از فروشنده، فیلم جدید اصغر فرهادی را مشاهده کنید:

‌‌

‌‌‌‌‌

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه