گفت‌وگوی اختصاصی دیجی‌کالا مگ با معاون ارشد شرکت جبرا

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
مدیر شرکت جبرا

روز گذشته شرکت جبرا با همکاری شرکت «نامداران ارتباطات همراه» مراسمی را در تهران برگزار کرد. معاون ارشد شرکت جبرا و مدیر منطقه‌ای خاورمیانه و آفریقای این شرکت در همایش دیروز در مورد چشم‌انداز و سیاست‌های همکاری با ایران صحبت کردند. در بخشی از این مراسم فرصتی پیش آمد تا با «دارسی کلارکسون»، معاون جهانی و نفر دوم شرکت جبرا مصاحبه‌ای داشته باشیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 ‌‌‌‌‌‌  ‌‌   ‌‌

شرکت نامداران روز گذشته میزبانی سمینار یک‌روزه‌ی منطقه‌ای خاورمیانه و آفریقای جبرا را بر عهده داشت. در این رویداد در مورد موضوعات متنوعی ازجمله چشم‌انداز و سیاست‌های همکاری با ایران صحبت شد. در بخشی از این مراسم، دیجی‌کالا مگ فرصتی داشت تا به‌طور مستقیم با معاون جهانی جبرا مصاحبه‌ای اختصاصی داشته باشد.

‌‌‌

از «دارسی کلارکسون» (Darcy Clarkson) درباره‌ی سهم جبرا در بازار هدست‌های بلوتوث پرسیدیم. او جواب داد: «در بسیاری از کشورها آمار دقیقی از میزان سهم بازار جبرا نداریم. ایالات متحده‌ی آمریکا، چین، انگلستان، آلمان، فرانسه و روسیه از معدود کشورهایی هستند که آمار دقیق آن‌ها وجود دارد. در تمام کشورهای یادشده، جبرا رتبه‌ی اول یا دوم را در بازار هدست‌های بلوتوث به خود اختصاص داده. در خاورمیانه هم جبرا سهم حداکثری بازار را دارد. در ایران هم جبرا با بیشتر از ۸۰ درصد، بیشترین سهم بازار را در دست دارد.»

از آقای کلارکسون پرسیدیم: «آیا در دوران پساتحریم، سیاست‌ها و استراتژی‌های شرکت جبرا در منطقه و به‌خصوص ایران تغییر خواهد کرد؟» او این‌گونه پاسخ داد: «نخست، اگر به استراتژی ما در بازار نگاه کنید، می‌بینید که ما فقط یک توزیع‌کننده‌ی رسمی در ایران داریم. ما قصد نداریم این سیاست را تغییر دهیم. دوما این‌که ما امیدواریم بازار ایران از این هم بزرگ‌تر شود و مردم اشتیاق بیشتری برای خرید پیدا کنند. قبول داریم که در شرایط پساتحریم رقابت بیشتر می‌شود. اما برند جبرا موقعیت تثبیت‌شده‌ای در بازار ایران دارد و کاربران شناخت کافی نسبت به این برند دارند. ما نگرانی خاصی در مورد شرایط پساتحریم نداریم.»

در ادامه‌ی صحبت‌های آقای کلارکسون از او پرسیدیم که در این وضعیت شرایط برای‌تان آسان‌تر می‌شود یا سخت‌تر. او پاسخ داد: «اول این‌که به‌طور حتم رقبای جدید وارد می‌شوند. ما هم مثل رقبا، مدل کسب‌و‌کار خود را داریم. دو نکته وجود دارد: اول این‌که ما به‌سمت کاستومایز کردن محصولات در بازار ایران قدم برمی‌داریم. در ضمن، ما همین الان وضعیت برندمان در ایران عالی است. بنابراین با ورود رقبا ما در موضع بهتری قرار خواهیم داشت.»

معاون شرکت جبرا

از آقای کلارکسون در مورد آمار دقیق فروش محصولات جبرا در ایران سوال کردیم. او به ما گفت: «بازار جبرا در ایران سالانه حدود ۵ میلیون دلار است. که ۲۰ درصد آن را بازار خاکستری تشکیل می‌دهد.» البته در این میان، مدیر عامل شرکت نامداران تاکید کرد که مردم بهتر است محصولات با گارانتی را تهیه کنند؛ زیرا در غیر این‌صورت امکان تعویض کالا را از دست خواهند داد.

در مورد شیوه‌ی خرید محصولات جبرا در نقاط مختلف دنیا پرسیدیم. سوال کردیم که در دیگر کشورها مردم محصولات جبرا را بیشتر آنلاین خرید می‌کنند یا در فروشگاه‌های خرده‌فروشی سنتی. آقای کلارکسون در این زمینه گفت: «در اکثر کشورهای خاورمیانه مردم هنوز محصولات ما را از فروشگاه‌های خرده‌فروشی سنتی می‌خرند. اما در خارج از این منطقه، در چین بیشترین فروش آنلاین را داریم. آلمان، انگلستان و آمریکا هم به‌ترتیب بیشترین خرید آنلاین را دارند.» در بخشی از صحبت‌ها مدیرعامل شرکت نامداران، بیان کرد که حدود ۱۵ درصد از محصولات جبرا در ایران از طریق فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا به فروش می‌رسد.

همان‌طور که می‌دانیم، تمام فعالیت‌ها و محصولات شرکت جبرا حول محور صدا و گفتار است. از آقای کلارکسون پرسیدیم: «با توجه به گرایش بازار به‌سمت محصولات واقعیت مجازی (VR) و همچنین استفاده از حسگرهای بیومتریک، شما برنامه‌ای برای حضور در این دو حوزه ندارید؟» او پاسخ داد: «درواقع، جبرا همین الان هم در هر دو حوزه‌ی VR و حسگرهای بیومتریک فعالیت دارد. هدفون ورزشی Sport Pulse به حسگر بیومتریک کنترل ضربان قلب مجهز شده است. برنامه‌ی ما این است که از قابلیت‌های این‌چنینی بیشتر در محصولات‌مان استفاده کنیم. همچنین، جبرا یک هدفون ۳D را معرفی کرده که به شکل محدود روانه‌ی بازار شده. راستش را بگوییم فروش خوبی را تجربه نکردیم. این هدفون یک شنوایی سه‌بعدی ایجاد می‌کند. البته نکته این‌جاست که ابتدا باید کاربردهای چنین دستگاهی برای‌مان روشن شود. از لحاظ فنی این محصول بی‌نظیر است. این از آن موردهایی است که اول تکنولوژی مرتبط را توسعه دادیم و حالا به‌دنبال کاربردهای آن در تجهیزات VR‌هستیم.»

پرسیدیم: «اما هنوز تمرکز اصلی شما حتی باوجود ورود به حوزه‌ی VR‌ و بیومتری، روی تکنولوژی صدا است؟» او پاسخ داد: «بله، جبرا یک شرکت متمرکز در یک حوزه‌ی خاص، یعنی صدا است. ما به صدا به‌عنوان یک تجربه‌ی انسانی نگاه می‌کنیم و محصولات‌مان بر محور آن توسعه می‌دهیم.»

در این مراسم «دارسی کلارکسون»، معاون ارشد شرکت جبرا و همچنین «هانی هانا»، مدیر منطقه‌ای خاورمیانه و آفریقای این شرکت در مورد چشم‌اندازهای جبرا و افق همکاری با ایران نظرات خود را بیان کردند.

مدیر شرکت جبرا

در ابتدا آقای کلارکسون درباره‌ی وضعیت برند جبرا و فلسفه‌ی این شرکت صحبت کرد. کلارکسون تاکید که تمرکز اصلی این شرکت بر روی حوزه‌‌ی صدا و کلام است. او به قدمت ۱۴۵ ساله‌ی شرکت مادر جبرا یعنی GN اشاره کرد و تاکید کرد که این شرکت می‌خواهد به رهبر بلامنازع بازار در حوزه‌ی فعالیت‌اش یعنی صدا تبدیل شود.

محصولات شرکت جبرا را می‌توان به‌طور کلی به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول، کاربری عمومی برای کاربران نهایی است؛ ازجمله همان هدست‌های بلوتوثی که ما و شما در کوچه‌ و خیابان محل کار از آن‌ها استفاده می‌کنیم. بخش دوم هم به محصولاتی با کاربری تجاری و اداری مربوط است.

آقای کلارکسون در صحبت‌هایش به چند محصول مربوط به کاربران عمومی ازجمله Jabra BT2046 اشاره کرد. گویا این هدست بلوتوث ماه می سال ۲۰۱۶ به بازار راه پیدا می‌کند. او همچنین به سه محصول جدید این شرکت یعنی Eclipse ،Steel‌ و Halo Fusion اشاره کرد.

اکلیپس

میکروفون دوگانه و قابلیت حذف صدای مزاحم ازجمله مهم‌ترین امکانات هدست جبرا Eclipse است که به بهترین شکل و با یک طراحی مینیمال در بدنه‌ی ظریف هدست یکپارچه شده‌اند. این هدست با وزنی معادل ۵٫۵ گرم، از سبک‌ترین هدست‌های بلوتوث بازار است. این دستگاه به یک کیس شارژ مجهز شده که ۷ ساعت شارژدهی بیشتر را برای هدست به ارمغان می‌آورد. در این هدست کوچک از کلید خبری نیست و همه‌ی کارها با فرامین صوتی یا ضربه به کناره‌ی هدست انجام می‌شود. اپلیکیشن طراحی‌شده برای Eclipse با نام Assist 2.0 شناخته می‌شود و خوشبختانه از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند. آقای کلارکسون می‌گوید: «Eclipse اولین محصولی جانبی [در زمینه‌ی هدست] تلفن همراه است که از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند.»

Steel یکی دیگر از محصولات جدید این شرکت است که به زبان خودمانی آن را می‌توانیم ازجمله هدست‌های بلوتوثی جان‌سخت جبرا قلمداد کنیم. استحکام زیاد، طراحی متفاوت و ضدآب بودن از بارزترین مشخصه‌های این هدست هستند.

محصولات ورزشی جبرا

شرکت جبرا بر روی محصولات مربوط به حوزه‌ی ورزش تمرکز زیادی دارد و محصولات خوبی را در این زمینه معرفی کرده. آقای کلارکسون در بخشی از صحبت‌هایش به Halo Fusion اشاره کرد. این هدست ظریف، راه‌حل مقرون‌به‌صرفه‌ای است که به شما کمک می‌کند تماس‌های تلفنی و موسیقی را در یک گجت واحد داشته باشید.

همچنین در این رویداد به سه محصول شرکت جبرا در حوزه‌ی ورزش پرداخته شد. اولین آن‌ها Sport Pulse نام دارد که حدود ۱۴ ماه پیش معرفی شد. این هدست ورزشی در نمایشگاه‌های CES‌ و IFA جوایز مختلفی را از آن خود کرد. این هدست مختص دونده‌ها طراحی شده. Sport Coach یکی دیگر از هدست‌های ورزشی جبرا است که به‌درد فعالیت‌های باشگاهی می‌خورد. از این هدست اوایل تابستان امسال رونمایی شد. اپلیکیشن این هدست، بیش از ۴۰ فعالیت ورزشی را در اختیار کاربرش قرار می‌دهد و به‌عنوان یک مربی برای‌اش عمل می‌کند. Sport Pace هم نام هدست مقرون‌به‌صرفه‌ و جدید این شرکت است. آقای کلارکسون می‌گوید: «هدست‌های ورزشی جبرا علاوه بر اپلیکیشن اختصاصی خود، با اپلیکیشن‌های شناخته‌شده و عمده‌ی ورزشی مثل Runtastic و Strava هماهنگی کامل دارد.»

مدیر منطقه‌ای جبرا

در بخشی دیگر از این رویداد، آقای «هانی هانا»، مدیر منطقه‌ای جبرا، به معرفی جدیدترین محصولات تجاری و اداری این شرکت پرداخت. اما پیش از معرفی محصولات، او اشاره‌ای هم به بازار ایران داشت. به اعتقاد او مرکز تماس ازجمله حیطه‌هایی است که بازار خوبی برای جبرا به شمار می‌رود.

آقای هانا در این مراسم چند محصول جدید جبرا را معرفی کرد. یکی از آن‌ها Biz 2400 II بود. نسخه‌ی اولیه‌ی این هدست در سال ۲۰۰۹ معرفی شده بود. همچنین در این مراسم در مورد Stealth UC و وزن کم آن (۷٫۹ گرم) صحبت شد.

اسپیک ۸۱۰

اما Speak 810 از جالب‌ترین محصولات معرفی‌شده‌ی جبرا در این رویداد بود. این اسپیکرفون قدرتمند برای اتاق‌های کنفرانس طراحی شده. تا پیش از این، مدل‌های Speak 410، Speak 510 و +Speak 510 به بازار راه پیدا کرده بود. حالا مدل ۸۱۰ که یک ماه پیش وارد بازار اروپا شده بود، از امروز پای‌اش به بازار ایران باز شد.

در انتهای این مراسم فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا به‌عنوان برترین فروشگاه آنلاین در فروش محصولات جبرا معرفی شد. لازم به یادآوری است که «نامداران ارتباطات همراه» در سال ۱۳۸۶ تاسیس شده و به‌عنوان بزرگ‌ترین توزیع‌کننده‌ی لوازم جانبی تلفن همراه در ایران شناخته می‌شود.

App_Empire_News2

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. ابوالفضل

    عجب آدم از خود مچکریه!بدم میاد از این جور آدما!آدم نباید هیچ وقت خودش رو کامل بدونه درحالی که این آقا نگران هیچی نبود!

  2. میثم

    عالی بود
    ممنون از شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه