یاهو هک شد؛ برای حفظ امنیت‌تان حتما این کارها را انجام دهید

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

یاهو بالاخره دیروز ماجرای رخنه‌ی اطلاعاتی بزرگ را تایید کرد و این تایید را در قالب ایمیلی به اطلاع دارندگان حساب ایمیل یاهو رسانده است. گفته می‌شد این رخنه‌ی عظیم، اطلاعات ۵۰۰ میلیون حساب کاربری را تحت‌تاثیر قرار داده اما تعداد حساب‌های کاربری هک شده در خبرهای مختلف تفاوت زیادی داشتند و در بعضی اخبار به رقم ۲۰۰ میلیون هم اشاره شده است. این اطلاعات شامل نام، آدرس ایمیل، شماره تلفن، تاریخ تولد و در بعضی موارد سوال امنیتی رمز عبور است. خبر خوب این است که رمزهای عبور ایمیل‌ها با الگوریتم خاصی رمزگذاری شده و فعلا محفوظند. اما خبر بدی هم در این میان وجود دارد و آن این‌که این رخنه‌ی اطلاعاتی در اواخر سال ۲۰۱۴ صورت گرفته (و این چیزی است که خود یاهو هم در ایمیلی که برای کاربران فرستاده به آن اشاره کرده) به‌این‌ترتیب اطلاعات از چیزی حدود دو سال پیش تا امروز در اختیار هکرهاست.

هنوز خیلی زود است که بگوییم چه اتفاقی برای چه کسانی می‌افتد اما به‌هرحال اگر شما یک کاربر یاهو هستید، خطر تهدیدتان می‌کند. سوال این است که حالا چه باید کرد؟

تغییر همه‌ی رمزهای عبور در اولین فرصت

اولین کار مسلما این است که رمز عبور حساب کاربری یاهو و سوال‌های امنیتی آن را عوض کنید. نه‌تنها ایمیل، بلکه رمز عبور و سوال‌های امنیتی هر حساب کاربری‌ای که به یاهو مربوط است (مثل فلیکر یا تامبلر) باید عوض شود. این واقعا کار سختی نیست پس برای غافلگیر کردن هکرها امروز و فردا نکنید!

نصب یک برنامه‌ی مدیریت پسورد

همچنین می‌توانید از یک برنامه‌ی مدیریت پسورد مثل ۱Password، LastPass یا Dashlane استفاده کنید تا برای هریک از سرویس‌هایی که کاربرشان هستید، یک رمز عبور جداگانه و متفاوت داشته باشید. در این برنامه‌ها قابلیت پیشنهاد رمز هم وجود دارد که رمزهای عبور متفاوتی را از ضعیف تا قوی به شما پیشنهاد می‌دهد. شک نکنید که ضعیف‌ترین رمزهای عبور هم اگر متفاوت با رمز حساب‌‌های دیگرتان باشند، بهتر از رمزهای تکراری هستند.

از تایید دو مرحله‌ای برای ورود به ایمیل‌تان استفاده کنید.

طبیعتا دست پیدا کردن به اطلاعات حساب کاربری‌ای که از تایید دو مرحله‌ای استفاده می‌کند، بسیار دشوارتر است. برای امنیت بیش‌تر در ورود به حساب‌های کاربری‌تان این روش را فعال کنید.

کار سوال‌های امنیتی را تمام کنید

اما سخت‌ترین قسمت شاید مربوط به سوال‌های امنیتی باشد. سوال امنیتی همان چیزی است که وقت ساختن ایمیل برای محکم‌کاری از بخشی از زندگی خصوصی شما مثل رنگ اولین ماشین، نام معلم موردعلاقه یا حتی هر سوال شخصی‌ای که خودتان مطرحش کنید، پرسیده می‌شود. یاهو می‌تواند جلوی این سوال‌های امنیتی را بگیرد اما اطلاعاتی که درواقع هکرها به دست آورده‌اند، هنوز درست است و رنگ اولین ماشین شما تغییر نمی‌کند. به همین‌خاطر و از آن‌جا که احتمالا از این سوالات در حساب‌های دیگرتان هم استفاده کرده‌اید، هروقت اراده کنند می‌توانند با تقاضای بازیابی رمز عبور، رمز را عوض کنند و اختیار حساب شما را به دست بگیرند. اما راه‌حل چیست؟ تنها راه منطقی این است که عطای سوال امنیتی را به لقایش ببخشید و کلا استفاده از سوال‌های امنیتی را در حساب‌های‌تان غیرفعال کنید. درست است که به‌این‌ترتیب امکان بازیابی را از دست می‌دهید، اما از ریسک هک شدن نجات پیدا خواهید کرد.

منبع: The Verge

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar حامد

    من رمز ایمیل یاهومو فراموش کردم اگه از هکرا بخوام بهممیدن ؟

  2. Avatar AHMAD

    همه حساب های یاهوم باشه مال هکر ها خخخخ
    من که دیگه لازمشون ندارم و ی سالی میشه که اصلا واردشون هم نشدم

  3. Avatar حامد

    اکانت منم هک شد.
    من یه اکانت یاهو داشتم و یه اینستاگرام که که برای اینستاگرام از اکانت یاهو استفاده کرده بودم و پسووردشون یکی بود . بعد از مدتی دیدم دیگه نمیتونم برم اکانت اینستاگرامم رفتم رمز اینستاگرامو بازیابی کردم و تغییر دادم ( از طریق ایمیل ). در کمال تعجب دیدم دوباره اکانت اینستاگرامم از دسترس خارج شد و دیدم چند تا پیام ناشناس با زبان روسی تو ایمیلم هست . بعد از مدتی کل پست ها از اینستاگرامم حذف شد و منم بی خیال اینستاگرامم شدم. در نهایت با تغییر رمز یاهو از این درزی اطلاعات راحت شدم.

  4. Avatar ج

    وقتی چت روم های یاهو بسته شد دیگه یاهو از اون روز مُرد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه