۷ نکته‌ی طلایی تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۱۵

۱۴ آذر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

سال‌به‌سال به گستره‌ و نفوذ تجارت الکترونیکی در زندگی روزمره‌ی ما افزوده می‌شود. اگر تا چند سال پیش، تجارت الکترونیکی تنها در حد یک مفهوم جدید در کتاب‌ها یا مقاله‌ها مورد بحث قرار می‌گرفت، اکنون خیلی‌ها، اعم از صاحبان مشاغل و مصرف‌کننده‌ها، به‌صورت روزانه با آن سر و کار دارند. ‌آمارهای مختلف نشان می‌دهد که تجارت الکترونیک و به‌خصوص خرید اینترنتی، در سال‌های آینده به رشد خود آماده داده و به بخشی جدایی‌ناپذیر از سبک زندگی مردم تبدیل می‌شود. در ادامه در نظر داریم ۷ نکته‌ی طلایی تجارت الکترونیک در سال ۲۰۱۵ را با هم مرور کنیم. پس با ما همراه باشید.

‌‌‌‌    ‌‌‌

۱. موبایل، موبایل و باز هم موبایل

این روزها شاهد هستیم که بسیاری از مردم، پیش از خرید یک کالا از یک فروشگاه اینترنتی، ابتدا آن را در تلفن هوشمندشان جستجو کرده و اطلاعات کافی را در مورد آن کسب می‌کنند و سپس سر فرصت پشت کامپیوتر خود می‌نشینند و نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند. گویا این روند در کشورهای توسعه‌یافته به‌تدریج در حال تغییر است و عموم مردم به خرید اینترنتی با اپلیکیشن‌های موبایل روی خوش نشان داده‌اند. ‌در سال جاری و سال‌های پیش رو، بر اهمیت اپلیکیشن‌های مخصوص خرید اینترنتی افزوده خواهد شد.

‌‌‌     ‌‌

۲. مشتری پادشاهی می‌کند

احتمالا همه‌ی شما جمله‌ی معروف «همیشه حق با مشتری است» را شنیده‌اید. این موضوع در تجارت الکترونیک هم کاملا صادق است. مشتریان در کانون توجه صاحبان فروشگاه‌های آنلاین قرار دارند. از امکان جستجو گرفته تا امکان مقایسه‌ی کالاها، از «تضمین قیمت»، «ضمانت بازگشت»، تخفیف‌های مختلف گرفته تا ارسال رایگان، همه و همه بر مشتری‌محور بودن تجارت الکترونیک دلالت دارند.

2

 

رقابت اصلی بین شرکت‌های فعال در این حوزه بر سر جذب مشتریان و حفظ‌شان است. مشتریان دلایل کافی را برای خرید آنلاین دارند؛ این صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی هستند که باید قدر مشتریان‌شان را بدانند.

‌‌‌   ‌     ‌‌

۳. هر کسب‌وکاری راه و رسم خود را پی می‌گیرد

در دورانی که آمازون در سطح بین‌المللی یکه‌تازی می‌کند، بازیگران تازه‌ی این میدان باید بر روی ویژگی‌های متمایز خود تمرکز کنند. چیزهایی مثل سرویس ارسال رایگان، ارایه‌ی خدمات مناسب پس از فروش یا گفتگوی آنلاین با مشتری می‌توانند ورق را به نفع یک فروشگاه اینترنتی برگرداند؛ مواردی از این دست، دقیقا همان‌هایی هستند که مردم برای داشتن‌شان ممکن است شما را انتخاب کنند.

3

‌‌‌      ‌‌‌

۴. مناسبت‌های ویژه، از همیشه جدی‌تر می‌شوند

فصل تعطیلات یا مناسبت‌هایی مثل روز مادر یا روز دانش‌آموز بهترین زمان‌هایی هستند که می‌توان تمام‌قد قدرت‌نمایی کرد! نکته‌ی مهم، زمان و چگونگی ورود به این بازی است. کسب‌وکارهای موفق حاضر در این حوزه، زودتر از رقبای تنبل‌شان وارد عمل می‌شوند و با فروش‌های ویژه‌شان، نبض بازار آنلاین را در دست می‌گیرند. به‌طور حتم از این به بعد، برنامه‌ریزی برای این موضوع، از یک بازی ساده به یک فرایند پیچیده تبدیل می‌شود.

‌‌

۵. ارتباط با مشتری به یک رسانه محدود نمی‌شود

رفته‌رفته شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تجارت الکترونیک متوجه می‌شوند که نباید تعامل‌شان با مشتری را به فروشگاه اینترنتی خود محدود کنند. کسب‌وکارهای موفق در زمینه‌ی تجارت الکترونیکی، تنها به فروش فکر نمی‌کنند؛ بلکه سعی می‌کنند به طرق مختلف، سبک زندگی مخاطبان‌شان را بهبود ببخشند.

6

 

همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و حتی فروشگاه‌های فیزیکی فقط کارکرد تبلیغاتی و نمایشی ندارند. این‌ها فرصت‌هایی هستند که نباید به‌راحتی نادیده گرفت.

 

منظور ما از وفاداری این است که مشتری دیگر فقط به قیمت محصول موردنظرش نگاه نکند، بلکه به ارزش واقعی آن هم نیم‌نگاهی داشته باشد؛ این ارزش تا حد زیادی از تجربه‌ی خرید موفق کاربر و صدالبته به وفاداری‌اش برمی‌گردد.

‌‌‌  ‌‌‌

۶. وفادار نگه داشتن مشتری به یک هنر تبدیل می‌شود

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های هر فروشگاه آنلاینی، وفادار نگه داشتن مشتری است. فعالان حوزه‌ی تجارت الکترونیک، می‌بایست پیوسته به دنبال راه‌هایی باشند که بتوانند مشتریان‌شان را برای خود نگه دارند.

4

منظور ما از وفاداری این است که مشتری دیگر فقط به قیمت محصول مورد نظرش نگاه نکند، بلکه به ارزش واقعی آن هم نیم‌نگاهی داشته باشد؛ این ارزش تا حد زیادی از تجربه‌ی خرید موفق کاربر و صدالبته به وفاداری‌اش برمی‌گردد.

‌‌‌      ‌‌‌

۷. کالاها به‌صورت رایگان این‌طرف و آن‌طرف خواهند رفت

ارسال رایگان کالا در حال تبدیل شدن به یک فرایند عادی است. ابتدا این داستان با کالاهایی خاص و در مناطق جغرافیایی محدود شروع شد. سپس شمار کالاها و محدوده‌های جغرافیایی گسترش پیدا کرد. گرایش شرکت‌های بزرگ به سمتی است که کاری کنند مشتری در فرایند خرید هیچ هزینه‌ای را برای ارسال یا دریافت کالا پرداخت نکند. حتی لازم نیست مشتری هزینه‌ای برای پس دادن کالای خریداری شده‌اش بپردازد. بحث بر سر ارسال یک‌ساعته‌ی کالاها هم که جای خود را دارد.

‌‌

منبع: Inc

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. Avatar وب تستر

    ممنون از مطلب خوبتون. نکات جالبی بود.

  2. Avatar سایت ساز

    مرسی از شما. برای راه اندازی سایت به ما کمک کرد

  3. Avatar کرمانجی

    سلام
    اگر امکان دارد بیشتر درباره ی تجارت الکترونیک مطلب بنویسید و اینکه برای راه اندازی یک استارت آپ موفق باید چکار کرد ؟
    موفق باشید

  4. Avatar س

    ۷ . کالاها به‌صورت رایگان این‌طرف و آن‌طرف خواهند رفت
    پس چرا دیجی کالا این امکان رو برداشته
    این که قبلا ارسال (بالای ۱۰۰) رایگان بوده و الان نیست یه نقطه ضعف محسوب میشه
    (البته نه الان که تا ۳۱ شهریور رایگانه)

  5. Avatar حمید

    سلام
    واقعا نکات بسیار ازشمندی را ارائه می کنید
    آیا من می توانم مقالات شما را در سایت خودم قرار دهم با ذکر نام ” منبع : دی جی کالا ” ؟

    1. فرهنگ حشمتی فرهنگ حشمتی

      بله.

  6. Avatar تاچی

    تاچی | تجارت همراه ( تاچی اپ میکر )
    ، سرویس تحت وبی است که نکته اول این مطلب رو براتون ساده میکنه !!
    یعنی به شما امکان میده تا بدون دانش فنی اپ فروشگاهی بسازید . اگه فروشگاه اینترنتی دارید، اپ تولید شده به فروشگاهتون وصل میشه … !
    البته اگه فروشگاه هم نداشته باشید مهم نیست باز هم میتونید یه اپلیکیشن فروشگاهی داشته باشید.

  7. Avatar حسین خادمی

    همه موارد درسته ولی به نظر من تبلیغات رسانه ای هم خیلی در جذب مشتری تاثیر گذاره مثل تبلیغات تلویزیونی خود دیجی کالا مرسی

  8. Avatar سئو

    از مقالتون خیلی لذت بردم لطفا راجب تجارت الکترونیک بیشتر بنوسید

    1. Avatar m92

      ?

    2. Avatar کوروش سقانژاد

      موافقم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه