آئودی یک اتومبیل هیدروژنی معرفی کرد

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

در نمایشگاه CES 2016 شاهد نوآوری‌های فراوان در صنعت اتومبیل‌ بودیم. اما بخشی از اخبار و اتفاقات هم نگه داشته شده تا در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل دیترویت منتشر شود.

در این نمایشگاه شرکت آئودی (Audi) یک اتومبیل جدید به نام اچ-تران کواترو (h-tron Quattro) معرفی کرد که با سوخت هیدروژنی کار می‌کند و با هر بار شارژ کامل، اندکی کم‌تر از ۶۰۰ کیلومتر می‌پیماید. این اتومبیل سه پیل سوخت دارد که زیر قسمت مسافران و صندوق عقب ماشین قرار دارند و ظرف مدت چهار دقیقه شارژ کامل می‌شوند.

در ساخت این اتومبیل معیارهای زیست محیطی هم لحاظ شده است: یک پمپ گرمایی برای تهویه‌ی هوای داخل اتومبیل تعبیه شده است و سقف مجهز به پنل‌های خورشیدی هم دارد که ۳۲۰ وات نیرو برای کارکرد اتومبیل تامین می‌کنند.

پیل سوختی، ۱۱۰ کیلووات انرژی تولید می‌کند و علاوه بر این، ۱۰۰ کیلووات در یک باتری لیتیومی ذخیره دارد که برای شتاب موقت اتومبیل استفاده می‌شود. هنگام رانندگی و هر بار که ترمز می‌گیرید، این منبع انرژی دوم به تدریج شارژ دوباره می‌شود.

بیشینه‌ی سرعت اتومبیل اچ-تران کواترو به اندازه‌ی ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است و در کم‌تر از ۷ ثانیه از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب می‌گیرد. با این حساب برای مسابقه دادن مناسب نیست اما گزینه‌ی خوبی برای تردد در جاده‌ها و سفرهای بین شهری است.

پیل سوخت و باتری ولتاژ بالا نیروی لازم برای به کار انداختن دو موتور الکتریکی اتومبیل را فراهم می‌کنند. این دو موتور در ابتدا و انتهای محور ماشین قرار دارند که اولی با ۹۰ کیلووات و دومی با ۱۴۰ کیلووات انرژی کار می‌کند.

در ساخت این اتومبیل معیارهای زیست محیطی هم لحاظ شده است: یک پمپ گرمایی برای تهویه‌ی هوای داخل اتومبیل تعبیه شده است و سقف مجهز به پنل‌های خورشیدی هم دارد که ۳۲۰ وات نیرو برای کارکرد اتومبیل تامین می‌کنند.

اتومبیل اچ-تران کواترو در حال حاضر یک طرح مفهومی است و اخباری از تولید و عرضه‌ی آن منتشر نشده است. اما شرکت‌های مختلفی در فکر تولید اتومبیل‌های هیدروژنی هستند و در آیند شاهد تعداد بیش‌تری از این وسیله‌های نقلیه در کنار اتومبیل‌های برقی خواهیم بود.

ویدیوی معرفی این اتومبیل در نمایشگاه دیترویت را ببینید…

منبع: Engadget

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه